In the information age, which is rapidly changing and innovating, theories that adapt to this change and innovation come to the fore in order to raise individuals under the desired conditions and these theories are included in the curriculum. One of these theories is the brain-based (neurophysiological) learning theory. In this context, the aim of the research is to examine the neurophysiological learning perception levels of science teachers. The sample of the study, in which the scanning model was used, consists of science teachers (n=51) working in public/private secondary schools determined by convenient sampling in a district of the province in the Aegean region. The data were collected in the spring semester of the 2019-2020 academic year. In the study, “Personal Information Form” and “Neurophysiological Learning Perception Scale” with a reliability study of 0.95 in the cronbach alpha (α) reliability study created by Sülün, Aydoğdu, Taşçı, and Yiğit (2014) were used as data collection tools. The t-test and anova statistical operations on the collected data were analyzed with the SPSS 26.0 package program. Results; It was found that the neurophysiological learning perception levels of science teachers “good level of perception” were found to be in favor of male teachers according to gender, in favor of seniority according to professional seniority “16-20 years”, in favor of faculty of science/literature according to the type of faculty/school/institute graduated. There is a significant difference in favor of “physics/chemistry/biology (fkb department)” in the sub-dimensions of “Neural Dimension in Mental Processes” and “Structural Functions of the Brain in Mental Processes”, and in favor of “biology teaching” in the sub-dimension of “The Role of the Brain in Learning” according to the department graduated. According to the type of school, there is a significant difference in favor of “private school” in the sub-dimension of “The Role of the Brain in Learning”, there is no significant difference in other sub-dimensions, education level, taking courses related to neurophysiological learning theory during their education, participating in an activity related to neurophysiological learning theory during their education. participation, using the neurophysiological learning theory in science lectures. It was found that there was no significant difference in the dimensions.
Brain-based (neurophysiological) learning neurophysiological learning perception science teacher science education science lesson
Hızlı bir şekilde değişim ve yenileşme gösteren bilgi çağında, istenilen koşullarda birey yetiştirmek için bu değişim ve yenileşmeye uyum sağlayan kuramlar ön plana çıkmakta ve öğretim programlarında bu kuramlara yer verilmektedir. Bu kuramlardan biri de beyin temelli (nörofizyolojik) öğrenme kuramıdır. Bu bağlamda yapılan araştırmanın amacı Fen bilgisi öğretmenlerinin nörofizyolojik öğrenme algı düzeylerini incelemektir. Tarama modeli kullanılan çalışmanın örneklemi Ege bölgesinde bulunan bir ilin bir ilçesinde uygun örnekleme yoluyla belirlenen devlet/özel ortaokullarda görev yapan (n=51) Fen bilgisi öğretmenlerinden oluşmaktadır. Veriler 2019-2020 eğitim öğrenim yılı bahar döneminde toplanmıştır. Araştırmada “Kişisel Bilgi Formu” ile Sülün, Aydoğdu, Taşçı ve Yiğit (2014) tarafından oluşturulan Cronbach alpha(α) güvenirlik çalışması 0.95 olarak bulunan “Nörofizyolojik Öğrenme Algı Ölçeği” veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Toplanan verilere ilişkin yapılan t-testi ve Anova istatistiksel işlemleri, SPSS 26.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak, fen bilgisi öğretmenlerinin nörofizyojik öğrenme algı düzeylerinin “iyi düzeyde algı” olduğu, tüm alt boyutlarda cinsiyete göre erkek öğretmenler lehine, mesleki kıdemlerine göre “16-20 yıl” kıdem lehine, mezun olunan fakülte/yüksekokul/enstitü türüne göre “fen/edebiyat fakültesi” lehine anlamlı bir fark olduğu, mezun olunan bölüme göre “Zihinsel Süreçlerde Nöral Boyut” ve “Zihinsel Süreçlerde Beynin Yapısal İşlevleri” alt boyutlarında “fizik/kimya/biyoloji bölümü (fkb bölümü)” lehine, “Öğrenmede Beynin Rolü” alt boyutunda ise “biyoloji öğretmenliği” lehine anlamlı bir fark olduğu, çalışılan okul türüne göre “Öğrenmede Beynin Rolü” alt boyutunda “özel okul” lehine anlamlı bir fark olduğu, diğer alt boyutlarda anlamlı farklılık olmadığı, eğitim düzeyi, öğrenimleri sırasında nörofizyolojik öğrenme kuramı ile ilgili ders alma, öğrenimleri sırasında nörofizyolojik öğrenme kuramı ile ilgili bir etkinliğe katılma, fen bilgisi ders anlatımında nörofizyolojik öğrenme kuramını kullanma değişkenlerine göre tüm alt boyutlarda anlamlı farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.
Beyin temelli (nörofizyolojik) öğrenme nörofizyolojik öğrenme algısı fen bilgisi öğretmeni fen bilgisi eğitimi fen bilimleri dersi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1 |