Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 3, 332 - 343, 25.12.2019

Öz

Kaynakça

  • [1] Altıkulaç, Tayyar. “Ḳurṭûbî”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 26:455. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık ve Ticaret İşletmesi, 2002.
  • [2] Baʿalbakî,Rûhî. “ʿIrḳ”. Al-Mawrid Ḳāmûs Arabî-İnkilîzî. 758. 7. Baskı. Beyrût: Dâru’l-ʿİlmi’l-Melâyîn, 1995. [3] Başoğlu, Muzaffer Şerif. “Farklar Psikolojisine Giriş”. AÜDTCF Dergisi 1/2 (Şubat 1943): 78-79.
  • [4] Bilmen, Ömer Naṣûḥî. Ḳur’ân’ı Kerîm’in Türkçe Meâli Âlisi ve Tefsiri. İstanbul: Bilmen Yayınevi, ts.
  • [5] Çağrıcı, Mustafa. “Asabiyet” Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 3:453. İstanbul: b.y., 1991.
  • [6] Çeker, Orhan. “Ḫüns̱â”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 18:491. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık ve Ticaret İşletmesi, 1998.
  • [7] Ebû Dâvûd, Süleyman İbnü’l-Eş’aş İbn İshâk el-Ezdî es-Sicistânî (ö.h.275). Süne-nü Ebî Dâvûd. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1992.
  • [8] Ebussuʿûd el-ʿİmâdî. İrşâdü’l-ʿaḳli’s-selîm ilâ mezâya’l-Kitâbi’l-Kerîm. Beyrût: Dâru İhyâi’t-Türâs̱i’l-ʿArabiyy, ts.).
  • [9] Eryarsoy, M. Beşir. “İmam Ḳurṭûbî Hayatı Eserleri Tefsiri ve Tesiri.” el-Câmiʿu li-aḥkâmi’l-Ḳur’ân. 1:16. İstanbul: Buruç Yayınları, 1997.
  • [9] el-Iṣfehânî, Ebu’l- Ḳāsım el-Ḥüseyn b. Muḥammed er-Râġıb. el-Müfredât fî ġarîbi’l-Ḳurʾân. Thk. Muḥammed Ḫalil A‘ytânî. Beyrût: Dâru’l-Ma‘rife, 1998.
  • [10] İbn Mâce, Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd. Sünenü İbn Mâce, İstanbul: Çağrı Yayınları, 1992.
  • [11] İslamoğlu, Mustafa. Hayat Kitabı Kur’an. 2. Baskı. İstanbul: Düşün Yayıncılık, 2008.
  • [12] Karaman, Hayrettin - Çağrıcı, Mustafa – Dönmez, İbrahim Kâfi – Gümüş, Sadrettin. Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2008.
  • [13] Kazan, Tahsin. Memlükler’in Hadis İlmine Ktkıları. Akademik Platform İslam Araştırmaları Dergisi 3/2 (Ağustos 2019): 148-150.
  • [14] el- Ḳurṭûbî, Ebû ʿAbdillah Muḥammed b. Aḥmed b. Ebî Bekr b. Ferh. el-Câmiʿu li-aḥkâmi’l-Ḳur’ân. Thk. Hişam Semîr el-Buḫârî. Riyâż: Dâru ʿÂlimi’l-Kütüb, 2003.
  • [15] Marshall, Gordon. “Irk”. Sosyoloji Sözlüğü. 311. Trc. Osman Akınhay - Derya Kömürcü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1999.
  • [16] es-Süyûṭî, Celâlü’d-Dîn. ed-Dürrü’l-Mens̱ûr fî’t-Tefsîri bi’l-Me’s̱ûr. Beyrût: Dâru’l-Fikr, 1993.
  • [17] Şentürk, Recep - Canatan, Kadir. “Irkçılık”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 19:124-125. İstanbul: Divantaş, 1999.
  • [18] et- Ṭaberî, Ebû Ca‘fer Muḥammed b. Cerîr. Câmiʿul-beyân ʿan te’vîl-i âyi’l-Ḳur’ân. Thk. Aḥmed Muḥammed Şakir. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2000.
  • [19] Vehbi, Mehmet. Ḫulâsatü’l-Beyân fî Tefsîri’l- Ḳur’ân. 4. Baskı. İstanbul: Üçdal Neşriyât, ts.
  • [20] Yazır, Muḥammed Ḥamdi. Ḥak Dini Ḳur’ân Dili. B.y.: Eser Neşriyat ve Dağıtım, ts.
  • [21] Yiğit, İsmail. “Memlükler”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 29:94-95. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık ve Ticaret İşletmesi, 2004.

Memlük Müfessiri Ḳurtûbî’nin Yaratılış ve Irk Kavramına Yaklaşımı (Nisâ Sûresi 1 ve Rûm Sûresi 22. Âyet Bağlamında)

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 3, 332 - 343, 25.12.2019

Öz

Tarih
boyunca yaratılış ve ırkların varlığı konusunda birçok teori, hipotez ve görüş
insanlığın düşünce ve inanç dünyasını meşgul etmiştir. Ḳur’ân’ı Kerîm’de yoktan
yaratma bir iman konusudur. Yaratma fiili Ḳur’ân’a göre sadece Allah’a aittir.
Ehl-i Kitâb ile Müslümanlar arasında, çeşitli mezhep ve yorumlarında
farklılıklar olmakla birlikte, evrenin ve insanın yaratılışıyla ilgili bu çok
önemli iddialarda aynı ortak görüş mevcuttur.

  Ḳur’ân, ırkları değil, ırkçılığı
reddetmektedir. Irkların varlığı bir âyet olması itibariyle yaratılış
programının bir parçası durumundadır. Nitekim insanlar, Ḳur’ân’a göre aynı
kaynaktan yaratılmışlar, aralarında fizyolojik ya da biyolojik bir üstünlük
yoktur. Üstünlüğün tek ölçüsü ise takvadır/sorumluluk bilincidir.

  Memlükler devri, İslâmî ilimlerdeki gelişme
bakımından İslâm tarihinin en parlak dönemlerinden biridir. Bu dönemde
ıraat, tefsir, hadis ve fııh alanlarında önemli âlimler yetişmiştir. Rivayet,
dirâyet ve a
kâm tefsirlerinin güzel örneklerinin yazıldığı bu dönemin en meşhur
müfessirlerinden birisi Endülüs menşeli el-
Ḳurṭûbî’dir.

  el-Ḳurṭûbî,
“el-Câmiʿu li-a
kâmi’l-ur’ân” adlı eserinde Hz. Âdem ve eşi Hz.
Havva’nın yaratılışı ve ırklarla ilgili âyetleri, Ḳur’ân çerçevesinde ve
rivayetlere dayanarak ele almış ve yorumlamıştır. Buna göre
Allah, insanları tek bir nefisten yaratmıştır. Bu
nefisten maksat da Hz. Âdem’dir. Hz. Ḥavva, Hz. Âdem’i teskin etmek/yatıştırmak
için Hz. Âdem’in alt kaburga kemiğinden yaratılmıştır. İnsanlar, yeryüzüne Hz.
Âdem ile Hz. Ḥavva’dan çoğalarak yayılmışlardır.









  Yine Ḳurṭûbî’ye göre, Ḳur’ân’ın ortaya koyduğu ilkeler bakımından insanlar
arasında ırk, renk, cinsiyet ve coğrafya farklılığı gibi fiziksel sebeplere
bağlı bir değer hiyerarşisinden söz edilemez. Ancak takvaya bağlı olarak ruhlar
arasında derece farkından söz edilebilir.
Toplulukların varlığı sadece tanışmak, bilişmek içindir; asla üstünlük için
değildir. Bütün bunlar, her şeyi tedbir eden/yöneten yaratıcının (varlığının)
en açık bir kanıtıdır.

Kaynakça

  • [1] Altıkulaç, Tayyar. “Ḳurṭûbî”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 26:455. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık ve Ticaret İşletmesi, 2002.
  • [2] Baʿalbakî,Rûhî. “ʿIrḳ”. Al-Mawrid Ḳāmûs Arabî-İnkilîzî. 758. 7. Baskı. Beyrût: Dâru’l-ʿİlmi’l-Melâyîn, 1995. [3] Başoğlu, Muzaffer Şerif. “Farklar Psikolojisine Giriş”. AÜDTCF Dergisi 1/2 (Şubat 1943): 78-79.
  • [4] Bilmen, Ömer Naṣûḥî. Ḳur’ân’ı Kerîm’in Türkçe Meâli Âlisi ve Tefsiri. İstanbul: Bilmen Yayınevi, ts.
  • [5] Çağrıcı, Mustafa. “Asabiyet” Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 3:453. İstanbul: b.y., 1991.
  • [6] Çeker, Orhan. “Ḫüns̱â”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 18:491. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık ve Ticaret İşletmesi, 1998.
  • [7] Ebû Dâvûd, Süleyman İbnü’l-Eş’aş İbn İshâk el-Ezdî es-Sicistânî (ö.h.275). Süne-nü Ebî Dâvûd. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1992.
  • [8] Ebussuʿûd el-ʿİmâdî. İrşâdü’l-ʿaḳli’s-selîm ilâ mezâya’l-Kitâbi’l-Kerîm. Beyrût: Dâru İhyâi’t-Türâs̱i’l-ʿArabiyy, ts.).
  • [9] Eryarsoy, M. Beşir. “İmam Ḳurṭûbî Hayatı Eserleri Tefsiri ve Tesiri.” el-Câmiʿu li-aḥkâmi’l-Ḳur’ân. 1:16. İstanbul: Buruç Yayınları, 1997.
  • [9] el-Iṣfehânî, Ebu’l- Ḳāsım el-Ḥüseyn b. Muḥammed er-Râġıb. el-Müfredât fî ġarîbi’l-Ḳurʾân. Thk. Muḥammed Ḫalil A‘ytânî. Beyrût: Dâru’l-Ma‘rife, 1998.
  • [10] İbn Mâce, Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd. Sünenü İbn Mâce, İstanbul: Çağrı Yayınları, 1992.
  • [11] İslamoğlu, Mustafa. Hayat Kitabı Kur’an. 2. Baskı. İstanbul: Düşün Yayıncılık, 2008.
  • [12] Karaman, Hayrettin - Çağrıcı, Mustafa – Dönmez, İbrahim Kâfi – Gümüş, Sadrettin. Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2008.
  • [13] Kazan, Tahsin. Memlükler’in Hadis İlmine Ktkıları. Akademik Platform İslam Araştırmaları Dergisi 3/2 (Ağustos 2019): 148-150.
  • [14] el- Ḳurṭûbî, Ebû ʿAbdillah Muḥammed b. Aḥmed b. Ebî Bekr b. Ferh. el-Câmiʿu li-aḥkâmi’l-Ḳur’ân. Thk. Hişam Semîr el-Buḫârî. Riyâż: Dâru ʿÂlimi’l-Kütüb, 2003.
  • [15] Marshall, Gordon. “Irk”. Sosyoloji Sözlüğü. 311. Trc. Osman Akınhay - Derya Kömürcü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1999.
  • [16] es-Süyûṭî, Celâlü’d-Dîn. ed-Dürrü’l-Mens̱ûr fî’t-Tefsîri bi’l-Me’s̱ûr. Beyrût: Dâru’l-Fikr, 1993.
  • [17] Şentürk, Recep - Canatan, Kadir. “Irkçılık”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 19:124-125. İstanbul: Divantaş, 1999.
  • [18] et- Ṭaberî, Ebû Ca‘fer Muḥammed b. Cerîr. Câmiʿul-beyân ʿan te’vîl-i âyi’l-Ḳur’ân. Thk. Aḥmed Muḥammed Şakir. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2000.
  • [19] Vehbi, Mehmet. Ḫulâsatü’l-Beyân fî Tefsîri’l- Ḳur’ân. 4. Baskı. İstanbul: Üçdal Neşriyât, ts.
  • [20] Yazır, Muḥammed Ḥamdi. Ḥak Dini Ḳur’ân Dili. B.y.: Eser Neşriyat ve Dağıtım, ts.
  • [21] Yiğit, İsmail. “Memlükler”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 29:94-95. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık ve Ticaret İşletmesi, 2004.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Soylu

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

ISNAD Soylu, Ali. “Memlük Müfessiri Ḳurtûbî’nin Yaratılış Ve Irk Kavramına Yaklaşımı (Nisâ Sûresi 1 Ve Rûm Sûresi 22. Âyet Bağlamında)”. Akademik Platform İslami Araştırmalar Dergisi 3/3 (Aralık 2019), 332-343.
Akademik Platform İslami Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.