In this study, the philosophical background of the arguments developed against modernism that emerged especially in the 60s and 70s, and the image of the house in the works of art of the artist Gordon Matta-Clark produced by using architectural structures were investigated. The concept of existence, which has been the subject of philosophy from ancient Greece to modernism, is discussed together with the views of thinkers such as Locke, Hume, Descartes, Kant and Heidegger; while definitions of the concepts of space, space and time are included as a part of the experimental and rational approaches to existence. The experience of space has been examined in the context of Matta-Clark's works, and attention has been drawn to the subjective approaches to space in the modern period. The concrete and abstract meanings of the destruction of the house, which is the subject of Matta-Clark's works, were analyzed in accordance to Lefebvre's approach to the reproduction of space and the relationship he establishes between space and ideology.
Home Deconstruction of Home Space Modernism Gordon Matta-Clark
Bu çalışmada, özellikle 60’lı ve 70’li yıllarda ortaya çıkan modernizme karşı gelişen tartışmaların felsefi kaynakları ve sanatçı Gordon Matta-Clark’ın, mimari yapıları kullanarak ürettiği sanat eserlerindeki ev imgesi araştırılmıştır. Antik Yunan’dan modernizme kadar felsefenin konusu olagelen varoluş kavramı, Locke, Hume, Descartes, Kant, Heidegger gibi düşünürlerin görüşleri ile birlikte ele alınmış; varoluşa getirilen deneysel ve rasyonel yaklaşımların bir parçası olarak mekân, uzay ve zaman kavramlarının tanımlamalarına yer verilmiştir. Modern dönemde mekâna yönelik öznel yaklaşımlara dikkat çekilerek mekânın deneyimlenmesi Matta-Clark’ın eserleri bağlamında incelenmiştir. Eserlere konu olan evin yıkımının somut ve soyut olarak taşıdığı anlamlar, Lefebvre’nin mekânın yeniden üretilmesi yaklaşımıyla ve mekân-ideoloji arasındaki ilişkiyle çözümlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 30 Sayı: 52 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License