Tefsir, Osmanlı’da modernleşme dönemi öncesinde medreselerde alet ilimlerinin ardından âli ilimlerle birlikte okutulmuştur. Genellikle el-Keşşâf ile Envâr tefsirleri ve hâşiyeleri ekseninde işlenmiştir. Çalışmamızın amacı Tanzimât’la başlayan modernleşme sürecinde tesis edilen Dârülfünûn Ulûm-i Âliye-i Dîniyye Şubesi çerçevesinde modernizmin Tefsir dersleri üzerindeki etkilerini irdelemektir. Bu amaç doğrultusunda Osmanlı’da aynı dönemde ve öncesinde medreselerde okutulan Tefsir derslerinin içeriğine yer verilecek ardından şubenin Tefsir dersi programları, düzenlemeleri, ders kitapları ve hocaları tespit edilerek Tefsir dersinde modernizmin etkilerinin izi sürülecektir. Modern yüksek din eğitimi kurumu olan Dârülfünûn’un tüm sınıflarında Tefsir dersi verildiği görülmektedir. II. Meşrutiyet’le gerçekleşen eğitim reformları doğrultusunda ders dili, eğitim materyallerinin geliştirilmesi, Tefsir-Hadis takımın oluşturulması gibi muhtelif değişikler meydana gelmiştir. Çalışma, şubenin açılış ve kapanış tarihleri olan 1900-1914 yılları ile sınırlandırılmıştır. Araştırmada birincil ve ikincil kaynaklardan veri toplama ile veri analizi yöntemi kullanılmıştır.
Tefsir Osmanlı Dârulfünûn Ulûm-i Âliye-i Dîniyye Şubesi Tefsir Dersleri
Before the modernization period in the Ottoman Empire, tafsīr was taught in madrasas alongside higher sciences, following the instrumental sciences. It was generally studied through tafsīr texts like al-Kashshāf and Anwār, as well as their ḥāshiyas. The aim of this study is to examine the impact of modernism on tafsīr education within the framework of the Dār al-Funūn ʿUlūm-i ʿĀliyye-i Dīniyye Department, established during the Tanzimat era as a modern educational institution. In line with this objective, the tafsīr curriculum, related regulations, textbooks, and instructors of the department will be identified, followed by an analysis tracing the influence of modernism on tafsīrs course. At Dār al-Funūn , a modern institution of higher religious education, it can be observed that students attended tafsīr courses across all levels. In accordance with the implemented educational reforms during the Second Constitutional Era, various changes took place such as the language of instruction, the development of educational materials, and the establishment of a Tafsīr-Hadith department. The scope of this study is confined to the years 1900-1914, corresponding to the opening and closing dates of the department. The study employs data collection from both primary and secondary sources, as well as data analysis methods.
Tafsīr Ottoman Dār al-Funūn ʿUlūm-i ʿĀliyye-i Dīniyye Department Tafsīr Courses.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk İslam Düşünce Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 2 |