BibTex RIS Kaynak Göster

Determination and Weighting of Compatibility Criteria of Social Constructions for Television Series by Multi-Criteria Decision Making Method

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 11 - 22, 01.12.2018

Öz

Turkey stands out in very high daily average of 330 minutes of television viewing statistics. One of the most watched programs on television is the series. In addition to being watched very much, both the revenues from the advertisements and the fact that exports are being done increase their importance in terms of channels and producers. Sequence is described as a movie which is published in episodes and which is mostly subject matter among them. With the increasing number of years since 2000, the series has been published in a wide variety of topics. It affects the society and the society positively and / or negatively depending on its being monitored. The Ministry of Family and Social Policies and the Parliament are also investigating this effect of the series. In this study, it was investigated which criteria and sub-criteria should be taken into consideration in order to determine the suitability of the series with social values. The analytical hierarchy process, which is a multi-criteria decision-making method, has been used to determine the significance of these criteria. The weights of the criteria were calculated by the analytical hierarchy process

Kaynakça

  • Ariel, A., & Timor, O. (2013). Hanging in the balance: Endogenous Anti‐Inflammatory Mechanisms In Tissue Repair and Fibrosis. The Journal of Pathology, 229(2), 250-263.
  • Batı, U. (2017). Aşk-ı memnu’nun kitabı da çıkmış ( ):“edebi bir eserin tv melodramı olarak profili. Internatıonal Journal of Tv Serial Narratıves, 55-77.
  • Binark, M. ve Bek, M.G. (2007). Eleştirel medya okuryazarlığı: Kuramsal yaklaşımlar ve uygulamalar. Elementary Education Online, 9(1), 3-5.
  • Cesur, S. ve Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: çocukların tv programlarına ilişkin tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(9), 106-125.
  • Ceylan, Y. (2012). Toplumsal değerler ve medya etiği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 45-58.
  • Dilber, F. (2017). Kitle iletişim araçları ve suç olgusu. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16 (1), 60-66.
  • Geçer, E. (2015). Türk dizileri üzerine kültürel ve ideolojik bır değerlendirme: “Made in Turkey”. Mütefekkir, 2(3), 39-56.
  • Güllüoğlu, Ö. (2012). Bir kitle iletişim aracı olarak televizyonun popüler kültür ürünlerini benimsetme ve yayma işlevi üzerine bir değerlendirme. Global Media Journal: Turkish Edition, 2(4), 64-86.
  • Karabıçak, M. (2013). Havayolu taşımacılığı sektöründe topsis yöntemiyle finansal performans değerlendirmesi. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics ve Administrative Sciences, 18(3), 133-146.
  • Kızıltaş, Ş., Mermi, Ö. S., Alağaş, H. M., Bedir, N. ve Eren, T. (2017). Ana haber bültenlerinin çok kriterli karar verme yöntemleriyle değerlendirilmesi. Global Media Journal: Turkish Edition, 8(15), 346-363.
  • Mermi Ö.S., Kızıltaş Ş., Bedir N., Alağaş, H.M. ve Eren T. (2016). Haber türlerinin TOPSIS ve PARETO Yöntemleriyle Analizi. 17. Uluslararası Ekonometri, Yöneylem Araştırması ve İstatistik Sempozyumu.3(3), 657-658.
  • Oruç, C., Tecim, E. ve Özyürek, H. (2011). Okul Öncesi Dönem Çocuğunun Kişilik Gelişiminde Rol Modellik ve Çizgi Filmler. Ekev Akademi Dergisi, 15(48), 281-297.
  • Ömürbek, V. ve Kınay, Ö. G. B (2013). Havayolu taşımacılığı sektöründe topsis yöntemiyle finansal performans değerlendirmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 11.
  • RTÜK. (2013). Televizyon izleme eğilimleri araştırması-3. s. 1-152. Ankara: RTÜK.
  • Şahin, A. (2013). Eleştirel medya okuryazarlığı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Saaty, T. L. (1980). The analytic hierarchy process: planning, priority setting, resources allocation. New York: McGraw.
  • Saaty, T. L., and Vargas, L. G. (1994). Decision making in economic. Political, Social, and Technologycal Environments with the Analytic Hierarchy Process,1(1), 83-98.
  • Şengül, Ü., Miraç, E. ve Shiraz, S. E. (2012). Bulanık AHP ile belediyelerin toplu taşıma araç seçimi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 40, 143-165.
  • Ünür, E. (2013). Türk televizyon dizilerinde toplumsal kimliklerin temsili. Erciyes İletişim Dergisi, 3(2), 32-42.

Televizyon Dizilerin Toplumsal Yapıya Uygunluk Kriterlerinin Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemiyle Belirlenmesi ve Ağırlıklandırılması

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 11 - 22, 01.12.2018

Öz

Türkiye’de günlük televizyon izlenme istatistiği ortalama 330 dakika ile çok yüksek çıkmaktadır. Televizyonlarda en çok izlenen programlardan biri de dizilerdir. Çok izlenmesinin yanı sıra hem reklamlardan elde edilen gelirler hem de ihracatının yapılıyor olması kanallar ve yapımcılar açısından önemini artırmaktadır. Dizi bölümler hâlinde yayımlanan ve çoklukla aralarında konu bütünlüğü olan film olarak tanımlanmaktadır. 2000’li yıllardan itibaren artan sayısı ile birlikte çok çeşitli konularda diziler yayına girmiştir. Çok izlenmesine bağlı olarak toplumu ve toplumsal yapıyı olumlu ve/veya olumsuz yönde etkilemektedir. Aile ve sosyal politikalar bakanlığı ve TBMM nezdinde de dizilerin bu etkisi konusunda araştırmalar yapılmaktadır. Bu çalışmada dizilerin toplumsal değerlere uygunluğunun belirlenmesi için hangi kriterlerin ve alt kriterlerin dikkate alınması gerektiği araştırılmıştır. Bu kriterlerin önem derecelerinin belirlenmesi için çok ölçütlü karar verme yöntemlerinden olan analitik hiyerarşi prosesi kullanılmıştır. Analitik hiyeraraşi prosesi ile kriterlerin ağırlıkları hesaplanmıştır

Kaynakça

  • Ariel, A., & Timor, O. (2013). Hanging in the balance: Endogenous Anti‐Inflammatory Mechanisms In Tissue Repair and Fibrosis. The Journal of Pathology, 229(2), 250-263.
  • Batı, U. (2017). Aşk-ı memnu’nun kitabı da çıkmış ( ):“edebi bir eserin tv melodramı olarak profili. Internatıonal Journal of Tv Serial Narratıves, 55-77.
  • Binark, M. ve Bek, M.G. (2007). Eleştirel medya okuryazarlığı: Kuramsal yaklaşımlar ve uygulamalar. Elementary Education Online, 9(1), 3-5.
  • Cesur, S. ve Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: çocukların tv programlarına ilişkin tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(9), 106-125.
  • Ceylan, Y. (2012). Toplumsal değerler ve medya etiği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 45-58.
  • Dilber, F. (2017). Kitle iletişim araçları ve suç olgusu. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16 (1), 60-66.
  • Geçer, E. (2015). Türk dizileri üzerine kültürel ve ideolojik bır değerlendirme: “Made in Turkey”. Mütefekkir, 2(3), 39-56.
  • Güllüoğlu, Ö. (2012). Bir kitle iletişim aracı olarak televizyonun popüler kültür ürünlerini benimsetme ve yayma işlevi üzerine bir değerlendirme. Global Media Journal: Turkish Edition, 2(4), 64-86.
  • Karabıçak, M. (2013). Havayolu taşımacılığı sektöründe topsis yöntemiyle finansal performans değerlendirmesi. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics ve Administrative Sciences, 18(3), 133-146.
  • Kızıltaş, Ş., Mermi, Ö. S., Alağaş, H. M., Bedir, N. ve Eren, T. (2017). Ana haber bültenlerinin çok kriterli karar verme yöntemleriyle değerlendirilmesi. Global Media Journal: Turkish Edition, 8(15), 346-363.
  • Mermi Ö.S., Kızıltaş Ş., Bedir N., Alağaş, H.M. ve Eren T. (2016). Haber türlerinin TOPSIS ve PARETO Yöntemleriyle Analizi. 17. Uluslararası Ekonometri, Yöneylem Araştırması ve İstatistik Sempozyumu.3(3), 657-658.
  • Oruç, C., Tecim, E. ve Özyürek, H. (2011). Okul Öncesi Dönem Çocuğunun Kişilik Gelişiminde Rol Modellik ve Çizgi Filmler. Ekev Akademi Dergisi, 15(48), 281-297.
  • Ömürbek, V. ve Kınay, Ö. G. B (2013). Havayolu taşımacılığı sektöründe topsis yöntemiyle finansal performans değerlendirmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 11.
  • RTÜK. (2013). Televizyon izleme eğilimleri araştırması-3. s. 1-152. Ankara: RTÜK.
  • Şahin, A. (2013). Eleştirel medya okuryazarlığı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Saaty, T. L. (1980). The analytic hierarchy process: planning, priority setting, resources allocation. New York: McGraw.
  • Saaty, T. L., and Vargas, L. G. (1994). Decision making in economic. Political, Social, and Technologycal Environments with the Analytic Hierarchy Process,1(1), 83-98.
  • Şengül, Ü., Miraç, E. ve Shiraz, S. E. (2012). Bulanık AHP ile belediyelerin toplu taşıma araç seçimi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 40, 143-165.
  • Ünür, E. (2013). Türk televizyon dizilerinde toplumsal kimliklerin temsili. Erciyes İletişim Dergisi, 3(2), 32-42.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hacı Mehmet Alakaş Bu kişi benim

Berna Esma Toplu Bu kişi benim

Fatma Yurdakul Bu kişi benim

Tamer Eren Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Alakaş, H. M., Toplu, B. E., Yurdakul, F., Eren, T. (2018). Televizyon Dizilerin Toplumsal Yapıya Uygunluk Kriterlerinin Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemiyle Belirlenmesi ve Ağırlıklandırılması. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi, 1(2), 11-22.

asos-index.png