Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bocce Sporcularının Hedef Yönelimlerinin Spora Bağlılıkları Üzerindeki Rolü: Çanakkale İli Örneği

Yıl 2021, , 424 - 437, 28.12.2021
https://doi.org/10.38021/asbid.1034025

Öz

Bocce sporcularının hedef yönelimlerinin spora bağlılıkları üzerindeki rolünün incelenmesi amacıyla yapılan bu araştırmada spora bağlılık ve sporda görev ve ego yönelimi ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmanın evren ve örneklemini Çanakkale ilinde bulunan 27’si kadın 49’u erkek olan toplam 76 lisanslı Bocce sporcusu oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen verilere uygun analizlerin belirlenmesinde, verilerin normal dağılıma uygunluk gösterip göstermediği çarpıklık-basıklık değerleri ve grafikler incelenmiştir. Yapılan incelemeler verilerin normal dağılıma uygun olmadığını göstermiştir. Bocce sporcularının demografik özelliklerine göre hedef yönelimleri ve spora bağlılık düzeylerinin belirlenmesi için iki grubun karşılaştırılmasında Mann-Whitney U Testi, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında Kruskal-Wallis Testi’nden yararlanılmıştır. Hedef yönelimleri ile spora bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesinde Spearman Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Bocce sporcularının hedef yönelimlerinin spora bağlılıkları üzerindeki rolünün incelenmesi amacıyla yapılan bu araştırmada sonuç olarak; sporda görev yönelimi spora bağlılığa etki ederken, ego yöneliminin spora bağlılığa etki etmediği, 11 yıl ve üzeri spor yaşına sahip olan sporcuların ego yönelimlerinin düşük düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bu sonuca göre, spor yaşı arttıkça sporcuların ego yönelimlerinin düştüğü görülmektedir.

Kaynakça

  • Balkis, F. (2019). Elit Seviyedeki Tenisçilerin Görev ve Ego Yönelimi Hedeflerinin Başarı Motivasyonlarına Etkisinin Araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ağrı.
  • Biddle, S., Wang, C.J., Kavussanu, M. ve Spray C. (2003). Correlates Of Achievement Goal Orientations İn Physical Activity: A Systematic Review Of Research. European Journal of Sport Science. 3(5), 1-20.
  • Cumming, S. P., Smith, R. E., Smoll, F. L., Standage, M. ve Grossbard, J. R. (2008). Development and validation of the Achievement Goal Scale for Youth Sports, Psychology of Sport and Exercise, 9, 686-703.
  • Doğan, O. (2005). Spor Psikolojisi.Adana: Nobel Kitabevi.
  • Duda, J. L. ve Hom, H. L. (1993) “Interdependencies Between the Perceived and Self-Reported Goal Orientations of Young Athletes and Their Parents, Pediatr Exerc Sci, 5, 234-241.
  • Duda, J. L. ve Nicholls, J. G. (1992). Dimensions of Achievement Motivation in Schoolwork and Sport. Journal of Educational Psychology. 84, 290-299.
  • Duda, J. L., Chi, L., Newton, M., Walling, M. D. ve Catley, D. (1995) Task and ego orientation and intrinsic motivation in sport”, International Journal of Sport Psychology, 26, 40-63.
  • Fraenkel, J.R. Ve Wallen, N.E. (2009). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Guillén, F. ve Martínez-Alvarado, J. R. (2014). The Sport Engagement Scale: An Adaptation of the Utrecht Work Engagement Scale (UWES) for the Sports Environment. Universitas Psychologica. 13(3), 975-984.
  • İlter, İ. (2021). Ergen Sporcuların Sportif Karaketer Yapıları ile Hedef Yönelimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sivas Cumhuriyet Üniveristesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kocaekşi, S. (2010). Hentbol Bayan Milli Takımında Zaman Değişimi Ve Performansın Grup Sargınlığı, Sportif Kendine Güven, Öz-Yeterlik, Hedef Yönelimi Ve Yarışma Kaygısı Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Üniverisitesi, Spor Bilimleri Teknolojisi Anabilimdalı, Ankara.
  • Li, F., Harmer, P. ve Acock, A. (1996). “The task and ego orientation in sport questionnaire: construct equivalence and mean differences across gender”, Res Quart Exerc Sport, 68, 228-238.
  • Lonsdale, C., Hodge, K. ve Jackson, S.A. (2007). Athlete Engagement: II. Development and Initial Validation of The Athlete Engagement Questionnaire. International Journal of Sport Psychology. 38, 471-492.
  • Mercan, M. (2006). Öğretmenlerde Örgütsel Bağlılık Örgütsel Yabancılaşma ve Örgütsel Vatandaşlık. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Nicholls, J. G. (1989). The Competitive Ethos And Democratic Education. Cambridge: Harvard University Press. Peke, K. (2021). Oryantiring Katılımcılarının Spora Bağlılıkları ve Zihinsel Dayanıklılıklarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı, Spor Yönetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V. ve Bakker, A. B. (2002). The Measurement of Engagement and Burnout: A Two Sample Confirmatory Factor Analytic Approach. Journal of Happiness Studies. 3(1), 71-92.
  • Shaffer, H. J., Hall, M. N. ve Bilt, J. V. (2000). Computer addiction: A critical consideration. American Journal of Orthopsychiatry. 70(2), 162- 168.
  • Sirganci, G., Ilgar A. E. ve Cihan, B. (2019). Spora Bağlılık Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 7(17), 171-182.
  • Siyahtaş, A., Tükenmez, A.; Avcı, S., Yalçınkaya, B. ve Çavuşoğlu, S.B. (2020). Bireysel ve Takım Sporu Yapan Sporcuların Spor Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(34): 1310-1317.
  • Stephens, D.E. ve Bredemeier B.J. L. (1995). Moral Atmosphere andJudgements About Aggression in Girls’ Soccer: Relationship Among Moral and Motivation Variables. J Sport Exer Psychology. 18, 158-173.
  • Tongo, G. Ç. (2021). Sporda Değerler, Hedef Yönelimleri ve Ahlaki Karar Alma Tutumlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniveristesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hareket ve Antrenman Anabilim Dalı, Antalya.
  • Toros, T. (2004). Sporda Görev ve Ego Yönelim Ölçeği –SGEYÖ-Nin Türk Sporcuları İçin Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması, Spor Bilimleri Dergisi, 15(3), 2004, 155-166.
  • Toros, T. ve Koruç, Z. (2004), Hedef Yönelimleri ve Algılanan Motivasyonel İklim Arasındaki İlişki: Liseli Erkek Voleybolcular Üzerine Bir Çalışma, 10. ICHBER-SD Avrupa Kongresi & SBD 8. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Antalya, Türkiye.
  • Wang, C. K. J., Chatzisarantis, N. L., Spray, C. M. ve Biddle, S. J. (2002). Achievement Goal Profiles in School Physical Education: Differences in Self-Determination, Sport Ability Beliefs, and Physical Activity, British Journal of Educational Psychology, 72, 433-445.
  • Whitehead, J. ve Duda, J. (1998). Measurement of goal perspectives in the physical domain. In Advances in sport and exercise psychology measurement (pp. 21-48). Fitness Information Technology.
  • Yazıcı, E. (2021). Okçuluk Sporcularının Sporda İmgeleme Becerilerinin Hedef Yönelimi Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Tekirdağ.

The Role of Bocce Athletes' Goal Orientations on their Sports Commitment: The Case of Çanakkale Province

Yıl 2021, , 424 - 437, 28.12.2021
https://doi.org/10.38021/asbid.1034025

Öz

In this study, which was conducted to examine the role of Bocce athletes' goal orientations on their commitment to sports, the scales of sports commitment and task and ego orientation in sports were used. The population and sample of the study consists of 76 licensed Bocce athletes, 27 of whom are women and 49 are men, in Çanakkale. In determining the appropriate analyzes for the data obtained in the research, skewness and kurtosis values and graphs were examined whether the data conformed to the normal distribution or not. The examinations showed that the data were not in accordance with the normal distribution. The Mann-Whitney U Test was used to compare the two groups in order to determine the goal orientations and the level of commitment to the sport according to the demographic characteristics of the Bocce athletes, and the Kruskal-Wallis Test was used for the comparison of more than two groups. Spearman Correlation Analysis was used to examine the relationship between goal orientations and sports commitment levels. As a result of this research, which was conducted to examine the role of Bocce athletes' goal orientations on their commitment to sports; It was concluded that while task orientation in sports affects commitment to sports, ego orientation does not affect commitment to sports, and the ego orientation of athletes with a sports age of 11 years and above is low. According to this result, it is seen that the ego orientation of the athletes decreases as the age of sports increases.

Kaynakça

  • Balkis, F. (2019). Elit Seviyedeki Tenisçilerin Görev ve Ego Yönelimi Hedeflerinin Başarı Motivasyonlarına Etkisinin Araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ağrı.
  • Biddle, S., Wang, C.J., Kavussanu, M. ve Spray C. (2003). Correlates Of Achievement Goal Orientations İn Physical Activity: A Systematic Review Of Research. European Journal of Sport Science. 3(5), 1-20.
  • Cumming, S. P., Smith, R. E., Smoll, F. L., Standage, M. ve Grossbard, J. R. (2008). Development and validation of the Achievement Goal Scale for Youth Sports, Psychology of Sport and Exercise, 9, 686-703.
  • Doğan, O. (2005). Spor Psikolojisi.Adana: Nobel Kitabevi.
  • Duda, J. L. ve Hom, H. L. (1993) “Interdependencies Between the Perceived and Self-Reported Goal Orientations of Young Athletes and Their Parents, Pediatr Exerc Sci, 5, 234-241.
  • Duda, J. L. ve Nicholls, J. G. (1992). Dimensions of Achievement Motivation in Schoolwork and Sport. Journal of Educational Psychology. 84, 290-299.
  • Duda, J. L., Chi, L., Newton, M., Walling, M. D. ve Catley, D. (1995) Task and ego orientation and intrinsic motivation in sport”, International Journal of Sport Psychology, 26, 40-63.
  • Fraenkel, J.R. Ve Wallen, N.E. (2009). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Guillén, F. ve Martínez-Alvarado, J. R. (2014). The Sport Engagement Scale: An Adaptation of the Utrecht Work Engagement Scale (UWES) for the Sports Environment. Universitas Psychologica. 13(3), 975-984.
  • İlter, İ. (2021). Ergen Sporcuların Sportif Karaketer Yapıları ile Hedef Yönelimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sivas Cumhuriyet Üniveristesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kocaekşi, S. (2010). Hentbol Bayan Milli Takımında Zaman Değişimi Ve Performansın Grup Sargınlığı, Sportif Kendine Güven, Öz-Yeterlik, Hedef Yönelimi Ve Yarışma Kaygısı Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Üniverisitesi, Spor Bilimleri Teknolojisi Anabilimdalı, Ankara.
  • Li, F., Harmer, P. ve Acock, A. (1996). “The task and ego orientation in sport questionnaire: construct equivalence and mean differences across gender”, Res Quart Exerc Sport, 68, 228-238.
  • Lonsdale, C., Hodge, K. ve Jackson, S.A. (2007). Athlete Engagement: II. Development and Initial Validation of The Athlete Engagement Questionnaire. International Journal of Sport Psychology. 38, 471-492.
  • Mercan, M. (2006). Öğretmenlerde Örgütsel Bağlılık Örgütsel Yabancılaşma ve Örgütsel Vatandaşlık. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Nicholls, J. G. (1989). The Competitive Ethos And Democratic Education. Cambridge: Harvard University Press. Peke, K. (2021). Oryantiring Katılımcılarının Spora Bağlılıkları ve Zihinsel Dayanıklılıklarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı, Spor Yönetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V. ve Bakker, A. B. (2002). The Measurement of Engagement and Burnout: A Two Sample Confirmatory Factor Analytic Approach. Journal of Happiness Studies. 3(1), 71-92.
  • Shaffer, H. J., Hall, M. N. ve Bilt, J. V. (2000). Computer addiction: A critical consideration. American Journal of Orthopsychiatry. 70(2), 162- 168.
  • Sirganci, G., Ilgar A. E. ve Cihan, B. (2019). Spora Bağlılık Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 7(17), 171-182.
  • Siyahtaş, A., Tükenmez, A.; Avcı, S., Yalçınkaya, B. ve Çavuşoğlu, S.B. (2020). Bireysel ve Takım Sporu Yapan Sporcuların Spor Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(34): 1310-1317.
  • Stephens, D.E. ve Bredemeier B.J. L. (1995). Moral Atmosphere andJudgements About Aggression in Girls’ Soccer: Relationship Among Moral and Motivation Variables. J Sport Exer Psychology. 18, 158-173.
  • Tongo, G. Ç. (2021). Sporda Değerler, Hedef Yönelimleri ve Ahlaki Karar Alma Tutumlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniveristesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hareket ve Antrenman Anabilim Dalı, Antalya.
  • Toros, T. (2004). Sporda Görev ve Ego Yönelim Ölçeği –SGEYÖ-Nin Türk Sporcuları İçin Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması, Spor Bilimleri Dergisi, 15(3), 2004, 155-166.
  • Toros, T. ve Koruç, Z. (2004), Hedef Yönelimleri ve Algılanan Motivasyonel İklim Arasındaki İlişki: Liseli Erkek Voleybolcular Üzerine Bir Çalışma, 10. ICHBER-SD Avrupa Kongresi & SBD 8. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Antalya, Türkiye.
  • Wang, C. K. J., Chatzisarantis, N. L., Spray, C. M. ve Biddle, S. J. (2002). Achievement Goal Profiles in School Physical Education: Differences in Self-Determination, Sport Ability Beliefs, and Physical Activity, British Journal of Educational Psychology, 72, 433-445.
  • Whitehead, J. ve Duda, J. (1998). Measurement of goal perspectives in the physical domain. In Advances in sport and exercise psychology measurement (pp. 21-48). Fitness Information Technology.
  • Yazıcı, E. (2021). Okçuluk Sporcularının Sporda İmgeleme Becerilerinin Hedef Yönelimi Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Tekirdağ.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Ender Ali Uluç 0000-0002-5632-259X

Fahri Akçakoyun 0000-0002-9545-3883

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 8 Aralık 2021
Kabul Tarihi 27 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Uluç, E. A., & Akçakoyun, F. (2021). Bocce Sporcularının Hedef Yönelimlerinin Spora Bağlılıkları Üzerindeki Rolü: Çanakkale İli Örneği. Mediterranean Journal of Sport Science, 4(3), 424-437. https://doi.org/10.38021/asbid.1034025

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366