This study aimed to determine the level of university students' attitudes toward their peers with special needs and the thoughts in forming these attitudes with metaphors. In this direction, a total of 113 students studying at Bandırma Onyedi Eylül University Faculty of Sport Sciences and different faculties constitute the research study group. Convergent parallel design, one of the mixed research methods, was used in the study. In the study, "Multidimensional Attitude Scale Towards People with Disabilities" was used to obtain quantitative data. The scale consists of 31 items with three sub-dimensions: emotion, thought, and behavior. The qualitative data of the study were collected by completing the sentence "When I see a peer who is a university student with special needs, I am ........., because " In the quantitative findings, it was determined that there was a significant difference in the total attitude score and thought sub-dimension of the scale according to the gender variable. In addition, no significant difference was found in the variables of taking a course on disabilities, having a relative with disabilities, age, grade, and department of education. Considering the qualitative findings, the metaphors produced by university students were categorized under 4 themes. These categories were determined as "Empathy/Support", "Successful/Struggling ", "Accessibility/Opportunities", and "Equality", In conclusion, as a result of both qualitative and quantitative findings, it was found that students had positive attitudes toward their peers with special needs. In this direction, positive attitude scores showed a parallel result with the findings in the metaphor analysis.
University Student Peer with special needs Attitude Inclusive education
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin özel gereksinimli akranlarına yönelik tutumlarının düzeyi ile bu tutumların oluşmasındaki düşüncelerin metaforlarla belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultusunda Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi spor bilimleri fakültesinde ve farklı fakültelerde okuyan toplam 113 öğrenci araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada karma yöntem araştırmalarından, yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Araştırmada “Engellilere Yönelik Çok Boyutlu Tutum Ölçeği” nicel verileri toplamak için kullanışmıştır. Ölçek duygu, düşünce ve davranış olmak üzere üç alt boyut ve 31 maddeden oluşmaktadır. Araştırmanın nitel verileri ise “Özel gereksinimli üniversite öğrencisi bir akranımı gördüğümde………olurum, Çünkü……..” cümlesinin tamamlaması ile toplanmıştır. Nicel bulgularda ölçeğin toplam tutum puanında ve düşünce alt boyutunda cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Ayrıca engellilerle ilgili bir ders alma durumu, engelli bir yakını olma durumu, yaş, sınıf ve eğitim aldıkları bölüm değişkenlerinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Nitel bulgulara bakıldığında üniversite öğrencilerinin ürettikleri metaforlar 4 tema altında kategorileştirilmiştir. Bu kategoriler “Eşitlik”, “Başarılı/Mücadeleci”, “Empati/Destek”, “Erişilebilirlik/İmkanlar” olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak, hem nitel hem de nicel bulgular sonucunda öğrencilerin özel gereksinimli akranlarına ilişkin olumlu tutuma sahip olduğu bulunmuştur. Bu doğrultuda olumlu tutum puanları, metafor analizindeki bulgularla paralel bir sonuç göstermiştir.
Üniversite Öğrencisi Özel gereksinimli Akran Tutum Kapsayıcı Eğitim
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 20 Haziran 2023 |
Kabul Tarihi | 11 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .