Bu araştırmada Aydın Adnan Menderes Üniversitesinde özel yetenek sınavına giren öğrencilerin algılanan sosyal desteklerinin zihinsel dayanıklılık düzeylerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Veri toplama aracı olarak, Madrigal, Hamill ve Gill (2013) tarafından geliştirilen, Erdoğan (2016) tarafından Türkçe uyarlama çalışması yapılan “Zihinsel Dayanıklılık Ölçeği (ZDÖ)” ve Zimet ve arkadaşları (1988) tarafından geliştirilen,Eker ve arkadaşları (2001) tarafından Türkçe uyarlama çalışması yapılan “Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada 243’ü kadın 658’i erkek toplamda 901 katılımcıya ulaşılmışmıştır. Ölçeklerin güvenirlik analizi sonucu Zihinsel Dayanıklılık Ölçeği Cronbach’s Alpha değeri 0,93; Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği Cronbach’s Alpha değeri 0,92 olarak bulunmuştur. Özel yetenek sınavına giren öğrencilerinalgılanan sosyal desteklerinin zihinsel dayanıklılık düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla Yapısal eşitlik modeli (path) analizi uygulanmış ve analiz aile boyutunun zihinsel dayanıklılık üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönde bir etkisi olduğu görülmektedir (β: 0.129, p<0.05). Aile desteğindeki 1 birimlik artış zihinsel dayanıklılık üzerinde 0.129’luk artışa neden olmaktadır. Özel insan boyutunun zihinsel dayanıklılık üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönde bir etkisi olduğu görülmektedir (β: 0.142, p<0.05). Özel insan desteğindeki 1 birimlik artış zihinsel dayanıklılık üzerinde 0.142’lik artışa neden olmaktadır. Zihinsel dayanıklılık üzerindeki değişimin %4’ünü açıklamaktadır (R^20.040).
This study aimed to determine the effect of perceived social support on the mental toughness levels of students who took the special talent exam at Aydın Adnan Menderes University. As a data collection tool, the “Mental Toughness Scale (MTS),” developed by Madrigal, Hamill, and Gill (2013) and adapted into Turkish by Erdoğan (2016), was used. For social support, the “Multidimensional Scale of Perceived Social Support,” developed by Zimet et al. (1988) and adapted into Turkish by Eker et al. (2001), was used. A total of 901 participants, 243 women, and 658 men, were recruited for the study. As a result of the reliability analysis of the scales, the Cronbach’s Alpha value of the Mental Toughness Scale was found to be 0.93, and the Cronbach’s Alpha value of the Multidimensional Scale of Perceived Social Support was found to be 0.92. Path analysis was applied in the Structural equation model to determine the effect of the students’ perceived social support who took the special talent exam on their mental toughness levels. Analysis showed that the family dimension had a statistically significant positive effect on mental toughness (β: 0.129, p<0.05). One unit increase in family support causes an increase of 0.129 in mental toughness. It is seen that the significant other dimension has a statistically significant and positive effect on mental toughness (β: 0.142, p<0.05). One unit increase in dimension of support from significant other results in an increase of 0.142 in mental toughness. It explains 4% of the change in mental toughness (R20.040).
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 4 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .