Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Exercise on Sports Awareness and Mental Resilience

Yıl 2023, , 736 - 747, 28.09.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1257986

Öz

Bu çalışmanın amacı egzersizin spor farkındalığı ve mental dayanıklılığa etkisinin incelenmesidir. Çalışmanın amacı, Egzersizin spor farkındalığı ve mental dayanıklılığa etkisinin incelenmesidir. Araştırmaya 128 Erkek, 102 Kadın 68 kamu, 63 özel ve 99 öğrenci, mezun olunan veya öğrenime devam edilen fakülte değişkeninde 53 kişi spor bilimleri fakültesi, 80 kişi eğitim fakültesi, 82 kişi edebiyat fakültesi ve 45 kişi mühendislik fakültesi olmak üzere toplam 230 kişi katılmıştır. Araştırmada katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek için araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu”, spor farkındalık düzeylerini tespit etmek için Uyar ve Sunay (2020) tarafından geliştirilen 5’li Likert tip, 2 alt boyut ve toplam 30 sorudan oluşan “Spor Farkındalığı Ölçeği”, katılımcıların mental düzeylerini tespit etmek için ise Pehlivan (2014) tarafından geliştirilen 4’lü Likert tip, 3 alt boyut ve 13 sorudan oluşan “Sporda Mental Dayanıklılık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada, katılımcıların demografik özelliklerini (kişisel bilgilerini) belirlemek için frekans analizi, spor farkındalığı ile sporda mental dayanıklılık düzeyleri ile bunların alt boyutlara ilişkin ortalamaları belirlemek için tanımlayıcı test; katılımcıların cinsiyetlerine göre spor farkındalığı ile sporda mental dayanıklılık düzeyleri karşılaştırmak için bağımsız değişkenlerde T-Testi uygulanmıştır. Sonuç olarak Sporda mental dayanıklılıkları arasında negatif yönde, düşük düzeyde ve anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, E. (2019). An examination of the levels of conscious awareness among psychological counseling candidates according to various variables. Master's Thesis, Zonguldak Bülent Ecevit University, Institute of Social Sciences, Zonguldak.
  • Baer, R. A., Samuel, D. B., ve Lykins, E. L. (2011). Differential item functioning on the Five Facet Mindfulness Questionnaire is minimal in demographically matched meditators and nonmeditators. Assessment, 18(1), 3-10.
  • Connaughton, D., Wadey, R., Hanton, S., ve Jones, G. (2008). The development and maintenance of mental toughness: Perceptions of elite performers. Journal of Sport Sciences, 26(1), 83-95.
  • Currier, D., Lindner, R., Spittal, M. J., Cvetkovski, S., Pirkis, J., ve English, D. R. (2020). Physical activity and depression in men: Increased activity duration and intensity associated with lower likelihood of current depression. Journal of Affective Disorders, 260, 426–431. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.02.022
  • Çakır, Z., ve Erbaş, Ü. (2021). An examination of the sleep behavior attitudes of students studying in sports sciences according to some variables. International Current Education Research Journal (IntJCES), 7(2), 593-604.
  • Çakır, Z., Gönen, M., ve Ceyhan, M. A. (2022). Evaluation of the views of physical education and sports education teacher candidates on the use of virtual reality technology in education. International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 13(49), 1001-1016. http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.3186.
  • Demirci, A. K. (2021). Samsunspor taraftarlarının spor farkındalığı ile fanatiklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Ana Bilim Dalı, Samsun.
  • García-González, A. J. ve Froment, F. (2018). Beneficios de la actividad física sobre la autoestima y la calidad de vida de personas mayores. Retos 33, 3–9.
  • Gönen, M., Ceyhan, M. A., Çakır, Z., Zorba, E. ve Coşkuntürk, O. S. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin rekreasyon alanı kullanımlarına ilişkin engel ve tercihleri, The Online Journal of Recreation and Sports (TOJRAS), 11 (4),59-76. https://doi.org/10.22282/ojrs.2022.109.
  • Holls, A. R., Levy, A. R., Polman, R. C., ve Crust, L. (2011). Mental toughness, coping self-efficacy, and coping effectiveness among athletes. International Journal of Sport Psychology, 6(42), 513-524.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method]. Nobel Yayınları.
  • Marchant, D. C., Polman, R. C., Clough, P. J., Jackson, J. G., ve Levy, A. R. (2009). Mental toughness: Managerial and age differences. Journal of Managerial Psychology, 24(5), 428-437.
  • NicNıcholls, A.R., Polman, R. C. J., Levy, A. R., ve Backhouse, S. H. (2009). Mental toughness in sport: Achievement level, gender, age, experience, and sport type differences. Personality and Individual Differences, 47(1), 73–75. doi:10.1016/j.paid.2009.02.006
  • Öktem, T., ve Çingöz, Y. E. (2023). The effect of motivation to participate in sports on happiness level in university students. Education Quarterly Reviews, 6(1), 388- 394.
  • Pehlivan, H. (2014). Sporda mental dayanıklılık ölçeği uyarlama: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Ensitüsü, Manisa.
  • Ryan, R. M., ve Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.141.
  • San Román-Mata, S., Puertas-Molero, P., Ubago-Jiménez, J. L., ve González-Valero, G. (2020). Benefits of physical activity and its associations with resilience, emotional intelligence, and psychological distress in university students from southern Spain. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(12), 4474.
  • Symons, K., Breitbarth, T., Zubcevic-Basic, N., Wilson, K., Sherry, E., ve Karg, A. (2022). The (un) level playing field: Sport media during COVID-19. European Sport Management Quarterly, 22(1), 55-71.
  • Tingaz, E. O. (2020). Examination of mindfulness according to some variables in student-athletes of sports sciences faculty. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 21-28.
  • Turan, M., Mavibaş, M., ve Savaş, B. Ç. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sporda mental dayanıklılık düzeylerinin incelenmesi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 52-70.
  • Uyar, Y. (2019). Spor farkındalığı ölçeğinin geliştirilmesi ve toplumun spor farkındalıklarının değerlendirilmesi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Uyar, Y., ve Sunay, H. (2020). Spor farkındalığı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 46-58.
  • World Health Statistics. (2022). Monitoring health for the SDGs, sustainable development goals. https://www.who.int/data/gho/publications/world-health-statistics
  • Yazıcı, A. (2016). Profesyonel basketbol oyuncularında zihinsel dayanıklılık ve duygusal zekânın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yazıcı, A. G., Engin, M. Ç., ve Özdemir, K. (2020). Sporcuların bazı değişkenlere göre liderlik özelliklerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 26-37.
  • Yıldız, A B. (2017). Sporcularda zihinsel dayanıklılık ve öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.

Egzersizin Spor Farkındalığı ve Mental Dayanıklılığa Etkisi

Yıl 2023, , 736 - 747, 28.09.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1257986

Öz

Bu çalışmanın amacı egzersizin spor farkındalığı ve mental dayanıklılığa etkisinin incelenmesidir. Çalışmanın amacı, Egzersizin spor farkındalığı ve mental dayanıklılığa etkisinin incelenmesidir. Araştırmaya 128 Erkek, 102 Kadın 68 kamu, 63 özel ve 99 öğrenci, mezun olunan veya öğrenime devam edilen fakülte değişkeninde 53 kişi spor bilimleri fakültesi, 80 kişi eğitim fakültesi, 82 kişi edebiyat fakültesi ve 45 kişi mühendislik fakültesi olmak üzere toplam 230 kişi katılmıştır. Araştırmada katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek için araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu”, spor farkındalık düzeylerini tespit etmek için Uyar ve Sunay (2020) tarafından geliştirilen 5’li Likert tip, 2 alt boyut ve toplam 30 sorudan oluşan “Spor Farkındalığı Ölçeği”, katılımcıların mental düzeylerini tespit etmek için ise Pehlivan (2014) tarafından geliştirilen 4’lü Likert tip, 3 alt boyut ve 13 sorudan oluşan “Sporda Mental Dayanıklılık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada, katılımcıların demografik özelliklerini (kişisel bilgilerini) belirlemek için frekans analizi, spor farkındalığı ile sporda mental dayanıklılık düzeyleri ile bunların alt boyutlara ilişkin ortalamaları belirlemek için tanımlayıcı test; katılımcıların cinsiyetlerine göre spor farkındalığı ile sporda mental dayanıklılık düzeyleri karşılaştırmak için bağımsız değişkenlerde T-Testi uygulanmıştır. Sonuç olarak Sporda mental dayanıklılıkları arasında negatif yönde, düşük düzeyde ve anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, E. (2019). An examination of the levels of conscious awareness among psychological counseling candidates according to various variables. Master's Thesis, Zonguldak Bülent Ecevit University, Institute of Social Sciences, Zonguldak.
  • Baer, R. A., Samuel, D. B., ve Lykins, E. L. (2011). Differential item functioning on the Five Facet Mindfulness Questionnaire is minimal in demographically matched meditators and nonmeditators. Assessment, 18(1), 3-10.
  • Connaughton, D., Wadey, R., Hanton, S., ve Jones, G. (2008). The development and maintenance of mental toughness: Perceptions of elite performers. Journal of Sport Sciences, 26(1), 83-95.
  • Currier, D., Lindner, R., Spittal, M. J., Cvetkovski, S., Pirkis, J., ve English, D. R. (2020). Physical activity and depression in men: Increased activity duration and intensity associated with lower likelihood of current depression. Journal of Affective Disorders, 260, 426–431. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.02.022
  • Çakır, Z., ve Erbaş, Ü. (2021). An examination of the sleep behavior attitudes of students studying in sports sciences according to some variables. International Current Education Research Journal (IntJCES), 7(2), 593-604.
  • Çakır, Z., Gönen, M., ve Ceyhan, M. A. (2022). Evaluation of the views of physical education and sports education teacher candidates on the use of virtual reality technology in education. International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 13(49), 1001-1016. http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.3186.
  • Demirci, A. K. (2021). Samsunspor taraftarlarının spor farkındalığı ile fanatiklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Ana Bilim Dalı, Samsun.
  • García-González, A. J. ve Froment, F. (2018). Beneficios de la actividad física sobre la autoestima y la calidad de vida de personas mayores. Retos 33, 3–9.
  • Gönen, M., Ceyhan, M. A., Çakır, Z., Zorba, E. ve Coşkuntürk, O. S. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin rekreasyon alanı kullanımlarına ilişkin engel ve tercihleri, The Online Journal of Recreation and Sports (TOJRAS), 11 (4),59-76. https://doi.org/10.22282/ojrs.2022.109.
  • Holls, A. R., Levy, A. R., Polman, R. C., ve Crust, L. (2011). Mental toughness, coping self-efficacy, and coping effectiveness among athletes. International Journal of Sport Psychology, 6(42), 513-524.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method]. Nobel Yayınları.
  • Marchant, D. C., Polman, R. C., Clough, P. J., Jackson, J. G., ve Levy, A. R. (2009). Mental toughness: Managerial and age differences. Journal of Managerial Psychology, 24(5), 428-437.
  • NicNıcholls, A.R., Polman, R. C. J., Levy, A. R., ve Backhouse, S. H. (2009). Mental toughness in sport: Achievement level, gender, age, experience, and sport type differences. Personality and Individual Differences, 47(1), 73–75. doi:10.1016/j.paid.2009.02.006
  • Öktem, T., ve Çingöz, Y. E. (2023). The effect of motivation to participate in sports on happiness level in university students. Education Quarterly Reviews, 6(1), 388- 394.
  • Pehlivan, H. (2014). Sporda mental dayanıklılık ölçeği uyarlama: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Ensitüsü, Manisa.
  • Ryan, R. M., ve Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.141.
  • San Román-Mata, S., Puertas-Molero, P., Ubago-Jiménez, J. L., ve González-Valero, G. (2020). Benefits of physical activity and its associations with resilience, emotional intelligence, and psychological distress in university students from southern Spain. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(12), 4474.
  • Symons, K., Breitbarth, T., Zubcevic-Basic, N., Wilson, K., Sherry, E., ve Karg, A. (2022). The (un) level playing field: Sport media during COVID-19. European Sport Management Quarterly, 22(1), 55-71.
  • Tingaz, E. O. (2020). Examination of mindfulness according to some variables in student-athletes of sports sciences faculty. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 21-28.
  • Turan, M., Mavibaş, M., ve Savaş, B. Ç. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sporda mental dayanıklılık düzeylerinin incelenmesi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 52-70.
  • Uyar, Y. (2019). Spor farkındalığı ölçeğinin geliştirilmesi ve toplumun spor farkındalıklarının değerlendirilmesi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Uyar, Y., ve Sunay, H. (2020). Spor farkındalığı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 46-58.
  • World Health Statistics. (2022). Monitoring health for the SDGs, sustainable development goals. https://www.who.int/data/gho/publications/world-health-statistics
  • Yazıcı, A. (2016). Profesyonel basketbol oyuncularında zihinsel dayanıklılık ve duygusal zekânın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yazıcı, A. G., Engin, M. Ç., ve Özdemir, K. (2020). Sporcuların bazı değişkenlere göre liderlik özelliklerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 26-37.
  • Yıldız, A B. (2017). Sporcularda zihinsel dayanıklılık ve öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Yunus Emre Çingöz 0000-0002-5702-3997

Mehmet Söyler 0000-0002-6912-4218

Erken Görünüm Tarihi 28 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 28 Şubat 2023
Kabul Tarihi 31 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Çingöz, Y. E., & Söyler, M. (2023). Egzersizin Spor Farkındalığı ve Mental Dayanıklılığa Etkisi. Mediterranean Journal of Sport Science, 6(3), 736-747. https://doi.org/10.38021/asbid.1257986

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366