The economic problems experienced around the world and the resulting increase in inflation have greatly increased the importance of individuals evaluating their savings correctly. The effectiveness and efficiency of financial decisions made by individuals depend on the level of financial knowledge they have. In this context, the concept of financial literacy has become very important today. This study aimed to measure the financial literacy levels of 398 students studying in associate degree programs at Batman University and to determine whether financial literacy levels show a significant difference depending on demographic characteristics. The results obtained in the study revealed that there is a significant difference in financial literacy levels in terms of gender, department/program, use of internet banking and credit card, current grade and whether or not they have taken accounting courses before. It was concluded in the study that the program with the highest financial literacy score was the Accounting and Tax Applications program, followed by the Banking and Insurance program. In the study, it was determined that the program with the lowest financial literacy level score was the Child Development program. When the course contents of the departments with the highest scores and other departments were examined, it was determined that the departments with the highest scores were the ones that took accounting, tax, finance, banking and insurance courses, while the other departments with the lowest scores did not take any of these courses.
Financial literacy savings financial decision university students accounting class
The principles of scientific research and publication ethics were followed throughout the research process. The principle of volunteerism was taken into consideration in data collection. The research was conducted by obtaining the necessary permissions (ethics committee/parental approval). Ethics Committee approval (dated 01.03.2024, numbered E.95428) was approved by the ethics committee of Şırnak University.
Dünya genelinde yaşanan ekonomik sorunlar ve buna bağlı olarak enflasyonda yaşanan artış bireylerin tasarruflarını doğru bir şekilde değerlendirmesinin önemini oldukça arttırmıştır. Bireylerin aldıkları finansal kararların etkinliği ve verimliliği sahip oldukları finansal bilgi düzeyine bağlıdır. Bu bağlamda günümüzde finansal okuryazarlık kavramı oldukça önem kazanmıştır. Bu çalışmada Batman Üniversitesi’nin ön lisans programlarında eğitim gören 398 öğrencinin finansal okuryazarlık düzeylerinin (FOD) ölçülmesi ve finansal okuryazarlık düzeylerinin demografik özelliklere bağlı olarak anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlar finansal okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet, bulunan bölüm/program, internet bankacılığı ve kredi kartı kullanıp kullanmama, bulunulan sınıf ve daha önce muhasebe dersi alıp almama açısından anlamlı bir farklık olduğunu ortaya koymuştur. Çalışmada en yüksek finansal okuryazarlık puanını alan programın Muhasebe ve Vergi Uygulamaları programı olduğu, bu programı Bankacılık ve Sigortacılık programının takip ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada en düşük FOD puanı alan programın ise Çocuk Gelişimi programı olduğu tespit edilmiştir. En yüksek puan alan bölümler ile diğer bölümlerin ders içerikleri incelendiğinde, yüksek puan alan bölümlerin muhasebe, vergi, finans, bankacılık ve sigortacılık dersleri alan bölümler olduğu, bununla birlikte düşük puan alan diğer bölümlerin bu derslerden hiçbirini almadıkları tespit edilmiştir.
Finansal Okur Yazarlık Üniversite öğrencileri muhasebe dersi
Araştırma süreci boyunca bilimsel araştırma ve yayın etiği ilkelerine uyulmuştur. Verilerin toplanmasında gönüllülük ilkesi dikkate alınmıştır. Araştırma gerekli izinler (etik kurul/veli onayı) alınarak yürütülmüştür. Etik Kurul onayı (01.03.2024 tarih, E.95428 sayılı) etik kurul kararı ile Şırnak üniversitesi etik kurulu tarafından onaylanmıştır. Üniversite
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finansal Muhasebe |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1 |