Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of Children’s Picture Books Themed Sibling Jealousy in Early Childhood

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 222 - 239, 31.12.2024
https://doi.org/10.55150/apjec.1448607

Öz

Preschool children’s books contribute significantly to children’s cognitive and language skills. These illustrated books enhance children’s imagination and creativity, enrich their vocabulary, and develop their expressive abilities. Improved expressive skills are among the developmental abilities that help reduce behavioral problems seen in children. Children's books can be written to support conceptual and academic skills, as well as to help children cope with sudden life events, such as the arrival of a new sibling, divorce, death, or relocation. Books written for these purposes are special and using them to help children affected by sudden life events regain their emotional balance is known as 'bibliotherapy.' Such books contribute to children’s social-emotional development and support them in overcoming the challenges they face. In the literature, there are many books written on various topics related to sudden life events, and this study includes books that address the theme of 'sibling rivalry.' While selecting illustrated children’s books, those that align formally with early childhood characteristics were preferred. In this study, the descriptive method, one of the qualitative research methods, was used. The study found that the majority of the books examined did not bear expert recommendations. Furthermore, it was observed that negative emotions arising from sibling rivalry, such as anger, frustration, and the desire for attention, were not frequently included in the examined books. Instead, most of the books emphasized sibling love.
.

Kaynakça

  • Adler, A. (2012). Yaşamın anlam ve amacı. İstanbul: Say Yayıncılık.
  • Akbaş, A., & Budak, E. (2011). Okul öncesi çocuğunun gelişimi ve eğitimi. İstanbul: İdeal Kültür ve Yayıncılık.
  • Aksoy, P. (2020). Üç-altı yaş çocuklarına yönelik öykülerin sosyal beceriler açısından incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(3), 505-553. https://doi.org/10.24130/eccdjecs.1967202043180
  • Ay, M. G., & Kılıç, B. G. (2019). Nörogelişimsel bozukluklar ve empati. Ortadoğu Tıp Dergisi, 11(4), 585-595.
  • Bakırcıoğlu, R. (2015). Çocuk ve ergende ruh sağlığı. İstanbul: Anı Yayıncılık.
  • Black, S. E., Breining, S., Figlio, D. N., Guryan, J., Karbownik, K., Nielsen, H. S., ... & Simonsen, M. (2021). Sibling spillovers. The Economic Journal, 131(633), 101-103.
  • Bowlby, J. (1998). A secure base, parent-child attachment and healthy child development. (S. Güneri, Çev.). İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü.
  • Brody, G. H. (1998). Sibling relationship quality: Its causes and consequences. Annual Review of Psychology, 49(1), 1-24.
  • Brody, G. H. (2004). Siblings direct and indirect contributions to child development. Current Directions in Psychological Science, 13(3), 124-126.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (25. basım). Ankara: Pegem Akademi.

Erken Çocukluk Döneminde Kardeş Kıskançlığı Temalı Resimli Çocuk Kitaplarına Yönelik Bir Analiz

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 222 - 239, 31.12.2024
https://doi.org/10.55150/apjec.1448607

Öz

Okul öncesi dönem çocuk kitapları çocukların bilişsel ve dil becerilerine katkı sunmaktadır. Resimli olarak sunulan bu kitaplar çocukların hayal gücünü ve yaratıcılıklarını artırmakta, kelime dağarcığını zenginleştirmekte ve ifade becerilerini geliştirmektedir. İfade becerilerinin artması ise çocuklarda görülen davranış problemlerinin azalmasına yardımcı olacak gelişimsel becerilerden birisidir. Çocuk kitapları kavramsal ve akademik becerileri desteklemek için yazılabileceği gibi ani yaşam olaylarında da örneğin; yeni bir kardeşin dünyaya gelmesi, boşanma, ölüm veya taşınma durumları için de yazılabilir. Bu amaçlarla yazılmış olan çocuk kitapları özel kitaplar olup, ani yaşam olaylarından etkilenen çocukların ruhsal dengelerine yeniden kavuşmalarında bu kitapları kullanmak ise ‘bibliyoterapi’ olarak adlandırılmaktadır. Bu tür kitaplar çocukların sosyal-duygusal gelişimlerine katkıda bulunmakta ve çocukların yaşadıkları sorunların üstesinden gelmelerine destek sunmaktadırlar. Alan yazında ani yaşam olayları ile ilgili birçok konuda yazılmış kitap bulunmakta olup bu çalışmada ‘kardeş kıskançlığı’ temasını ele alan kitaplar incelemeye dahil edilmiştir. Resimli çocuk kitapları seçilirken biçimsel olarak erken çocukluk dönemi özelliği taşıyan resimli çocuk kitapları tercih edilmiştir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden betimsel yöntem kullanılmıştır. Çalışma sonucunda incelenen kitapların büyük çoğunluğunun uzman tavsiyesi taşımadığı tespit edilmiştir. Ayrıca kardeş kıskançlığı ile çocuklarda ortaya çıkan öfke ve kızgınlık, hayal kırıklığı, dikkat çekme çabası gibi olumsuz duyguların incelenen kitapların içerisinde çok yer almadığı belirlenmiştir. İncelenen kitapların büyük çoğunluğunda ise kardeş sevgisine vurgu yapıldığı saptanmıştır.

Etik Beyan

Çalışmamızda etik kurallara bağlı kalındığını beyan ederiz.

Kaynakça

  • Adler, A. (2012). Yaşamın anlam ve amacı. İstanbul: Say Yayıncılık.
  • Akbaş, A., & Budak, E. (2011). Okul öncesi çocuğunun gelişimi ve eğitimi. İstanbul: İdeal Kültür ve Yayıncılık.
  • Aksoy, P. (2020). Üç-altı yaş çocuklarına yönelik öykülerin sosyal beceriler açısından incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(3), 505-553. https://doi.org/10.24130/eccdjecs.1967202043180
  • Ay, M. G., & Kılıç, B. G. (2019). Nörogelişimsel bozukluklar ve empati. Ortadoğu Tıp Dergisi, 11(4), 585-595.
  • Bakırcıoğlu, R. (2015). Çocuk ve ergende ruh sağlığı. İstanbul: Anı Yayıncılık.
  • Black, S. E., Breining, S., Figlio, D. N., Guryan, J., Karbownik, K., Nielsen, H. S., ... & Simonsen, M. (2021). Sibling spillovers. The Economic Journal, 131(633), 101-103.
  • Bowlby, J. (1998). A secure base, parent-child attachment and healthy child development. (S. Güneri, Çev.). İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü.
  • Brody, G. H. (1998). Sibling relationship quality: Its causes and consequences. Annual Review of Psychology, 49(1), 1-24.
  • Brody, G. H. (2004). Siblings direct and indirect contributions to child development. Current Directions in Psychological Science, 13(3), 124-126.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (25. basım). Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilişsel Gelişim, Gelişim Psikolojisi (Diğer)
Bölüm Kitap kritiği
Yazarlar

Mücahit Yuvacı 0000-0001-5503-3422

Şehnaz Ceylan 0000-0001-9313-7353

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 7 Mart 2024
Kabul Tarihi 3 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yuvacı, M., & Ceylan, Ş. (2024). Erken Çocukluk Döneminde Kardeş Kıskançlığı Temalı Resimli Çocuk Kitaplarına Yönelik Bir Analiz. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi, 7(2), 222-239. https://doi.org/10.55150/apjec.1448607

asos-index.png