The aim of this study is to examine the recreational awareness levels of gifted secondary school students. For this purpose, a total of 77 students, 42 girls (54.5%) and 35 boys (45.5%), who were educated and trained at the science and art center, voluntarily participated in the study. The sample group was selected by convenience sampling method from non-probability sampling methods. The Recreation Awareness scale developed by Ekinci and Özdilek (2019) and a 7-question demographic information form were used to collect the data. The data were analyzed using SPSS 25.0 package program. Whether the data were suitable for normal distribution was analyzed by means of the Kolmogorov-Smirnov Test. Since the data did not show normal distribution, nonparametric tests were used to analyze the data. After descriptive statistical calculations (frequency, percentage, mean, standard deviation) were made, Mann Whitney U test was applied for two parameters and Kruskal Wallis H test was applied for three or more parameters when comparing independent variables. The significance level was accepted as 0.05. A statistically significant difference was found in all sub-dimensions and the scale as a whole in favor of the students who thought that they used their free time efficiently in the variable of efficient use of free time; in the variable of daily time allocated for responsibilities outside of school time, a statistically significant difference was found in favor of those who allocated more time to the social achievement sub-dimension and the scale as a whole (p<0.05). There is no significant difference according to other variables. It was concluded that the variables with significant differences were effective in the recreation awareness levels of gifted secondary school students.
Bu araştırmanın amacı, üstün zekalı ortaöğretim öğrencilerinin rekreasyonel farkındalık düzeylerinin incelenmesidir. Bu amaçla araştırmaya bilim ve sanat merkezinde eğitim ve öğretim 42 kız (%54,5) ve 35 erkek (45,5) öğrenci olmak üzere toplam 77 öğrenci gönüllü olarak katılım göstermiştir. Örneklem grubu, olasılıksız olan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Verilerin toplanmasında Ekinci ve Özdilek (2019) tarafından geliştirilmiş olan Rekreasyon Farkındalık ölçeği ve 7 soruluk demografik bilgi formu kullanılmıştır. Veriler SPSS 25.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin normal dağılım koşullarına uygunlukları Kolmogorov-Smirnov Testi ile analiz edilmiştir. Veriler normal dağılım göstermediği için parametrik olmayan testlerle analizler yapılmıştır. Tanımlayıcı istatiksel hesaplamalar (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) yapıldıktan sonra, bağımsız değişkenlerde karşılaştırma yapılırken iki parametre olanlarda Mann Whitney U, üç ve daha fazla parametre olanlarda Kruskal Wallis H testi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Boş zamanlarını verimli değerlendirme değişkeninde boş zamanlarını verimli bir biçimde değerlendirdiğini düşünen öğrenciler lehine bütün alt boyutlarda ve ölçek bütününe; okul süresi dışı sorumluluklar için ayrılan günlük süre değişkeninde sosyal başarı alt boyutu ile ölçek bütününe daha fazla süre ayıranlar lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0,05). Diğer değişkenlere göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Anlamlı farklılık tespit edilen değişkenlerin üstün zekalı ortaöğretim öğrencilerinin rekreasyon farkındalık düzeylerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Rekreasyon |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 9 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .