BibTex RIS Kaynak Göster

Practices of Critical Thinking of School Administrators

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 10, 01.12.2018

Öz

Critical thinking plays an important role in reaching the defined goals of schools in which educational activities are conducted. Critical thinking can be considered as an important link in reaching the goal. In this study, the thoughts and practices of school administrators will be tried to be understood from their experiences. 9 school principals who are working in the official schools in the provinces of Istanbul, Bahçelievler, Şişli, Fatih and Balkikesir Square and who are working at the different socio-economic levels of the districts determined by the school administrators and serving in the spring semester of 2017-2018 academic year were created. This research was conducted within the framework of qualitative research methodology and phenomenological design. Easily accessible case sampling from purposeful sampling methods, snowball sampling is used. In the analysis of the data, descriptive analysis technique was used. Reliability is in the validity phase; data diversity, extensive field work, external auditing, direct quotation. In the research it has been found that critical thinking is important for both individual and professional development. Critical thinking students are trying to gain in various activities

Kaynakça

  • Balıkçı, A. (2016). Bürokrasi ve gündelik hayat bağlamında okul müdürlüğünün incelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Büyükkanber, C. ve Makaracı, M. (2015). Eleştirel düşünce ve eğitim uygulamaları, ISCAT-2015.
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B. ve Turner, L.A. (2015). Nitel ve karma yöntem araştırmaları (M. Sever, Çev.), (A. Aypay, Çev. Ed.) Araştırma yöntemleri desen ve analiz (400-433). Ankara: Anı.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev.), (S.Turan, Çev. Ed.). Nitel araştırma yöntemleri (85-111). Ankara: Nobel.
  • Miles, M. B. ve Huberman A. M. (2015). Veri toplamaya odaklanmak ve veri toplamayı sınırlamak: anlamlı bir başlangıç (D. Örücü, Çev.), (S. Akbaba Altun, A. Ersoy, Çev. Ed.) Nitel veri analizi (16-39). Ankara: PegemA.
  • Mill, J., Allen, M., & Morrow, R. (2016). Critical Theory: Critical Methodology to Disciplinary Foundations in Nursing.Canadian Journal of Nursing Research Archive, 33(2). Retrieved from http://cjnr.archive.mcgill.ca/article/view/1638
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB, 2018). http://www.meb.gov.tr/mevzuat/liste.php?ara=2 adresinden 17.04.2018 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Neuman, L.W. (2006). Toplumsal araştırma yöntemleri, (Çev. Özge, S., 2010). İstanbul:Yayın Odası.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma tasarımı. B. Tarman ve M.F. Yiğit, (Çev.), M. Bütün, S. B. Demir (Çev. Ed.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (s. 209- 258) içinde. Ankara: PegemA.
  • Parlar, H., & Cansoy, R. (2017). The Effect of Bureaucratic School Structure on TeacherLeadership Culture: A Mixed Study. Kuram ve Uygulamada Egıtım Bılımlerı Educatıonal Scıences: Theory Practıce, 17(6), 2175-2201. Doi:http://dx.doi.org/10.12738/estp.2017.6.0150
  • Polat, M. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile yaratıcılık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • Raymond, L. Y. K. (2016). Teachers’ beliefs, confidence and practice and students’ achievement in cultivating critical thinking in primary music education in Hong Kong. (Doctoral dissertation) Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses. ProQuest Number:10267915
  • Rimiene, V. (2002). Assessing and developing students’ critical thinking. Psychology Learning and Teaching, vol. 2, 1: pp. 17-22. , First Published Mar 1, 2002.
  • Sağlam, A.Ç. ve Büyükuysal, E. (2013). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve buna yönelik engellere ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, volume 10, Issue 1, ISSN: 1303-5134
  • Sezen, Y., Sarı, N., Uzun, M. ve Dost, Ş. (2013). Matematik öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) Özel Sayı (1), 393-403.
  • Yeşilpınar, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının eleştirel düşünmenin öğretimine yönelik yeterliklerine ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, B. (2017). Sınıf öğretmen adaylarının eleştirel düşünme ve yanal düşünme eğilimleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.

Okul Yöneticilerinin Eleştirel Düşünme Uygulamaları

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 10, 01.12.2018

Öz

Eğitimi-öğretim faaliyetlerinin yürütüldüğü okulların belirlenen amaçlarına ulaşma noktasında eleştirel düşünme önemli bir yer tutmaktadır. Eleştirel düşünme hedefe ulaşma noktasında önemli bir bağ olarak değerlendirilebilir. Bu çalışmada, okul yöneticilerinin belirtilen bağlantıyı kurma noktasındaki düşünceleri, uygulamaları onların deneyimlerinden hareketle anlaşılmaya çalışılacaktır. Araştırmanın katılımcılarını, İstanbul ili Bahçelievler, Şişli, Fatih, ilçelerindeki ve Balkıkesir Karesi İlçesindeki resmi okullarda görev yapmakta olan, farklı sosyo-ekonomik düzeylerde bulunan semtlerin okul yöneticilerinden belirlenen ve 2017-2018 Eğitim- Öğretim yılı bahar döneminde görev yapmakta olan 9 okul müdürü oluşturmuştur. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemi ve fenomenolojik desen çerçevesinde yürütülmüştür. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi, kartopu örnekleme kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Güvenirlik geçerlik aşamasında ise; veri çeşitlemesi, kapsamlı alan çalışması, dış denetim, doğrudan alıntı kullanılmıştır. Yapılan araştırmada, eleştirel düşünmenin hem bireysel hem de mesleki anlamda gelişme için önemli olduğu ortaya çıkmıştır. Eleştirel düşünme öğrencilere çeşitli faaliyetlerle kazandırılmaya çalışılmaktadır

Kaynakça

  • Balıkçı, A. (2016). Bürokrasi ve gündelik hayat bağlamında okul müdürlüğünün incelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Büyükkanber, C. ve Makaracı, M. (2015). Eleştirel düşünce ve eğitim uygulamaları, ISCAT-2015.
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B. ve Turner, L.A. (2015). Nitel ve karma yöntem araştırmaları (M. Sever, Çev.), (A. Aypay, Çev. Ed.) Araştırma yöntemleri desen ve analiz (400-433). Ankara: Anı.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev.), (S.Turan, Çev. Ed.). Nitel araştırma yöntemleri (85-111). Ankara: Nobel.
  • Miles, M. B. ve Huberman A. M. (2015). Veri toplamaya odaklanmak ve veri toplamayı sınırlamak: anlamlı bir başlangıç (D. Örücü, Çev.), (S. Akbaba Altun, A. Ersoy, Çev. Ed.) Nitel veri analizi (16-39). Ankara: PegemA.
  • Mill, J., Allen, M., & Morrow, R. (2016). Critical Theory: Critical Methodology to Disciplinary Foundations in Nursing.Canadian Journal of Nursing Research Archive, 33(2). Retrieved from http://cjnr.archive.mcgill.ca/article/view/1638
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB, 2018). http://www.meb.gov.tr/mevzuat/liste.php?ara=2 adresinden 17.04.2018 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Neuman, L.W. (2006). Toplumsal araştırma yöntemleri, (Çev. Özge, S., 2010). İstanbul:Yayın Odası.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma tasarımı. B. Tarman ve M.F. Yiğit, (Çev.), M. Bütün, S. B. Demir (Çev. Ed.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (s. 209- 258) içinde. Ankara: PegemA.
  • Parlar, H., & Cansoy, R. (2017). The Effect of Bureaucratic School Structure on TeacherLeadership Culture: A Mixed Study. Kuram ve Uygulamada Egıtım Bılımlerı Educatıonal Scıences: Theory Practıce, 17(6), 2175-2201. Doi:http://dx.doi.org/10.12738/estp.2017.6.0150
  • Polat, M. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile yaratıcılık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • Raymond, L. Y. K. (2016). Teachers’ beliefs, confidence and practice and students’ achievement in cultivating critical thinking in primary music education in Hong Kong. (Doctoral dissertation) Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses. ProQuest Number:10267915
  • Rimiene, V. (2002). Assessing and developing students’ critical thinking. Psychology Learning and Teaching, vol. 2, 1: pp. 17-22. , First Published Mar 1, 2002.
  • Sağlam, A.Ç. ve Büyükuysal, E. (2013). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve buna yönelik engellere ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, volume 10, Issue 1, ISSN: 1303-5134
  • Sezen, Y., Sarı, N., Uzun, M. ve Dost, Ş. (2013). Matematik öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) Özel Sayı (1), 393-403.
  • Yeşilpınar, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının eleştirel düşünmenin öğretimine yönelik yeterliklerine ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, B. (2017). Sınıf öğretmen adaylarının eleştirel düşünme ve yanal düşünme eğilimleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hanifi Parlar

Abdullah Balıkçı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Parlar, H., & Balıkçı, A. (2018). Okul Yöneticilerinin Eleştirel Düşünme Uygulamaları. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi, 1(2), 1-10.

asos-index.png