In this study, which focuses on the determination of the literacy levels of the university students receiving sports education; The aim of this study is to examine the difference levels of the literacy levels of the students according to the variables of gender, teaching style (normal education-secondary education), participation in teacher education, grade, income, place of life most intensely, and education level of parents. The study has a quantitative pattern and was conducted with a survey model. Population is one of 862 students studying sports at a university in the east of Turkey in the fall semester of the 2022-2023 academic year; the sample consists of 686 students. he "Curriculum Literacy Scale" developed by Bolat (2017) and the "Information Form" developed by the researchers were used as data collection tools. In the analysis process, it was decided to carry out the data analysis process with parametric techniques. As a result of the study, it was determined that the students' educational program literacy levels were high. In addition, it was concluded that the literacy levels of the students differed according to the variables (gender, teaching style, participation in teacher education, grade, income, place of life and father's education level) discussed. As a result of the study, various suggestions have been developed for researchers and practitioners.
Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin eğitim programı okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesine odaklanılan bu çalışmada; öğrencilerin eğitim programı okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet, öğretim şekli (normal öğretim-ikinci öğretim), öğretmenlik eğitimine katılma, not, gelir, yaşantının en yoğun biçimde geçtiği yer ve anne-baba eğitim seviyesi değişkenlerine göre fark düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nicel desenlidir ve tarama modeli ile yürütülmüştür. Evren 2022-2023 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Türkiye’nin doğusundaki bir üniversitede spor eğitimi alan 862 öğrenciden; örneklem ise 686 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Bolat (2017) tarafından geliştirilen “Eğitim Programı Okuryazarlığı Ölçeği” ile araştırmacılar tarafından geliştirilen “Bilgi Formu” kullanılmıştır. Analiz sürecinde parametrik teknikler ile veri analiz sürecinin yürütülmesine karar verilmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin eğitim programı okuryazarlık düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında öğrencilerin eğitim programı okuryazarlık düzeylerinin ele alınan değişkenlere göre (cinsiyet, öğretim şekli, öğretmenlik eğitimine katılma, not, gelir, yaşantının en yoğun biçimde geçtiği yer ve baba eğitim seviyesi) farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma sonucunda araştırmacılar ve uygulayıcılar için çeşitli öneriler geliştirilmiştir.
Spor Eğitimi Eğitim Programı Okuryazarlık Üniversite Öğrencileri.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 27 Şubat 2023 |
Kabul Tarihi | 15 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .