Bu çalışma, Türkiye ve Çekya’daki Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Bu bağlamda, Palacky Üniversitesi ile Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi’nin Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümlerinin öğretim programları, benzeyen ve farklılaşan yönler bakımından, müfredatta yer alan dersler incelenerek analiz edilmiştir. Araştırmada, çalışmanın Türkiye ve Çekya ayağını oluşturan programlarındaki mevcut dökümanlar incelenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, her iki müfredatta yer alan teorik dersler açısından, anatomi, iletişim, İngilizce, hukuk, psikoloji, sporun temelleri, beden eğitimi ve spor tarihi, ilk yardım, beslenme, araştırma yöntemleri gibi konulardaki derslerin benzerliği görülmektedir. Diğer taraftan uygulamalı dersler açısından, cimnastik, takım sporları, atletizm, ritim eğitimi, yüzme, savunma sporları, eğitsel oyunlar, öğretmenlik uygulaması gibi konulardaki derslerin benzerliği ortaya çıkmaktadır. Türkiye’de Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği programından mezun olma şartı en az 240 AKTS iken Çekya’da 180 AKTS’dir. Türkiye’deki seçmeli ders sayısı Çekya’daki seçmeli ders sayısından fazlayken, zorunlu derslerin oranları ise Türkiye’de %68,66; Çekya’da ise %60,23 olarak tespit edilmiştir. Diğer taraftan, Türkiye’de Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni adayı bir öğrencinin program müfredatında yer alan derslerin %75,44’ü teorik eğitim ders saatlerinden meydana gelirken, bu oran Çekya’da %51,23 olarak bulunmuştur. Bu noktadan hareketle, teorik ve uygulama ders saatlerinin Çekya’da birbirine çok yakın oranlarda olduğu, ancak Türkiye’de büyük çoğunluğunu teorik ders saatlerinin oluşturduğu söylenebilir. Sonuç olarak, her iki ülkenin Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği programlarında yer alan hem seçmeli hem de zorunlu alana özgü bazı temel derslerin benzer ya da farklı isimler altında da olsa içerik, derslerin amaçları ve kazanımları bakımından benzerlik gösterdiği söylenebilir.
This study was conducted to compare the Physical Education and Sports Teacher education programs in Turkey and Czechia. In this context, the curricula of Palacky University and Mugla Sitki Kocman University Physical Education and Sports departments were analyzed and analyzed in terms of similarities and differences in the curriculum. In the research, the existing documents in the programs that make up the Turkey and Czechia part of the study were examined. According to the findings obtained in the research, in terms of theoretical courses in both curricula, it is seen that the courses on subjects such as anatomy, communication, English, law, psychology, basics of sports, physical education and sports history, first aid, nutrition, research methods are similar. On the other hand, in terms of applied courses, the similarity of courses on subjects such as gymnastics, team sports, athletics, rhythm training, swimming, defense sports, educational games, teaching practice emerges. The requirement to graduate from the Physical Education and Sports Teaching program in Turkey is at least 240 ECTS, and 180 ECTS in Czechia. While the number of elective courses in Turkey is higher than the number of elective courses in Czechia, the rate of compulsory courses is 68.66% in Turkey; In Czechia, it was determined as 60.23%. From this point of view, it can be said that the theoretical and practical course hours are very close to each other in Czechia, but the majority of the theoretical course hours in Turkey. As a result, it can be said that some of the basic courses, both elective and compulsory, in the Physical Education and Sports Teaching programs of both countries show similarities in terms of content, objectives and achievements of the courses, even if they are under similar or different names.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2022 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2022 |
Kabul Tarihi | 30 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .