Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin COVİD-19 Pandemi Sürecinde Fiziksel Aktivite ile Depresyon Durumlarının İncelenmesi
Yıl 2022,
, 984 - 993, 28.12.2022
Varol Tutal
,
Tarkan Söğüt
,
Burcu Sıla Göncü
,
İrfan Işık
Öz
Bu çalışma; Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin Covid-19 pandemi sürecinde fiziksel aktivite ve depresyon durumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Yapılan çalışmaya Siirt Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda 2020-2021 yılında eğitim-öğretim gören 352 öğrenciden oluşmuştur. Verilerinin toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan Kişisel Bilgi Formu, Beck Depresyon ölçeği ve Uluslararası Fiziksel Aktivite Ölçeği (UFAA) Kısa Formu kullanılmıştır. Veriler SPSS 22.0 paket programında parametrik testler ile analize edilmiştir. Yapılan analizlerde anlamlılık seviyesi p<0.05 olarak belirlenmiştir. Verilerin analizinde Bağımsız örneklem t-Testi ve tamamlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda cinsiyet değişkenine göre fiziksel aktivite değerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı görülürken, depresyon düzeyinde kadınlar lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark görülmektedir. Spor yapma yılı değişkeni ile depresyon arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Fiziksel aktivite ile depresyon düzeyleri arasında negatif yönde düşük düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı görülmektedir. Sonuç olarak yapılan çalışmada covid-19 pandemi sürecinde beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve depresyon düzeyleri arasında bir ilişkinin olmadığı belirlenmiştir.
Kaynakça
- KAYNAKLAR
Arslan, S. S., Alemdaroğlu, İ., Öksüz, Ç., Karaduman, A. A., ve Yılmaz, Ö. T. (2018). Genç
Bireylerde Fiziksel Aktivitenin Akademik başarı ve depresyon üzerine etkisi. Ergoterapi ve
Rehabilitasyon Dergisi, 6(1), 37-42.
- Beck, AT ve Steer, RA (1984). Orijinal ve gözden geçirilmiş Beck Depresyon Envanteri'nin iç
tutarlılıkları. Klinik Psikoloji Dergisi , 40 (6), 1365-1367.
- Bulguroğlu, H. İ., Bulguroğlu, M., & Özaslan, A. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde
Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Yaşam Kalitesi ve Depresyon Seviyelerinin
İncelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2).
- Burt, V. K. ve Stein, K. (2002). Epidemiology of Depression Throughout the Female Life Cycle.
The Journal of Clinical Psychiatry, 63, 9-15.
- Burtscher, J., Burtscher, M., ve Millet, G. P. (2020). (Indoor) Isolation, Stress, and Physical
Inactivity: Vicious Circles Accelerated by COVID‐19?. Scandinavian Journal of Medicine
and Science in Sports, 30(8), 1544-1545.
- Canan, Fatih, and Ahmet Ataoğlu (2010). Anksiyete, Depresyon ve Problem Çözme Becerisi
Algısı Üzerine Düzenli Sporun Etkisi. Anatolian Journal of Psychiatry 11.38 38-43.
- Chen, N., Zhou, M., Dong, X., Qu, J., Gong, F., Han, Y. ve Zhang, L. (2020). Epidemiological
and Clinical Characteristics of 99 cases of 2019 Novel Coronavirus Pneumonia in Wuhan,
China: a Descriptive Study. The lancet, 395(10223), 507-513.
- Colbourn, T. (2020). COVID-19: Extending or Relaxing Distancing Control Measures. The
Lancet Public Health, 5(5), 236-237.
- Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., ...
& Oja, P. (2003). International Physical Activity questionnaire: 12-Country Reliability and
Validity. Medicine & Science in Sports & Exercise, 35(8), 1381-1395.
- Garcia-Priego, B. A., Nolasco, O., Reyes, M. M., ve Troche, J. M. R. (2020). Anxiety,
Depression, Attitudes, and Internet Addiction During the Initial Phase of the 2019
Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic: A Cross-Sectional Study in
Mexico.MedRxiv.
- Güz, H., Yaman, M. A., & Dilbaz, N. (2007). Fiziksel Hastalığı Olan Yaşlılarda Depresyon ve
Diğer Psikiyatrik Belirtiler. Psychiatry in Turkey, 9(1), 44-49.
- Hall, G., Laddu, D. R., Phillips, S. A., Lavie, C. J., ve Arena, R. (2020). A tale of two Pandemics:
How will COVID-19 and Global Trends in Physical Inactivity and Sedentary Behavior
Affect one Another?. Progress in Cardiovascular Diseases.
- Hammami, A., Harrabi, B., Mohr, M., & Krustrup, P. (2020). Physical Activity and Coronavirus
Disease 2019 (COVID-19): Specific Recommendations for home-based Physical
Training. Managing Sport and Leisure, 1-6.
- Hisli, N. (1989). Beck Depresyon Envanterinin Üniversite Öğrencileri için Geçerliliği
Güvenirliği. Psikoloji Dergisi. 7(23), 3-13.
- Hong, S., Malik, M. L. ve Lee, M. K. (2003). Testing Configural, Metric, Scalar, and Latent
Mean Invariance Across Genders in Sociotropy and Autonomy Using a Non-Western
Sample. Educational and Psychological Measurement, 63(4), 636-654.
- İlaslan, E., Taylan, S., Özkan, İ., & Adıbelli, D. (2020). Bir İlçedeki Üniversite Öğrencilerinin
Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve İlişkili Faktörlerin İncelenmesi. Türkiye Klinikleri J Intern
Med, 5(1), 15-21.
- Jiménez-Pavón, D., Carbonell-Baeza, A., & Lavie, C. J. (2020). Physical Exercise as Therapy to
Fight against the Mental and Physical consequences of COVID-19 quarantine: Special
Focus in Older People. Progress in Cardiovascular Diseases, 63(3), 386.
- Kornstein, S. G. (2001). The Evaluation and Management of Depression in Women Across the
life Span. Journal of Clinical Psychiatry, 62(24), 11-17.
- Lai, C. C., Shih, T. P., Ko, W. C., Tang, H. J., ve Hsueh, P. R. (2020). Severe Acute Respiratory
Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and Coronavirus Disease-2019 (COVID-19):
The Epidemic and The Challenges. International Journal of Antimicrobial Agents, 55(3),
105924.
- Leslie, E., Owen, N., Salmon, J., Bauman, A., Sallis, J. F. ve Lo, S. K. (1999). Insufficiently
Active Australian College Students: Perceived Personal, Social, and Environmental
Influences. Preventive medicine, 28(1), 20-27.
- Lök, N ve Bademli, K. (2017). Yetişkin Bireylerde Fiziksel Aktivite ve Depresyon Arasındaki
İlişkinin Belirlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Dergisi, 14(40), 101-110.
- Ölçücü, B., Vatansever, Ş., Özcan G., Çelik, A., ve Paktaş, Y. (2015). Üniversite Öğrencilerinde
Fiziksel Aktivite Düzeyi ile Depresyon ve Anksiyete İlişkisi. Uluslararası Türk Eğitim
Bilimleri Dergisi, 2015(4), 294-303.
- Öztürk, M. (2005). Üniversitede Eğitim-Öğretim Gören Öğrencilerde Uluslararası Fiziksel
Aktivite Anketinin Geçerliliği ve Güvenirliği ve Fiziksel Aktivite Düzeylerinin
Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
- Savcı, S., Öztürk, M., Arıkan, H., İnal İnce, D., Tokgözoğlu, L. (2006). Üniversite Öğrencilerinin
Fiziksel Aktivite düzeyi. Türk Kardiyoloji Arşivi, 34(3), 166-172.
- Türkçapar, A. F., & Türkçapar, M. H. (2011). Premenstruel Sendrom ve Premenstruel Disforik
Bozuklukta Tanı ve Tedavi: Bir Gözden Geçirme. Klinik Psikiyatri Dergisi, 14(4).
- World Health Organization. (2020). Clinical Management of Severe Acute Respiratory Infection
(SARI) When COVID-19 Disease is Suspected: Interim Guidance, 13 March 2020 (No.
WHO/2019-nCoV/clinical/2020.4). World Health Organization.
- Yıldırım, İ., Özşevik, K., Sultan, Ö., Canyurt T, E. ve Tortop, Y. (2015). Üniversite
Öğrencilerinde Fiziksel Aktivite ile Depresyon İlişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri
Dergisi, 9(9), 32-39.
Examination of Physical Activity and Depression Status of Physical Education and Sports School Students During the COVID-19 Pandemic Process
Yıl 2022,
, 984 - 993, 28.12.2022
Varol Tutal
,
Tarkan Söğüt
,
Burcu Sıla Göncü
,
İrfan Işık
Öz
This study was conducted to examine the physical activity and depression conditions of students of the School of Physical Education and Sports during the Covid-19 pandemic. The study consisted of 352 students studying at Siirt University School of Physical Education and sports in 2020-2021. In the collection of their data, the Personal Data Form prepared by the researchers, the Beck Depression Scale and the International Physical Activity scale (Ufaa) Short Form were used. The data was analyzed by parametric tests in the SPSS 22.0 package program. In the analysis, the significance level was determined as p<0.05. Independent sample t-test and complementary statistics were used in the analysis of the data. According to the results of the study, there was no statistically significant difference in the value of physical activity compared to the gender variable, while there was a statistically significant difference in the level of depression in favor of women. It was found that there was a negative significant association between the variable of the year of sports and depression. It seems that there is no statistically significant association between physical activity and depression levels at a negatively low level.
Kaynakça
- KAYNAKLAR
Arslan, S. S., Alemdaroğlu, İ., Öksüz, Ç., Karaduman, A. A., ve Yılmaz, Ö. T. (2018). Genç
Bireylerde Fiziksel Aktivitenin Akademik başarı ve depresyon üzerine etkisi. Ergoterapi ve
Rehabilitasyon Dergisi, 6(1), 37-42.
- Beck, AT ve Steer, RA (1984). Orijinal ve gözden geçirilmiş Beck Depresyon Envanteri'nin iç
tutarlılıkları. Klinik Psikoloji Dergisi , 40 (6), 1365-1367.
- Bulguroğlu, H. İ., Bulguroğlu, M., & Özaslan, A. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde
Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite, Yaşam Kalitesi ve Depresyon Seviyelerinin
İncelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2).
- Burt, V. K. ve Stein, K. (2002). Epidemiology of Depression Throughout the Female Life Cycle.
The Journal of Clinical Psychiatry, 63, 9-15.
- Burtscher, J., Burtscher, M., ve Millet, G. P. (2020). (Indoor) Isolation, Stress, and Physical
Inactivity: Vicious Circles Accelerated by COVID‐19?. Scandinavian Journal of Medicine
and Science in Sports, 30(8), 1544-1545.
- Canan, Fatih, and Ahmet Ataoğlu (2010). Anksiyete, Depresyon ve Problem Çözme Becerisi
Algısı Üzerine Düzenli Sporun Etkisi. Anatolian Journal of Psychiatry 11.38 38-43.
- Chen, N., Zhou, M., Dong, X., Qu, J., Gong, F., Han, Y. ve Zhang, L. (2020). Epidemiological
and Clinical Characteristics of 99 cases of 2019 Novel Coronavirus Pneumonia in Wuhan,
China: a Descriptive Study. The lancet, 395(10223), 507-513.
- Colbourn, T. (2020). COVID-19: Extending or Relaxing Distancing Control Measures. The
Lancet Public Health, 5(5), 236-237.
- Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., ...
& Oja, P. (2003). International Physical Activity questionnaire: 12-Country Reliability and
Validity. Medicine & Science in Sports & Exercise, 35(8), 1381-1395.
- Garcia-Priego, B. A., Nolasco, O., Reyes, M. M., ve Troche, J. M. R. (2020). Anxiety,
Depression, Attitudes, and Internet Addiction During the Initial Phase of the 2019
Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic: A Cross-Sectional Study in
Mexico.MedRxiv.
- Güz, H., Yaman, M. A., & Dilbaz, N. (2007). Fiziksel Hastalığı Olan Yaşlılarda Depresyon ve
Diğer Psikiyatrik Belirtiler. Psychiatry in Turkey, 9(1), 44-49.
- Hall, G., Laddu, D. R., Phillips, S. A., Lavie, C. J., ve Arena, R. (2020). A tale of two Pandemics:
How will COVID-19 and Global Trends in Physical Inactivity and Sedentary Behavior
Affect one Another?. Progress in Cardiovascular Diseases.
- Hammami, A., Harrabi, B., Mohr, M., & Krustrup, P. (2020). Physical Activity and Coronavirus
Disease 2019 (COVID-19): Specific Recommendations for home-based Physical
Training. Managing Sport and Leisure, 1-6.
- Hisli, N. (1989). Beck Depresyon Envanterinin Üniversite Öğrencileri için Geçerliliği
Güvenirliği. Psikoloji Dergisi. 7(23), 3-13.
- Hong, S., Malik, M. L. ve Lee, M. K. (2003). Testing Configural, Metric, Scalar, and Latent
Mean Invariance Across Genders in Sociotropy and Autonomy Using a Non-Western
Sample. Educational and Psychological Measurement, 63(4), 636-654.
- İlaslan, E., Taylan, S., Özkan, İ., & Adıbelli, D. (2020). Bir İlçedeki Üniversite Öğrencilerinin
Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve İlişkili Faktörlerin İncelenmesi. Türkiye Klinikleri J Intern
Med, 5(1), 15-21.
- Jiménez-Pavón, D., Carbonell-Baeza, A., & Lavie, C. J. (2020). Physical Exercise as Therapy to
Fight against the Mental and Physical consequences of COVID-19 quarantine: Special
Focus in Older People. Progress in Cardiovascular Diseases, 63(3), 386.
- Kornstein, S. G. (2001). The Evaluation and Management of Depression in Women Across the
life Span. Journal of Clinical Psychiatry, 62(24), 11-17.
- Lai, C. C., Shih, T. P., Ko, W. C., Tang, H. J., ve Hsueh, P. R. (2020). Severe Acute Respiratory
Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and Coronavirus Disease-2019 (COVID-19):
The Epidemic and The Challenges. International Journal of Antimicrobial Agents, 55(3),
105924.
- Leslie, E., Owen, N., Salmon, J., Bauman, A., Sallis, J. F. ve Lo, S. K. (1999). Insufficiently
Active Australian College Students: Perceived Personal, Social, and Environmental
Influences. Preventive medicine, 28(1), 20-27.
- Lök, N ve Bademli, K. (2017). Yetişkin Bireylerde Fiziksel Aktivite ve Depresyon Arasındaki
İlişkinin Belirlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Dergisi, 14(40), 101-110.
- Ölçücü, B., Vatansever, Ş., Özcan G., Çelik, A., ve Paktaş, Y. (2015). Üniversite Öğrencilerinde
Fiziksel Aktivite Düzeyi ile Depresyon ve Anksiyete İlişkisi. Uluslararası Türk Eğitim
Bilimleri Dergisi, 2015(4), 294-303.
- Öztürk, M. (2005). Üniversitede Eğitim-Öğretim Gören Öğrencilerde Uluslararası Fiziksel
Aktivite Anketinin Geçerliliği ve Güvenirliği ve Fiziksel Aktivite Düzeylerinin
Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
- Savcı, S., Öztürk, M., Arıkan, H., İnal İnce, D., Tokgözoğlu, L. (2006). Üniversite Öğrencilerinin
Fiziksel Aktivite düzeyi. Türk Kardiyoloji Arşivi, 34(3), 166-172.
- Türkçapar, A. F., & Türkçapar, M. H. (2011). Premenstruel Sendrom ve Premenstruel Disforik
Bozuklukta Tanı ve Tedavi: Bir Gözden Geçirme. Klinik Psikiyatri Dergisi, 14(4).
- World Health Organization. (2020). Clinical Management of Severe Acute Respiratory Infection
(SARI) When COVID-19 Disease is Suspected: Interim Guidance, 13 March 2020 (No.
WHO/2019-nCoV/clinical/2020.4). World Health Organization.
- Yıldırım, İ., Özşevik, K., Sultan, Ö., Canyurt T, E. ve Tortop, Y. (2015). Üniversite
Öğrencilerinde Fiziksel Aktivite ile Depresyon İlişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri
Dergisi, 9(9), 32-39.