Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OTEL YÖNETİCİLERİNİN AKILLI TURİZME BAKIŞI

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 3, 951 - 966, 30.11.2022
https://doi.org/10.11616/asbi.1089822

Öz

Araştırmanın amacı, Türkiye’de İzmir ili merkezinde bulunan beş yıldızlı otel yöneticilerinin akıllı turizme bakışlarını ve akıllı turizm algılarını öğrenmek ve değerlendirmektir. Ayrıca dijital yerli ve dijital göçmen olarak tanımlanan jenerasyonlardan olan otel yöneticilerinin akıllı turizme bakışı arasındaki farklılıklar ve uygulama çeşitliliği çalışmanın genişletilmesi açısından ele alınmıştır. Nitel araştırma olarak tasarlanan çalışma açık uçlu sorular (yapılandırılmamış sorular) aracılığıyla derinlemesine görüşme tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri analizinde içerik analizi yapılan çalışma keşifseldir. Çalışmanın kapsamı Türkiye sınırları içinde İzmir merkezindeki beş yıldızlı otellerdir. Sonuçta dijital yerli ve dijital göçmen otel yöneticilerinin uygulamada akıllı turizm bağlamında çok fazla sorun yaşamadıkları ve az da olsa bazı zorluklarla da başetmek zorunda kaldıkları ortaya konmuştur. Ayrıca iki nesil arasında turizmde teknoloji kullanımı açısından çeşitli farklılıklar gözlemlenmiştir. Bu farklılıkların nasıl bir farkındalığa dönüştüğü çalışma içinde yer almaktadır.

Kaynakça

  • Autry A. J., Berge Z, (2011), Digital natives and digital immigrants: getting to know each other, Industrial and Commercial Training, 43 (7), s.460 - 466
  • Bahar, M., YÜZBAŞIOĞLU, N., ve Topsakal, Y. (2019). Akıllı Turizm ve Süper Akıllı Turist Kavramları Işığında Geleceğin Turizm Rehberliğine Bakış. Journal of Travel and Tourism Research, (14), s.72-93.
  • Baş, Ş.(04.06.2020). Dijital Çağa Yabancı Mısınız? Dijital Göçmen Misiniz Yoksa Yerli Mi? https://tr.linkedin.com/pulse/dijital-%C3%A7a%C4%9Fa-yabanc%C4%B1-m%C4%B1s%C4%B1n%C4%B1z-g%C3%B6%C3%A7men-misiniz-yoksa-yerli-%C5%9Fule-ba%C5%9F (Erişim Tarihi: 12.02.2022)
  • Bennett, S., Maton, K., ve Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British journal of educational technology, 39(5), s.775-786.
  • Bilgiç, H. G., Duman, D., & Seferoğlu, S. S. (2011). Dijital yerlilerin özellikleri ve çevrim içi ortamların tasarlanmasındaki etkileri. Akademik Bilişim, 2(4), s.257-263
  • Binbaşıoğlu, H. (2020). Akıllı turizm üzerine bibliyometrik bir literatür taraması. journal of tourısm and gastronomy studıes. 8(4), s.2528-2847
  • Buhalis, D., ve Amaranggana, A. (2015). Smart tourism destinations enhancing tourism experience through personalisation of services. In Information and communication technologies in tourism 2015, Springer, Cham, s.377-389
  • Çelik, P., ve Topsakal, Y. (2017). Akıllı turizm destinasyonları: Antalya destinasyonunun akıllı turizm uygulamalarının incelenmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), s.149-166.
  • Çolak, O., ve Karakan, H. İ. (2021). Akıllı Otel Uygulamaları ve Bu Uygulamalar Hakkında Yönetici Görüşleri: Gaziantep İli Örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (42), s.168-184.
  • Duran, G., ve Uygur, S. M. (2019). Akıllı Turizm Destinasyonları Kapsamında Ankara’nın Akıllı Turizm Uygulamalarına Yönelik Bir Araştırma, 3. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürebilirlik Kongresi.
  • Erdem, A.(2021). Dijitalleşen dünyada Turizm 4.0: Akıllı turizm destinasyonu oluşturmada Şanlıurfa için bir model önerisi. Doktora Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı
  • Gökalp, E., ve Eren, P. E. Akıllı teknolojilerin turizm ve otelcilik sektöründe uygulanması
  • Gretzel, U., Reino, S., Kopera, S., ve Koo, C. (2015). Smart tourism challenges. Journal of Tourism, 16(1), s.41-47.
  • Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., ve Koo, C. (2015). Smart tourism: foundations and developments. Electronic markets, 25(3), s.179-188.
  • Hazarhun, E., ve Yılmaz, Ö. D. (2021). Geleceğin Otellerine Günümüzden Bakış: Bir Senaryo Analizi (A View of the Future). Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(3), s.1901-1931.
  • Hunter, W. C., Chung, N., Gretzel, U., ve Koo, C. (2015). Constructivist research in smart tourism. Asia Pacific, Journal of Information Systems, 25(1), s.103-118.
  • Ilgaz B. (09.08.2021) Robot Aşçılı Akıllı Turizm. https://www.hurriyet.com.tr/yerel-haberler/antalya/robot-ascili-akilli-turizm-41869165 (Erişim Tarihi: 12.02.2022)
  • Joiner, R., Gavin, J., Brosnan, M., Cromby, J., Gregory, H., Guiller, J., ... ve Moon, A. (2013). Comparing first and second generation digital natives' Internet use, Internet anxiety, and Internet identification. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(7), s.549-552.
  • Jeong, M., ve Shin, H. H. (2020). Tourists’ experiences with smart tourism technology at smart destinations and their behavior intentions. Journal of Travel Research, 59(8), s.1464-1477.
  • Kafa, N., Arıca, R., & Gök, N. S. (2020). Akıllı turizm araç ve uygulamalarına ilişkin turizm işletmesi yöneticilerinin görüşleri: Eskişehir üzerine nitel bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), s.2774-2787.
  • Kincl, T., ve Štrach, P. (2021). Born digital: Is there going to be a new culture of digital natives?. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 31(1), s.30-48.
  • Koo, C., Park, J., & Lee, J. N. (2017). Smart tourism: Traveler, business, and organizational perspectives. Information and Management, 54(6), s.683-686.
  • Kuşat, N. (2011), Küreselleşen dünyada turizm sektörü: Bilgi iletişim teknolojileri ve rekabet gücü, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 3 (5): s.114-138.
  • Lee, P., Hunter, W. C., ve Chung, N. (2020). Smart tourism city: Developments and transformations. Sustainability, 12(10), s.3958, ss.1-15.
  • Mehraliyev, F., Choi, Y., ve Köseoglu, M. A. (2019). Progress on smart tourism research. Journal of Hospitality and Tourism Technology.10(4), s.522-538
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 2: Do they really think differently?. On the horizon, 9(5), s.1-6
  • Prensky, M. (2004). The Emerging Online Life of the Digital Native: What they do differently because of technology, and how they do it, The Emerging Online Life Of The Digital Native. 7(2008), s.253-263.
  • Prensky, M. (2009). H. Sapiens Digital: From Digital Immigrants and Digital Natives to Digital Wisdom, http://www.wisdompage.com/Prensky01.html, (Erişim Tarihi: 12.02.2022).
  • Sağlık Bakanlığı, COVID-19 Nedir? https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66300/covid-19-nedir-.html (Erişim Tarihi: 11.06.2022)
  • Tapscott, D. (1998). Growing up digital: The rise of the net generation. New York: McGraw-Hill.
  • Tapscott, D. (2009). Grown up digital: How the net generation is changing your world. New York: McGraw Hill.
  • Topsakal, Y. (2018). Akıllı Turizm Kapsamında Engelli Dostu Mobil Hizmetler: Türkiye 4.0 için Öneriler. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 1(1), s.1-13.
  • Wang, Emily; Myers, Michael D; ve Sundaram, D., (2012), Digital Natives and Digital Immigrants: Towards A Model Of Digital Fluency ECIS 2012 Proceedings. 39. https://aisel.aisnet.org/ecis2012/39 (Erişim Tarihi: 03.02.2022)
  • Yalçınkaya, P., Atay, L., & Karakaş, E. (2018). Akıllı turizm uygulamaları. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research. 2(2), s.34-52
  • Yıldız, K. A. (2012). Dijital yerliler gerçekten yerli mi yoksa dijital melez mi. International Journal of Social Science, 5(7), s.819-833.

SMART TOURISM PERCEPTION OF HOTEL MANAGERS

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 3, 951 - 966, 30.11.2022
https://doi.org/10.11616/asbi.1089822

Öz

The aim of the research is to learn and evaluate the smart tourism perceptions and perceptions of five-star hotel managers in Izmir city center in Turkey. In addition, the differences between the hotel managers, who are among the generations defined as digital natives and digital immigrants, towards smart tourism and the diversity of applications are discussed in terms of expanding the study. The study, which was designed as a qualitative research, was carried out using in-depth interview technique through open-ended questions (unstructured questions). Content analysis was used as a method in the analysis of the data. The study is an exploratory study. The scope of the study is the five-star hotels in the center of Izmir within the borders of Turkey. As a result, it has been revealed that digital native and digital immigrant hotel managers do not experience many problems in the context of smart tourism in practice and they have to cope with some difficulties. In addition, various differences have been observed between the two generations in terms of the use of technology in tourism. How these differences turn into awareness is included in the study.

Kaynakça

  • Autry A. J., Berge Z, (2011), Digital natives and digital immigrants: getting to know each other, Industrial and Commercial Training, 43 (7), s.460 - 466
  • Bahar, M., YÜZBAŞIOĞLU, N., ve Topsakal, Y. (2019). Akıllı Turizm ve Süper Akıllı Turist Kavramları Işığında Geleceğin Turizm Rehberliğine Bakış. Journal of Travel and Tourism Research, (14), s.72-93.
  • Baş, Ş.(04.06.2020). Dijital Çağa Yabancı Mısınız? Dijital Göçmen Misiniz Yoksa Yerli Mi? https://tr.linkedin.com/pulse/dijital-%C3%A7a%C4%9Fa-yabanc%C4%B1-m%C4%B1s%C4%B1n%C4%B1z-g%C3%B6%C3%A7men-misiniz-yoksa-yerli-%C5%9Fule-ba%C5%9F (Erişim Tarihi: 12.02.2022)
  • Bennett, S., Maton, K., ve Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British journal of educational technology, 39(5), s.775-786.
  • Bilgiç, H. G., Duman, D., & Seferoğlu, S. S. (2011). Dijital yerlilerin özellikleri ve çevrim içi ortamların tasarlanmasındaki etkileri. Akademik Bilişim, 2(4), s.257-263
  • Binbaşıoğlu, H. (2020). Akıllı turizm üzerine bibliyometrik bir literatür taraması. journal of tourısm and gastronomy studıes. 8(4), s.2528-2847
  • Buhalis, D., ve Amaranggana, A. (2015). Smart tourism destinations enhancing tourism experience through personalisation of services. In Information and communication technologies in tourism 2015, Springer, Cham, s.377-389
  • Çelik, P., ve Topsakal, Y. (2017). Akıllı turizm destinasyonları: Antalya destinasyonunun akıllı turizm uygulamalarının incelenmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), s.149-166.
  • Çolak, O., ve Karakan, H. İ. (2021). Akıllı Otel Uygulamaları ve Bu Uygulamalar Hakkında Yönetici Görüşleri: Gaziantep İli Örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (42), s.168-184.
  • Duran, G., ve Uygur, S. M. (2019). Akıllı Turizm Destinasyonları Kapsamında Ankara’nın Akıllı Turizm Uygulamalarına Yönelik Bir Araştırma, 3. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürebilirlik Kongresi.
  • Erdem, A.(2021). Dijitalleşen dünyada Turizm 4.0: Akıllı turizm destinasyonu oluşturmada Şanlıurfa için bir model önerisi. Doktora Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı
  • Gökalp, E., ve Eren, P. E. Akıllı teknolojilerin turizm ve otelcilik sektöründe uygulanması
  • Gretzel, U., Reino, S., Kopera, S., ve Koo, C. (2015). Smart tourism challenges. Journal of Tourism, 16(1), s.41-47.
  • Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., ve Koo, C. (2015). Smart tourism: foundations and developments. Electronic markets, 25(3), s.179-188.
  • Hazarhun, E., ve Yılmaz, Ö. D. (2021). Geleceğin Otellerine Günümüzden Bakış: Bir Senaryo Analizi (A View of the Future). Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(3), s.1901-1931.
  • Hunter, W. C., Chung, N., Gretzel, U., ve Koo, C. (2015). Constructivist research in smart tourism. Asia Pacific, Journal of Information Systems, 25(1), s.103-118.
  • Ilgaz B. (09.08.2021) Robot Aşçılı Akıllı Turizm. https://www.hurriyet.com.tr/yerel-haberler/antalya/robot-ascili-akilli-turizm-41869165 (Erişim Tarihi: 12.02.2022)
  • Joiner, R., Gavin, J., Brosnan, M., Cromby, J., Gregory, H., Guiller, J., ... ve Moon, A. (2013). Comparing first and second generation digital natives' Internet use, Internet anxiety, and Internet identification. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(7), s.549-552.
  • Jeong, M., ve Shin, H. H. (2020). Tourists’ experiences with smart tourism technology at smart destinations and their behavior intentions. Journal of Travel Research, 59(8), s.1464-1477.
  • Kafa, N., Arıca, R., & Gök, N. S. (2020). Akıllı turizm araç ve uygulamalarına ilişkin turizm işletmesi yöneticilerinin görüşleri: Eskişehir üzerine nitel bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), s.2774-2787.
  • Kincl, T., ve Štrach, P. (2021). Born digital: Is there going to be a new culture of digital natives?. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 31(1), s.30-48.
  • Koo, C., Park, J., & Lee, J. N. (2017). Smart tourism: Traveler, business, and organizational perspectives. Information and Management, 54(6), s.683-686.
  • Kuşat, N. (2011), Küreselleşen dünyada turizm sektörü: Bilgi iletişim teknolojileri ve rekabet gücü, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 3 (5): s.114-138.
  • Lee, P., Hunter, W. C., ve Chung, N. (2020). Smart tourism city: Developments and transformations. Sustainability, 12(10), s.3958, ss.1-15.
  • Mehraliyev, F., Choi, Y., ve Köseoglu, M. A. (2019). Progress on smart tourism research. Journal of Hospitality and Tourism Technology.10(4), s.522-538
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 2: Do they really think differently?. On the horizon, 9(5), s.1-6
  • Prensky, M. (2004). The Emerging Online Life of the Digital Native: What they do differently because of technology, and how they do it, The Emerging Online Life Of The Digital Native. 7(2008), s.253-263.
  • Prensky, M. (2009). H. Sapiens Digital: From Digital Immigrants and Digital Natives to Digital Wisdom, http://www.wisdompage.com/Prensky01.html, (Erişim Tarihi: 12.02.2022).
  • Sağlık Bakanlığı, COVID-19 Nedir? https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66300/covid-19-nedir-.html (Erişim Tarihi: 11.06.2022)
  • Tapscott, D. (1998). Growing up digital: The rise of the net generation. New York: McGraw-Hill.
  • Tapscott, D. (2009). Grown up digital: How the net generation is changing your world. New York: McGraw Hill.
  • Topsakal, Y. (2018). Akıllı Turizm Kapsamında Engelli Dostu Mobil Hizmetler: Türkiye 4.0 için Öneriler. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 1(1), s.1-13.
  • Wang, Emily; Myers, Michael D; ve Sundaram, D., (2012), Digital Natives and Digital Immigrants: Towards A Model Of Digital Fluency ECIS 2012 Proceedings. 39. https://aisel.aisnet.org/ecis2012/39 (Erişim Tarihi: 03.02.2022)
  • Yalçınkaya, P., Atay, L., & Karakaş, E. (2018). Akıllı turizm uygulamaları. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research. 2(2), s.34-52
  • Yıldız, K. A. (2012). Dijital yerliler gerçekten yerli mi yoksa dijital melez mi. International Journal of Social Science, 5(7), s.819-833.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özlem Güleryüz 0000-0003-2788-358X

Erken Görünüm Tarihi 30 Kasım 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 18 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güleryüz, Ö. (2022). OTEL YÖNETİCİLERİNİN AKILLI TURİZME BAKIŞI. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(3), 951-966. https://doi.org/10.11616/asbi.1089822
AMA Güleryüz Ö. OTEL YÖNETİCİLERİNİN AKILLI TURİZME BAKIŞI. ASBİ. Kasım 2022;22(3):951-966. doi:10.11616/asbi.1089822
Chicago Güleryüz, Özlem. “OTEL YÖNETİCİLERİNİN AKILLI TURİZME BAKIŞI”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 22, sy. 3 (Kasım 2022): 951-66. https://doi.org/10.11616/asbi.1089822.
EndNote Güleryüz Ö (01 Kasım 2022) OTEL YÖNETİCİLERİNİN AKILLI TURİZME BAKIŞI. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 22 3 951–966.
IEEE Ö. Güleryüz, “OTEL YÖNETİCİLERİNİN AKILLI TURİZME BAKIŞI”, ASBİ, c. 22, sy. 3, ss. 951–966, 2022, doi: 10.11616/asbi.1089822.
ISNAD Güleryüz, Özlem. “OTEL YÖNETİCİLERİNİN AKILLI TURİZME BAKIŞI”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 22/3 (Kasım 2022), 951-966. https://doi.org/10.11616/asbi.1089822.
JAMA Güleryüz Ö. OTEL YÖNETİCİLERİNİN AKILLI TURİZME BAKIŞI. ASBİ. 2022;22:951–966.
MLA Güleryüz, Özlem. “OTEL YÖNETİCİLERİNİN AKILLI TURİZME BAKIŞI”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, c. 22, sy. 3, 2022, ss. 951-66, doi:10.11616/asbi.1089822.
Vancouver Güleryüz Ö. OTEL YÖNETİCİLERİNİN AKILLI TURİZME BAKIŞI. ASBİ. 2022;22(3):951-66.