This study aimed to explore the relationship between digital addiction and life satisfaction among university students across their demographic characteristics. A sample of 264 university students, including 148 females and 116 males, was selected through a random sampling method. The "Digital Addiction Scale (DAS)" developed by Kesici and Tunç (2018) for university students was administered to assess digital addiction levels. The " Satisfaction with Life Scale (SWLS)," developed by Diener et al. (1985) and adapted into Turkish by Dağlı ve Baysal (2016), was utilized to evaluate participants’ satisfaction with life. Descriptive statistical methods, such as percentage and frequency, were employed to determine the demographic characteristics of the participants. The data were assessed for normal distribution based on the skewness and kurtosis values. Additionally, parametric tests such as independent sample t-test and one-way ANOVA test were employed. Pearson’s correlation analysis was employed to determine the relationship between the sub-dimensions of the scale. The findings indicated a significant difference in the sub-dimensions of the digital addiction scale based on participants’ age, frequency of digital tool use, and level of welfare. However, no significant difference was found in the sub-dimensions of digital addiction and life satisfaction levels according to gender and grade level variables. On the contrary, there was a correlation between the life satisfaction scale and sub-dimensions of the digital addiction scale. Consequently, the relationships between digital addiction and life satisfaction levels varied depending on the socio-demographic characteristics of the participants.
Çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin demografik değişkenlere göre incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda tesadüfi örneklem yöntemi ile seçilen 148’i Kadın 116’sı Erkek olmak üzere toplam 264 üniversite öğrencisi araştırmaya dahil edilmiştir. Katılımcıların dijital bağımlılık düzeylerini ölçek amacıyla Kesici ve Tunç (2018) tarafından üniversite öğrencilerine yönelik olarak geliştirilen “Dijital Bağımlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Bireylerin yaşamdan aldıkları doyumları incelemek amacıyla ise Diener ve ark. (1985) tarafından geliştirilen, Türkçe ’ye uyarlanması Dağlı ve Baysal (2016) tarafından yapılan “Yaşam Doyumu Ölçeği” kullanılmıştır. Katılımcıların demografik özelliklerine ait dağılımları tespit etmek için tanımlayıcı istatistik yöntemlerinden yüzde ve frekans kullanılmıştır. Verilerin çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılarak normal dağılım gösterdiği bulunmuş ve parametrik testlerinden bağımsız örneklem t-testi ve one-way anova testi uygulanmıştır. Ölçek alt boyutları arasındaki ilişkiyi tespit etmek için ise Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak katılımcıların yaş, dijital araç kullanım sıklığı ve refah düzeylerine göre dijital bağımlılık alt boyutları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Cinsiyet ve sınıf değişkenine göre ise dijital bağımlılık ve yaşam doyum düzeyleri alt boyutları arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Diğer yandan yaşam doyum ölçeği ile dijital bağımlılık ölçeği alt boyutları arasında ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak katılımcıların sosyo demografik özelliklerine göre dijital bağımlılık ve yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişki farklılık göstermektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor ve Rekreasyon, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 13 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .