Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin serbest zamanda temel psikolojik ihtiyaçlarının boş zaman stratejilerine etkisinin ve ilişkili faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 Eğitim-öğretim yılı Aydın Adnan Menderes Üniversitesi öğrencileri oluşturmuştur Çalışmada kullanılacak ölçme aracının katılımcılara yüzyüze ulaştırılmış ve katılımda gönüllülük esas alınmıştır. Toplamda 438 kişiye ulaşılmış ve analiz için 412 ölçek formu değerlendirmeye alınmıştır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, Vlachopoulos ve Mchailidou (2006) tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlaması Güvenç (2019) tarafından yapılan “Serbest Zaman Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği” ve Mannell (2000) tarafından geliştirilen ve Türkçe geçerlik ve güvenirliği Bedir (2016) tarafından yapılan “Boş Zaman Strateji Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik, güvenirlik analizi, ikili t testi ve Anova testi uygulanmıştır. Araştırma bulgularında katılımcıların serbest zamanda temel psikolojik ihtiyaçlarının ve boş zaman stratejilerinin cinsiyet değişkeni arasında yapılan analiz sonucu sadece boş zaman stratejilerinin boş zaman ruh hali yükseltme alt boyutunda erkek öğrenciler lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Gelir durumu değişkeni arasında yapılan analiz sonucu sadece boş zaman stratejilerinin boş zaman arkadaşlığı ve boş zaman ruh hali yükseltme alt boyutlarında ve serbest zamanda temel psikolojik ihtiyaçların yeterlilik alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Barınma durumu değişkenine göre ise sadece boş zaman stratejilerinin boş zaman geçici baş edebilme alt boyutunda ve serbest zamanda temel psikolojik ihtiyaçların tüm alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu görülmektedir (p<0,05).
Boş Zaman Stratejisi Serbest Zamanda Temel Psikolojik İhtiyaçlar Spor
In this study, it was aimed to examine the effects of university students' basic psychological needs in leisure time strategies and related factors. The study group of the research consisted of the students of Aydın Adnan Menderes University in the 2021-2022 academic year. A total of 438 people were reached and 412 scale forms were evaluated for analysis. Personal information form as data collection tool, “Leisure Basic Psychological Needs Scale” developed by Vlachopoulos and Mchailidou (2006) and adapted to Turkish by Güvenç (2019), and the Turkish validity and reliability of Bedir (2016) developed by Mannell (2000). “Leisure Strategy Scale” was used. In the analysis of the data, descriptive statistics, reliability analysis, pairwise t test and Anova test were applied. As a result of the analysis made between the gender variable of the participants' basic psychological needs and leisure strategies in the research findings, it was seen that there was a statistically significant difference in favor of male students only in the sub-dimension of leisure time strategies. As a result of the analysis made between the income status variable, it was determined that there was a statistically significant difference only in the sub-dimensions of leisure friendship and leisure-time mood promotion of leisure strategies and in the sub-dimension of proficiency in basic psychological needs in leisure time. According to the accommodation status variable, there is a statistically significant difference only in the leisure time coping sub-dimension of leisure strategies and in all sub-dimensions of basic psychological needs in leisure time (p<0.05).
Leisure Strategy Basic Psychological Needs in Leisure Sports
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi, Spor ve Rekreasyon, Egzersiz ve Spor Psikolojisi |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .