Bu araştırmanın amacı, sporcuları bazı değişkenlere (cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi, branş, lig düzeyi, spor yılı ve sosyal ilişki düzeyi) göre spora olan bağlılıklarının incelenmesidir. Araştırma, nicel araştırmalarda tarama modelini içermektedir. Çalışma grubu, kolayda örnekleme yöntemine göre belirlenen 178 (nErkek=112 ve nKadın=66) sporcudan oluşmaktadır. Sporcuların demografik bilgileri “Kişisel Bilgi Formu” ile belirlenmiştir. Sporcuların spora olan bağlılık düzeyini belirlenmek için Kelecek vd., (2018) tarafından Türkçeye geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış olan “Sporcu Bağlılık Ölçeği (SBÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizine geçilmeden önce incelenmiş ve betimsel istatistikleri verilmiştir. Ardından verilen dağılımları incelenmiş olup ikili karşılaştırmalarda Mann Whitney-U testi, üçlü ve daha fazla grup içeren analizlerde Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Anlamlılık α=0.05 olarak alınmıştır. Bulgulara bakıldığında, cinsiyet değişkeni açısından SBÖ toplam puan ve alt boyutlar bakımından istatistiksel anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05). Lisans düzeyinde eğitim alanların spora bağlılığı artmaktadır. Branşların ve lig düzeylerini spora bağlılıkta farklılıklar oluşturmaktadır. Yine spor yılı da spora bağlılıkta bir etkendir. Özellikle sporcuların sosyal ilişkilerine yükledikleri anlam spora bağlılıkta önemli olduğu gözlemlenmiştir. Bundan dolayı, sporun sosyal yönünün sporcunun spora bağlanmasında diğer değişkenlere göre daha önemli olduğu söylenebilir. Böylece, sosyal ilişkilerin spor yoluyla geliştirilmesi önerilmektedir.
This study was designed to determine the healthy lifestyle behavior levels of high school students and to examine whether variables such as body mass index, school type and gender make a difference in high school students' healthy lifestyle behaviors. The sample of the study consisted of 379 students registered in the city center of Rize and volunteering to participate in the research. The questionnaire applied within the scope of the research consists of two parts. The first part includes questions to determine gender, body mass index and school type, while the second part consists of the healthy lifestyle behavior scale. Levene's test was performed to confirm the homogeneity of variances before analysis. After determining that the variances were homogeneous, in the analysis of the data, first of all, descriptive statistics, T-Test for independent groups and One Way Anova analyses were used, in line with the average score of 379 high school students. The source of differentiation in groups (by considering the similarity of variances), if any, was determined by Tukey HSD/Tamhane tests. Data were tested at α= 0.05 significance level. As a result, it was determined that individuals with a normal body mass index had a healthier lifestyle (HLB) than obese individuals. Also, the physical activity levels of male students were found to be higher than those of female students. Moreover, it was observed that sports high school students exhibited higher levels of HLB compared to students studying at other types of high schools.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi, Egzersiz ve Spor Psikolojisi |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 9 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .