Bu çalışmada, ergenlerin cinsiyetlerine göre serbest zamanda sıkılma algısı, internet bağımlılığı ve akademik başarılarının farklılaşıp farklılaşmadığını ve serbest zamanda sıkılma algısı, internet bağımlılığı ve akademik başarı arasındaki ilişkiyi saptamak amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış olup ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır.
Çalışmanın evreni Antalya ilinde yer alan 106 tane Anadolu lisesinde eğitim gören 223.565 kız ve 212.324 erkek toplam 435.889 öğrenci oluştururken, örneklemi ise tabakalı örneklem yöntemi ile seçilen 4 lisede eğitim-öğretim gören 10. ve 11. sınıflardan 460 kız (Ortyaş=16.18±0.64) ve 460 erkek (Ortyaş=16.38±0.71) toplam 920 (Ortyaş=16.28±0.68) öğrenciden oluşmaktadır.
Çalışmaya katılan öğrencilerden elde edilen veriler Young (1996) tarafından geliştirilen ve Günüç ile Kayri (2010) tarafından Türkçeye uyarlama çalışması yapılan “İnternet Bağımlılığı Ölçeği”, Iso-Ahola ve Weissinger (1990) tarafından geliştirilen ve Kara, Gürbüz, Öncü (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan “Serbest Zamanda Sıkılma Algısı Ölçeği” ve bazı demografik özellikleri ve akademik başarı durumlarını belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanmış olan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılarak elde edilmiştir.
Araştırmada verilerin analizinde frekans (%), aritmetik ortalama ( ) ve standart sapma (Ss) kullanılmıştır. Farklılığı tespit etmek için ise normal dağılım ve homojenlik koşulları yerine gelmediğinden iki bağımsız grupta Non-parametrik testlerden Mann-Whitney U testi uygulanmıştır. İlişkiyi saptamak için Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu ve basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Sonuçlar 0.05 ve 0.01 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir.
Çalışmanın sonucunda, serbest zamanda sıkılma algısı yaşayan ergenlerin, zamanlarının çoğunu internet kullanarak geçirmek istedikleri, internete ulaşamadıklarında kendilerini eksik hissettikleri, internetin zaman kavramını yitirmelerinde çok büyük bir etken olduğu ve akademik başarı puanlarının bu durumdan olumsuz etkilendiği sonuçları bulunmuştur. Bu bağlamda serbest zamanda sıkılma algısı, internet bağımlılığı ve akademik başarı puanlarına bakıldığında her birinin diğeri üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Serbest Zamanda Sıkılma Algısı İnternet Bağımlılığı Akademik Başarı Ergen
In this study, it was aimed to determine whether the sense of boredom, internet addiction and academic success of adolescents change according to their gender or not and the relation between the sense of boredom, internet addiction in leisure and academic success. In the research, quantitative research method was used and it was designed in relational screening model.
While target population of the study consists of 223.565 female and 212.324 male totally 435.889 students who study at 106 Anatolian high school in Antalya, sample consists of 460 female (Average age=16.18±0.64) and 460 male (Average age=16.38±0.71) totally 920 students (Average age=16.28±0.68) who are 10. and 11. grade and study at 4 high school which were chosen by stratified sampling.
Data which were obtained from the students who joined in the study were obtained by using "Internet addiction scale" which was developed by Young (1996) and adapted to Turkish by Günüç and Kayri (2014), "Sense of boredom in leisure scale" which was developed by Iso-Ahola and Weissinger (1990) and adapted to Turkish by Kara, Gürbüz, Öncü (2014), and "Personal Information Questionnaire" which was prepared by researcher in order to determine some demographic features and academic success.
In the study, frequency (%) arithmetic mean and standard deviation (Sd) were used in analysis of the data. Since normal distribution and homogeneity conditions did not occur in order to find the difference, Mann-Whitney U test from non-parametric tests was used in two independent groups. In order to determine the relation Pearson Moments Correlation Coefficient and simple linear regression analysis were used. Results were evaluated in 0.05 and 0.01 significance level.
In conclusion of the study, it was found that adolescents who have the sense of boredom in leisure want to spend most of their time using the internet, they feel incomplete when they cannot reach internet, internet is a major factor in losing the sense of time, and academic success grades are negatively affected by this situation. In this context, it was reached that when looking at the sense of boredom in leisure, internet addiction and academic success grades, each one of them has a significant effect on others.
Sense of boredom in leisure internet addiction Academic success Adolescents
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Rekreasyon |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 4 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .