Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutumlarının Araştırılması

Yıl 2020, , 91 - 106, 28.06.2020
https://doi.org/10.38021/asbid.740216

Öz

Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin, beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarının cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi değişkenleri açısından araştırılmasıdır.
Araştırmaya 2017-2018 öğretim yılında Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 54 kadın, 87 erkek öğrenci olmak üzere toplam 141 öğrenci katılmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler “Kişisel Bilgi Formu” ve Ünlü (2011) tarafından geliştirilen Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği (BEÖYTÖ) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, bağısız gruplarda t-testi, tek yönlü varyans analizi ve LSD Post Hoc. Testleri kullanılmıştır. Çalışmanın güvenirlik katsayısı .86 olarak bulunmuştur.
Elde edilen analiz sonuçlarına göre, beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ile cinsiyet ve yaş değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark yoktur (p>0.05). Buna karşın, öğrencilerin beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları ile sınıf düzeyi değişkeni arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.05). BEÖYTÖ’nün değerlendirme ölçütlerine göre, öğrencilerin beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutum puanları yüksek bulunmuştur.
Sonuç olarak, öğrencilerin beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarının cinsiyet ve yaş açısından değişmediği, ancak 1 ve 3. sınıf öğrencilerinin, 2 ve 4. sınıf öğrencilerine göre mesleklerine yönelik daha yüksek düzeyde tutuma sahip olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Abbasoğlu, E., Öncü, E. (2013) Beden eğitimi öğretmeni adaylarının benlik saygıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 14(2),407-425
  • Akpınar, E., Yıldız, E., Ergin, Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (19).
  • Aksoy, M. E. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. gaziosmanpaşa üniversitesi örneği. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 197-212.
  • Akkaya, N. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (25), 35-42.
  • Budak, S. (2003). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Bulut, H., Doğar, Ç. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarının incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 13-27.
  • Burgul, N. S., Tınazcı, C., Erdağ, D. (2017) Attitudes of candidates of physical education pedagogy towards. Physical Education Teaching. International Journal of Economic Perspectives, 11(1), 633-638.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 13.Baskı. Ankara: Pegem. Can, Ş. (2010). Tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 1-28.
  • Cinpolat, T., Alıncak, F., Abakay, U. (2016) Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 38-47.
  • Cüceloğlu, D. (2000) İnsan ve Davranışı (10.baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çetinkaya, T., Kırtepe, A., Uğurlu, F. M. (2018). Examination of the attitudes of school of physical education and sports students towards teaching profession in terms of various variables. Asian Journal of Education and Training, 4(2), 80-84.
  • Dabat, Z. (2010). The relation between the (class teacher) students' attitudes towards teaching profession and the level of teaching competency with reference to various variables. Journal of Education and Sociology, 4, 41-46.
  • Demirtaş, Z., Aksoy, G. P. (2016). Investigation of pedagogical formation certification program students’ attitudes towards teaching profession in terms of some variables. International Journal of Educational Research Review, 1(1), 21-29.
  • Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(159) 98-111.
  • Deniz, S., Görgen, İ. (2018). Spor bilimleri öğrencilerinin beden eğitimi ve spor öğretmenliğine yönelik tutumları. Electronic Turkish Studies, 13(19).
  • Emam, M. M., Mohamed, A. H. H. (2011). Preschool and primary school teachers’ attitudes towards inclusive education in Egypt: The role of experience and self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 976-985.
  • Eraslan, L. ve Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 427-438.
  • Göktaş, Z., Yanık, M. (2015) Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin beden eğitimi öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 5(16), 39-54. Doi: 10.17363/SSTB.20151610873
  • Gürbüz, S., Şahin, F. (2018) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Küçük Kılıç, S., Cihan, H., Öncü, E. (2015) Beden eğitimi öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri, akademik öz-yeterlikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Hacettepe Journal of Sport Sciences, 26 (3), 77–89.
  • Mangope, B., Mannathoko, M. C., Kuyini, A. B. (2013). Pre-service physical education teachers and ınclusive education: attitudes, concerns and perceived skill needs. International Journal of Special Education, 28(3), 82-92.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü [MEBÖYEGM] (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Erişim adresi: https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/06172441_Ygretmenlik_Meslegi_Genel_Yeterlikleri.pdf
  • Morgan, C.T. (2000). Psikolojiye Giriş (14. Baskı). Ankara: METEKSAN A.Ş.
  • Nachimuthu, N., Vijayakumari, G. (2012). Teacher educators’ perceptions and attitudes of their profession. International Journal of Behavioral Social and Movement Sciences, 1(02), 81-89.
  • Nakip, C., Özcan, G. (2016). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 12(3).
  • Özben, Ş. (2005). Tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi. DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17:37-43.
  • Özdemir, Y., Güngö, S. (2017). Attitudes of students enrolled in the pedagogical formation programs towards the teaching profession. International Journal of Higher Education, 6(3), 57-69.
  • Özder, H., Konedralı, G., Perkan Zeki, C. (2010) Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Educational Administration: Theory and Practice, 16(2), 253- 275.
  • Pehlivan, Z. (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının fiziksel benlik algıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının analizi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 126-141.
  • Rao, K. S. (2012). Study of the attitudes of secondary school teachers towards teaching profession. Golden Research Thoughts, 2(3), 1-5.
  • Sandıkçı, M, Öncü, E. (2013). Beden eğitimi ile diğer alanlardaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin yeterlik algıları ve tutumlarının belirlenmesi ve karşılaştırılması. Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 135-151.
  • Saracaloğlu, A. S. (1992). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının mesleğe yönelik tutumları. Spor Bilimleri Dergisi, (3)1, 10-26.
  • Serdar, E., Harmandar Demirel, D., Demirel, M. (2018). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının mesleğe yönelik tutumlarının belirlenmesi. International Journal of Human Sciences 15(4), 2190-2197. doi:10.14687/jhs.v15i4.5488
  • Serin, M. K., Güneş, A. M., Değirmenci, H. (2015). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile mesleğe yönelik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE e–ISSN: 2147-1606, 4 (1), 21–34.
  • Şahin, C., Şahin, S. (2017). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, öz-yeterlik inançları ve öğrenciyi tanıma düzeyleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(2)224-238.
  • Terzi, A. R., Tezci, E. (2007). Necatibey Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Educational Administration: Theory and Practice, 52, 593-614.
  • Toprak, N., Saraç, L. (2014). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu özel yetenek sınavına başvuran kadın ve erkek adayların öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarının incelenmesi. Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 35-47.
  • Türkeli, A., Hazar, Z., Demir, G. T., Namlı, S. (2017). Beden eğitimi ve spor alanında pedagojik formasyon alan öğrencilerin öğretmen özyeterlikleri ile mesleğe yönelik tutumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 1-11.
  • Uğurlu, C. T., Polat, S. (2011). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1), 68-74.
  • Ünlü, H. (2011). Beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeği (BEÖYTÖ) geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2005-2020.
  • Ünlü, H. (2013). Do prospective physical education teachers really want to be physical education teachers? Croatian Journal of Education: Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, 15(Sp. Ed. 4), 211-230.
  • Üstüner, Y. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45 (45), 109-127.
  • Yakar, L., Yelpaze, İ. (2019). Öğretmen yetiştiren programlara kayıtlı öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve öğretmen öz-yeterlik algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 107-129.
  • Yalız, D. (2010). Anadolu üniversitesi beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 7-14.
  • Yıldız, M., Gülle, M. (2019). Attitudes of physical education and classroom teacher candidates towards teaching profession in Turkey. World Journal of Education, 9(5).
  • Yıldızer, G., Özböke, C., Taşçıoğlu, R., and Yılmaz, İ. (2017). Examining attitudes of physical education teacher education program students toward the teaching profession. Montenegrin Journal of Sports Science & Medicine, 6(2), 27–33 DOI: 10.26773/mjssm.2017.09.004 Monten.
  • Yıldırım, E. (2012). The investigation of the teacher candidates’ attitudes towards teaching profession according to their demographic variables (The sample of Maltepe University) Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 2352–2355. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.05.483
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Arşiv
Yazarlar

İlknur Yazıcılar Özçelik 0000-0002-3259-7820

Gokhan Cobanoglu

Uğur Koç 0000-0003-0937-6015

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 8 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Yazıcılar Özçelik, İ., Cobanoglu, G., & Koç, U. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutumlarının Araştırılması. Mediterranean Journal of Sport Science, 3(1), 91-106. https://doi.org/10.38021/asbid.740216

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366