İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bergen Filminin Şiddet Motifi Çerçevesinde Göstergebilimsel Analizi

Yıl 2023, Cilt: 23 Sayı: 1, 613 - 625, 30.03.2023
https://doi.org/10.11616/asbi.1219553

Öz

Biyografik filmlerin sıra dışı ve acılı gerçek yaşam öykülerine dayanması, seyircide merak uyandırmaktadır. Arabesk şarkıcısı Bergen, yaşadığı dönemde eşinden şiddet görmesiyle gündeme gelmiştir. Onun yaşam öyküsünü perdeye yansıtan Bergen (2022) filmi, seyircinin gişede desteğini almış ve yoğun ilgi görmüştür. Özellikle pandemide sinema sektöründe de yaşanan sıkıntı sonrası, bir Türk filminin gösterdiği bu gişe başarısı önemlidir. Bergen filmi sadece bir şarkıcı filmi değildir, aynı zamanda kadına uygulanan ev içi şiddetin de anlatıldığı bir filmdir. Çalışmada filmdeki şiddet öğesinin ne şekilde ele alındığı, ikili karşıtlıklar üzerinden incelenerek göstergebilimsel analiz yöntemiyle ele alınmıştır. Inceleme sonucunda filmde ev içi şiddetin romantize edilmeden sunulduğu ve böylelikle seyircinin gözünde bir meşrulaştırma aracına dönüştürülmediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Adanır, O. (2013), Göstergebilimsel Film Kuramı, (Ed.: Z. Özarslan), Sinema Kuramları-2: Beyazperdeyi Aydınlatan Kuramlar, s. 13-32, İstanbul: Su Yayınları.
  • Andrew, J. D. (2010), Büyük Sinema Kuramları, (Çev.: Z. Atam), İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Berger, A. A. (2012), Kültür Eleştirisi: Kültürel Kavramlara Giriş, (Çev.: Ö. Emir), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Bordwell, D. ve Thompson, K. (2012), Film Sanatı: Bir Giriş, (Çev.: E. Yılmaz, E. S. Onat), Genişletilmiş Baskı, Ankara: De Ki.
  • Bourse, M. ve Yücel, H. (2012), İletişim Bilimlerinin Serüveni, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Butler, A. M. (2011), Film Çalışmaları, (Çev.: A. Toprak), İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Edgar-Hunt, R., Marland, J. ve Rawle, S. (2012), Film Dili, (Çev.: S. Aytaç), Film Yapımı Temelleri Dizisi:04, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Esen Kuyucak, Ş. (2016), Türk Sinemasının Kilometre Taşları: Dönemler ve Yönetmenler, 3. Baskı, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Fromm, E. (2017), Sahip Olmak ya da Olmak İki Varoluş Biçimi Üzerine Bir İnceleme, (Çev.: A. Arıtan), İstanbul: Say.
  • Kırel, S. (2011), Sinemada Tür Kavramı ve Popüler Türleri Anlamak Üzere Bir Yol Haritası, (Ed.: M. İri), Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar, s. 243-286, 2. Baskı, İstanbul: Derin Yayınları.
  • Pösteki, N. (2012), 1990 Sonrası Türk Sineması (1990-2011), Genişletilmiş 3. Baskı, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Ryan, M. ve Lenos, M. (2014), Film Çözümlemesine Giriş: Anlatı Sinemasında Teknik ve Anlam, (Çev.: E. S. Onat), Ankara: De Ki.
  • Süalp, Z. T. A. (1993), Şehir, Şiddet ve Sinema. Psikiyatri, Psikoloji, Psikofarmokoloji Dergisi, 1(4), s. 1-15, https://www.academia.edu/5325846/_%C5%9Eehir_%C5%9Eiddet_ve_Sinema_, (Erişim Tarihi: 1.12.2022).
  • Wollen, P. (2014), Sinemada Göstergeler ve Anlam, (Çev.: Z. Aracagök, B. Doğan), İstanbul: Metis Yayınları.

Semiotic Analysis of Bergen Film in the Context of Violence Motif

Yıl 2023, Cilt: 23 Sayı: 1, 613 - 625, 30.03.2023
https://doi.org/10.11616/asbi.1219553

Öz

The fact that the biographic films are based on extraordinary and painfully real life stories arouses curiosity in the audience. Arabesque singer Bergen came to the fore when she was exposed to violence by her husband during her lifetime. Bergen (2022), received the support of the audience at the box office and attract great attention, is movie about her life story on the screen. This box office success of a Turkish movie is important, especially after the troubles experienced in the cinema industry during the pandemic. Bergen is not only a movie about a singer, but also a movie about domestic violence against women. In this study, how the element of violence is handled in the film is examined through binary oppositions and discussed with the method of semiotic analysis. As a result of the examination, it was determined that domestic violence was presented in the film without being romanticized and thus it was not turned into a tool of justify in the eyes of the audience.

Kaynakça

  • Adanır, O. (2013), Göstergebilimsel Film Kuramı, (Ed.: Z. Özarslan), Sinema Kuramları-2: Beyazperdeyi Aydınlatan Kuramlar, s. 13-32, İstanbul: Su Yayınları.
  • Andrew, J. D. (2010), Büyük Sinema Kuramları, (Çev.: Z. Atam), İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Berger, A. A. (2012), Kültür Eleştirisi: Kültürel Kavramlara Giriş, (Çev.: Ö. Emir), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Bordwell, D. ve Thompson, K. (2012), Film Sanatı: Bir Giriş, (Çev.: E. Yılmaz, E. S. Onat), Genişletilmiş Baskı, Ankara: De Ki.
  • Bourse, M. ve Yücel, H. (2012), İletişim Bilimlerinin Serüveni, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Butler, A. M. (2011), Film Çalışmaları, (Çev.: A. Toprak), İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Edgar-Hunt, R., Marland, J. ve Rawle, S. (2012), Film Dili, (Çev.: S. Aytaç), Film Yapımı Temelleri Dizisi:04, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Esen Kuyucak, Ş. (2016), Türk Sinemasının Kilometre Taşları: Dönemler ve Yönetmenler, 3. Baskı, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Fromm, E. (2017), Sahip Olmak ya da Olmak İki Varoluş Biçimi Üzerine Bir İnceleme, (Çev.: A. Arıtan), İstanbul: Say.
  • Kırel, S. (2011), Sinemada Tür Kavramı ve Popüler Türleri Anlamak Üzere Bir Yol Haritası, (Ed.: M. İri), Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar, s. 243-286, 2. Baskı, İstanbul: Derin Yayınları.
  • Pösteki, N. (2012), 1990 Sonrası Türk Sineması (1990-2011), Genişletilmiş 3. Baskı, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Ryan, M. ve Lenos, M. (2014), Film Çözümlemesine Giriş: Anlatı Sinemasında Teknik ve Anlam, (Çev.: E. S. Onat), Ankara: De Ki.
  • Süalp, Z. T. A. (1993), Şehir, Şiddet ve Sinema. Psikiyatri, Psikoloji, Psikofarmokoloji Dergisi, 1(4), s. 1-15, https://www.academia.edu/5325846/_%C5%9Eehir_%C5%9Eiddet_ve_Sinema_, (Erişim Tarihi: 1.12.2022).
  • Wollen, P. (2014), Sinemada Göstergeler ve Anlam, (Çev.: Z. Aracagök, B. Doğan), İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gözde İslamoğlu 0000-0002-0910-5744

Emel Ateşçi 0000-0002-4170-7745

Erken Görünüm Tarihi 30 Mart 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 23 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İslamoğlu, G., & Ateşçi, E. (2023). Bergen Filminin Şiddet Motifi Çerçevesinde Göstergebilimsel Analizi. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 613-625. https://doi.org/10.11616/asbi.1219553
AMA İslamoğlu G, Ateşçi E. Bergen Filminin Şiddet Motifi Çerçevesinde Göstergebilimsel Analizi. ASBİ. Mart 2023;23(1):613-625. doi:10.11616/asbi.1219553
Chicago İslamoğlu, Gözde, ve Emel Ateşçi. “Bergen Filminin Şiddet Motifi Çerçevesinde Göstergebilimsel Analizi”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 23, sy. 1 (Mart 2023): 613-25. https://doi.org/10.11616/asbi.1219553.
EndNote İslamoğlu G, Ateşçi E (01 Mart 2023) Bergen Filminin Şiddet Motifi Çerçevesinde Göstergebilimsel Analizi. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 23 1 613–625.
IEEE G. İslamoğlu ve E. Ateşçi, “Bergen Filminin Şiddet Motifi Çerçevesinde Göstergebilimsel Analizi”, ASBİ, c. 23, sy. 1, ss. 613–625, 2023, doi: 10.11616/asbi.1219553.
ISNAD İslamoğlu, Gözde - Ateşçi, Emel. “Bergen Filminin Şiddet Motifi Çerçevesinde Göstergebilimsel Analizi”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 23/1 (Mart 2023), 613-625. https://doi.org/10.11616/asbi.1219553.
JAMA İslamoğlu G, Ateşçi E. Bergen Filminin Şiddet Motifi Çerçevesinde Göstergebilimsel Analizi. ASBİ. 2023;23:613–625.
MLA İslamoğlu, Gözde ve Emel Ateşçi. “Bergen Filminin Şiddet Motifi Çerçevesinde Göstergebilimsel Analizi”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, c. 23, sy. 1, 2023, ss. 613-25, doi:10.11616/asbi.1219553.
Vancouver İslamoğlu G, Ateşçi E. Bergen Filminin Şiddet Motifi Çerçevesinde Göstergebilimsel Analizi. ASBİ. 2023;23(1):613-25.