The history of jewelry, whose usage meanings and materials have changed over time, goes back as far as human history. While it initially had magical and religious meanings, the purpose of decoration came to the fore with the transition to settled life. In Anatolia, jewelry made of materials such as stone and bone began to be made of precious metals such as gold and silver with the development of metalworking techniques. Jewelry entered daily life in the Hellenistic Period and was used as a status symbol. Although the use of gold jewelry was restricted in the Roman Period, it later became widespread again. Earrings are important objects of decoration among the jewelry in the Samsun Museum collection. This study focuses on 15 gold earrings, which are divided into 5 groups typologically. These earrings bear the characteristic features of the Hellenistic and Roman Periods. Different techniques such as filigree, granulation, openwork, forging and soldering were used in the production of the earrings. Most of the earrings, which also provide information about the jewelry techniques and styles of the period, are not contextual finds. For this reason, the dating of the gold earrings presented in the catalogue was made through analogy-oriented evaluations. These examples, which were evaluated for the first time in this study, shed light on the rich collection of the Samsun Museum and also constitute data on the jewelry of the period with their forms and processing.
Samsun Museum Gold Earring Hellenistic Period Roman Imperial Period.
Kullanım anlamları ve materyalleri zamanla değişen takıların geçmişi, insanlık tarihi kadar eskiye gider. Başlangıçta büyüsel ve dinsel anlamlar taşırken, yerleşik hayata geçişle süslenme amacı ön plana çıkmıştır. Anadolu’da taş, kemik gibi malzemelerden yapılan takılar, metal işleme tekniklerinin gelişmesiyle altın ve gümüş gibi değerli madenlerden yapılmaya başlanmıştır. Takılar, Helenistik Dönem’de günlük hayata girmiş ve statü göstergesi olarak kullanılmıştır. Roma Dönemi’nde ise altın takıların kullanımı kısıtlanmış olsa da sonradan tekrar yaygınlaşmıştır. Samsun Müzesi koleksiyonunda bulunan takılardan küpelerde önemli birer süslenme objesidir. Bu çalışmada tipolojik olarak 5 gruba ayrılan, 15 adet altın küpe üzerinde durulmuştur. Bu küpeler, Helenistik ve Roma Dönemlerinin karakteristik özelliklerini taşımaktadır. Küpelerin yapımında telkâri, granülasyon, ajur, dövme ve lehimleme gibi farklı teknikler kullanılmıştır. Döneminin kuyumculuk teknikleri ve tarzları hakkında da bilgiler sunan küpelerin çoğu kontekst buluntu değildir. Bu nedenle katalog halinde sunulan altın küpelerin tarihlendirilmesi, analoji odaklı değerlendirmeler yoluyla yapılmıştır. İlk kez bu çalışmada değerlendirilen bu örnekler, Samsun Müzesi’nin zengin koleksiyonuna ışık tutarken formları ve işlenişleriyle dönemin kuyumculuğuna da birer veri oluşturmaktadır.
Samsun Müzesi Altın Küpe Helenistik Dönem Roma İmparatorluk Dönemi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arkeoloji Bilimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 7 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 90 |