Logolar, geleneksel olarak markayı rakiplerinden ayırt etmeye ve farklılaştırmaya odaklanmış semboller olarak ifade edilmektedir. Logoların markanın anlamını iletmenin yanı sıra hedef kitle üzerinde olumlu duygular yaratabilme gücü de vardır. Bu sebeple markaların izlemiş olduğu logo stratejileri oldukça önemlidir. Bu çalışmada spor pazarlamasında logolara yönelik kullanılan rebranding ve debranding uygulamaları açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmada konuyla ilgili literatür taraması yapılarak spor markalarının logolarında uygulanan rebranding ve debranding stratejileri ortaya koyulmuştur. Rebranding ve debranding üzerine yazılmış bilimsel çalışmalardan yola çıkarak spor markalarının geçmişten günümüze kullanmış oldukları logolarda ne gibi değişimlere gittiği örneklerle vurgulanmıştır. Aynı sektör içindeki markalardan bazıları debranding bazıları rebranding bazıları ise hem rebranding hem de debranding stratejisi uygulamıştır. Rebranding stratejisi uygulayan markalar, logolarında katı değişimler uygularken debranding stratejisi uygulayan markalar logolarında daha çok sadeleşmeye gitmiştir. Rebranding stratejileri çok geniş kitleler tarafından tanınan markaların logolarında gerçekleştirilmeye uygunken; pazara yeni girmiş markaların bu stratejiyi uygulamaları marka kimliklerini zedeleyebilmektedir. Debranding stratejisi ise güçlü bir marka hikayesi ile hedef kitlenin algısına yerleşebilmektedir.
Logos are traditionally expressed as symbols focused on distinguishing and differentiating the brand from its competitors. In addition to conveying the meaning of the brand, logos also have the power to create positive emotions on the target audience. For this reason, the logo strategies chosen by the brands are very important. In this study, rebranding and debranding applications used for logos in sports marketing have been tried to be explained. In the study, the rebranding and debranding strategies applied in the logos of sports brands were revealed by scanning the literature on the subject. Based on the scientific studies on rebranding and debranding, the changes in the logos that sports brands have used from past to present are emphasized with examples. While some of the brands in the same sector have applied debranding, some have applied rebranding strategy; some have applied both rebranding and debranding strategies. While the logos of the brands that applied the rebranding strategy were redesigned, the logos of the brands that applied the debranding strategy were simplified. While rebranding strategies are suitable for the logos of brands that are widely known, the implementation of this strategy by the newly introduced brands may damage their brand identities. On the other hand, debranding strategy can have a place in the perception of the target audience with a strong brand story.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .