Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Oyunlarda İslam Karşıtı Unsurlar (Call of Duty ve Resident Evil Örneği)

Yıl 2024, , 514 - 533, 21.12.2024
https://doi.org/10.52115/apjir.1579482

Öz

Dijital oyunlar; kullanıcıların bir arayüz aracılığıyla yapay zekaya veya diğer oyunculara karşı oynayabildiği etkileşimli deneyimler sunar. Bu oyunlar, subliminal mesaj ve metotlar içerebilmektedir. Oyun yapımcıları bu mesajları; görüntü ve ses gibi özelliklerle fark edilmeyecek şekilde verebilmektedir. Gizlice verilen bu olumsuz mesajlar zihinde ve bilinçaltında izler bırakabilmektedir. Bazı dijital oyunlarda Müslümanlara karşı korkunun normalleştirilmesiyle nefretin ve düşmanlığın sıradanlaştığı görülmektedir. Ayrıca, İslam dininin sembollerini terörle birlikte kullanılması, dijital oyuncular üzerinde İslam hakkında olumsuz bir algı oluşturabilmektedir. Son 10 yılda İslamofobi, zaman zaman yoğunlaşmış ve popüler bir hale geldiği görülmektedir. Nitel araştırma yöntemine dayanan bu çalışma, dijital oyunlardaki İslam’a karşı olan unsurları tespit edip betimlemeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda, Call of Duty ve Resident Evil oyunlarının içerik analizi yapılarak, dini inanç ve değerlerin nasıl temsil edildiği incelenecektir. Sonuç olarak, dijital oyunların, özellikle İslam’a dair önyargıların dini inanç ve değerlerini nasıl etkilediği ortaya konulacaktır. Çalışmanın sonucunda, dijital oyunlarda İslam sembollerinin bazı terör unsurları ile birlikte kullanımına dair örneklerin olduğu ve bu temsillerin oyuncu üzerinde olumsuz algılar oluşturma potansiyeline sahip olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca, bu oyunların İslam karşıtı önyargıları dolaylı yoldan pekiştirme riski taşıdığı anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ankara Kalkınma Ajansı. Dijital Oyun Sektörü Raporu (ts.).
  • Aslan, Ahmet. “İslamofobi Çalışmalarında Kuramsal Yaklaşımlar: Türkçe Makaleler Üzerine Bir İnceleme”. SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 54 (2021), 1-26.
  • Aslan, Ahmet. “İslamofobi, İslam Düşmanlığı ve İslam Karşıtı Irkçılık Nedir?” Perspektif. 18 Ocak 2020. Erişim 30 Ekim 2024. https://perspektif.eu/2020/01/18/islamofobi-islam-dusmanligi-ve-islam-karsiti-irkciliknedir/
  • Aytekin, Gülbahar. “Dijital Oyunlar ve Bireyler Üzerindeki Etkileri”. 10 Ağustos 2017. Erişim 30 Ekim 2024. https://www.guvenliweb.org.tr/blog-detay/dijital-oyunlar-ve-bireyler-uzerindeki-etkileri
  • Başarır, İnanç. “Resident Evil Tarihi: Tüm Oyunları ve Gelişimi”. Merlin Kazanı. 10 Mart 2021. Erişim 30 Ekim 2024. https://www.merlininkazani.com/resident-evil-tarihi-tum-oyunlari-ve-gelisimi-mktv-116686
  • Cıngı, Mustafa. “Dijital Oyunseverlerin İslamofobi İçerikli Oyunlara Bakışı”. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 1/1 (2018), 49-72.
  • Çapan, Bahtiyar Eraslan - Dursun, Asiye. “Ergenlerde Dijital Oyun Bağımlılığı ve Psikolojik İhtiyaçlar”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/2 (2018), 128-140.
  • Darıcı, Sefer - Özdemir, Zafer. “Medya İçeriklerinin İslamofobik Olarak Değerlendirilme Kriterleri: farkindayiz.gov.tr”. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 15/23 (2020), 2081-2107. https://doi.org/10.26466/opus.587279
  • Eryürek, Cevher. Türkiye Oyun Sektörü 2021 Raporu. Gaming in Turkey, 2021. https://www.gaminginturkey.com/tr/turkiye-oyun-sektoru-raporu-2021- yayinda/#:~:text=Toplam%20oyuncu%20has%C4%B1lat%C4%B1%201%20milyar%20dolar%C4%B1%20a% C5%9Ft%C4%B1&text=Mobil%20oyun%20has%C4%B1lat%C4%B1%202021%20y%C4%B1l%C4%B1nda%206 20%20milyonu%20g%C3%B6r%C3%BCrken%20ge%C3%A7ti%C4%9Fimiz%20y%C4%B1l,s%C4%B1rada%20 yer%20almaya%20devam%20etti.
  • European Union Agency for Fundamental Rights. Fundamental Rights Report 2023 (2023).
  • https://fra.europa.eu/en/publication/2023/fundamental-rights-report-2023
  • Gaming in Turkey. Türkiye Oyun Sektörü 2023 Raporu. Gaming in Turkey, 2023.
  • https://www.gaminginturkey.com/tr/turkiye-oyun-sektoru-raporu-2023/
  • Garip, Tuğçe. “Oyun İnceleme: Call Of Duty”. Erişim 30 Ekim 2024. https://uzayla.com/oyun-inceleme-call-ofduty/
  • Göldağ, Battal. “Dijital Oyunlar: Olumlu ve Olumsuz Etkileri”. ed. Mustafa Talas. 121-133. Malatya: İspec Yayınevi, 2019.
  • Gül, Aslıhan. “Dijital Oyunlar ve Realitenin Karşılıklı Etkileşimi: İslami Sembollerin Oyunlardaki Yansıması”. Toplum Bilimleri Dergisi 26 (2019), 315-345.
  • Güngör, Zeynep. “Dijital Dünyanın Alternatif Modası: Simülasyonun Manipülasyonu Cosplay’ler”. ed. Elif
  • Dastarlı Dellaloğlu - Tuğba Ayaş. 101-105. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, 2023.
  • Gürsoy, Sema - Çoştu, Yakup. “Dijital Oyunlarda İslamofobik Unsurlar”. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
  • 19 (25 Haziran 2022), 107-129. https://doi.org/10.34085/buifd.1096738
  • Hıdır, Özcan. “Silahsız Haçlı Savaşı Oryantalizm”. Eskiyeni 4 (2007), 57-68.
  • Irmak, Aylin Yalçın - Ardıç, Aysun. “Dijital Oyunların Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkileri: Literatür İnceleme”. Gençlik Araştırmaları Dergisi 6/16 (2018), 71-86.
  • Jarvis the NPC. “The Great Debate: Captain Price’s Best Version in Call of Duty”. Z League. 18 Ocak 2024. Erişim 30 Ekim 2024. https://www.zleague.gg/theportal/the-great-debate-captain-prices-best-version-in-call-ofduty/ Kalaycı, Batuhan. “Bilgisayar Oyunlarında İslamofobi”. 1/36-42. Antalya, 2018.
  • Lipka, Michael. “Muslims and Islam: Key Findings in the Us and Around the World”. Pew Research Center. 09
  • Ağustos 2017. Erişim 30 Ekim 2024. https://www.pewresearch.org/short-reads/2017/08/09/muslimsand-islam-key-findings-in-the-u-s-and-around-the-world/
  • Özüdoğru Erdoğan, Halide Nur. “Dijital Oyunlarda İslam Karşıtlığı”. Current Perspectives in Social Sciences 26/1 (29 Mart 2022), 162-168. https://doi.org/10.54614/JSSI.2022.1052901
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dini Araştırmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hatice Koçer 0000-0001-5881-6756

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 5 Kasım 2024
Kabul Tarihi 20 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

ISNAD Koçer, Hatice. “Dijital Oyunlarda İslam Karşıtı Unsurlar (Call of Duty Ve Resident Evil Örneği)”. Akademik Platform İslami Araştırmalar Dergisi 8/3 (Aralık 2024), 514-533. https://doi.org/10.52115/apjir.1579482.
Akademik Platform İslami Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.