Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Tesislerini Kullanan Bireylerin Algıladıkları Hizmet Kalite Düzeyleri: Ankara İli Örneği

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı, 117 - 129, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1207114

Öz

Araştırmanın amacı, Ankara ilinde faaliyet göstermekte olan spor tesislerini kullanan bireylerin spor hizmetleri kalite düzeylerinin incelenmesidir. Bu araştırmada nicel araştırma yaklaşımlarından genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, farklı spor tesislerini kullanan 208 gönüllü katılımcı oluşturmaktadır. Veriler anket tekniği ile toplanmıştır. Katılımcılara cinsiyet, medeni durum, gelir durumu, spor yapma süresi ve eğitim durumu değişkenlerini içeren kişisel bilgi formu ve Spor-Fitness Merkezlerinin Algılanan Hizmet Kalitesi Ölçeği (SFM-HKÖ) uygulanmıştır. Elde edilen veriler IBM SPSS 24 programına aktarılarak, basıklık ve çarpıklık değerlerine bakılarak, t testi ve çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) testleri uygulanmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın bulguları incelendiğinde, katılımcıların cinsiyete değişkenine bakıldığında, algıladıkları hizmet kalitelerine göre, fiziksel çevre kalitesi alt boyutunda erkekler yönünde anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiş olup (p<0.05), diğer alt boyutlarda anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Medeni durum, gelir durumu, spor yapma süresi ve eğitim durumu değişkenlerine göre algıladıkları hizmet kalitelerinde ise, tüm alt boyutlarda anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır (p>0.05).

Kaynakça

  • Ağralı-Ermiş, S., Altınışık, Ü., ve Burmaoğlu, G. E. (2021). Examination of the prediction of person-job fit on person-organization fit from the perspective of academics. Journal of Educational Issues, 7(3), 43-57.
  • Altınışık, Ü., İlhan, E. L., ve Kurtipek, S. (2021). Zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalık: Spor yöneticisi adayları üzerine bir araştırma. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 79-90. DOI: 10.33459/cbubesbd.973598.
  • Altınışık, Ü., ve Çelik, A. (2021). Investigation of service quality perceived by fitness center consumers. Pakistan Journal of Medical & Health Sciences, 10(15), 3225-3229.
  • Aras, H., Çimen, K., ve Bal, F. (2019). Fiziksel egzersiz hizmetlerinde algılanan hizmet kalitesinin değerlendirilmesi: Ankara Bfit örneği. Journal of Social, Humani-ties and Administrative Sciences, 5(21), 1323-1332. http://dx.doi.org/10.31589/JOSHAS.228
  • Aslan, E. B. (2017). Erzurum ilinde bulunan özel beden eğitimi ve spor tesislerinde sunulan hizmet kalitesinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Spor Yönetim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Erzurum.
  • Baş, M., Çelik, A., ve Solak, N. (2017). Spor işletmelerinde algılanan hizmet kalitesi üzerine bir araştırma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(4), 1-11.
  • Bingöl, A., ve Doğan, A. A. (2010). Spor merkezlerine devam eden bireylerin spordan ve spor merkezlerinden beklentilerinin karşılanma düzeyi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12(3), 199-203.
  • Çetin, A., ve Demir, A. (2021). Rekreasyonel spor tesisleri üyelerinin algılanan hizmet kalitesi düzeylerinin incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(33), 425-446. https://doi.org/10.26466/opus.677521
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı. H.Ü. Fen Fakültesi Basımevi.
  • Çiftçi, S., ve Çakmak, G. (2018). Fitness merkezleri müşterilerinin hizmet kalitesi ile ilgili beklenti ve algı düzeylerinin incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 23-31. https://doi.org/10.25307/jssr.368522
  • Demir, E. K. (2010). Rekreasyonel spor hizmeti veren işletmelerde kalite ölçeği: Geçerlik güvenirlik çalışması (Türkçe uyarlaması). Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Erdoğan, A. (2016). Algılanan hizmet kalitesi, hizmet değeri ve memnuniyet üzerinde algılanan risk faktörünün etkisi: Sağlıklı yaşam ve spor merkezleri üzerine bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Anabilim Dalı, Konya.
  • Eroğlu, E. (2004). Yükseköğretimde hizmet kalitesi (1. Basım). Ankara: Nobel Basımevi.
  • Eser, F. D. (2015). Üniversite spor tesisleri kullanıcıları memnuniyet düzeyi (Pamukkale Üniversitesi spor merkezi örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi Anabilim Dalı, Denizli.
  • Güçlü, N. M. (1998). Spor tesislerinin işletmesi Ankara özel yükseliş koleji spor tesisleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), 1-8.
  • Howat, G., ve Crilley, G. (2011). Customer service quality, satisfaction, and operational performance: A propose model for Australian Public Aquatic. Centres Leisure Research, 10(2), 168-195. https://doi.org/10.1080/11745398.2007.9686760
  • İslamoğlu, İ., Çebi, M., Eliöz, M., Yamak, B., ve İmamoğlu, O. (2019). Özel spor merkezlerindeki hizmet kalite algısı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(65), 1112-1117.
  • Jung, W. J., ve Choi, J. Y. (2016). The relationship between service quality, service satisfaction, and repurchase intention of participants in sports centers. The Korean Journal of Sports Science, 25(2), 521-531.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, L., Yücedağ, C., Aşıkkutlu, H., ve Keskin, R. (2019). Üniversite fitness merkezlerinde kullanıcı memnuniyetinin incelenmesi: MAKÜ ve PAÜ örneği. Uluslararası Mühendislik Tasarım ve Teknoloji Dergisi, 1(1), 1-9.
  • Kılıç, B., ve Eleren, A. (2009). Turizm sektöründe hizmet kalitesi ölçümü üzerine bir literatür araştırması. Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 1(1), 91-118.
  • Kırkbir, F., ve Zengin, S. (2020). The relation between burnout in sport and life satisfaction: A research on university students. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(10), 73-78.
  • Kurtoğlu, T. (2006). Halkın yerel yönetimlerden spor hizmetleri konusunda beklentileri: Mersin örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Mersin.
  • Kutanis, Ö. R., ve Çakal, M. (2015). Spor işletmelerinde çalışanlar işkolik mi? İstanbul örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. 6(12), 20-26.
  • Özkara, A. B. (2020). Social appearance anxiety of university students from urban and rural backgrounds. Ambient Science, 7, 30-32.
  • Özkara, A. B. (2019). Spor lisesi öğrencilerinin girişimcilik yeterliliklerinin incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1/2), 1339–1347.
  • Ramazanoğlu, F., ve Öcalan, M. (2005). Spor işletmelerinde işletmecilik ve personel yönetimi anlayışı. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4(1), 36-40.
  • Senakhaın, T. (2008). Customers’ expectations of service quality in Thai University fitness centers in Bangkok metropolitan area, Kingdom of Thailand. Doctor of Sports Management, United States Sports Academy, Daphne, Alabama.
  • Sevilmiş, A. (2015). Hizmet odaklı spor işletmelerinde dış müşteri memnuniyetini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Anabilim Dalı, Konya.
  • Tunç Çağlayan, A. (2020). Anxiety and psychological well-being levels of faculty of sports sciences students. International Education Studies, 13(5), 117-124.
  • Tunç Çağlayan, A. ve Genç, S., ve Genç, E. S. (2020). Fitness merkezlerinde spor yapan kadın ve erkeklerin adalete duyarlılık düzeylerinin incelenmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(4).
  • Tuzcuoğlu, M. (2021). Fitness merkezlerinin hizmet kalitesinin incelenmesi (Aydın ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı, Aydın.
  • Turan, M. (2020). Giresun Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü iş görenlerinin çeşitli değişkenlere göre hizmet verme yatkınlıklarının karşılaştırılması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(4), 116-130.
  • Üzüm, H., Yeşildağ, B., Karlı, Ü., Ünlü, H., Parlar, F. M., Çokpartal, C., ve Tekin, N. (2016). Kamu ve özel spor merkezleri müşterilerinin hizmet kalitesi algılarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 167-180.
  • Yüzgenç, A., ve Özgül, S. (2014). Yerel yönetimlerin sunduğu spor hizmetlerinde hizmet kalitesi (Gençlik merkezleri ve aile yaşam gençlik merkezleri örneği). Spor Bilimleri Dergisi, 25(2), 79-93.
  • Zengin, S., ve Kırkbir, F. (2020). Investigation of mental training in sports branches. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(10), 65-72.

Service Quality Levels Perceived by Individuals Using Sports Facilities: Ankara Province Example

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı, 117 - 129, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1207114

Öz

The aim of the research is to examine the sports services quality levels of individuals using sports facilities operating in Ankara. In this study, the general survey model, one of the quantitative research approaches, was used. The study group of the research consists of 208 volunteer participants using different sports facilities. The data were collected by questionnaire technique. A personal information form including the variables of gender, marital status, income status, duration of doing sports and educational status and the Perceived Service Quality Scale of Sports-Fitness Centers (PSQS-SFC) were applied to the participants. The obtained data were transferred to the IBM SPSS 24 program, and the kurtosis and skewness values were checked, and the t test and multivariate analysis of variance (MANOVA) tests were applied. Statistical significance level was accepted as p<0.05. When the findings of the study were examined, when the gender variable of the participants was examined, it was determined that there was a significant difference in the physical environment quality sub-dimension for men according to their perceived service quality (p<0.05), and no significant difference was found in the other sub-dimensions (p>0.05). No significant difference was found in all sub-dimensions in their perceived service quality according to the variables of marital status, income status, duration of doing sports and educational status (p>0.05).

Kaynakça

  • Ağralı-Ermiş, S., Altınışık, Ü., ve Burmaoğlu, G. E. (2021). Examination of the prediction of person-job fit on person-organization fit from the perspective of academics. Journal of Educational Issues, 7(3), 43-57.
  • Altınışık, Ü., İlhan, E. L., ve Kurtipek, S. (2021). Zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalık: Spor yöneticisi adayları üzerine bir araştırma. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 79-90. DOI: 10.33459/cbubesbd.973598.
  • Altınışık, Ü., ve Çelik, A. (2021). Investigation of service quality perceived by fitness center consumers. Pakistan Journal of Medical & Health Sciences, 10(15), 3225-3229.
  • Aras, H., Çimen, K., ve Bal, F. (2019). Fiziksel egzersiz hizmetlerinde algılanan hizmet kalitesinin değerlendirilmesi: Ankara Bfit örneği. Journal of Social, Humani-ties and Administrative Sciences, 5(21), 1323-1332. http://dx.doi.org/10.31589/JOSHAS.228
  • Aslan, E. B. (2017). Erzurum ilinde bulunan özel beden eğitimi ve spor tesislerinde sunulan hizmet kalitesinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Spor Yönetim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Erzurum.
  • Baş, M., Çelik, A., ve Solak, N. (2017). Spor işletmelerinde algılanan hizmet kalitesi üzerine bir araştırma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(4), 1-11.
  • Bingöl, A., ve Doğan, A. A. (2010). Spor merkezlerine devam eden bireylerin spordan ve spor merkezlerinden beklentilerinin karşılanma düzeyi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12(3), 199-203.
  • Çetin, A., ve Demir, A. (2021). Rekreasyonel spor tesisleri üyelerinin algılanan hizmet kalitesi düzeylerinin incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(33), 425-446. https://doi.org/10.26466/opus.677521
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı. H.Ü. Fen Fakültesi Basımevi.
  • Çiftçi, S., ve Çakmak, G. (2018). Fitness merkezleri müşterilerinin hizmet kalitesi ile ilgili beklenti ve algı düzeylerinin incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 23-31. https://doi.org/10.25307/jssr.368522
  • Demir, E. K. (2010). Rekreasyonel spor hizmeti veren işletmelerde kalite ölçeği: Geçerlik güvenirlik çalışması (Türkçe uyarlaması). Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Erdoğan, A. (2016). Algılanan hizmet kalitesi, hizmet değeri ve memnuniyet üzerinde algılanan risk faktörünün etkisi: Sağlıklı yaşam ve spor merkezleri üzerine bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Anabilim Dalı, Konya.
  • Eroğlu, E. (2004). Yükseköğretimde hizmet kalitesi (1. Basım). Ankara: Nobel Basımevi.
  • Eser, F. D. (2015). Üniversite spor tesisleri kullanıcıları memnuniyet düzeyi (Pamukkale Üniversitesi spor merkezi örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi Anabilim Dalı, Denizli.
  • Güçlü, N. M. (1998). Spor tesislerinin işletmesi Ankara özel yükseliş koleji spor tesisleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), 1-8.
  • Howat, G., ve Crilley, G. (2011). Customer service quality, satisfaction, and operational performance: A propose model for Australian Public Aquatic. Centres Leisure Research, 10(2), 168-195. https://doi.org/10.1080/11745398.2007.9686760
  • İslamoğlu, İ., Çebi, M., Eliöz, M., Yamak, B., ve İmamoğlu, O. (2019). Özel spor merkezlerindeki hizmet kalite algısı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(65), 1112-1117.
  • Jung, W. J., ve Choi, J. Y. (2016). The relationship between service quality, service satisfaction, and repurchase intention of participants in sports centers. The Korean Journal of Sports Science, 25(2), 521-531.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, L., Yücedağ, C., Aşıkkutlu, H., ve Keskin, R. (2019). Üniversite fitness merkezlerinde kullanıcı memnuniyetinin incelenmesi: MAKÜ ve PAÜ örneği. Uluslararası Mühendislik Tasarım ve Teknoloji Dergisi, 1(1), 1-9.
  • Kılıç, B., ve Eleren, A. (2009). Turizm sektöründe hizmet kalitesi ölçümü üzerine bir literatür araştırması. Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 1(1), 91-118.
  • Kırkbir, F., ve Zengin, S. (2020). The relation between burnout in sport and life satisfaction: A research on university students. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(10), 73-78.
  • Kurtoğlu, T. (2006). Halkın yerel yönetimlerden spor hizmetleri konusunda beklentileri: Mersin örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Mersin.
  • Kutanis, Ö. R., ve Çakal, M. (2015). Spor işletmelerinde çalışanlar işkolik mi? İstanbul örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. 6(12), 20-26.
  • Özkara, A. B. (2020). Social appearance anxiety of university students from urban and rural backgrounds. Ambient Science, 7, 30-32.
  • Özkara, A. B. (2019). Spor lisesi öğrencilerinin girişimcilik yeterliliklerinin incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1/2), 1339–1347.
  • Ramazanoğlu, F., ve Öcalan, M. (2005). Spor işletmelerinde işletmecilik ve personel yönetimi anlayışı. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4(1), 36-40.
  • Senakhaın, T. (2008). Customers’ expectations of service quality in Thai University fitness centers in Bangkok metropolitan area, Kingdom of Thailand. Doctor of Sports Management, United States Sports Academy, Daphne, Alabama.
  • Sevilmiş, A. (2015). Hizmet odaklı spor işletmelerinde dış müşteri memnuniyetini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Anabilim Dalı, Konya.
  • Tunç Çağlayan, A. (2020). Anxiety and psychological well-being levels of faculty of sports sciences students. International Education Studies, 13(5), 117-124.
  • Tunç Çağlayan, A. ve Genç, S., ve Genç, E. S. (2020). Fitness merkezlerinde spor yapan kadın ve erkeklerin adalete duyarlılık düzeylerinin incelenmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(4).
  • Tuzcuoğlu, M. (2021). Fitness merkezlerinin hizmet kalitesinin incelenmesi (Aydın ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı, Aydın.
  • Turan, M. (2020). Giresun Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü iş görenlerinin çeşitli değişkenlere göre hizmet verme yatkınlıklarının karşılaştırılması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(4), 116-130.
  • Üzüm, H., Yeşildağ, B., Karlı, Ü., Ünlü, H., Parlar, F. M., Çokpartal, C., ve Tekin, N. (2016). Kamu ve özel spor merkezleri müşterilerinin hizmet kalitesi algılarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 167-180.
  • Yüzgenç, A., ve Özgül, S. (2014). Yerel yönetimlerin sunduğu spor hizmetlerinde hizmet kalitesi (Gençlik merkezleri ve aile yaşam gençlik merkezleri örneği). Spor Bilimleri Dergisi, 25(2), 79-93.
  • Zengin, S., ve Kırkbir, F. (2020). Investigation of mental training in sports branches. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(10), 65-72.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Samet Zengin 0000-0002-5370-5878

Ümit Yetiş 0000-0001-5290-101X

Zafer Gayretli 0000-0003-1512-5706

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2022
Kabul Tarihi 15 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Zengin, S., Yetiş, Ü., & Gayretli, Z. (2022). Spor Tesislerini Kullanan Bireylerin Algıladıkları Hizmet Kalite Düzeyleri: Ankara İli Örneği. Mediterranean Journal of Sport Science, 5(Özel Sayı 1), 117-129. https://doi.org/10.38021/asbid.1207114

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366