Çalışmanın amacı Sportif Yaşam Doyumu Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanmasıdır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Kişisel Bilgi Formu", "Sportif Yaşam Doyumu Ölçeği", “Yaşam Memnuniyeti Ölçeği” ve “Sporcu Kimliği Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubu, Trabzon’da 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Trabzon spor lisesinde okuyan 52 kadın (%21,8), 187 erkek (%78,2) olmak üzere toplam 239 öğrenciden oluşmaktadır. Sportif Yaşam Doyumu Ölçeği’nin Türkçeye adaptasyonun yürütüldüğü bu çalışmada, geçerlik belirlemeye yönelik, benzer ölçek (ölçüt) geçerliği, yapı geçerliği (Doğrulayıcı Faktör Analizi, Açımlayıcı Faktör Analizi) ve kapsam (içerik) geçerliği; güvenirlik değerlendirmesi için Cronbach Alfa İç Tutarlılık ve test-tekrar-test güvenirliği analizleri kullanılmıştır. Uygulanan kapsam geçerliği analizi sonucunda ölçeğin kapsamı temsil ettiği (KGİ=0,96) saptanmıştır. Açımlayıcı Faktör Analizi tek faktörlü yapıyı desteklediği (%81,730), Doğrulayıcı Faktör Analizi (χ²/sd== 1,780, RMSEA=0,057, SRMR=0,0112, GFI=0,986, NFI=0,992, RFI= 0,984, CFI=0,996 ve IFI= 0,996) uyum indekslerinin mükemmel düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Benzer ölçek geçerliği korelasyon analizleri ise Sporcu Kimliği Ölçeği ile Sportif Yaşam Doyumu Ölçeği arasında yükseğe yakın (r=0,68) ve Yaşam Memnuniyeti Ölçeği ile Sportif Yaşam Doyumu Ölçeği arasında orta düzeyde (r=0,50) anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Güvenirlik analizleri Cronbach Alfa (0,87), Test-Tekrar- Test (r=0,89) sonuçlarından elde edilen değerler ise ölçeğin güvenilir bir araç olduğunu göstermiştir. Çalışma SYDÖ’nün lise öğrencileri örneklemi açısından geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ve spor lisesinde öğrenim gören öğrenci sporcuların spora özgü yaşam doyum düzeylerini belirlediği gözlenmiştir.
Çalışma akademik spor araştırmaları kongresi bünyesinde yüklenmiştir.
This study is aimed at adapting the Sportive Life Satisfaction Scale into Turkish culture. To this end, “Personal Information Form", "Sportive Life Satisfaction Scale", "Satisfaction with Life Scale" and "Athlete Identity Scale" were employed in this study to collect data. The sample was made up of a total of 239 students, 52 females (21.8%) and 187 males (78.2%) studying in Trabzon sports high school in the 2019-2020 academic year. In this study, criterion validity, construct validity (Confirmatory Factor Analysis, Explanatory Factor Analysis) and content validity analyzes were performed to determine validity; Cronbach Alpha Internal Consistency and test-retest reliability analyzes were used to assess the reliability. As a result of content validity analysis, the scale was found to represent the construct (CVI=0.96). Exploratory factor analysis showed that a one-factor structure best fit the data (81.730%), Confirmatory Factor Analysis showed that fit indices were found to be at an excellent level (χ²/sd== 1.780), RMSEA=0.057, RMSE=0.0112, GFI=0.986, NFI=0.992, RFI= 0.984, CFI=0.996 and IFI = 0.996). Criterion validity correlation analyzes showed a close (r=0.68) relationship between the Athlete Identity Scale and the Sportive Life Satisfaction Scale, while there was a moderate (r=0.50) significant relationship between the Life Satisfaction Scale and the Sportive Life Satisfaction Scale. The values obtained from the results of Cronbach's Alpha (0.87) and Test-Re-Test (r=0.89) reliability analyzes showed that the scale is a reliable tool. In the study, it was observed that SLSS is a valid and reliable tool to validate the sample of sports high school students and it determines the sportive life satisfaction levels of student-athletes at a sports high school.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi, Egzersiz ve Spor Psikolojisi |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .