Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2024 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Hakkında Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 132 - 169, 31.12.2024
https://doi.org/10.55150/apjec.1582677

Öz

Araştırmada 2024 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile belirlenen 2024-2025 eğitim öğretim yılında farklı bölgelerde bulunan devlet okullarında görev yapan 25 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde, araştırmaya katılan öğretmenlerin genel olarak programda bilim kültürünün ve değerlerin yer almasını olumlu buldukları belirlenmiştir. Öğretmenlerce öğrenme çıktılarının sayısının azalmasının, konularda sadeleşmeye gidilmesinin öğretim programının tam olarak uygulanmasına imkân vereceği belirtilmiştir. Farklı ölçme ve değerlendirme tekniklerinin çeşitlendirilmesi ile daha çok süreç temelli değerlendirmenin ön planda olmasını olumlu olarak belirtirken kalabalık öğrenci gruplarının olduğu sınıflarda bireysel farklılıkları dikkate alarak süreç odaklı değerlendirme yapılmasının zaman alacağını ve zor olacağını belirtmişlerdir. Araştırmada ders kitaplarının öğretim programı ile uyumlu olduğu, programa uygun bir öğretim süreci için laboratuvar ve araç-gereçler açısından okulların ise yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Etik Beyan

Bu araştırma için Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Alanı Bilimsel Araştırma Etik Kurul'unun 20.05.2024 toplantısı 2024/16 kararı ile etik kurul onayı alınmıştır.

Teşekkür

Bu çalışma birinci yazarın ikinci yazarın danışmanlığında tamamladığı yüksek lisans tezinden hazırlanmıştır.

Kaynakça

  • Abir, M. (2017). 2013 ilkokullar ve ortaokullar fen Bilimleri dersi öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Akıncı, B., Uzun, N. ve Kışoğlu, M. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin meslekte karşılaştıkları problemler ve fen öğretiminde yaşadıkları zorluklar. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1189-1215.
  • Akmaz, B. ve Kapucu, S. (2014). Fen bilimleri öğretmenlerinin Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8.sınıflar) Öğretim Programının güçlü ve zayıf Yönleri hakkındaki görüşleri. 11. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özet Kitapçığı, Adana,
  • Aktaş, I. (2011). Examining the relationship between students science achievement and teachers characteristics in TIMSS 2007, (Unpublished master’s thesis). Hacettepe University, Graduate School of Social Sciences, Ankara.
  • Anılan, B. ve Atalay, N. (2021). İlköğretim fen bilimleri öğretim programı., Ş. S. Anagün (Editör). Fen öğretim programları. Birinci Baskı. Ankara. Anı Yayıncılık, ss. 53-85.
  • Aydın, S. ve Çakıroğlu, J. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri: Ankara örneği. İlköğretim Online, 9(1), 301-315.
  • Aydoğdu, M. ve Kesercioğlu, T., (2005). İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Anı.

Investigating Teachers' Views on the 2024 Science Curriculum

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 132 - 169, 31.12.2024
https://doi.org/10.55150/apjec.1582677

Öz

It has been conducted to determine Science teachers' views on the 2024 Science Curriculum. As a qualitative research design, case study has been used. The study group of the research consists of 25 science teachers working in public schools located in different regions during the 2024-2025 academic year, determined by the criterion sampling method, one of the purposive sampling methods. The data were collected through semi-structured interviews. The content analysis method was used in the analysis of the research data. When the research results were examined, the teachers participating in the study generally found the inclusion of scientific culture and values in the program to be positive. They stated that reducing the number of learning outcomes and simplifying the topics would allow for the full implementation of the curriculum. While they positively noted the diversification of different measurement and evaluation techniques and the prominence of more process-based evaluations, they mentioned that in classes with large student groups, considering individual differences for process-oriented evaluations would be time-consuming and difficult. While teachers find the textbooks compatible with the curriculum, they have stated that the schools are insufficient in terms of laboratories and materials for a curriculum-compliant teaching process. This research is important in terms of determining the deficiencies of the 2024 Science Curriculum and guiding the studies to be carried out to correct the identified deficiencies.

Kaynakça

  • Abir, M. (2017). 2013 ilkokullar ve ortaokullar fen Bilimleri dersi öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Akıncı, B., Uzun, N. ve Kışoğlu, M. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin meslekte karşılaştıkları problemler ve fen öğretiminde yaşadıkları zorluklar. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1189-1215.
  • Akmaz, B. ve Kapucu, S. (2014). Fen bilimleri öğretmenlerinin Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8.sınıflar) Öğretim Programının güçlü ve zayıf Yönleri hakkındaki görüşleri. 11. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özet Kitapçığı, Adana,
  • Aktaş, I. (2011). Examining the relationship between students science achievement and teachers characteristics in TIMSS 2007, (Unpublished master’s thesis). Hacettepe University, Graduate School of Social Sciences, Ankara.
  • Anılan, B. ve Atalay, N. (2021). İlköğretim fen bilimleri öğretim programı., Ş. S. Anagün (Editör). Fen öğretim programları. Birinci Baskı. Ankara. Anı Yayıncılık, ss. 53-85.
  • Aydın, S. ve Çakıroğlu, J. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri: Ankara örneği. İlköğretim Online, 9(1), 301-315.
  • Aydoğdu, M. ve Kesercioğlu, T., (2005). İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Anı.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğrenme Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Büşra Sena Ak 0009-0008-9125-0318

Mücahit Köse 0000-0002-1938-6092

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2024
Kabul Tarihi 24 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ak, B. S., & Köse, M. (2024). 2024 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Hakkında Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi, 7(2), 132-169. https://doi.org/10.55150/apjec.1582677

asos-index.png