Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Post Kovid-19 Döneminde Dijital Ebeveynliğin Sosyo Ekonomik Özelliklere Göre İncelenmesi: İstanbul Örneği

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 59 - 84, 30.06.2024
https://doi.org/10.55150/apjec.1255094

Öz

KOVID-19 pandemisi, iş ve eğitim gibi temel yaşamsal faaliyetlere etkisiyle birlikte, insanların davranışlarında da önemli değişiklikler oluşturmaktadır. Bu değişikliklerden biri, dijitalleşme hızının artmasıdır. Evden çalışma ve evden eğitim gibi dijital araçların daha fazla kullanıldığı modeller, birçok işletme ve eğitim kurumu için yeni bir norm haline gelmektedir. Böyle bir dönemde dijital ebeveynliğin önemi artmıştır. Dijital ebeveynlik, çocukların teknoloji kullanımı ile ilgili sağlıklı ve güvenli bir şekilde büyümelerine yardımcı olmak için yapılan bir takım faaliyetleri içermektedir. Bu faaliyetler, ailelerin sosyoekonomik özelliklerine göre farklılık gösterebilmekte ve bu durum çocukların dijital dünyayla etkileşiminde farklı sonuçlar doğurabilmektedir. Bu nedenle Kovid-19 dönemi sonrası dijital ebeveynliğin sosyo ekonomik özelliklere göre irdelenmesi uygulanabilecek tedbir ve politikalar için daha önemli hale gelmiştir.

Bu bağlamda çalışmanın amacı post KOVID-19 döneminde Dijital ebeveynliğin sosyo-ekonomik özelliklere göre incelenmesi, ebeveynlerin dijital ebeveynlik becerileri açısından sosyo-ekonomik faktörlerin etkisini ortaya koymaktadır. Çalışmanın evren grubu, İstanbul’ da yaşayan ilkokul, ortaokul ve lisede öğrenim gören çocuğu olan ebeveynler belirlenmiştir. Örneklem grubunu ise İstanbul’da yaşayan ve çocuğunun eğitim düzeyi ilkokul, ortaokul veya lise düzeyinde olan 401 ebeveyn oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak dijital ebeveynlik öz yeterlilik ölçeği ve demografik sorulardan oluşan bir anket kullanılmıştır. Bulgular djital ebeveynliğin sosyo ekonomik özelliklere göre değiştiğine kanıtlar sunmaktadır. Dolayısıyla dijital ebeveynlik konusunda yapılan çalışmaların sadece ebeveynlerin becerilerine değil, aynı zamanda sosyo ekonomik faktörlerin etkisine de odaklanması gerektiğini göstermektedir.

Kaynakça

  • kbaş, Ö. Z., & Dursun, C. (2020). Teknolojinin aileye etkisi: Değişen ailenin dijital ebeveyn ve çocukları. Turkish Studies-Social, 15(4), 2245-2265.
  • Anderson, M. (2016). Parents, teens and digital monitoring. Pew Internet & American Life Project.
  • Benedetto, L., & Ingrassia, M. (2021). Parenting: Studies by an ecocultural and transactional perspective. içinde Digital parenting: Raising and protecting children in media world (s. 127-148).
  • Cao, S., Dong, C., & Li, H. (2022). Digital parenting during the COVID-19 lockdowns: How Chinese parents viewed and mediated young children’s digital use. Early Child Development and Care, 192(15), 2401-2416.
  • Fidan, A., & Seferoğlu, S. (2020). Çevrimiçi ortamlar ve dijital ebeveynlik: yaklaşımların, sorunların ve önerilen çözümlerin incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 352-372.
  • Kaya, İ., & Mutlu Bayraktar, D. (2021). Türkiye’de yapılan dijital ebeveynlik araştırmalarına yönelik bir içerik analizi çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1046-1082.

Investigating Digital Parenting According to Socio-Economic Characteristics after the Post-COVID-19 Period: Istanbul Example

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 59 - 84, 30.06.2024
https://doi.org/10.55150/apjec.1255094

Öz

The COVID-19 pandemic, along with its impact on essential life activities such as work and education, is also creating significant changes in people's behavior. One of these changes is the acceleration of digitalization. Models that rely on digital tools such as working and learning from home are becoming a new norm for many businesses and educational institutions. In such a period, the importance of digital parenting has increased. Digital parenting involves a set of activities aimed at helping children grow up in a healthy and safe way with regards to technology use. These activities may vary depending on the socio-economic characteristics of families, and this can lead to different outcomes for children's interactions with the digital world. Therefore, the examination of digital parenting based on socio-economic characteristics has become more important for the development of applicable measures and policies after the COVID-19 period.

In this context, the aim of the study is to investigate digital parenting according to socio-economic characteristics after the post-COVID-19 period and to reveal the impact of socio-economic factors on parents' digital parenting skills. The population of the study consists of parents who have children attending primary, middle, and high school and residing in Istanbul. The sample group consists of 401 parents living in Istanbul with a child in elementary, middle, or high school. A digital parenting self-efficacy scale and a demographic survey were used as data collection tools in the study. The findings indicate that digital parenting varies according to socio-economic characteristics. Therefore, studies on digital parenting should focus not only on parents' skills but also on the influence of socio-economic factors

Kaynakça

  • kbaş, Ö. Z., & Dursun, C. (2020). Teknolojinin aileye etkisi: Değişen ailenin dijital ebeveyn ve çocukları. Turkish Studies-Social, 15(4), 2245-2265.
  • Anderson, M. (2016). Parents, teens and digital monitoring. Pew Internet & American Life Project.
  • Benedetto, L., & Ingrassia, M. (2021). Parenting: Studies by an ecocultural and transactional perspective. içinde Digital parenting: Raising and protecting children in media world (s. 127-148).
  • Cao, S., Dong, C., & Li, H. (2022). Digital parenting during the COVID-19 lockdowns: How Chinese parents viewed and mediated young children’s digital use. Early Child Development and Care, 192(15), 2401-2416.
  • Fidan, A., & Seferoğlu, S. (2020). Çevrimiçi ortamlar ve dijital ebeveynlik: yaklaşımların, sorunların ve önerilen çözümlerin incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 352-372.
  • Kaya, İ., & Mutlu Bayraktar, D. (2021). Türkiye’de yapılan dijital ebeveynlik araştırmalarına yönelik bir içerik analizi çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1046-1082.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevda Dere 0000-0002-7872-4063

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 22 Şubat 2023
Kabul Tarihi 26 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dere, S. (2024). Post Kovid-19 Döneminde Dijital Ebeveynliğin Sosyo Ekonomik Özelliklere Göre İncelenmesi: İstanbul Örneği. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi, 7(1), 59-84. https://doi.org/10.55150/apjec.1255094

asos-index.png