Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Farklı Değişkenlere Göre Spor Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2022, , 594 - 602, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1209622

Öz

Bu çalışmanın amacı spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören farklı bölümlerdeki öğrencilerin bazı demografik değişkenler ile spor farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkiyi araştırmak için gerçekleştirilmiştir.
Tanımlayıcı betimsel türdeki araştırmanın evrenini, İnönü üniversitesi spor bilimleri fakültesinin beden eğitimi ve spor öğretmenliği, antrenörlük eğitimi, spor yöneticiliği ve engellilerde beden eğitimi ve spor eğitimi bölümünde eğitim gören 820 öğrenci oluştururken; örneklem grubunu ise çalışmaya gönüllü olarak katılım sağlayan 200 öğrenci sağlamaktadır. Veri toplama aracı olarak, kişisel bilgi formu ile 2020 yılında Uyar ve Sunay tarafından geliştirilen Spor Farkındalık Ölçeği (SFÖ) kullanılmıştır. Araştırmadaki ölçek sorularının Cronbach alfa değeri 0.86 olarak belirlenmiştir. Verilerin analizinde Anova, bağımsız gruplarda t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir.
Öğrencilerin, %49.5’i 21 yaş, %65.0’i erkek, %39’u Spor Yöneticiliği bölümünde öğrenim görmektedir. %65’i İl Merkezinde ikamet etmekte iken, %70.5’i spor ile ilgi düzeyi anlamında hem katılımcı hem izleyici durumundadır. Yapılan analizler sonucunda cinsiyet değişkeni ile spor farkındalık düzeyi arasında istatistiki açıdan anlamlı bir fark görülmüş olup; Yaş, Bölüm, Sınıf, aile gelir düzeyi, ikamet yeri değişkenleri ile spor farkındalık düzeyleri arasında istatistiki yönden herhangi bir anlamlı fark görülmemiştir.
Sonuç olarak Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin demografik değişkenlerden Cinsiyet değişkeni ile spor farkındalık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki görülmüştür. İleri araştırmalara yönelik çalışma daha da genişletilerek ülke geneline yaygınlaştırılması ve spor farkındalık düzeylerinin ne derecede olduğunun ortaya koyulması önerilebilir.

Kaynakça

  • Çatak, P. D., ve Ögel, K. (2010). Bir terapi yöntemi olarak farkındalık. Noro-PsikyatriArsivi, 47(1), 69.
  • Demirci, A. K. (2021). Samsunspor taraftarlarının spor farkındalığı ile fanatiklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Ana Bilim Dalı, Samsun.
  • Garcia and Falgueras, A. (2015). Psychologicalbenefits of sportsandphysicalactivities. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 11(4), 1-7.
  • Kuş, S. (2014). Koruyucu aile hizmeti ve toplumsal farkındalık. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışması Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Çanakkale.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar (10. baskı). Evrim Yayınevi.
  • Mirzeoğlu, D. (2011). Spor bilimlerine giriş. Spor Yayınevi ve Kitabevi.
  • Öztürk, F. (1998). Toplumsal boyutlarıyla spor. Bağırgan Yayımevi.
  • Sunay, H. (2010). Sporda organizasyon (1. Baskı). Gazi Kitabevi.
  • Yalçın, U. ve Sunay, H. (2020). Spor farkındalığı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 46-58.
  • Yetim, A. (2014). Sosyoloji ve spor. Morpa Kültür Yayınları.
  • Yetim, A. (2000). Sporun sosyal görünümü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 63-72.
  • Uyar, Y. (2019). Spor farkındalığı ölçeğinin geliștirilmesi ve toplumun spor farkındalıklarının değerlendirilmesi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri Ana Bilim Dalı, Ankara.

Investigation of Sport Awareness Levels of Students at The Faculty of Sports Sciences According to Different Variables

Yıl 2022, , 594 - 602, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1209622

Öz

The aim of this study was to investigate the relationship between some demographic variables and sports awareness levels of students from different departments studying at the faculty of sports sciences.
The population of the descriptive research was 820 students studying at the department of physical education and sports teaching, coaching education, sports management and physical education and sports education for the disabled at the Faculty of Sports Sciences of İnönü University; The sample group consists of 200 students who voluntarily participate in the study. Personal information form and Sports Awareness Scale (SFÖ) developed by Uyar and Sunay in 2020 were used as data collection tool. The Cronbach alpha value of the scale questions in the study was determined as 0.86. Anova, independent groups t test and one-way analysis of variance were used in the analysis of the data. Significance level was accepted as p<0.05.
49.5% of the students are 21 years old, 65.0% are male, 39% are studying in the Department of Sports Management. While 65% of them reside in the City Center, 70.5% of them are both participants and spectators in terms of their level of interest in sports. As a result of the analyzes, a statistically significant difference was observed between the gender variable and the level of sports awareness; There was no statistically significant difference between the variables of age, department, class, family income, place of residence and sports awareness levels.
As a result, a significant relationship was observed between the demographic variables of the Faculty of Sports Sciences students, Gender variable and the level of sports awareness. It can be suggested that the study for further research should be expanded and disseminated throughout the country and the level of sports awareness should be revealed.

Kaynakça

  • Çatak, P. D., ve Ögel, K. (2010). Bir terapi yöntemi olarak farkındalık. Noro-PsikyatriArsivi, 47(1), 69.
  • Demirci, A. K. (2021). Samsunspor taraftarlarının spor farkındalığı ile fanatiklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Ana Bilim Dalı, Samsun.
  • Garcia and Falgueras, A. (2015). Psychologicalbenefits of sportsandphysicalactivities. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 11(4), 1-7.
  • Kuş, S. (2014). Koruyucu aile hizmeti ve toplumsal farkındalık. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışması Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Çanakkale.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar (10. baskı). Evrim Yayınevi.
  • Mirzeoğlu, D. (2011). Spor bilimlerine giriş. Spor Yayınevi ve Kitabevi.
  • Öztürk, F. (1998). Toplumsal boyutlarıyla spor. Bağırgan Yayımevi.
  • Sunay, H. (2010). Sporda organizasyon (1. Baskı). Gazi Kitabevi.
  • Yalçın, U. ve Sunay, H. (2020). Spor farkındalığı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 46-58.
  • Yetim, A. (2014). Sosyoloji ve spor. Morpa Kültür Yayınları.
  • Yetim, A. (2000). Sporun sosyal görünümü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 63-72.
  • Uyar, Y. (2019). Spor farkındalığı ölçeğinin geliștirilmesi ve toplumun spor farkındalıklarının değerlendirilmesi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri Ana Bilim Dalı, Ankara.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Ümit Yetiş 0000-0001-5290-101X

Kürşat Yusuf Aytaç 0000-0002-7827-4242

Mehmet Gündoğdu 0000-0002-5674-9606

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 24 Kasım 2022
Kabul Tarihi 16 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yetiş, Ü., Aytaç, K. Y., & Gündoğdu, M. (2022). Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Farklı Değişkenlere Göre Spor Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 5(Özel Sayı 1), 594-602. https://doi.org/10.38021/asbid.1209622

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366