Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MUHASEBE EĞİTİMİNDE E-MUHASEBE VE ENDÜSTRİ 4.0 TEKNOLOJİSİ DERSLERİ ÜZERİNE MÜFREDAT ÖNERİSİ

Yıl 2022, , 924 - 937, 31.07.2022
https://doi.org/10.11616/asbi.1104332

Öz

Çalışmanın amacı, içinde olduğumuz e-dönüşüm sürecinde yükseköğretim düzeyinde muhasebe eğitimi verilen bölümlerde e-muhasebe ve endüstri 4.0 teknolojilerini kapsayan derslerin yeterliliğini ortaya koymaktır. Bu kapsamda Türkiye’de müfredatında muhasebe dersleri yer alan bölümlerin ders planları doküman analizi yöntemiyle incelenmiş ve e-muhasebe ile endüstri 4.0 teknolojilerini içeren dersler taranmıştır.
Çalışmada 13 üniversitede muhasebe ile ilişkili bölümlerin ders planlarında e-muhasebe, e-muhasebe uygulamaları, muhasebe yazılımları ve e-muhasebe, sanayi 4.0, yapay zeka, dijital dönüşüm ve yapay zeka adlı derslere seçmeli ve zorunlu olarak yer verildiği tespit edilmiştir. Ayrıca 1 üniversitede tüm ön lisans programlarında, doğrudan endüstri 4.0 teknolojisi derslerini içeren seçmeli ders havuzunun oluşturulduğu görülmüştür. Çalışma ile yükseköğretimde muhasebe alanında eğitim veren bölümlerde endüstri 4.0 teknolojisi ve e-muhasebe derslerine daha fazla önem verilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Al-Htaybat, K., Alberti-Alhtaybat, L. ve Alhatabat, Z. (2018). Educating Digital Natives For The Future: Accounting Educators’ Evaluation of the Accounting Curriculum, Accounting Education, 27(4), s.333-357.
  • Bulut, E. ve Akçacı, T. (2017). Endüstri 4.0 ve İnovasyon Göstergeleri Kapsamında Türkiye Analizi, Assam Uluslararası Hakemli Dergi, 7, s.50-72.
  • Can, A. ve Demirci Ş. (2016). Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı 2 Muhasebe Eğitim Programlarının İçeriğine Uyum: Sakarya Üniversitesi Örneği, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICAFR 16 Özel Sayısı, s.319-338.
  • Carvalho, N.G.P. ve Cazarini, E.W. (2020). Chapter 1: Industry 4.0 - What Is It?. Book: Ortiz, J.H. Industry 4.0 – Current Status and Future Trends, Published in London, United Kingdom.
  • Dewu, K., ve Barghathi, Y. (2019). The Accounting Curriculum And The Emergence Of Big Data, Journal of Accounting and Management Information Systems, 18(3), s.417-442.
  • Kiraz, A. (2018). Belgelerde E-Dönüşüm Uygulamaları: Gelir İdaresi Başkanlığı E-Dönüşüm Uygulamaları.
  • Mian, S.H., Salah, B., Ameen, W., Moiduddin, K. ve Alkhalefah, H. (2020). Adapting Universities for Sustainability Education in Industry 4.0: Channel of Challenges and Opportunities, Sustainability, 12, s.1-31.
  • Omar S.A. ve Hasbolah, F. (2018). Awareness and Perception of Accounting Students towards Industrial Revolution 4.0, Proceedings of the 5th International Conference on Accounting Studies (ICAS 2018), Penang, Malaysia, s.9-15.
  • Öztürk, M. S. ve Çarıkçı, O. (2019). Elektronik Muhasebe Uygulamaları Kapsamında Geleceğin Muhasebecileri Üzerine Bir Araştırma, Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), s.1007-1026.
  • Suruanti, M.(2020). Development of Accounting Curriculum Model Based on Industrial Revolution Approach, Research Journal of Finance and Accounting, 11(2), s.116-123.
  • Şen, V. ve Aracı, H. (2021). Muhasebe Eğitimine Endüstri 4.0’ın Etkileri, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 28(4), s.875-889.
  • Tekbaş, İ (2019). Muhasebenin Dijital dönüşümü ve Mali Mühendislik, İstanbul: Ceres Yayınları. The Patways Commission (2015). In Pursuit Of Accounting’s Curricula Of The Future, American Accounting Association. http://commons.aaahq.org/
  • Tosunoğlu, B. ve Cengiz, S. (2020). Türkiye’de Muhasebe Eğitimi: Lisans Müfredatının İncelenmesi Ve Gelişmeler Kapsamında Değerlendirilmesi, Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 6(2), s.194 – 214.
  • Tutar, S. (2019). Endüstri 4.0’ın Muhasebe Mesleğine Olası Etkileri, Uluslararası Ekonomi, İşletme ve Politika Dergisi, 3(2), 323-344.
  • Uçma Uysal, T. ve Kurt, G. (2018). Muhasebe ve Denetimde Blok Zinciri Teknolojisi, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 23(2), s.467-481.
  • Yelgen, E.(2021). Post Covıd-19 Döneminde Muhasebe Eğitimi Ve Teknoloji, 62-76. Editörler: Arslan, M., Ömeroğlu, G., Ata, A. ve Albayrak, M., Pandemi Sonrası Dönemde Açık Öğrenme Ve Uzaktan Eğitim, Erzurum:.Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Yücel, G. ve Adiloğlu, B. (2019). Dijitalleşme - Yapay Zeka Ve Muhasebe Beklentiler, Muhasebe ve Finans Tarihi Araştırmaları Dergisi, (17), s.47-60.
  • Yücel, S. ve Bağdat, A. (2022). Muhasebe Eğitimi Alan Yükseköğretim Öğrencilerinin E-Muhasebe Uygulamaları Konusundaki İlgi ve Farkındalıklarının İncelenmesi, Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(25), s.1-22.
  • http://bipa.ufuk.edu.tr/anasayfa/akademik-programlar/lisans/iktisadi-ve-idari-bilimler-fakultesi/yonetim-bilisim-sistemleri/#Department_CoursesCredits (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • http://ebs.bilecik.edu.tr/Program/DersPlani?BolumNo=260 (Erişim Tarihi: 13.04.2022)
  • https://akademikpaket.iku.edu.tr/TR/ects_bolum.php?m=1&p=9&f=3&r=0&ects=ders (Erişim Tarihi: 13.04.2022)
  • https://bubfa.aku.edu.tr/muhasebe-bolumu-ders-icerikleri/ (Erişim Tarihi: 13.04.2022)
  • https://bubfa.aku.edu.tr/wp-content/uploads/sites/53/2020/10/2020-28-g-i_MuhaseveveFinansYonetimi.pdf (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • https://ebs.cu.edu.tr/?upage=myo&page=bol&f=24&b=690&ch=1&yil=2019&lang=tr (Erişim Tarihi: 20.02.2022)
  • https://ebs.duzce.edu.tr/tr-TR/Bolum/OgretimProgrami/29?bot=31 (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • https://ebs.sabis.subu.edu.tr/BirimDetay/DersPlan/32288 (Erişim Tarihi: 20.02.2022)
  • https://ects.mu.edu.tr/tr/program/9 (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • https://obs.ozal.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=05&curSunit=1606# (Erişim Tarihi: 20.02.2022)
  • https://slideplayer.biz.tr/slide/11820468/ (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • https://turhalmyo.gop.edu.tr/duyuruDetay.aspx?d=tr-TR&m=duyuru_detay&id=8205 (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • https://www.beykoz.edu.tr/icerik/474-ders-programi (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • https://www.kafkas.edu.tr/iibfety/TR/sayfa11808 (Erişim Tarihi: 13.04.2022)
  • https://www.osym.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • https://www.stendustri.com.tr/endustri-40-uygulamalari/endustri-40-nedir-h95384.html (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • muratlimyo-mvu.web.nku.edu.tr/dersformincele.php?did=168491 (Erişim Tarihi: 19.02.2022)

CURRICULUM PROPOSAL ON E-ACCOUNTING AND INDUSTRY 4.0 TECHNOLOGY COURSES IN ACCOUNTING EDUCATION

Yıl 2022, , 924 - 937, 31.07.2022
https://doi.org/10.11616/asbi.1104332

Öz

The aim of the study is to reveal the adequacy of the courses covering e-accounting and industry 4.0 technologies in the departments where accounting education is given at the higher education level in the e-transformation process we are in. In this context, the lesson plans of the departments that have accounting courses in the curriculum in Turkey were examined by document analysis method and the courses containing e-accounting and industry 4.0 technologies were scanned.
In the study, it was determined that elective and compulsory courses such as e-accounting, e-accounting applications, accounting software and e-accounting, industry 4.0, artificial intelligence, digital transformation and artificial intelligence were included in the lesson plans of accounting-related departments in 13 universities. In addition, it has been observed that a pool of elective courses containing direct industry 4.0 technology courses has been created in all associate degree programs in 1 university. With the study, it was concluded that more importance should be given to industry 4.0 technology and e-accounting courses in departments that provide education in the field of accounting in higher education.

Kaynakça

  • Al-Htaybat, K., Alberti-Alhtaybat, L. ve Alhatabat, Z. (2018). Educating Digital Natives For The Future: Accounting Educators’ Evaluation of the Accounting Curriculum, Accounting Education, 27(4), s.333-357.
  • Bulut, E. ve Akçacı, T. (2017). Endüstri 4.0 ve İnovasyon Göstergeleri Kapsamında Türkiye Analizi, Assam Uluslararası Hakemli Dergi, 7, s.50-72.
  • Can, A. ve Demirci Ş. (2016). Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı 2 Muhasebe Eğitim Programlarının İçeriğine Uyum: Sakarya Üniversitesi Örneği, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICAFR 16 Özel Sayısı, s.319-338.
  • Carvalho, N.G.P. ve Cazarini, E.W. (2020). Chapter 1: Industry 4.0 - What Is It?. Book: Ortiz, J.H. Industry 4.0 – Current Status and Future Trends, Published in London, United Kingdom.
  • Dewu, K., ve Barghathi, Y. (2019). The Accounting Curriculum And The Emergence Of Big Data, Journal of Accounting and Management Information Systems, 18(3), s.417-442.
  • Kiraz, A. (2018). Belgelerde E-Dönüşüm Uygulamaları: Gelir İdaresi Başkanlığı E-Dönüşüm Uygulamaları.
  • Mian, S.H., Salah, B., Ameen, W., Moiduddin, K. ve Alkhalefah, H. (2020). Adapting Universities for Sustainability Education in Industry 4.0: Channel of Challenges and Opportunities, Sustainability, 12, s.1-31.
  • Omar S.A. ve Hasbolah, F. (2018). Awareness and Perception of Accounting Students towards Industrial Revolution 4.0, Proceedings of the 5th International Conference on Accounting Studies (ICAS 2018), Penang, Malaysia, s.9-15.
  • Öztürk, M. S. ve Çarıkçı, O. (2019). Elektronik Muhasebe Uygulamaları Kapsamında Geleceğin Muhasebecileri Üzerine Bir Araştırma, Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), s.1007-1026.
  • Suruanti, M.(2020). Development of Accounting Curriculum Model Based on Industrial Revolution Approach, Research Journal of Finance and Accounting, 11(2), s.116-123.
  • Şen, V. ve Aracı, H. (2021). Muhasebe Eğitimine Endüstri 4.0’ın Etkileri, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 28(4), s.875-889.
  • Tekbaş, İ (2019). Muhasebenin Dijital dönüşümü ve Mali Mühendislik, İstanbul: Ceres Yayınları. The Patways Commission (2015). In Pursuit Of Accounting’s Curricula Of The Future, American Accounting Association. http://commons.aaahq.org/
  • Tosunoğlu, B. ve Cengiz, S. (2020). Türkiye’de Muhasebe Eğitimi: Lisans Müfredatının İncelenmesi Ve Gelişmeler Kapsamında Değerlendirilmesi, Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 6(2), s.194 – 214.
  • Tutar, S. (2019). Endüstri 4.0’ın Muhasebe Mesleğine Olası Etkileri, Uluslararası Ekonomi, İşletme ve Politika Dergisi, 3(2), 323-344.
  • Uçma Uysal, T. ve Kurt, G. (2018). Muhasebe ve Denetimde Blok Zinciri Teknolojisi, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 23(2), s.467-481.
  • Yelgen, E.(2021). Post Covıd-19 Döneminde Muhasebe Eğitimi Ve Teknoloji, 62-76. Editörler: Arslan, M., Ömeroğlu, G., Ata, A. ve Albayrak, M., Pandemi Sonrası Dönemde Açık Öğrenme Ve Uzaktan Eğitim, Erzurum:.Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Yücel, G. ve Adiloğlu, B. (2019). Dijitalleşme - Yapay Zeka Ve Muhasebe Beklentiler, Muhasebe ve Finans Tarihi Araştırmaları Dergisi, (17), s.47-60.
  • Yücel, S. ve Bağdat, A. (2022). Muhasebe Eğitimi Alan Yükseköğretim Öğrencilerinin E-Muhasebe Uygulamaları Konusundaki İlgi ve Farkındalıklarının İncelenmesi, Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(25), s.1-22.
  • http://bipa.ufuk.edu.tr/anasayfa/akademik-programlar/lisans/iktisadi-ve-idari-bilimler-fakultesi/yonetim-bilisim-sistemleri/#Department_CoursesCredits (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • http://ebs.bilecik.edu.tr/Program/DersPlani?BolumNo=260 (Erişim Tarihi: 13.04.2022)
  • https://akademikpaket.iku.edu.tr/TR/ects_bolum.php?m=1&p=9&f=3&r=0&ects=ders (Erişim Tarihi: 13.04.2022)
  • https://bubfa.aku.edu.tr/muhasebe-bolumu-ders-icerikleri/ (Erişim Tarihi: 13.04.2022)
  • https://bubfa.aku.edu.tr/wp-content/uploads/sites/53/2020/10/2020-28-g-i_MuhaseveveFinansYonetimi.pdf (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • https://ebs.cu.edu.tr/?upage=myo&page=bol&f=24&b=690&ch=1&yil=2019&lang=tr (Erişim Tarihi: 20.02.2022)
  • https://ebs.duzce.edu.tr/tr-TR/Bolum/OgretimProgrami/29?bot=31 (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • https://ebs.sabis.subu.edu.tr/BirimDetay/DersPlan/32288 (Erişim Tarihi: 20.02.2022)
  • https://ects.mu.edu.tr/tr/program/9 (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • https://obs.ozal.edu.tr/oibs/bologna/index.aspx?lang=tr&curOp=showPac&curUnit=05&curSunit=1606# (Erişim Tarihi: 20.02.2022)
  • https://slideplayer.biz.tr/slide/11820468/ (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • https://turhalmyo.gop.edu.tr/duyuruDetay.aspx?d=tr-TR&m=duyuru_detay&id=8205 (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • https://www.beykoz.edu.tr/icerik/474-ders-programi (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • https://www.kafkas.edu.tr/iibfety/TR/sayfa11808 (Erişim Tarihi: 13.04.2022)
  • https://www.osym.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • https://www.stendustri.com.tr/endustri-40-uygulamalari/endustri-40-nedir-h95384.html (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
  • muratlimyo-mvu.web.nku.edu.tr/dersformincele.php?did=168491 (Erişim Tarihi: 19.02.2022)
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aydın Bağdat 0000-0002-0183-9866

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Bağdat, A. (2022). MUHASEBE EĞİTİMİNDE E-MUHASEBE VE ENDÜSTRİ 4.0 TEKNOLOJİSİ DERSLERİ ÜZERİNE MÜFREDAT ÖNERİSİ. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 924-937. https://doi.org/10.11616/asbi.1104332
AMA Bağdat A. MUHASEBE EĞİTİMİNDE E-MUHASEBE VE ENDÜSTRİ 4.0 TEKNOLOJİSİ DERSLERİ ÜZERİNE MÜFREDAT ÖNERİSİ. ASBİ. Temmuz 2022;22(2):924-937. doi:10.11616/asbi.1104332
Chicago Bağdat, Aydın. “MUHASEBE EĞİTİMİNDE E-MUHASEBE VE ENDÜSTRİ 4.0 TEKNOLOJİSİ DERSLERİ ÜZERİNE MÜFREDAT ÖNERİSİ”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 22, sy. 2 (Temmuz 2022): 924-37. https://doi.org/10.11616/asbi.1104332.
EndNote Bağdat A (01 Temmuz 2022) MUHASEBE EĞİTİMİNDE E-MUHASEBE VE ENDÜSTRİ 4.0 TEKNOLOJİSİ DERSLERİ ÜZERİNE MÜFREDAT ÖNERİSİ. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 22 2 924–937.
IEEE A. Bağdat, “MUHASEBE EĞİTİMİNDE E-MUHASEBE VE ENDÜSTRİ 4.0 TEKNOLOJİSİ DERSLERİ ÜZERİNE MÜFREDAT ÖNERİSİ”, ASBİ, c. 22, sy. 2, ss. 924–937, 2022, doi: 10.11616/asbi.1104332.
ISNAD Bağdat, Aydın. “MUHASEBE EĞİTİMİNDE E-MUHASEBE VE ENDÜSTRİ 4.0 TEKNOLOJİSİ DERSLERİ ÜZERİNE MÜFREDAT ÖNERİSİ”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 22/2 (Temmuz 2022), 924-937. https://doi.org/10.11616/asbi.1104332.
JAMA Bağdat A. MUHASEBE EĞİTİMİNDE E-MUHASEBE VE ENDÜSTRİ 4.0 TEKNOLOJİSİ DERSLERİ ÜZERİNE MÜFREDAT ÖNERİSİ. ASBİ. 2022;22:924–937.
MLA Bağdat, Aydın. “MUHASEBE EĞİTİMİNDE E-MUHASEBE VE ENDÜSTRİ 4.0 TEKNOLOJİSİ DERSLERİ ÜZERİNE MÜFREDAT ÖNERİSİ”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, c. 22, sy. 2, 2022, ss. 924-37, doi:10.11616/asbi.1104332.
Vancouver Bağdat A. MUHASEBE EĞİTİMİNDE E-MUHASEBE VE ENDÜSTRİ 4.0 TEKNOLOJİSİ DERSLERİ ÜZERİNE MÜFREDAT ÖNERİSİ. ASBİ. 2022;22(2):924-37.