This study investigates the historical presence of the tradition of singing ilāhīs during the Tarāwīh prayers. In order to allow the congregation to perform this long, twenty-unit prayer in a restful manner, in line with its original intent, ilāhīs were sung after every four rak‘ahs. This practice not only provided moments of rest for the worshippers but also allowed for variation in the melodic modes of recitation, thereby preventing a monotonous musical flow throughout the prayer. The existence of five different ilāhī collections specifically arranged for recitation during each four-unit cycle of Tarāwīh in the month of Ramadan is considered as strong evidence of the historical continuity of this tradition. Current evidence indicates that this practice, observed in numerous Istanbul mosques and Sufi lodges, has its roots extending to the fifteenth century. Contrary to the common belief that the practice originated in the Ottoman palace and later spread to the provinces, this research reveals that the tradition already existed among the broader public and was maintained in diverse settings, including mosques, lodges, and private homes. Over time, the practice was embraced by various social groups and became a shared element of communal worship culture. The study also shows that the tradition was not confined to the Ottoman period but continued in similar forms throughout the Republican era. Thus, the research aims to present the historical existence of this religious practice, which has both historical continuity and social prevalence, through identified practices.
The author declared that no ethics committee approval was required for the study.
The author did not specify a sponsoring institution.
I would like to thank my thesis advisor, Prof. Dr. Ahmet Hakkı Turabi, and the staff of the Amasya Journal of Social Sciences Research.
Bu araştırmada teravih namazlarında ilahi okuma geleneğinin tarihî varlığı ele alınmaktadır. Yirmi rekâtlık uzun bir ibadet olan teravih namazının cemaat tarafından aslına uygun yani istirahatli bir şekilde eda edilebilmesi amacıyla, namazın dört rekâtında bir ilahiler okunmuştur. Dört rekâtta bir ilahi okunması, kıraatin makamının değişmesine de vesile olmuş ve bu sayede namazın seyri içerisinde oluşabilecek tekdüze bir müzikalitenin önüne geçilmiştir. Beş farklı ilahi mecmuasında yer alan ramazan ayına mahsus tertipler, teravih namazlarının her bir dört rekâtında okunmak üzere hazırlanmış ve bu uygulamanın tarihî sürekliliğini gösteren önemli örnekler olarak değerlendirilmiştir. Bu mecmualar, geleneğin köklü geçmişine işaret etmektedir. İstanbul’daki çeşitli cami ve tekkelerde icra edilen bu gelenek, mevcut bulgulara göre XV. yüzyıla kadar geri gitmektedir. Ayrıca araştırma, ilahi okuma geleneğinin Osmanlı saray çevresinde doğup taşraya yayıldığı yönündeki yaygın kanaatin aksine, bu uygulamanın zaten halk arasında mevcut olduğunu, cami, tekke ve ev gibi farklı mekanlarda da sürdürüldüğünü ortaya koymaktadır. Söz konusu gelenek zamanla çeşitli sosyal gruplar tarafından benimsenmiş ve toplumun ortak ibadet kültürünün bir parçası haline gelmiştir. Çalışma, aynı zamanda söz konusu geleneğin sadece Osmanlı dönemine mahsus kalmadığını, Cumhuriyet döneminde de farklı çevrelerde benzer şekilde devam ettiğini göstermektedir. Bu yönüyle araştırma, hem tarihsel sürekliliği hem de toplumsal yaygınlığı olan bu ibadet pratiğinin tarihî varlığını, tespit edilmiş uygulamalar yoluyla ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Yazar tarafından çalışma için etik kurul iznine gerek olmadığı beyan edilmiştir.
Yazar tarafından destekleyici bir kurum belirtilmemiştir.
Tez danışmanın Prof. Dr. Ahmet Hakkı Turabi'ye ve Amasya Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi yetkililerine teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 2 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 2 |