The concept of time has undergone significant transformations in the theater from Ancient Greece to today's contemporary theater understanding. The different uses of time draw attention in the plays of Roland Schimmelpfennig, one of the important writers of contemporary German theatre. In this study, it has been investigated how time follows a cycle through Roland Schimmelfennig plays and how time turns into a means of expression in texts. In this research, first of all, the concept of time has been researched from the thinkers of the ancient times to the experiments of scientists and its different definitions have been examined. In addition, the journey of the understanding of time from Ancient Greece to the present day in the theater was investigated. In the next part of the study, Schimmelpfennig's plays are analyzed by examining the concept of time from above. As a result of the examination of five plays translated into Turkish by Schimmelfennig and the information obtained from auxiliary sources, it is exemplified that he created by using different time techniques from the usual chronological understanding. It has been found that by using time differently, he makes the daily problems of life more descriptive in his texts, uses time as an alienation effect and makes the audience active. It has been revealed that in contemporary theater aesthetics, the use of time has made an important way by using its various variations.
Contemporary theatre German theatre Roland Schimmelpfennig time
Zaman kavramı tiyatroda Antik Yunan’dan günümüz çağdaş tiyatro anlayışına kadar önemli dönüşümler yaşamıştır. Çağdaş Alman tiyatrosunun önemli yazarlarından biri olan Roland Schimmelpfennig’in oyunlarında da zamanın farklı kullanımları dikkati çeker. Bu çalışmada Roland Schimmelfennig oyunları üzerinden zamanın nasıl bir döngü izlediği ve zamanın metinlerde nasıl bir anlatım aracına dönüştüğü araştırılmıştır. Bu araştırmada öncelikle zaman kavramı ilk çağlardaki düşünürlerden, bilim insanlarının deneylerine kadar araştırılmış ve farklı tanımları incelenmiştir. Ayrıca tiyatroda Antik Yunan’dan günümüze kadar gelen zaman anlayışının yolcuğu araştırılmıştır. Çalışmanın sonraki kısımında Schimmelpfennig’in oyunları zaman kavramı üstenden incelenerek çözümlenmiştir. Schimmelfennig’in Türkçe’ye çevrilmiş beş oyunun incelenmesi ve yardımcı kaynaklardan alınan bilgiler neticesinde alışılmış kronolojik zaman anlayışından farklı zaman teknikleri kullanarak oluşturduğu örneklenmiştir. Zamanı farklı kullanarak, metinlerinde hayata dair günlük sorunları daha betimleyici hale getirdiği, zamanı yabancılaştırma efekti olarak kullandığı ve seyirciyi aktif bir hale getirdiği bulgulanmıştır. Çağdaş tiyatro estetiği içerisinde, zaman kullanımının çeşitli varyasyonlarını kullanarak önemli bir yol açtığı ortaya konulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar Eğitimi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License