Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yetenek Temelli Üniversiteye Giriş Sınavlarına Giren Bireylerin Sınav Kaygısı ve Öz Güven Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2022, , 185 - 194, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1199471

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de özel yetenek sınavı olarak adlandırılan sınava giren bireylerin sınav kaygısı ile öz güven düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu bağlamda, çalışmada sınav kaygısı ve öz güven puanlarının bağımsız değişkenlere göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul Aydın Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi özel yetenek sınavına katılan bireyler arasından erişilebilir örnekleme yöntemi ile seçilen 232 kişi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak demografik bilgi formu, sınav kaygısı envanteri ve öz güven ölçeği kullanılmıştır. Veri analizi SPSS 22 programı ile yapılmıştır. İkili karşılaştırmalar için bağımsız örneklem t testi, ikiden fazla karşılaştırma için Anova testi ve korelasyon analizi için Pearson korelasyon testi kullanıldı. Tüm testler için anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak alınmıştır. Araştırma sonucunda sınav kaygısı envanteri ve öz güven ölçeği bağımsız değişkenlere göre değerlendirildiğinde, sınav kaygısı ve öz güven düzeyleri cinsiyete ve yaşa göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermemektedir. Sınav kaygısı ile öz güven arasında istatistiksel olarak anlamlı, düşük ve negatif bir ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak, öz güven azaldıkça sınav kaygısının arttığı, sınav kaygısı azaldıkça ise öz güvenin arttığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Akanbi, S. T. (2013). Comparisons of test anxiety level of senior secondary school students across gender, year of study, school type and parental educational background. IFE Psychologia: An International Journal, 21(1), 40-54.
  • Akın, Ahmet (2007), “Özgüven Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 7, Sayı 2, Aralık, s.165-175.
  • American Psychiatry Association (2021, June). Anxiety disorders. https://www.psychiatry.org/patients-families/anxiety-disorders/what-are-anxiety-disorders
  • Aykora, E. and Olgaç, O. (2018). Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Özel Yetenek Sınavına Girecek Aday Öğrencilerin Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2), 29-35.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84 (2), 191-215. 3
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Cassady, J. C., and Johnson, R. E. (2002). Cognitive test anxiety, procrastination, and academic performance. Contemporary Educational Psychology, 27, 270-295.
  • Castro, M., Zurita, F., Chacón, R., Padial, R., and Martínez, A. (2018). Niveles de ansiedad en futbolistas de categorías inferiores. Revista Panamerica de Ciencias del Deporte, Vol. 7(2), pp., 53-p., 60.
  • Çelen, A. and Eskicioğlu, Y. (2015). Özel Yetenek Sınavı İle Öğrenci Alan Öğretmenlik Bölümlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Mesleğe Yönelik Tutum Ve DurumlukSürekli Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Route Educational and Social Science Journal. 2 (3), 1-18.
  • Cheng WKN, Hardy L., and Markland D. (2009). Toward a three-dimensional conceptualization of performance anxiety: rationale and initial measurement development. Psychol Sport Exercise. 10(2):271–278.
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th Edition). New York: Routledge, 21-27.
  • Craft, L. L., Magyar, T. M., Becker, B. J., and Feltz, D. L. (2003). The relationship between the Competitive State Anxiety Inventory-2 and sport performance: A meta-analysis. Journal of sport and exercise psychology, 25(1), 44-65.
  • Güdek, B. (2009). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Giriş/Özel Yetenek Sınavına Giren Adayların Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelemesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (18) 147-166.
  • Gül, M. and Soyguden, A. (2014). Investigation The Level of State Anxiety of Students Which Entering the Special Ability Exam of The School of Physical Education and Sport. International Journal of Sport Studies, 4 (10), 1169-1174.
  • Gürpınar, E. (2016). Relationship between Self-Confidence, Test Anxiety and Musical Skills of Candidates Attending Music Teacher Skills Test. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6 (14), 1-18.
  • Gutiérrez Calvo, M. (1996). Ansiedad y Deterioro Cognitivo: Incidencia en el rendimiento académico. Revista Ansiedad y Estrés, 2, 3, 173-194. Humara M (2001) The relationship between anxiety and performance: A Cognitive behavioral perspective. The Online Journal of Sport Psychology. Jarvis M (2002) Sport Psychology. Routledge, New York, USA.
  • Karaçam, A., and Pulur, A. (2017). Hakem Öz Yeterlik Ölçeği’nin Höyö Türkçeye Uyarlama Çalişmasi. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(1), 118-128.
  • Karageorghis, C. I., and Terry, P. C. (2011). Inside sport psychology. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları, 4-21.
  • Knight, C. J., Harwood, C. G., and Gould, D. (2017). An introduction to sport psychology for young athletes. In Sport psychology for young athletes (pp. 1-6). Routledge. Martens R, Vealey RS., and Burton D (1990) Competitive Anxiety in Sport. Champaign, Human Kinetics, Illinois, USA.
  • Öner, N. (1990). Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı, Yüksek Öğrenimde Rehberliği Tanıtma ve Rehber Yetiştirme Vakfı Yayını, No:1, İstanbul.
  • Orhan, B.E., (2021 “Sporda Kaygı ve Performans İlişkisi”, Sporda Performansa Etki Eden Psiko-Sosyal Faktörler, içinde (49-71), Lap Lambert, Chisinau, Republic of Moldova.
  • Ruiz, Montse, Raglin, John, Hanin and Yuri. (2015). The individual zones of optimal functioning (IZOF) model (1978–2014): Historical overview of its development and use. International Journal of Sport and Exercise Psychology. Vol. (1) pp., 1-p., 23.
  • Sewell, D., and Edmondson, A. (1996). Relationships between field position and pre-match competitive state anxiety in soccer and field hockey. International Journal of Sport Psychology, 27, 159-172.
  • Weinberg, R.S. and Gould, D., 2018. Foundations of Sport and Exercise Psychology. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Woodman, T. I. M., and Hardy, L. E. W. (2003). The relative impact of cognitive anxiety and self-confidence upon sport performance: A meta-analysis. Journal of sports sciences, 21(6), 443-457.
  • Zeidner, M. (1998). Test Anxiety: The State of the Art. New York: Plenum Press.

Examination of Test Anxiety and Self-Confidence Levels for Individuals Who Take Talent Based University Entrance Exams

Yıl 2022, , 185 - 194, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1199471

Öz

The aim of this study is to examine the relationship between test anxiety and self-confidence levels for individuals who take what is referred to in Turkey as a special talent examination. In this context, it was aimed to evaluate test anxiety and self-confidence scores according to independent variables in the study. The sample of the research; It consists of 232 people selected by accessible sampling method among the individuals who participated in the special talent examination of Istanbul Aydın University Faculty of Sports Sciences in the 2021-2022 academic year. Demographic information form, test anxiety inventory and self-confidence scale were used as data collection tools. Data analysis was done with SPSS 22 program. Independent sample t-test was used for pairwise comparisons, Anova test was used for more than two comparisons, and Pearson correlation test was used for correlation analysis. The significance level for all tests was taken as p<0.05. As a result of the study, when test anxiety inventory and self-confidence scale are evaluated according to independent variables, test anxiety and self-confidence levels do not differ statistically significantly according to gender and age. A statistically significant, low, and negative relationship was found between test anxiety and self-confidence. As a result, it is seen that as self-confidence decreases, test anxiety increases, and as test anxiety decreases, self-confidence increases.

Kaynakça

  • Akanbi, S. T. (2013). Comparisons of test anxiety level of senior secondary school students across gender, year of study, school type and parental educational background. IFE Psychologia: An International Journal, 21(1), 40-54.
  • Akın, Ahmet (2007), “Özgüven Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 7, Sayı 2, Aralık, s.165-175.
  • American Psychiatry Association (2021, June). Anxiety disorders. https://www.psychiatry.org/patients-families/anxiety-disorders/what-are-anxiety-disorders
  • Aykora, E. and Olgaç, O. (2018). Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Özel Yetenek Sınavına Girecek Aday Öğrencilerin Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2), 29-35.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84 (2), 191-215. 3
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Cassady, J. C., and Johnson, R. E. (2002). Cognitive test anxiety, procrastination, and academic performance. Contemporary Educational Psychology, 27, 270-295.
  • Castro, M., Zurita, F., Chacón, R., Padial, R., and Martínez, A. (2018). Niveles de ansiedad en futbolistas de categorías inferiores. Revista Panamerica de Ciencias del Deporte, Vol. 7(2), pp., 53-p., 60.
  • Çelen, A. and Eskicioğlu, Y. (2015). Özel Yetenek Sınavı İle Öğrenci Alan Öğretmenlik Bölümlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Mesleğe Yönelik Tutum Ve DurumlukSürekli Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Route Educational and Social Science Journal. 2 (3), 1-18.
  • Cheng WKN, Hardy L., and Markland D. (2009). Toward a three-dimensional conceptualization of performance anxiety: rationale and initial measurement development. Psychol Sport Exercise. 10(2):271–278.
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th Edition). New York: Routledge, 21-27.
  • Craft, L. L., Magyar, T. M., Becker, B. J., and Feltz, D. L. (2003). The relationship between the Competitive State Anxiety Inventory-2 and sport performance: A meta-analysis. Journal of sport and exercise psychology, 25(1), 44-65.
  • Güdek, B. (2009). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Giriş/Özel Yetenek Sınavına Giren Adayların Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelemesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (18) 147-166.
  • Gül, M. and Soyguden, A. (2014). Investigation The Level of State Anxiety of Students Which Entering the Special Ability Exam of The School of Physical Education and Sport. International Journal of Sport Studies, 4 (10), 1169-1174.
  • Gürpınar, E. (2016). Relationship between Self-Confidence, Test Anxiety and Musical Skills of Candidates Attending Music Teacher Skills Test. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6 (14), 1-18.
  • Gutiérrez Calvo, M. (1996). Ansiedad y Deterioro Cognitivo: Incidencia en el rendimiento académico. Revista Ansiedad y Estrés, 2, 3, 173-194. Humara M (2001) The relationship between anxiety and performance: A Cognitive behavioral perspective. The Online Journal of Sport Psychology. Jarvis M (2002) Sport Psychology. Routledge, New York, USA.
  • Karaçam, A., and Pulur, A. (2017). Hakem Öz Yeterlik Ölçeği’nin Höyö Türkçeye Uyarlama Çalişmasi. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(1), 118-128.
  • Karageorghis, C. I., and Terry, P. C. (2011). Inside sport psychology. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları, 4-21.
  • Knight, C. J., Harwood, C. G., and Gould, D. (2017). An introduction to sport psychology for young athletes. In Sport psychology for young athletes (pp. 1-6). Routledge. Martens R, Vealey RS., and Burton D (1990) Competitive Anxiety in Sport. Champaign, Human Kinetics, Illinois, USA.
  • Öner, N. (1990). Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı, Yüksek Öğrenimde Rehberliği Tanıtma ve Rehber Yetiştirme Vakfı Yayını, No:1, İstanbul.
  • Orhan, B.E., (2021 “Sporda Kaygı ve Performans İlişkisi”, Sporda Performansa Etki Eden Psiko-Sosyal Faktörler, içinde (49-71), Lap Lambert, Chisinau, Republic of Moldova.
  • Ruiz, Montse, Raglin, John, Hanin and Yuri. (2015). The individual zones of optimal functioning (IZOF) model (1978–2014): Historical overview of its development and use. International Journal of Sport and Exercise Psychology. Vol. (1) pp., 1-p., 23.
  • Sewell, D., and Edmondson, A. (1996). Relationships between field position and pre-match competitive state anxiety in soccer and field hockey. International Journal of Sport Psychology, 27, 159-172.
  • Weinberg, R.S. and Gould, D., 2018. Foundations of Sport and Exercise Psychology. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Woodman, T. I. M., and Hardy, L. E. W. (2003). The relative impact of cognitive anxiety and self-confidence upon sport performance: A meta-analysis. Journal of sports sciences, 21(6), 443-457.
  • Zeidner, M. (1998). Test Anxiety: The State of the Art. New York: Plenum Press.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Bekir Erhan Orhan 0000-0002-3149-6630

Aygül Çağlayan Tunç 0000-0003-1686-7509

Ali Selman Özdemir 0000-0003-1736-7602

Aydın Karaçam 0000-0001-6509-427X

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 4 Kasım 2022
Kabul Tarihi 12 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Orhan, B. E., Çağlayan Tunç, A., Özdemir, A. S., Karaçam, A. (2022). Examination of Test Anxiety and Self-Confidence Levels for Individuals Who Take Talent Based University Entrance Exams. Mediterranean Journal of Sport Science, 5(Özel Sayı 1), 185-194. https://doi.org/10.38021/asbid.1199471

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366