İnsanlar çocukluktan itibaren yetişkinliğe ve sonrasına kadar birçok seviyede eğitim sektörüne bir üye olarak katılımda bulunurlar. Eğitim sektörünün önemli unsurlarından bir tanesi okul öncesi, ilkokul, ortaokul, lise ve üniversite gibi çeşitli seviyelerde hizmetler sunan okullardır. Okullar dünyadaki ve toplumlardaki sosyal, çevresel, kültürel, teknolojik ve ekonomik gelişmeleri eğitim ve öğretim yöntemleriyle dinamik bir şekilde yeni nesillere aktarırlar. Bunun için kurulacak okulların yerlerinin nerede belirleneceği önemli bir karar haline gelmektedir. Kamu ve özel sektör tarafından okul yeri seçimi yapılırken kapsamlı bir planla çeşitli kriterlere göre seçim yapılması önemlidir.
Okul yeri seçiminde birden fazla alternatif olduğundan doğru bir şekilde karar vermek için birden fazla kritere göre değerlendirme yapmak mümkündür. Bu çalışma, ilgili literatürdeki kuruluş yeri seçimi çalışmaları arasında daha önce okul yeri seçiminde kullanılacak kriter önem ağırlıklarını belirlemeye odaklanan bir çalışmaya rastlanılmaması motivasyonuyla yapılmaktadır. Buradan hareketle bu çalışmada okul yerlerinin seçiminde kullanılacak kriterlerin önem ağırlıklarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bunun için önemli kararlarda karar vericilere yardımcı olarak etkin bir şekilde kullanıma sevk eden çok kriterli karar verme yöntemlerinden AHP yöntemi bu çalışmada kullanılmıştır. İlgili literatürden 8 kriter seçildikten sonra 28 iki yönlü ikili karşılaştırma yapılmış ve kriter karşılaştırma yanıtları alınmıştır. Kriter ağırlıklarının belirlenmesi için alanında uzman 17 kişiyle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. AHP yönteminin hesaplama aşamalarına ve tutarlı yanıtlara göre en yüksek önemi %24,13 ağırlığıyla ‘gürültü seviyesi’ kriteri almış, devamında %18,7 ağırlığıyla nüfus kriteri gelmiş ve son sırada ise %4,68 ağırlığıyla alanın boyutu ve şekli yer almıştır. Elde edilen bulgular alanında uzmanlara, araştırmacılara ve karar vericilere bilgi olarak sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Artuklu Kaime Uluslararası İktisadi ve İdari Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.