The pre-school education institution prepares children who have not reached the age of compulsory education for the primary school process. The methods and techniques used for the education of children in pre-school institutions support the social, physical, mental and emotional development of children. At the beginning of these techniques, games are used as an educational tool, and games are the most important teaching method that prepares the child for life. Teachers' use of this teaching technique and their professional self-efficacy regarding game teaching are important in this context. High self-efficacy regarding game teaching will both positively affect children's development and foster teachers' professional satisfaction. This research aims to examine "the professional self-efficacy of teachers working in pre-school education institutions in Turkey regarding game teaching". It was examined using the documentary scanning method, one of the qualitative research designs. In the research, 10 master's theses and 7 articles were searched in Google Scholar, Higher Education Council Publications and Documentation Department National Thesis Center and DergiPark database with the keywords "preschool, game, teacher, self-efficacy". Their self-efficacy was evaluated. As a result of the research, significant differences were observed in teachers' game teaching and professional self-efficacy in the variables of teachers' age, years of seniority, class size and whether or not they had auxiliary staff. In the analysis made with these variables, suggestions were presented to increase the self-efficacy of preschool teachers.
Okul öncesi eğitim kurumu, mecburi öğrenim çağına gelmemiş çocukları ilkokul sürecine hazırlamaktadır. Okul öncesi kurumunda çocukların eğitimi için kullanılan yöntem ve teknikler çocukların sosyal, bedensel, zihinsel hem de duygusal gelişimlerini desteklemektedir. Bu tekniklerin başında eğitim aracı olarak oyun kullanılmaktadır ve oyun çocuğu hayata hazırlayan en önemli öğretim yöntemidir. Öğretmenlerin bu öğretim tekniğini kullanması ve bu bağlamda oyun öğretimine ilişkin öz yeterlikleri önem arz etmektedir. Oyun öğretimine ilişkin öz yeterliklerinin yüksek olması hem çocukların gelişimlerini olumlu yönde etkileyecek hem de öğretmenlerin mesleki doyumunu besleyecektir. Bu araştırmada ‘‘Türkiye’de okul öncesi eğitim kurumlarında faaliyet gösteren öğretmenlerin oyun öğretimine ilişkin mesleki öz-yeterliklerinin’’ incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden belgesel tarama yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırmada 10 yüksek lisans tezi ve 7 makale Google Akademik, Yükseköğretim Kurulu Yayın ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi ve DergiPark veri tabanında “okul öncesi, oyun, öğretmen, öz-yeterlik” anahtar kelimeleri ile yapılan tarama sonucunda makaleler ve tezler incelenip öğretmenlerin oyun öğretimine ilişkin öz-yeterlikleri değerlendirilmiştir. Araştırmalar sonunda öğretmenlerin yaş, kıdem yılı, sınıf mevcudu ve yardımcı personelin olup olmama değişkenlerinde öğretmenlerin oyun öğretimi ve mesleki öz yeterliklerinde anlamlı farklılaşmalar görülmüştür. Bu değişkenler ile yapılan incelemede okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterliklerini artırmak için öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mart 2023 |
Kabul Tarihi | 23 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |