Bu çalışma, XIX. yüzyılın sonlarından XX. yüzyılın başlarına kadar Kazakistan’da Cedidçilik ve Türkçülük hareketlerinin toplumsal değişim, ulusal kimlik ve siyasal bilinç üzerindeki etkisini tarihsel sosyolojik bir çerçevede incelemektedir. Cedidçilik, Çarlık Rusyası’nın kimlik politikalarına karşı eğitim reformlarıyla bireysel ve toplumsal bilinçlenmeyi teşvik etmiş, Ruslaştırma politikalarına karşı kültürel direnişin önemli bir unsuru hâline gelmiştir. İsmail Gaspıralı’nın önderliğindeki Cedid okulları, modern eğitim anlayışıyla eleştirel düşünceyi yaygınlaştırmıştır. Türkçülük ise dil ve tarih temelinde ortak bir millî kimlik inşa sürecini desteklemiştir. Bu iki hareketin etkileşimi, Alaş Orda’nın ideolojik temellerinin oluşmasına ve kadın eğitiminin yaygınlaşmasına katkı sağlamıştır. Çalışma ayrıca, Cedidçilik ve Türkçülüğün mirasının günümüz Kazakistan’ında ulusal kimlik ve toplumsal bilinçlenme süreçlerine olan etkilerini değerlendirerek bu tarihsel sürecin uzun vadeli yansımalarına ışık tutmaktadır.
Cedidçilik Türkçülük Kazakistan Eğitim Reformları Ulusal Kimlik
This paper investigates the role of Jadidism and Turkism in shaping social transformation, national identity, and political consciousness in Kazakhstan from the late 19th century to the early 20th century within a historical sociological framework. Jadidism promoted individual and collective awareness through educational reforms in response to Tsarist Russia’s identity policies, emerging as a key element of cultural resistance against Russification. Under the leadership of İsmail Gaspıralı, Jadid schools promoted intellectual engagement through innovative pedagogical approaches. Turkism, in turn, fostered a shared national identity based on linguistic and historical commonalities. The interaction between these two movements contributed to the ideological foundations of Alaş Orda and played a crucial role in the expansion of women’s education. This study assesses the lasting influence of Jadidism and Turkism on national identity and social awareness in contemporary Kazakhstan, tracing their intellectual and cultural legacy in modern socio-political discourse.
Jadidism Turkism Kazakhstan Educational Reforms National Identity
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyasal Akımlar, Siyasi Düşünce Tarihi, Eğitim Sosyolojisi, Siyaset Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 2 |