Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesi Adaylarının Spor Yaralanması Kaygıları İle Sportif Sorunlarla Başa Çıkma Becerilerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 408 - 425, 28.09.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1147442

Öz

Bu araştırmanın amacı spor bilimleri fakültesi adaylarının bazı özelliklerinin tanımlanması ve spor yaralanması kaygısı ile sportif sorunlarla başa çıkma becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada kullanılan veriler, kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi temelinde gönüllülük esasıyla çalışma grubunu oluşturan 889 (281 kadın, 608 erkek) adaydan elde edilmiştir. Adaylarının tamamı 2021-2022 eğitim-öğretim yılı için özel yetenek sınavlarına girmişlerdir. Tarama modelinde yürütülmüş betimsel bu araştırmada kullanılan veriler Spor Yaralanması Kaygı Ölçeği ve Sportif Sorunlarla Başa Çıkma Envanteri aracılığıyla elde edilmiştir. Sonuçlara göre spor geçmişine sahip erkek amatör sporcuların spor bilimleri fakültesi adayları arasında oransal üstünlüğe sahip olduğu, adayların hazırlanma koşullarında ise bireysel ya da kurs ile hazırlanma oranının birbirine yakın olduğu belirlenmiştir. Erkek adayların sportif sorunlarla başa çıkma becerilerinin kadın adaylara kıyasla daha yüksek olduğu söylenebilirken kadın adayların özellikle fiziksel unsurları içeren yaralanma kaygı düzeylerinin yüksek olduğu ifade edilebilir. Ayrıca adayların spor yaralanma kaygılarının orta düzeyde, sportif sorunlarla başa çıkma becerisi algılarının ise yüksek olduğu söylenebilir. Sporculuk geçmişi olan ve profesyonel seviyede spor yapan adayların rakiplerine kıyasla sportif sorunlarla başa çıkma becerilerinin yüksek, spor yaralanması kaygılarının ise düşük olduğu ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Andersen, M. B., & Williams, J. M. (1988). A model of stress and athletic injury prediction and prevention. J. Of Sport and Exercise Psychology, 10(3), 294-306.
  • Arıkan, G., ve Çimen, E. Üniversite adaylarının spor yaralanma kaygı düzeylerinin incelenmesi. Eurasian Research in Sport Science, 5(2), 118-127.
  • Bayındır, O. (2021). Elit genç güreşçilerin spor yaralanması kaygı düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, Hitit Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çorum.
  • Budak, H., Sanioğlu, A., Keretli, Ö., Durak, A., ve Barış, Ö. Z. (2020). Spor yaralanmasının kaygı üzerindeki etkileri. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 38-47.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı. Pegem A Yayıncılık.
  • Cassidy, C.M. (2006). Development of a measure of sport ınjury anxiety: The sport injury appraisal scale. Doctoral Dissertation, University of Tennessee, Knoxville.
  • Caz, Ç., Kayhan, R. F., ve Bardakçı, S. (2019). Spor yaralanması kaygı ölçeği'nin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Hekimligi Dergisi/Turkish Journal of Sports Medicine, 54(1), 52-63.
  • Christakou, A., Stavrou, A.N., Psychountaki, M., & Zervas, Y. (2022) Re-injury worry, confidence and attention as predictors of a sport re-injury during a competitive season, Research in Sports Medicine, 30(1), 19-29, Doi: 10.1080/15438627.2020.1853542
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve davranışı. Remzi Kitabevi.
  • Çağlar, G. (2021). Kafkas halk oyunları sporcularının psikolojik beceri ve kaygı düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Çetindemir, A., ve Cihan, H. (2019). Genç futbolcuların sakatlanma kaygılarının oynadıkları mevki ve takım statüsü (amatör-profesyonel) bakımından incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 3(2), 52-57.
  • Da Silva, M. V., & Pereira, B. (2017). Bio mechanics of lower limb injuries. In injuries and health problems in football. Springer.
  • Dachen, J. (2012). Test of performance strategies among college going; athletes: Differences a crosstype of sports and gender. International Journal of Behavioral Socialand Movement Sciences, 1(4), 139-147.
  • Ekin, H., ve Bülbül, R. (2020). Badminton oyuncularının spor yaralanması kaygı düzeylerinin incelenmesi. Ulusal Kinesyoloji Dergisi. 1(1), 1-10.
  • Engebretsen, L., Laprade, R., Mccrory, P., & Meeuwisse, W. (2012). The IOC manual of sports injuries: an illustrated guide to the management of injuries in physical activity. John Wiley & Sons. Doi:10.1002/9781118467947
  • Erdoğan, B. S., ve Gülşen, D. B. A. (2020). Spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören sporcuların zihinsel antrenman düzeylerinin belirlenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 219-228. Doi: 10.38021asbid.753967
  • Eroğlu, A., Ünlü, H., Eroğlu, I., ve Yılmaz, B. (2011). Beden eğitimi öğretmeni ve beden eğitimi öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanımına yönelik yeterliklerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 132-135.
  • Goudas, M., Theodorakis, Y., & Karamousalidis, G. (1998). Psychological skills in basketball: Preliminary study for development of a Greek form of the Athletic Coping Skills Inventory-28. Perceptual and Motor Skills, 86(1), 59-65.
  • Güvendi, Y. (2020). Milli güreşçilerin psikolojik becerilerinin tükenmişlik düzeyleri ile ilişkisi. Yüksek Lisans tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Hanson, S.J., McCullagh, P., & Tonymon, P. (1992). The relationship of personality characteristics, life stress, and coping resources to athletic injury. Journal of Sport & Exercise Psychology, 14(3), 262-272.
  • Hızıroğlu, U. C. (2022). Spor faaliyetlerine katılan lise öğrencilerinin sportif sorunlarla başa çıkma becerileri ile akademik güdülenmeleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Enstitüsü, İstanbul.
  • Ivarsson, A., Johnson, U., Podlog, L., (2013). Psychological predictors of injury occurrence: a prospective investigation of professional Swedish soccer players. J Sport Rehabil, 22(1), 19-26.
  • Ivarsson, A., Johnson, U., (2010) Psychological factors a predictors of injuries among senior soccer players: a prospective study. J Sports Sci Med, 9(2), 347-52.
  • İnce, G., Zülkadiroğlu, Z., ve Budak, D. B. (2004). Çukurova Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu özel yetenek sınavı adaylarının I. ve II. hak sonuçlarının karşılaştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1) 5-10.
  • Johnson, U., Ivarsson, C. (2011). Psychological predictors of sport injuries among junior soccer players. Scand J Med Sci Sports, 21(1), 129-36.
  • Johnson, U. (2011). Athletes’ experiences of psychosocial risk factors preceding injury, Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 3(1), 99-115. Doi: 10.1080/19398441.2011.547690
  • Junge, A. (2010). The influence of psychological factors on sport injuries. American Journal of Sport Medicine, 28(sup 5), 10-15.
  • Karademir, T., Var, L., Pakyardım, C., ve Paksoy, S. M. (2021). Türk elit erkek voleybol sporcularında sportif sorunlarla başa çıkma becerileri ile şiddet eğilimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. 1.Uluslararası Spor ve Sosyal Bilimlere Multidisipliner Yaklaşım Kongresi, (ss. 116-124). İstanbul, Türkiye.
  • Karayol, M., ve Eroğlu, S. Y. (2020). Takım ve bireysel sporlarla ilgilenen sporcuların spor yaralanması kaygı durumlarının incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(1), 137-144.
  • Kayhan, R. F., Yapıcı, A., ve Üstün, D. Ü. (2019). Kadın sporcuların yaralanma kaygılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 276-287.
  • Kerr, G., & Minden, H. (1988). Psychological factors releated to the occurrence of athletic injuries, Sport and Exercise Psycology, 10, 167-173.
  • Kirişçi, İ. (2011). Takım Sporu Yapan Bireylerde Görülen Sakatlık Türleri ve Bu Sakatlıkların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi (Bursa Örneği). Yüksek Lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Koç, Y., Terzioğlu, E. A., ve Kayalar, F. (2018). Examination of individual achievement motivation and general self-efficacy of candidates entering into special talent exam in physical education and sports sciences. Journal of Sports and Performance Researches, 9(2), 64-73.
  • Kruger, P., Potgieter, J., Malan, D., & Steyn, F. (2010). Prior experience, cognitive perceptions and physiological skills of senior South African rugby players. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 32(1), 69-84.
  • Lazarus, R. S. (2000). How emotions influence performance incompetitive sports. The Sport Psychologist, 14(3), 229-252.
  • Lazarus, R.S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. Guilford Press.
  • Li, H., Moreland, J. J., Peek-Asa, C., & Yang, J. (2017). Preseason anxiety and depressive symptoms and prospective injury risk in collegiate athletes. The American Journal Of Sports Medicine, 45(9), 2148-2155.
  • Meeuwisse, W. H., Sellmer, R., Hagel, B. E. (2003). Rates and risks of injury during intercollegiate basketball, The American Journal of Sports Medicine, 31(3), 379-385.
  • Namlı, S., ve Buzdağlı, Y. (2020) Aktif sporcuların yaralanma sonrası kaygı düzeylerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(4), 469-480.
  • Önder, Ş. (1990). “Niçin Sınav Yapılır”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 115-119.
  • Özcan, V., ve Günay, M. (2017). The Turkish adaptation of athletic coping skills inventory-28 (ACSI-28): The validity and reliability study. Turkish Journal of Sport and Exercise, 19(1), 130-136.
  • Parlakkılıç, Ş. (2017). Spor bilimleri fakülteleri özel yetenek sınavlarının incelenmesi (İstanbul Üniversitesi örneği). Researcher: Social Sciences Studies (RSSS), 5(8), 224-234.
  • Paterno, M. V., Flynn, K., Thomas, S., & Schmitt, L. C. (2018). Self-reported fear predicts functiona performance and second ACL injury after ACL reconstruction and return to sport: A pilot study. Sports Health, 10(3), 228–233. https://doi:10.1177/1941738117745806
  • Peker, M. R. (2003). Uludağ üniversitesi eğitim fakültesi beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin ÖSS ve özel yetenek sınavı puanlarına göre genel akademik başarıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 173-184.
  • Petrie, T. A., Deiters, J., & Harmison, R. J. (2014). Mental toughness, social support, and athletic identity: Moderators of the life stress–injury relationship in collegiate football players. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 3(1), 13.
  • Rex, C.C., & Metzler, J.N. (2016). Development of the sport injury anxiety scale. Meas Phys Educ Exerc Sci, 20(3), 146-58.
  • Rogers, T. J., & Landers, D. M. (2005). Mediating effects of peripheral vision in the life event stress/athletic injury relationship. Journal of Sport and Exercise Psychology, 27(3), 271-288.
  • Sibold, J., Howard, A., & Zizzi S. A. (2011). Comparison of psychological and orthopedic data in injured college athletes: a novel application of hurdle regression. Athletic Insight The Online J Sport Psychol. 3(2), 153-64.
  • Sivrikaya, M. H., ve Ozan, M. (2020). Futbolcuların psikolojik becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(1), 1-12.
  • Smith, R. E., Schutz, R. W., Smoll, F. L., & Ptacek, J. T. (1995) Development and validation of a multidimensional measure of sport-specific psychological skills: The athletic coping skills inventory-28. Journal of Sport & Exercise Psychology, 17, 379-389.
  • Smith, R. E., Smoll, F. L., & Ptacek, J. T. (1990). Conjunctive moderator variables in vulnerability and resiliency research: Life stress, social support and coping skills, and adolescent sport injuries. Journal of Personality and Social Psychology, 58(2), 360-370. Doi: 10.1037//0022-3514.58.2.360
  • Steffen, K., Pensgaard, A. M., & Bahr, R. (2009). Self-reported psychological characteristics as risk factors for injuries in female youth football. Scand J Med Sci Sports, 19(3), 442-51.
  • Stevenson, M. R., Hamer, P., Finch, C. F., Eliot, B., & Kresnow, M. J. (2000). Injuries in Western Australia sport, age, and sex specific incidence of sports. British Journal of Sports Medicine, 34, 188-194.
  • Şahinler, Y. (2021). Sporcuların psikolojik beceri düzeylerinin incelenmesi. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 8-18.
  • Şenışık, S., ve Köyağasıoğlu, O. (2021). The effects of psychological factors on injuries in football players. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 28(2), 323-331.
  • Şirinkan, A., Gülbahçe, Ö., Gülbahçe, A., ve Gençdoğan, B. (2011). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor özel yetenek sınavına giren öğrencilerin sınav durumluluk kaygı düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 10-1.
  • Tanyeri, L. (2019). Farklı branş sporcularında yaralanma kaygısının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 577-591.
  • Tolukan, E., ve Yılmaz, B. (2014). Özel yetenekle ilgili bölümlerde okuyan öğrencilerin rekreasyonel aktivitelere katılımlarına engel olabilecek unsurların belirlenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 525-539.
  • Tuğlu, C., Türe, M., Dağdeviren, N., ve Aktürk, Z. (2007). Birinci basamak için Beck depresyon tarama ölçeği’nin Türkçe çevriminin geçerlik ve güvenirliği. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 9(3),117-122.
  • Ünver, Ş., Şimşek, E., İslamoğlu, İ., ve Arslan, H. (2020). Üniversite takımlarında yer alan sporcuların yaralanma kaygı düzeylerinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 400-410.
  • Wiese, B., Smith, A., Shaffer, S., & Morrey, M. (1998). An integrated model of response to sport injury: psychological and sociological Dynamics. Journal of Applied Sport Psychology, 10, 46- 69.
  • Williams, J. M., & Andersen, M. B. (1998). Psychosocial antecedents of sport injury: review and critique of the stress and injury model. Journal of applied sport psychology, 10, 5-25.
  • Williams, J. M., Tonymon, P., & Wadsworth, W.A. (1986). Relationship of stress to injury in intercollegiate volleyball. Journal of Human Stress, 12, 38-43.
  • Yalçınkaya, A., Demirci, M., ve Kızılyar, N. G. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin spor yaralanmalarındaki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 43-51.
  • Yarayan, Y. E., ve İlhan, E. L. (2018). Sporda zihinsel antrenman envanteri’nin (SZAE) uyarlama çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 205-218.
  • Yıldız, A. B., ve Doğu, G. A. (2022). Covid-19 pandemisinde sporcuların depresyon ve kaygı düzeylerinin incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 105-112.
  • Yıldız, M., Şenel, E., ve Şahan, H. (2015). The relationship between prosocial and antisocial behaviors in sport, general self-efficacy and academic self-efficacy: Study in department of physical education and sport teacher education. Journal of Human Sciences, 12(2), 1273-1278.
  • Yılmaz, E. (2022). Kış sporlarında seçilmiş branşlardaki milli takım sporcularının sportif sorunlarla başa çıkma becerileri ve performans stratejilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Yılmaz, G. (2021). Paralimpik sporcuların spora katılım motivasyonlarının, engellerinin, kolaylaştırıcılarının ve sportif sorunlarla başa çıkma becerilerinin incelenmesi. Doktora tezi, Mersin Üniversitesi, Mersin.

Investigation of Sports Injury Anxiety and Athletic Coping Skills of the Candidates of the Faculty of Sports Sciences

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 408 - 425, 28.09.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1147442

Öz

The aim of this research is to reveal some descriptive characteristics of the sports science faculty candidates and to examine the relationship between sports injury anxiety and their ability to athletic coping skills. Easily accessible sampling method was used in the research. The study group consisted of 889 (281 female, 608 male) student candidates. All of the candidates took the special talent exams for the
2021-2022 academic year. This research is a descriptive research conducted in the scanning model. The data were obtained through the Sports Injury Anxiety Scale and the Coping with Sports Problems Inventory. According to the results obtained, male amateur athletes with a sports background have a proportional advantage among the candidates of the faculty of sports sciences. In the preparation conditions of the candidates, it was determined that the rate of individual or course and preparation was close to each other. It was determined that male candidates' ability to cope with sportive problems was higher than female candidates. In addition, it can be stated that female candidates have high levels of injury anxiety, especially involving physical elements. In addition, it can be said that the sports injury anxiety of the candidates is moderate level, and the perception of the ability to cope with sports problems is high. It can be stated that the candidates who have a history of sportsmanship and who play sports at a professional level have higher coping skills with sports problems and lower anxiety about sports injuries compared to their competitors.

Kaynakça

  • Andersen, M. B., & Williams, J. M. (1988). A model of stress and athletic injury prediction and prevention. J. Of Sport and Exercise Psychology, 10(3), 294-306.
  • Arıkan, G., ve Çimen, E. Üniversite adaylarının spor yaralanma kaygı düzeylerinin incelenmesi. Eurasian Research in Sport Science, 5(2), 118-127.
  • Bayındır, O. (2021). Elit genç güreşçilerin spor yaralanması kaygı düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, Hitit Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çorum.
  • Budak, H., Sanioğlu, A., Keretli, Ö., Durak, A., ve Barış, Ö. Z. (2020). Spor yaralanmasının kaygı üzerindeki etkileri. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 38-47.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı. Pegem A Yayıncılık.
  • Cassidy, C.M. (2006). Development of a measure of sport ınjury anxiety: The sport injury appraisal scale. Doctoral Dissertation, University of Tennessee, Knoxville.
  • Caz, Ç., Kayhan, R. F., ve Bardakçı, S. (2019). Spor yaralanması kaygı ölçeği'nin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Hekimligi Dergisi/Turkish Journal of Sports Medicine, 54(1), 52-63.
  • Christakou, A., Stavrou, A.N., Psychountaki, M., & Zervas, Y. (2022) Re-injury worry, confidence and attention as predictors of a sport re-injury during a competitive season, Research in Sports Medicine, 30(1), 19-29, Doi: 10.1080/15438627.2020.1853542
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve davranışı. Remzi Kitabevi.
  • Çağlar, G. (2021). Kafkas halk oyunları sporcularının psikolojik beceri ve kaygı düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Çetindemir, A., ve Cihan, H. (2019). Genç futbolcuların sakatlanma kaygılarının oynadıkları mevki ve takım statüsü (amatör-profesyonel) bakımından incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 3(2), 52-57.
  • Da Silva, M. V., & Pereira, B. (2017). Bio mechanics of lower limb injuries. In injuries and health problems in football. Springer.
  • Dachen, J. (2012). Test of performance strategies among college going; athletes: Differences a crosstype of sports and gender. International Journal of Behavioral Socialand Movement Sciences, 1(4), 139-147.
  • Ekin, H., ve Bülbül, R. (2020). Badminton oyuncularının spor yaralanması kaygı düzeylerinin incelenmesi. Ulusal Kinesyoloji Dergisi. 1(1), 1-10.
  • Engebretsen, L., Laprade, R., Mccrory, P., & Meeuwisse, W. (2012). The IOC manual of sports injuries: an illustrated guide to the management of injuries in physical activity. John Wiley & Sons. Doi:10.1002/9781118467947
  • Erdoğan, B. S., ve Gülşen, D. B. A. (2020). Spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören sporcuların zihinsel antrenman düzeylerinin belirlenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 219-228. Doi: 10.38021asbid.753967
  • Eroğlu, A., Ünlü, H., Eroğlu, I., ve Yılmaz, B. (2011). Beden eğitimi öğretmeni ve beden eğitimi öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanımına yönelik yeterliklerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 132-135.
  • Goudas, M., Theodorakis, Y., & Karamousalidis, G. (1998). Psychological skills in basketball: Preliminary study for development of a Greek form of the Athletic Coping Skills Inventory-28. Perceptual and Motor Skills, 86(1), 59-65.
  • Güvendi, Y. (2020). Milli güreşçilerin psikolojik becerilerinin tükenmişlik düzeyleri ile ilişkisi. Yüksek Lisans tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Hanson, S.J., McCullagh, P., & Tonymon, P. (1992). The relationship of personality characteristics, life stress, and coping resources to athletic injury. Journal of Sport & Exercise Psychology, 14(3), 262-272.
  • Hızıroğlu, U. C. (2022). Spor faaliyetlerine katılan lise öğrencilerinin sportif sorunlarla başa çıkma becerileri ile akademik güdülenmeleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi. Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Enstitüsü, İstanbul.
  • Ivarsson, A., Johnson, U., Podlog, L., (2013). Psychological predictors of injury occurrence: a prospective investigation of professional Swedish soccer players. J Sport Rehabil, 22(1), 19-26.
  • Ivarsson, A., Johnson, U., (2010) Psychological factors a predictors of injuries among senior soccer players: a prospective study. J Sports Sci Med, 9(2), 347-52.
  • İnce, G., Zülkadiroğlu, Z., ve Budak, D. B. (2004). Çukurova Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu özel yetenek sınavı adaylarının I. ve II. hak sonuçlarının karşılaştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1) 5-10.
  • Johnson, U., Ivarsson, C. (2011). Psychological predictors of sport injuries among junior soccer players. Scand J Med Sci Sports, 21(1), 129-36.
  • Johnson, U. (2011). Athletes’ experiences of psychosocial risk factors preceding injury, Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 3(1), 99-115. Doi: 10.1080/19398441.2011.547690
  • Junge, A. (2010). The influence of psychological factors on sport injuries. American Journal of Sport Medicine, 28(sup 5), 10-15.
  • Karademir, T., Var, L., Pakyardım, C., ve Paksoy, S. M. (2021). Türk elit erkek voleybol sporcularında sportif sorunlarla başa çıkma becerileri ile şiddet eğilimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. 1.Uluslararası Spor ve Sosyal Bilimlere Multidisipliner Yaklaşım Kongresi, (ss. 116-124). İstanbul, Türkiye.
  • Karayol, M., ve Eroğlu, S. Y. (2020). Takım ve bireysel sporlarla ilgilenen sporcuların spor yaralanması kaygı durumlarının incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(1), 137-144.
  • Kayhan, R. F., Yapıcı, A., ve Üstün, D. Ü. (2019). Kadın sporcuların yaralanma kaygılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 276-287.
  • Kerr, G., & Minden, H. (1988). Psychological factors releated to the occurrence of athletic injuries, Sport and Exercise Psycology, 10, 167-173.
  • Kirişçi, İ. (2011). Takım Sporu Yapan Bireylerde Görülen Sakatlık Türleri ve Bu Sakatlıkların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi (Bursa Örneği). Yüksek Lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Koç, Y., Terzioğlu, E. A., ve Kayalar, F. (2018). Examination of individual achievement motivation and general self-efficacy of candidates entering into special talent exam in physical education and sports sciences. Journal of Sports and Performance Researches, 9(2), 64-73.
  • Kruger, P., Potgieter, J., Malan, D., & Steyn, F. (2010). Prior experience, cognitive perceptions and physiological skills of senior South African rugby players. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 32(1), 69-84.
  • Lazarus, R. S. (2000). How emotions influence performance incompetitive sports. The Sport Psychologist, 14(3), 229-252.
  • Lazarus, R.S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. Guilford Press.
  • Li, H., Moreland, J. J., Peek-Asa, C., & Yang, J. (2017). Preseason anxiety and depressive symptoms and prospective injury risk in collegiate athletes. The American Journal Of Sports Medicine, 45(9), 2148-2155.
  • Meeuwisse, W. H., Sellmer, R., Hagel, B. E. (2003). Rates and risks of injury during intercollegiate basketball, The American Journal of Sports Medicine, 31(3), 379-385.
  • Namlı, S., ve Buzdağlı, Y. (2020) Aktif sporcuların yaralanma sonrası kaygı düzeylerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(4), 469-480.
  • Önder, Ş. (1990). “Niçin Sınav Yapılır”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 115-119.
  • Özcan, V., ve Günay, M. (2017). The Turkish adaptation of athletic coping skills inventory-28 (ACSI-28): The validity and reliability study. Turkish Journal of Sport and Exercise, 19(1), 130-136.
  • Parlakkılıç, Ş. (2017). Spor bilimleri fakülteleri özel yetenek sınavlarının incelenmesi (İstanbul Üniversitesi örneği). Researcher: Social Sciences Studies (RSSS), 5(8), 224-234.
  • Paterno, M. V., Flynn, K., Thomas, S., & Schmitt, L. C. (2018). Self-reported fear predicts functiona performance and second ACL injury after ACL reconstruction and return to sport: A pilot study. Sports Health, 10(3), 228–233. https://doi:10.1177/1941738117745806
  • Peker, M. R. (2003). Uludağ üniversitesi eğitim fakültesi beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin ÖSS ve özel yetenek sınavı puanlarına göre genel akademik başarıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 173-184.
  • Petrie, T. A., Deiters, J., & Harmison, R. J. (2014). Mental toughness, social support, and athletic identity: Moderators of the life stress–injury relationship in collegiate football players. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 3(1), 13.
  • Rex, C.C., & Metzler, J.N. (2016). Development of the sport injury anxiety scale. Meas Phys Educ Exerc Sci, 20(3), 146-58.
  • Rogers, T. J., & Landers, D. M. (2005). Mediating effects of peripheral vision in the life event stress/athletic injury relationship. Journal of Sport and Exercise Psychology, 27(3), 271-288.
  • Sibold, J., Howard, A., & Zizzi S. A. (2011). Comparison of psychological and orthopedic data in injured college athletes: a novel application of hurdle regression. Athletic Insight The Online J Sport Psychol. 3(2), 153-64.
  • Sivrikaya, M. H., ve Ozan, M. (2020). Futbolcuların psikolojik becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(1), 1-12.
  • Smith, R. E., Schutz, R. W., Smoll, F. L., & Ptacek, J. T. (1995) Development and validation of a multidimensional measure of sport-specific psychological skills: The athletic coping skills inventory-28. Journal of Sport & Exercise Psychology, 17, 379-389.
  • Smith, R. E., Smoll, F. L., & Ptacek, J. T. (1990). Conjunctive moderator variables in vulnerability and resiliency research: Life stress, social support and coping skills, and adolescent sport injuries. Journal of Personality and Social Psychology, 58(2), 360-370. Doi: 10.1037//0022-3514.58.2.360
  • Steffen, K., Pensgaard, A. M., & Bahr, R. (2009). Self-reported psychological characteristics as risk factors for injuries in female youth football. Scand J Med Sci Sports, 19(3), 442-51.
  • Stevenson, M. R., Hamer, P., Finch, C. F., Eliot, B., & Kresnow, M. J. (2000). Injuries in Western Australia sport, age, and sex specific incidence of sports. British Journal of Sports Medicine, 34, 188-194.
  • Şahinler, Y. (2021). Sporcuların psikolojik beceri düzeylerinin incelenmesi. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 8-18.
  • Şenışık, S., ve Köyağasıoğlu, O. (2021). The effects of psychological factors on injuries in football players. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 28(2), 323-331.
  • Şirinkan, A., Gülbahçe, Ö., Gülbahçe, A., ve Gençdoğan, B. (2011). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor özel yetenek sınavına giren öğrencilerin sınav durumluluk kaygı düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 10-1.
  • Tanyeri, L. (2019). Farklı branş sporcularında yaralanma kaygısının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 577-591.
  • Tolukan, E., ve Yılmaz, B. (2014). Özel yetenekle ilgili bölümlerde okuyan öğrencilerin rekreasyonel aktivitelere katılımlarına engel olabilecek unsurların belirlenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 525-539.
  • Tuğlu, C., Türe, M., Dağdeviren, N., ve Aktürk, Z. (2007). Birinci basamak için Beck depresyon tarama ölçeği’nin Türkçe çevriminin geçerlik ve güvenirliği. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 9(3),117-122.
  • Ünver, Ş., Şimşek, E., İslamoğlu, İ., ve Arslan, H. (2020). Üniversite takımlarında yer alan sporcuların yaralanma kaygı düzeylerinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 400-410.
  • Wiese, B., Smith, A., Shaffer, S., & Morrey, M. (1998). An integrated model of response to sport injury: psychological and sociological Dynamics. Journal of Applied Sport Psychology, 10, 46- 69.
  • Williams, J. M., & Andersen, M. B. (1998). Psychosocial antecedents of sport injury: review and critique of the stress and injury model. Journal of applied sport psychology, 10, 5-25.
  • Williams, J. M., Tonymon, P., & Wadsworth, W.A. (1986). Relationship of stress to injury in intercollegiate volleyball. Journal of Human Stress, 12, 38-43.
  • Yalçınkaya, A., Demirci, M., ve Kızılyar, N. G. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin spor yaralanmalarındaki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 43-51.
  • Yarayan, Y. E., ve İlhan, E. L. (2018). Sporda zihinsel antrenman envanteri’nin (SZAE) uyarlama çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 205-218.
  • Yıldız, A. B., ve Doğu, G. A. (2022). Covid-19 pandemisinde sporcuların depresyon ve kaygı düzeylerinin incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 105-112.
  • Yıldız, M., Şenel, E., ve Şahan, H. (2015). The relationship between prosocial and antisocial behaviors in sport, general self-efficacy and academic self-efficacy: Study in department of physical education and sport teacher education. Journal of Human Sciences, 12(2), 1273-1278.
  • Yılmaz, E. (2022). Kış sporlarında seçilmiş branşlardaki milli takım sporcularının sportif sorunlarla başa çıkma becerileri ve performans stratejilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Yılmaz, G. (2021). Paralimpik sporcuların spora katılım motivasyonlarının, engellerinin, kolaylaştırıcılarının ve sportif sorunlarla başa çıkma becerilerinin incelenmesi. Doktora tezi, Mersin Üniversitesi, Mersin.
Toplam 69 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Egzersiz Psikolojisi, Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Aydıner Birsin Yıldız 0000-0002-3767-1057

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2022
Kabul Tarihi 27 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldız, A. B. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Adaylarının Spor Yaralanması Kaygıları İle Sportif Sorunlarla Başa Çıkma Becerilerinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 408-425. https://doi.org/10.38021/asbid.1147442

  Flag Counter     


27208
Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


26245 26366