İnternet kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte bireyler birçok alışkanlıkları gibi alışveriş yöntemlerini de değiştirmişlerdir. İnternet kullanımı alışverişlerde kısıtları kaldırmış ve tüketicilere sınırsız bir alışveriş dünyası sunmuştur. Özellikle yaşanılan şehrin sunduğu imkânlarla yetinmeyen tüketiciler online alışverişe yönelmiş ve istediği ürünleri dünyanın herhangi bir yerinden talep edebilmişlerdir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı; tüketicilerin değişen alışveriş alışkanlıkları üzerinde durarak, tüketicilerin demografik özellikleri ile gelir ve online alışverişte yapmış oldukları harcama miktarları arasındaki ilişkiyi ve geleneksel alışveriş yöntemlerinden online alışverişe yönelim nedenlerini ortaya koymaktır. Çalışmanın evrenini Erzurum ilinde yaşayan ve online alışveriş yapan tüketiciler oluşturmaktadır. Çalışma verileri yüz yüze anket yöntemi ile elde edilmiştir. Toplam 400 kişiye anket uygulanmış ve elde edilen veriler SPSS 22.0 programında kikare ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda medeni durum, yaş, gelir ve bir ay içerisinde online alışveriş yapma sıklığı ile bir ay içerisinde online alışverişte yapılan harcama miktarı arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Çalışma Erzurum ilinde ikamet eden ve online alışverişe yönelen tüketicilerin profillerini ve online alışverişlerde harcama-gelir ilişkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Erzurum ilinde online alışverişe yönelen tüketicilerin profillerini ve bu tüketicilerin online alışverişlerde harcama-gelir ilişkisini inceleyen ilk çalışma olması nedeni ile literatüre katkı sağlayacaktır.
Çalışma, Atatürk Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu Başkanlığı tarafından değerlendirilmiş ve 14 Aralık 2022 tarihinde E.88656144-000-2200415178 sayılı ve 337 numaralı karar ile etik açıdan uygun bulunmuştur. Ayrıca ilgili belge, sorumlu yazar tarafından DergiPark sistemine yüklenmiştir.
With the widespread use of the Internet, individuals have changed their shopping styles, as well as many of their habits. Internet usage has removed restrictions on shopping and offered consumers an unlimited shopping world. Especially consumers who are not satisfied with the opportunities offered by the city they live in have turned to online shopping and can request the products they want from anywhere in the world. In this direction, the aim of the study was to reveal the reasons for their tendency towards online shopping from traditional shopping styles, the relationship between consumers' income and the amount they spend in online shopping, and their demographic characteristics by focusing on the changing shopping habits of consumers. The population of the study consists of consumers who live in Erzurum and shop online. Study data was obtained by faceto-face survey method. A survey was applied to a total of 400 people and the data obtained was analyzed with chi-square test using the SPSS 22.0 program. As a result of the analysis, a significant relationship was found between marital status, age, income, frequency of online shopping in a month and the amount of spending on online shopping in a month. The study aims to reveal the profiles of consumers residing in Erzurum and turning to online shopping and the expenditure-income relationship in online shopping. It will contribute to the literature as it is the first study to examine the profiles of consumers who turn to online shopping in Erzurum province and the expenditureincome relationship of these consumers in online shopping.
Çalışma, Atatürk Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu Başkanlığı tarafından değerlendirilmiş ve 14 Aralık 2022 tarihinde E.88656144-000-2200415178 sayılı ve 337 numaralı karar ile etik açıdan uygun bulunmuştur. Ayrıca ilgili belge, sorumlu yazar tarafından DergiPark sistemine yüklenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Davranışsal İktisat |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 22 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.