Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin sosyal etki düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma betimsel tarama modeli olarak dizayn edilmiştir. Bu kapsamda araştırmaya 2021-2022 eğitim öğretim yılında Gazi Üniversitesinde Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 106’sı erkek 56’sı kadın (%34,6) olmak üzere toplam 162 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, katılımcıları tanımlamaya yönelik araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” ile sosyal etki düzeylerini belirlemeye yönelik Ekşi ve diğ. (2021) tarafından geliştirilen “Sosyal Etki Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ilk olarak normallik varsayımları için öne çıkan çarpıklık ve basıklık değerleri incelenmesi neticesinde dağılımın normal olduğu tespit edilmiştir. Bu doğrultuda cinsiyet, eğitim düzeyi, lisanslı olarak spor yapma ve spor topluluğuna üyelik durumu değişkenlerine göre sosyal etki düzeyleri arasındaki farkları belirlemek için t-testi kullanılmıştır. t-testi için Cohen’in d analizi sonucunda elde edilen anlamlı farkın ortalamaları arasındaki farklardan etkilenme düzeyi ile ilgili değerler de hesaplanmıştır. Bununla birlikte araştırma kapsamında yaş ve sosyal etki düzeyi değişkeni arasındaki ilişkileri belirlemek için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı tekniği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulgular sonucunda, cinsiyet değişkenine göre erkek katılımcılar lehine anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Buna karşılık, eğitim düzeyi, lisanslı olarak spor yapma spor türü ve spor topluluğuna üyelik durumu değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık olmadığı belirlenmiştir. Bununla birlikte yaş ile sosyal etki düzeyi arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki olsa da elde edilen bu ilişkinin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre sosyal etki düzeyi; yaş, eğitim, durumu, lisanslı sporcu olma durumu, spor topluluğuna üyelik durumu ve spor türü değişkenlerine göre benzer bulunmuştur. Bu nedenle sosyal etki düzeyinin farklı ve daha geniş örneklemler üzerinde araştırılması önerilmektedir.
In this study, it is aimed to examine the social impact levels of university students in terms of various variables. The research was designed as a descriptive survey model. In this context, a total of 162 students, 106 male (65.4%) and 56 female (34.6%), studying at the Faculty of Sport Sciences at Gazi University in the 2021-2022 academic year, participated voluntarily. As a data collection tool in the research, the "Personal Information Form" created by the researchers to identify the participants and Ekşi et al. (2021) “Social Impact Scale” was used. In the analysis of the data, firstly, the skewness and kurtosis values for the normality assumptions were examined, and it was determined that the distribution was normal. In this direction, the t-test was used to determine the differences between the social impact levels according to the variables of gender, education level, licensed sports and membership to the sports community. For the t-test, the values related to the level of being affected by the differences between the means of the significant difference obtained as a result of Cohen's d analysis were also calculated. In addition, the Pearson Product Moments Correlation Coefficient technique was used to determine the relationships between age and social influence level variable within the scope of the research. As a result of the findings obtained within the scope of the research, it was determined that there was a significant difference in favor of male participants according to the gender variable. On the other hand, it was determined that there was no significant difference in terms of education level, licensed sports type, and membership status to sports community. However, although there is a weak positive relationship between age and the level of social influence, it was determined that this relationship was not statistically significant. According to the results of the research, the level of social impact; age, education, status, status of being a licensed athlete, membership in the sports community and sport type variables were found to be similar. For this reason, it is recommended to investigate the level of social impact on different and larger samples.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2022 |
Kabul Tarihi | 11 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .