Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Sporcuların Rekreasyonel Egzersize Katılım Motivasyonu ve Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 3, 402 - 411, 28.12.2021
https://doi.org/10.38021/asbid.1031258

Öz

Araştırmanın amacı, çocuk sporcuların rekreasyonel egzersize katılım motivasyonu ile mutluluk düzeylerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma 400 (erkek 255 = 14,77 ss= 2,07 yaş; kız 145 = 14,14, ss= 2,28 yaş) çocuk sporcu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada çocuk sporcuların rekreasyonel egzersize katılım motivasyonu ve mutluluk düzeylerine ilişkin farklılıkların belirlenebilmesinde kişisel bilgi formu ve Rekreasyonel Egzersize Motivasyon Ölçeği’nin Çocuk Sporcular İçin (REMM) formu ile Oxford Mutluluk Ölçeği uygulanmıştır. Katılımcılardan elde edilen verilerin normallik ve homojenlik varsayımlarının karşılandığı belirlenmiş ve bu doğrultuda “t-test, ANOVA ve farklılıkların belirlenebilmesinde Post-hoc testlerinden yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda çocuk sporcuların cinsiyet (t= 3.64 (K); 4.13 (E); 3.92 p<.01); spor branşı (REMM, F=2,89; Mutluluk F=1,98 p<0,05); yaş (Mutluluk F=3,98 p<0,05) değişkenlerine göre rekreasyonel egzersiz motivasyonu ve mutluluk açısından anlamlı farklılıkların olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Argyle, M. ve Lu, L. (1990). “The Happiness of Extraverts”, Personality and Individual Differences, 11, 1011-1017.
  • Barber, H., Sukhi, H., White, SA. (1999). The influence of parent-coaches on, participant motivation and competitive anxiety in youth sport participants. Journal of Sport Behavior, 22(2): 162-180.
  • Başar O (2014): ‘’Türkiye’de Sualtı Hokeyi Oynayan Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İSTANBUL
  • Bora, VM., Cengiz, R. (2016). The effects of communication between student athletes and physical education teachers on competition success and motivation, ERPA International Health and Physical Education Congress, 2-4 June 2016, Sarajevo/Bosnia and Herzegovina.
  • Brodkin P, Weis MR (1990): Developmental Differences In Motivation For Participating In Competitive Swimming, Journal of Sport and Exercise Psychology, 12, 248-263.
  • Dinç, S.C., ve Yavaş-Tez, Ö. (2019) Rekreasyonel egzersize motivasyon ölçeği‟nin (REMM) çocuk sporcular için geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi: Kısa form. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 74-85.
  • Diener, E. (1984). “Subjective Well-Being”, Psychological Bulletin, 75(3), 542–575.
  • Diener, E., Suh, M.E., Lucas, E.R. ve Smith, H. (1999). “Subjective Well-Being: Three Decades of Progress”, Psychological Bulletin, 125(2), 276–302.
  • Diener, E. ve Ryan, K. (2009). “Subjective Well-Being: A General Overview”, South African Journal of Psychology, 39(4), 391–406.
  • Doğan, O. (2005). Spor Psikolojisi. Nobel Kitabevi. Adana.
  • Doğan, T & Yavuz, K. (2020). Yetişkinlerde Psikolojik Sağlamlık, Olumlu Çocukluk Deneyimleri ve Algılanan Mutluluk . Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar , 12 (Supplement 1), DOI: 10.18863/pgy.750839
  • Doğan, T. ve Çötok, N.A. (2011). “Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formunun Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2011, 4(36), 165-172
  • Dolu, N., Bahür, S., Demirer, F., Kulak, E., & Çam, A. (2016). Fiziksel aktivitenin kognitif fonksiyonlar üzerine etkisi. İzmir Üniversitesi Tıp Dergisi, D(5).
  • Durak, A. (1993). Beck umutsuzluk ölçeğinin geçerliği üzerine bir çalışma, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Emir, E. (2015). Kadınlarda rekreasyonel etkinliklere katılım: algılanan özgürlük ve mutluluk ilişkisi. 8. Ulusal Spor Bilimleri Öğrenci Kongresi, Mersin.
  • Furnham, A. ve Berwin, C. R. (1990). Personality and happiness, Personality and Individual Differences. 11, 1093-1096.
  • Gürvardar, D. (2011). Yetiştirme yurdunda yetişen çocuklar ile ana-baba yanında yetişen çocukların umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Güzel, P., Esentaş, M., & Tez, Ö. Y.(2020). Rekreatif Egzersiz ve Motivasyon: Fitness Merkezleri Üzerine Amprik Bir Çalışma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 206-218.
  • Güzel, P., Tez, Ö. Y., & Esentaş, M. (2020). Serbest Zaman Doyumunun Mutluluk Üzerindeki Etkisinde Cinsiyetin Düzenleyici Rolü. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(4), 283-296.
  • Howard-Hamilton, M. F. (1992). The effects of a deliberate psychological education program on the moral reasoning, identity formation, and achievement motivation among gifted adolescents.
  • Kaman, M. B., Gündüz, N., & Gevat, C. (2017). Tenis sporcularının spora katılım motivasyonlarının incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(2), 65-72.
  • Koca C (2006). Beden Eğitimi ve Spor Alanında Toplumsal Cinsiyet İlişkileri. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi. 17(2), 81-99.
  • Koivula, N. (1999). Sport participation: differences in motivation and actual participation due to gender typing. Journal of Sport Behaviour, 22, 360-380.
  • Korur, E. N., Kara, F. M., Öncü, E., & Gürbüz, B. (2013). Gençlerin spora katılım güdülerinin incelenmesi. Ii rekreasyon araştırma kongresi, 31-03.
  • Liaghatdar, M. J., Jafari, E., Abedi, M. R. ve Samiee, F. (2008). “Reliability and Validity of the Oxford Happiness Inventory Among University Students in Iran”, The Spanish Journal of Psychology, 11(1), 310-313.
  • Öztürk M (1997). 10-13 yaşları arasındaki çocuklarda umutsuzluk ve yalnızlığının bazı değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Parlar, F., Öncü, E., Akbulut, V. ve Başkan, N. (2018). Rekreasyonel Egzersize Katılan Yetişkinlerde Mutluluk Algısı, Uluslararası Rekreasyon ve Spor Yönetimi Kongresi, Bildiriler Kitapçığı,10-13 Mayıs, Bodrum/Muğla, 293-294.
  • Salguero A, Gonzales-Boto R, Tuero C, Marquez S (2004): Relationship Between Perceived Physical Abilility And Sport Participation Motives İn Young Competitive Swimmers, Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 44: 3, 294-299.
  • Şirin, E. F., & Hamamioğlu, Ö. (2007). Uzakdoğu spor branşlarındaki (taekwondo, karate, judo) sporcu gençlerin spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 29-42.
  • Tekin M, Filiz K (2008). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarının antrenörlük ve spor yöneticiliği bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin umutsuzluk ve boyun eğici davranış düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 27-37.
  • Terlemez, M., (2019). Spor aktivitesinin özgüven, serotonin ve dopamine etkisi. International Journal of Social Science, 2(2).
  • Tezcan, M. (1994). Boş Zamanların Değerlendirilmesi Sosyolojisi. Atilla Kitabevi, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlüğü, (2021). “Mutluluk”, https://sozluk.gov.tr/ Erişim tarihi: 11.1.2021
  • Weinberg RS, Gould D (2007). Foundations of sport and exercise psychology. (4th edition). Champaign, IL: Human Kinetics.

Analysis on Child Athletes' Motivation for Participation in Recreational Exercise and Their Happiness Levels

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 3, 402 - 411, 28.12.2021
https://doi.org/10.38021/asbid.1031258

Öz

The study aims to examine child athletes' motivation to participate in recreational exercise and their happiness levels according to some demographic variables. The research was carried out on 400 child athletes (boys 255 = 14.77 sd = 2.07 years old; girls 145 = 14.14, sd = 2.28 years old). In the study, personal information form, the Recreational Exercise Motivation Measure (REMM) for child athletes and the Oxford Happiness Scale were applied in determining the differences regarding the motivation of participation in recreational exercise and happiness levels of children athletes. It was determined that the assumptions of normality and homogeneity of the data obtained from the participants were met and accordingly, t-test, ANOVA and Post-hoc tests were used to determine the differences. It has been concluded as a result of the analyses that there are significant differences in terms of recreational exercise motivation and happiness according to the variables of gender of the child athletes (t = 3.64 (K); 4.13 (M); 3.92 p <.01); sports branch (REMM, F = 2.89; Happiness F = 1.98 p <0.05) and age (Happiness F = 3.98 p <0.05).

Kaynakça

  • Argyle, M. ve Lu, L. (1990). “The Happiness of Extraverts”, Personality and Individual Differences, 11, 1011-1017.
  • Barber, H., Sukhi, H., White, SA. (1999). The influence of parent-coaches on, participant motivation and competitive anxiety in youth sport participants. Journal of Sport Behavior, 22(2): 162-180.
  • Başar O (2014): ‘’Türkiye’de Sualtı Hokeyi Oynayan Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İSTANBUL
  • Bora, VM., Cengiz, R. (2016). The effects of communication between student athletes and physical education teachers on competition success and motivation, ERPA International Health and Physical Education Congress, 2-4 June 2016, Sarajevo/Bosnia and Herzegovina.
  • Brodkin P, Weis MR (1990): Developmental Differences In Motivation For Participating In Competitive Swimming, Journal of Sport and Exercise Psychology, 12, 248-263.
  • Dinç, S.C., ve Yavaş-Tez, Ö. (2019) Rekreasyonel egzersize motivasyon ölçeği‟nin (REMM) çocuk sporcular için geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi: Kısa form. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 74-85.
  • Diener, E. (1984). “Subjective Well-Being”, Psychological Bulletin, 75(3), 542–575.
  • Diener, E., Suh, M.E., Lucas, E.R. ve Smith, H. (1999). “Subjective Well-Being: Three Decades of Progress”, Psychological Bulletin, 125(2), 276–302.
  • Diener, E. ve Ryan, K. (2009). “Subjective Well-Being: A General Overview”, South African Journal of Psychology, 39(4), 391–406.
  • Doğan, O. (2005). Spor Psikolojisi. Nobel Kitabevi. Adana.
  • Doğan, T & Yavuz, K. (2020). Yetişkinlerde Psikolojik Sağlamlık, Olumlu Çocukluk Deneyimleri ve Algılanan Mutluluk . Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar , 12 (Supplement 1), DOI: 10.18863/pgy.750839
  • Doğan, T. ve Çötok, N.A. (2011). “Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formunun Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2011, 4(36), 165-172
  • Dolu, N., Bahür, S., Demirer, F., Kulak, E., & Çam, A. (2016). Fiziksel aktivitenin kognitif fonksiyonlar üzerine etkisi. İzmir Üniversitesi Tıp Dergisi, D(5).
  • Durak, A. (1993). Beck umutsuzluk ölçeğinin geçerliği üzerine bir çalışma, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Emir, E. (2015). Kadınlarda rekreasyonel etkinliklere katılım: algılanan özgürlük ve mutluluk ilişkisi. 8. Ulusal Spor Bilimleri Öğrenci Kongresi, Mersin.
  • Furnham, A. ve Berwin, C. R. (1990). Personality and happiness, Personality and Individual Differences. 11, 1093-1096.
  • Gürvardar, D. (2011). Yetiştirme yurdunda yetişen çocuklar ile ana-baba yanında yetişen çocukların umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Güzel, P., Esentaş, M., & Tez, Ö. Y.(2020). Rekreatif Egzersiz ve Motivasyon: Fitness Merkezleri Üzerine Amprik Bir Çalışma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 206-218.
  • Güzel, P., Tez, Ö. Y., & Esentaş, M. (2020). Serbest Zaman Doyumunun Mutluluk Üzerindeki Etkisinde Cinsiyetin Düzenleyici Rolü. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(4), 283-296.
  • Howard-Hamilton, M. F. (1992). The effects of a deliberate psychological education program on the moral reasoning, identity formation, and achievement motivation among gifted adolescents.
  • Kaman, M. B., Gündüz, N., & Gevat, C. (2017). Tenis sporcularının spora katılım motivasyonlarının incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(2), 65-72.
  • Koca C (2006). Beden Eğitimi ve Spor Alanında Toplumsal Cinsiyet İlişkileri. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi. 17(2), 81-99.
  • Koivula, N. (1999). Sport participation: differences in motivation and actual participation due to gender typing. Journal of Sport Behaviour, 22, 360-380.
  • Korur, E. N., Kara, F. M., Öncü, E., & Gürbüz, B. (2013). Gençlerin spora katılım güdülerinin incelenmesi. Ii rekreasyon araştırma kongresi, 31-03.
  • Liaghatdar, M. J., Jafari, E., Abedi, M. R. ve Samiee, F. (2008). “Reliability and Validity of the Oxford Happiness Inventory Among University Students in Iran”, The Spanish Journal of Psychology, 11(1), 310-313.
  • Öztürk M (1997). 10-13 yaşları arasındaki çocuklarda umutsuzluk ve yalnızlığının bazı değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Parlar, F., Öncü, E., Akbulut, V. ve Başkan, N. (2018). Rekreasyonel Egzersize Katılan Yetişkinlerde Mutluluk Algısı, Uluslararası Rekreasyon ve Spor Yönetimi Kongresi, Bildiriler Kitapçığı,10-13 Mayıs, Bodrum/Muğla, 293-294.
  • Salguero A, Gonzales-Boto R, Tuero C, Marquez S (2004): Relationship Between Perceived Physical Abilility And Sport Participation Motives İn Young Competitive Swimmers, Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 44: 3, 294-299.
  • Şirin, E. F., & Hamamioğlu, Ö. (2007). Uzakdoğu spor branşlarındaki (taekwondo, karate, judo) sporcu gençlerin spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 29-42.
  • Tekin M, Filiz K (2008). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarının antrenörlük ve spor yöneticiliği bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin umutsuzluk ve boyun eğici davranış düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 27-37.
  • Terlemez, M., (2019). Spor aktivitesinin özgüven, serotonin ve dopamine etkisi. International Journal of Social Science, 2(2).
  • Tezcan, M. (1994). Boş Zamanların Değerlendirilmesi Sosyolojisi. Atilla Kitabevi, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlüğü, (2021). “Mutluluk”, https://sozluk.gov.tr/ Erişim tarihi: 11.1.2021
  • Weinberg RS, Gould D (2007). Foundations of sport and exercise psychology. (4th edition). Champaign, IL: Human Kinetics.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Melike Esentaş Deveci 0000-0001-8980-5662

Özge Yavaş Tez 0000-0002-1948-1620

Pınar Güzel Gürbüz 0000-0001-5982-2816

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2021
Kabul Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Esentaş Deveci, M., Yavaş Tez, Ö., & Güzel Gürbüz, P. (2021). Çocuk Sporcuların Rekreasyonel Egzersize Katılım Motivasyonu ve Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 4(3), 402-411. https://doi.org/10.38021/asbid.1031258

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366