BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Parent Attitudes and Child Shyness

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 57 - 75, 01.06.2018

Öz

Research reveals parental attitudes and shyness levels of girls in high school education; in order to reveal the effect of democratic, authoritarian and protective willing attitudes set forth by parents on shyness. To this end, 343 10th and 11th grade students were administered a questionnaire consisting of parental attitudes scale shyness scale and personal information questionnaire. According to findings from the research, parental attitudes have a significant effect on the shyness of the students. Democratic attitudes from parents' attitudes reduce shyness; protectivewilling and authoritarian attitude increase shyness

Kaynakça

  • Aliyev, R. ve Kalgı, M. E. (2014). İlköğretim öğrencilerinin utangaçlık ve benlik saygısı düzeylerini etkileyen faktörler. Turkish Journalof Education, 3(2), 60-69.
  • Alpoğuz, D. (2014). Algılanan ana-baba tutumlarının ilköğretim öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarına ve Türkçe dersi akademik başarılarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Asendorpf, J. (1990). The expression of shyness and embarrassment: perspectives from social psychology. England: Cambridge University Press.
  • Cabak, H. (2002). Lise öğrencilerinin utangaçlık düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Cabrera, N. J., Fitzgerald, H. E., Bradley, R. H., & Roggman, L. (2007). Modeling the dynamics of paternal influences on children over the life course. Applied Development Science, 11, 185-189.
  • Carducci, B. J., & Zimbardo, P. G. (1995), Are you shy?, Psychology Today. 34-41.
  • Carducci, J. B. (2000). Shyness: The new solution. Psychology Today, 33 (1), 38-46.
  • Derryberry D., & Rothbart MK, (1997). Shyness and children's emotionality, regulation, and coping: contemporaneous, longitudinal, and across-context relations, Dev Psychopathol. Fall; 9(4):633-52.
  • Demirbaş, E. Baltacı, Ö. Üre Ö. ve Hamartal E. (2010). Lise öğrencilerinin utangaçlıklarının algılanan anne baba tutumları ve problem çözme yaklaşımları açısından incelenmesi Aile ve Toplum Yıl: 11 Cilt: 6 Sayı: 22 Nisan-Mayıs-Haziran.
  • Ekşi, A. (1990). Çocuk, genç, ana babalar. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Eldeleklioğlu, J. (1996). Karar stratejileri ile ana-baba tutumları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gander, J. M. ve Gardiner, W.H. (2007). Çocuk ve ergen gelişimi. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gitmez, A. S. (1989). 0-5 yaşlarında zihinsel gelişme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gökçe, S. (2002). Lise Öğrencilerinin utangaçlık düzeylerinin yordanması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gökmenoğlu, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeyleri ile algıladıkları anne- baba tutumları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Güngör, A. (2001). Utangaçlık ölçeğinin geliştirilmesi geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 15 (2), 17-22.
  • Hortaçsu, N. (1997). İnsan ilişkileri. Ankara: İmge Kitabevi.
  • İkizoğlu, M. (1993). Demokratik ve otoriter ana-baba tutumlarının, lise son sınıf öğrencilerinin benlik saygısı üzerine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. İstanbul:Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıçaslan, A. (2001). Aile fonksiyonlarının ve algılanan farklılaşmış anne-baba yaklaşımının kardeş ilişkileri üzerindeki etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Kılıçcı, Y. (2006). Okulda ruh sağlığı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kozanoğlu, H. (2006). 21. yılın sosyalizmi için hem eşitlik hem özgürlük. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Kuzgun, Y. (1991). Ana-baba çocuk ilişkileri. Ankara: T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • Kuzgun, Y. ve Eldeleklioğlu, J. (2005). Anne-baba tutumları ölçeği: Pdr'de kullanılan ölçekler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuzgun, Y.(1972). Anne-baba tutumlarının bireyin kendini gerçekleştirme düzeyine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Monteiro, L., Fernandes, M., Torres, N., & Santos, C. (2017). Fathers involvement and parenting styles in Portuguese families: The role of education and working hours. Análise Psicológica, 35(4), 513-528.
  • Navaro, L. (1989). Aşırı koruyuculuğun çocuk eğitimine etkileri. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Özyürek A. Adıbatmaz, M., Yavuz N. ve Çetin A. (2015). Üstün yetenekli olarak aday gösterilen 9-10 yaş grubu çocuğa sahip ebeveynlerin ebeveyn tutumlarının incelenmesi, Route Educational and Social Science Journal. 2(3), 77-89.
  • Parke, R. D. (2002). Fathers and families, handbook of parenting: being and becoming a parent. Hillsdale, NJ: Erlbaum
  • Ryder, V. (1995). Parents and their children. The Goodheart-Willcox Company, Inc.
  • Schmidt, A., Polak, C.P., Spooner, A.L., (2005). Biological and environmental contributions to childhood shyness: a diathesis-stress model. West Sussex : John Wiley.
  • Sezer, Ö. (2010). Ergenlerin kendilik algılarının anne baba tutumları ve bazı faktörlerle ilişkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-19
  • Şanlı, D. ve Öztürk, C. (2015). Anne babaların çocuk yetiştirme tutumları ve tutumlar üzerine kültürün etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(4).
  • Şemin, R. (1992). Gençlik psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Osterlind, S. J. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Tola, D. (2003). İlkokul 5.sınıf çocuklarında ahlaki yargı ile ana-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Üre, Ö. Hamarta, E. Baltacı, Ö. ve Demirtaş, E. (2010). Lise öğrencilerinin utangaçlıklarının algılanan anne baba tutumları ve problem çözme yaklaşımları açısından incelenmesi, Aile ve Toplum, 6(21) 73-82.
  • Yavuzer, H. (2003). Çocuğu tanımak ve anlamak, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H. (2009). Çocuk ve suç, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H. (2011). Ana-baba ve çocuk, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeung, W. J., Sandberg, J. F., Davis-Kean, P. E., & Hofferth, S. L. (2001). Children’s with fathers in intact families. Journal of Marriage and Family, 63, 136-154
  • Yıldırım, N. K. (1997). Eğitim sosyolojisi. Edirne: Masaüstü Yayıncılık.
  • Yıldız, S. A. (2004). Ebeveyn tutumları ve saldırganlık, Polis Bilimleri Dergisi, 6(3-4), 131- 150.
  • Yıldız-Bıçakçı, M. (2004). Annesi çalışan ve çalışmayan çocukların anne baba tutumlarını algılamalarının ve benlik imajlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Zeteroğlu, E.Ş., & Basal, H.A. (2011). Mother attitudes and children’s multiple ıntelligence areas according to educational levels of parents. The Anthropologist 24(1), 97-104
  • Zimbardo, P. G. (1986). The standford shyness project, New York: Plenum.

Anne Baba Tutumları ile Çocuk Utangaçlığı Arasındaki İlişki

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 57 - 75, 01.06.2018

Öz

Araştırma lisede eğitim gören kız öğrencilerin anne baba tutumları ve utangaçlık düzeylerinin ortaya koyulması; ebeveynler tarafından ortaya koyulan demokratik, otoriter ve koruyucu istekçi tutumların çocuk utangaçlığı üzerindeki etkisinin ortaya koyulması amacıyla yapıldı. Bu amaç doğrultusunda İstanbul İli, Üsküdar ilçesine bağlı bir İmam Hatip okulunda, 343 tane 10. ve 11. sınıf öğrencisine ana-baba tutumları ölçeği utangaçlık ölçeği ve kişisel bilgilere ilişkin sorulardan oluşan anket formu uygulandı. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre anne baba tutumlarının öğrencilerin utangaçlıkları üzerinde anlamlı bir etkisi vardır. Anne baba tutumlarından demokratik tutum utangaçlığı azaltırken; koruyucu-istekçi ve otoriter tutum utangaçlığı artırmaktadır

Kaynakça

  • Aliyev, R. ve Kalgı, M. E. (2014). İlköğretim öğrencilerinin utangaçlık ve benlik saygısı düzeylerini etkileyen faktörler. Turkish Journalof Education, 3(2), 60-69.
  • Alpoğuz, D. (2014). Algılanan ana-baba tutumlarının ilköğretim öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarına ve Türkçe dersi akademik başarılarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Asendorpf, J. (1990). The expression of shyness and embarrassment: perspectives from social psychology. England: Cambridge University Press.
  • Cabak, H. (2002). Lise öğrencilerinin utangaçlık düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Cabrera, N. J., Fitzgerald, H. E., Bradley, R. H., & Roggman, L. (2007). Modeling the dynamics of paternal influences on children over the life course. Applied Development Science, 11, 185-189.
  • Carducci, B. J., & Zimbardo, P. G. (1995), Are you shy?, Psychology Today. 34-41.
  • Carducci, J. B. (2000). Shyness: The new solution. Psychology Today, 33 (1), 38-46.
  • Derryberry D., & Rothbart MK, (1997). Shyness and children's emotionality, regulation, and coping: contemporaneous, longitudinal, and across-context relations, Dev Psychopathol. Fall; 9(4):633-52.
  • Demirbaş, E. Baltacı, Ö. Üre Ö. ve Hamartal E. (2010). Lise öğrencilerinin utangaçlıklarının algılanan anne baba tutumları ve problem çözme yaklaşımları açısından incelenmesi Aile ve Toplum Yıl: 11 Cilt: 6 Sayı: 22 Nisan-Mayıs-Haziran.
  • Ekşi, A. (1990). Çocuk, genç, ana babalar. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Eldeleklioğlu, J. (1996). Karar stratejileri ile ana-baba tutumları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gander, J. M. ve Gardiner, W.H. (2007). Çocuk ve ergen gelişimi. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gitmez, A. S. (1989). 0-5 yaşlarında zihinsel gelişme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gökçe, S. (2002). Lise Öğrencilerinin utangaçlık düzeylerinin yordanması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gökmenoğlu, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeyleri ile algıladıkları anne- baba tutumları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Güngör, A. (2001). Utangaçlık ölçeğinin geliştirilmesi geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 15 (2), 17-22.
  • Hortaçsu, N. (1997). İnsan ilişkileri. Ankara: İmge Kitabevi.
  • İkizoğlu, M. (1993). Demokratik ve otoriter ana-baba tutumlarının, lise son sınıf öğrencilerinin benlik saygısı üzerine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. İstanbul:Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıçaslan, A. (2001). Aile fonksiyonlarının ve algılanan farklılaşmış anne-baba yaklaşımının kardeş ilişkileri üzerindeki etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Kılıçcı, Y. (2006). Okulda ruh sağlığı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kozanoğlu, H. (2006). 21. yılın sosyalizmi için hem eşitlik hem özgürlük. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Kuzgun, Y. (1991). Ana-baba çocuk ilişkileri. Ankara: T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • Kuzgun, Y. ve Eldeleklioğlu, J. (2005). Anne-baba tutumları ölçeği: Pdr'de kullanılan ölçekler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuzgun, Y.(1972). Anne-baba tutumlarının bireyin kendini gerçekleştirme düzeyine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Monteiro, L., Fernandes, M., Torres, N., & Santos, C. (2017). Fathers involvement and parenting styles in Portuguese families: The role of education and working hours. Análise Psicológica, 35(4), 513-528.
  • Navaro, L. (1989). Aşırı koruyuculuğun çocuk eğitimine etkileri. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Özyürek A. Adıbatmaz, M., Yavuz N. ve Çetin A. (2015). Üstün yetenekli olarak aday gösterilen 9-10 yaş grubu çocuğa sahip ebeveynlerin ebeveyn tutumlarının incelenmesi, Route Educational and Social Science Journal. 2(3), 77-89.
  • Parke, R. D. (2002). Fathers and families, handbook of parenting: being and becoming a parent. Hillsdale, NJ: Erlbaum
  • Ryder, V. (1995). Parents and their children. The Goodheart-Willcox Company, Inc.
  • Schmidt, A., Polak, C.P., Spooner, A.L., (2005). Biological and environmental contributions to childhood shyness: a diathesis-stress model. West Sussex : John Wiley.
  • Sezer, Ö. (2010). Ergenlerin kendilik algılarının anne baba tutumları ve bazı faktörlerle ilişkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-19
  • Şanlı, D. ve Öztürk, C. (2015). Anne babaların çocuk yetiştirme tutumları ve tutumlar üzerine kültürün etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(4).
  • Şemin, R. (1992). Gençlik psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Osterlind, S. J. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Tola, D. (2003). İlkokul 5.sınıf çocuklarında ahlaki yargı ile ana-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Üre, Ö. Hamarta, E. Baltacı, Ö. ve Demirtaş, E. (2010). Lise öğrencilerinin utangaçlıklarının algılanan anne baba tutumları ve problem çözme yaklaşımları açısından incelenmesi, Aile ve Toplum, 6(21) 73-82.
  • Yavuzer, H. (2003). Çocuğu tanımak ve anlamak, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H. (2009). Çocuk ve suç, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H. (2011). Ana-baba ve çocuk, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeung, W. J., Sandberg, J. F., Davis-Kean, P. E., & Hofferth, S. L. (2001). Children’s with fathers in intact families. Journal of Marriage and Family, 63, 136-154
  • Yıldırım, N. K. (1997). Eğitim sosyolojisi. Edirne: Masaüstü Yayıncılık.
  • Yıldız, S. A. (2004). Ebeveyn tutumları ve saldırganlık, Polis Bilimleri Dergisi, 6(3-4), 131- 150.
  • Yıldız-Bıçakçı, M. (2004). Annesi çalışan ve çalışmayan çocukların anne baba tutumlarını algılamalarının ve benlik imajlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Zeteroğlu, E.Ş., & Basal, H.A. (2011). Mother attitudes and children’s multiple ıntelligence areas according to educational levels of parents. The Anthropologist 24(1), 97-104
  • Zimbardo, P. G. (1986). The standford shyness project, New York: Plenum.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hanifi Parlar Bu kişi benim

Hicran Özbuk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Parlar, H., & Özbuk, H. (2018). Anne Baba Tutumları ile Çocuk Utangaçlığı Arasındaki İlişki. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi, 1(1), 57-75.

asos-index.png