Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sekiz Haftalık Temel Cimnastik Antrenmanının Üniversite Öğrencilerinin Sıçrama, Denge ve Yılmazlık Düzeylerine Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı, 697 - 712, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1178812

Öz

Bu araştırmanın amacı; sekiz haftalık temel cimnastik antrenmanının üniversite öğrencilerinin sıçrama, denge ve yılmazlık düzeylerine etkisinin incelenmesidir. Araştırma grubunu oluşturan 32 katılımcının, 16’sı (%50) kadın ve 16’sı (%50) erkektir. Katılımcıların yaş ortalamaları ise 21,65±1,33 olarak belirlenmiştir. Katılımcılar yansız atama yöntemi uygulanarak deney ve kontrol gruplarına ayrılmıştır. Grupların belirlenmesinin akabinde her iki grup için de ön test ölçümleri uygulanmıştır. Ön test ölçümlerinin tamamlanmasının ardından deney grubu için 8 hafta süresince antrenman programı haftada 3 gün, günlük 1 saat düzenli uygulamalar yapılmıştır. Kontrol grubuna ise ön test uygulamasının ardından 8 hafta boyunca herhangi bir deneysel uygulamaya yapılmamıştır. 8 haftalık sürecin tamamlanmasının akabinde her iki gruptan da son test ölçümleri alınmış ve çalışma sonlandırılmıştır. Veri toplama amacı ile yıldız denge testi, dikey sıçrama testi, y dinamik denge testi, durarak uzun atlama testi ve yılmazlık ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi için frekans ve yüzde dağılımları, Wilcoxon İşaretli-Sıralar Testi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, yıldız dominant, yıldız nondominant, durarak uzun atlama, ybalance dominant, ybalance nondominant ve yılmazlık toplam puan değişkenlerine ilişkin kontrol grubunun ön test ve son test değerleri arasında istatistiki açıdan anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenirken, deney grubunun ön test ve son test değerleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Ayrıca dikey sıçrama değişkenine ilişkin deney grubu ve kontrol grubu ön test ve son test değerleri arasında istatistiki açıdan anlamlı bir farklılığa ulaşılamamıştır. Sonuç olarak, temel cimnastik antrenmanının bireylerin, denge, sıçrama ve yılmazlık parametreleri üzerinde etkili olacağı söylenebilir. Bu doğrultuda bireylerin denge, durarak uzun atlama ve yılmazlık düzeylerinin geliştirilmesi için temel cimnastik antrenmanlarının uygulanması önerilmektedir

Kaynakça

  • Berisha, M., & Çilli, M. (2016). 15-16 yaş çocuklarda temel cimnastik derslerinde kazanılan farklı kuvvet türlerinin cimnastik performansı üzerine etkilerinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(1), s. 37-45.
  • Boz, M., & Güngör-Aytar A. (2012). Büyük kas motor gelişim-2 (TGMD-2) testinin Türk çocuklarına uyarlama çalışması. Mediterranean Journal of Educational Research, 2(12), 17-24.
  • Cesur, N. (2019). 14-15 yaşarası kadın artistik ve aerobik cimnastikçilerin mental rotasyon dinamik denge parmak vuru ve reaksiyon zamanlarının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 601755).
  • Cüce, G. (2019). Aerobik cimnastikçilerde uygulanan pliometrik ve tabata antrenmanlarının sıçrama performansı ve solunum fonksiyon parametreleri üzerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 539292).
  • Demir, A., & Akın, M. (2019). 11-12 Yaş çocuklarda somatotip özelliklere bağlı dinamik dengelerinin karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 139-150.
  • Durukan, H., Koyuncuoğlu, K., & Şentürk, U. (2016). Okul öncesi çocuklarda temel cimnastik programının motor gelişim açısından incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri
  • Gürgân, U. (2006). Yılmazlık ölçeği (YÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 45-74.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları, s. 69.
  • Kesilmiş İ (2012). 4-6 yaş çocuklarda cimnastik antrenmanının büyüme ve biyomotor yetiler üzerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 319639).
  • Kırkaya, İ. (2015). Farklı sprint mesafelerinde oluşan yatay-dikey kuvvetlerle sıçrama parametreleri ve izokinetik kuvvet kriterlerinin ilişkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 293109).
  • Koç, H. (1996). Cimnastik Federasyonu`nun idari ve mali yapısı, sporcu, antrenör, hakem, malzeme yönünden incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 48610).
  • Koyuncuoğlu, K., Şentürk, U., Abanoz, H., & Taşkıran, K. (2014). Okul öncesi (5-6 yaş) cimnastik çalışmasının esneklik, denge ve koordinasyon üzerine etkisi. 13.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Konya.
  • Krovetz, M. L. (1999). Fostering resiliency: Expecting all students to use their minds and hearts well. Thousand Oaks, CA, Corwin Press.
  • Masten, A. S., Morison, P., Pellegrini, D., & Teliegen, A. (1990). Competence under stress: risk and protective factors. In J. Rolf, A. S., & Masten, D. Cicchetti, K. H. Nuechterlein S. Weintraub (Eds.), Risk and protective factors in the development of psychopathology New York: Cambridge University Press.
  • Ödemiş, M. (2021). 10-14 yaş grubu sporcuların denge, çeviklik ve durarak uzun atlama performansları. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 11-23.
  • Savucu, Y., Karataş, M., Eskiyecek, C. G., Yücel, A. S., & Karadağ, M. (2018). 6-7 yaş gurubu erkek çocuklarda 12 haftalık temel cimnastik eğitiminin fiziksel uygunluklarına etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 5(3), 53-65.
  • Şahinler, Y., & Ersoy, A. (2019). Investigation of mental strengths of sportsmen by different variables. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), s. 168-177.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.). Boston: Pearson.
  • Taşkın, C., Karakoç, Ö., Acaroglu, E. & Budak, C. (2015). Futbolcu çocuklarda seçilmiş motorik özellikler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(2), 101-107.
  • Tunç, A. (2021). 9-13 yaş gruplarındaki yüzme faaliyetlerinde bulunan öğrencilerin fiziki gelişim ve fiziki uygunluk özelliklerinin incelenmesi (Mardin ili uygulaması) (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 690518).
  • Turgutoğlu, Ö. D. (2021). Artistik cimnastik atlama masası aletinde gerçekleştirilen seçili elementlerin kinematik yöntemlerle incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 668348).
  • Türkay, İ. K. (2018). Antrenman, kişisel antrenman ve kişisel antrenör. Ankara: Gece Kitaplığı, s. 129-141.
  • Türkeri, C., Büyüktaş, B., & Öztür, B. (2020). Alt ekstremite y dinamik denge testi güvenirlik çalışması. Electronic Turkish Studies, 15(2).
  • Yaka, M. (2020). Cimnastik yapan çocuklarda kinezyo bant uygulamasının denge üzerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 625476).
  • Yayla E. (1999). Ritmik cimnastikte temel eğitim döneminde uygulanan antrenman modelinin esneklik gelişimi üzerine etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 88850).
  • Yıldız, M., Gölünük Başpınar, S., Ocak, Y., Akyıldız, Z. & Bozdemir, M. (2018). Egzersiz öncesi titreşimli foam roller uygulamasının sürat çeviklik, dikey sıçrama ve esneklik üzerine etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 9(3), 216-225.
  • Yılmaz, A. (2019). Farklı cimnastik dallarındaki 9-12 yaş grubu yarışmacı kızların denge, esneklik ve antropometrik özelliklerinin karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 558360).
  • Yılmaz, M. (2014). 8 haftalık kuvvet antrenmanının 13-16 yaş arası çocukların bazı fiziksel uygunluk parametrelerine etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 369921).

The Effect of Eight Weeks of Basic Gymnastic Training on The Leaking, Balance and Resilience Levels of Unıversity Students

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı, 697 - 712, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1178812

Öz

The aim of this research is to examine the effect of eight weeks of basic gymnastics training on the jump, balance and resilience levels of university students. Of the 32 participants who make up the research group, 16 (50%) are women and 16 (50%) are men. The participants were divided into experimental and control groups by applying the unbiased assignment method. After the determination of the groups, pre-test measurements were applied for both groups. After the completion of the preliminary test measurements, the training program for the experimental group for 8 weeks was carried out 3 days a week, 1 hour a day of regular practice. The control group, on the other hand, was not subjected to any experimental practice for 8 weeks after the pre-test application. After the completion of the 8-week process, final-test measurements were taken from both groups and the study was terminated. In order to collect data, star balance test, vertical jump test, y dynamic balance test, standing long jump test and indomitability scale were used. Frequency and percentage distribution, Wilcoxon Signed-Ranks Test were applied for the analysis of the data. According to the research results, The Star dominant, nondominant star, standing long jump, ybalance dominant, nondominant and fortitude ybalance a total score of pre test and final-test values of the control group for the variables in determining whether a statistically significant difference between the experimental group statistically significant differences were detected between pre-test and final-test values. In addition, there was no statistically significant difference between the experimental group and the control group regarding the vertical jump variable between the pre-test and final-test values. As a result, it can be said that basic gymnastics training will have an effect on the balance, jump and indomitability parameters of individuals. In this direction, it is recommended to apply basic gymnastic training for the development of balance, long jump by standing and indomitability levels of individuals.

Kaynakça

  • Berisha, M., & Çilli, M. (2016). 15-16 yaş çocuklarda temel cimnastik derslerinde kazanılan farklı kuvvet türlerinin cimnastik performansı üzerine etkilerinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(1), s. 37-45.
  • Boz, M., & Güngör-Aytar A. (2012). Büyük kas motor gelişim-2 (TGMD-2) testinin Türk çocuklarına uyarlama çalışması. Mediterranean Journal of Educational Research, 2(12), 17-24.
  • Cesur, N. (2019). 14-15 yaşarası kadın artistik ve aerobik cimnastikçilerin mental rotasyon dinamik denge parmak vuru ve reaksiyon zamanlarının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 601755).
  • Cüce, G. (2019). Aerobik cimnastikçilerde uygulanan pliometrik ve tabata antrenmanlarının sıçrama performansı ve solunum fonksiyon parametreleri üzerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 539292).
  • Demir, A., & Akın, M. (2019). 11-12 Yaş çocuklarda somatotip özelliklere bağlı dinamik dengelerinin karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 139-150.
  • Durukan, H., Koyuncuoğlu, K., & Şentürk, U. (2016). Okul öncesi çocuklarda temel cimnastik programının motor gelişim açısından incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri
  • Gürgân, U. (2006). Yılmazlık ölçeği (YÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 45-74.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları, s. 69.
  • Kesilmiş İ (2012). 4-6 yaş çocuklarda cimnastik antrenmanının büyüme ve biyomotor yetiler üzerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 319639).
  • Kırkaya, İ. (2015). Farklı sprint mesafelerinde oluşan yatay-dikey kuvvetlerle sıçrama parametreleri ve izokinetik kuvvet kriterlerinin ilişkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 293109).
  • Koç, H. (1996). Cimnastik Federasyonu`nun idari ve mali yapısı, sporcu, antrenör, hakem, malzeme yönünden incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 48610).
  • Koyuncuoğlu, K., Şentürk, U., Abanoz, H., & Taşkıran, K. (2014). Okul öncesi (5-6 yaş) cimnastik çalışmasının esneklik, denge ve koordinasyon üzerine etkisi. 13.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Konya.
  • Krovetz, M. L. (1999). Fostering resiliency: Expecting all students to use their minds and hearts well. Thousand Oaks, CA, Corwin Press.
  • Masten, A. S., Morison, P., Pellegrini, D., & Teliegen, A. (1990). Competence under stress: risk and protective factors. In J. Rolf, A. S., & Masten, D. Cicchetti, K. H. Nuechterlein S. Weintraub (Eds.), Risk and protective factors in the development of psychopathology New York: Cambridge University Press.
  • Ödemiş, M. (2021). 10-14 yaş grubu sporcuların denge, çeviklik ve durarak uzun atlama performansları. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 11-23.
  • Savucu, Y., Karataş, M., Eskiyecek, C. G., Yücel, A. S., & Karadağ, M. (2018). 6-7 yaş gurubu erkek çocuklarda 12 haftalık temel cimnastik eğitiminin fiziksel uygunluklarına etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 5(3), 53-65.
  • Şahinler, Y., & Ersoy, A. (2019). Investigation of mental strengths of sportsmen by different variables. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), s. 168-177.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.). Boston: Pearson.
  • Taşkın, C., Karakoç, Ö., Acaroglu, E. & Budak, C. (2015). Futbolcu çocuklarda seçilmiş motorik özellikler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(2), 101-107.
  • Tunç, A. (2021). 9-13 yaş gruplarındaki yüzme faaliyetlerinde bulunan öğrencilerin fiziki gelişim ve fiziki uygunluk özelliklerinin incelenmesi (Mardin ili uygulaması) (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 690518).
  • Turgutoğlu, Ö. D. (2021). Artistik cimnastik atlama masası aletinde gerçekleştirilen seçili elementlerin kinematik yöntemlerle incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 668348).
  • Türkay, İ. K. (2018). Antrenman, kişisel antrenman ve kişisel antrenör. Ankara: Gece Kitaplığı, s. 129-141.
  • Türkeri, C., Büyüktaş, B., & Öztür, B. (2020). Alt ekstremite y dinamik denge testi güvenirlik çalışması. Electronic Turkish Studies, 15(2).
  • Yaka, M. (2020). Cimnastik yapan çocuklarda kinezyo bant uygulamasının denge üzerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 625476).
  • Yayla E. (1999). Ritmik cimnastikte temel eğitim döneminde uygulanan antrenman modelinin esneklik gelişimi üzerine etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 88850).
  • Yıldız, M., Gölünük Başpınar, S., Ocak, Y., Akyıldız, Z. & Bozdemir, M. (2018). Egzersiz öncesi titreşimli foam roller uygulamasının sürat çeviklik, dikey sıçrama ve esneklik üzerine etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 9(3), 216-225.
  • Yılmaz, A. (2019). Farklı cimnastik dallarındaki 9-12 yaş grubu yarışmacı kızların denge, esneklik ve antropometrik özelliklerinin karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 558360).
  • Yılmaz, M. (2014). 8 haftalık kuvvet antrenmanının 13-16 yaş arası çocukların bazı fiziksel uygunluk parametrelerine etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No: 369921).
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Yusuf Akbulut 0000-0001-8742-8568

Tuncay Öktem 0000-0003-2770-1774

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 22 Eylül 2022
Kabul Tarihi 24 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Akbulut, Y., & Öktem, T. (2022). Sekiz Haftalık Temel Cimnastik Antrenmanının Üniversite Öğrencilerinin Sıçrama, Denge ve Yılmazlık Düzeylerine Etkisi. Mediterranean Journal of Sport Science, 5(Özel Sayı 1), 697-712. https://doi.org/10.38021/asbid.1178812

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366