Amaç: Bu çalışmanın amacı; üniversite öğrencilerinin cinsiyet ve fakültelere göre farklı rekreatif etkinliklere Katılımları ile Boş Zaman Tatmin ilişkisinin tespit edilmesidir.
Yöntem: Bu çalışma betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemi 589 kadın, 440 erkek toplam 1029 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler kişisel bilgi formu, Rekreatif Etkinliklere Katılım Türü skalası ve Boş Zaman Tatmin ölçeklerinden oluşan anket formu ile elde edildi. Anket Google form üzerinden oluşturuldu ve katılımcılar anketleri online olarak doldurdu. Elde edilen veriler tanımlayıcı istatistikler, iki grup içeren kategorik değişkenler için bağımsız örneklemler t testi ve sayısal değişkenler arasındaki ilişkiler pearson korelasyon analizi ile değerlendirildi.
Bulgular: Katılımcıların cinsiyete ve fakültelere göre rekreatif etkinlik katılım türlerinde ve boş zaman tatminlerinde istatistiksel olarak farklılık tespit edildi (p<0,05 ve p<0,01). Rekreatif etkinliklere katılım ile boş zaman tatmini arasında pozitif ilişki olduğu belirlendi.
Sonuç: Spor bilimleri fakültesi öğrencileri ile erkek katılımcıların rekreatif etkinliklere katılım ve boş zaman tatmini puan ortalamalarının yüksek olduğu, rekreatif etkinliklere katılım puan ortalamaları arttıkça boş zaman tatmininin arttığı belirlenmiştir. Gönüllülük ve sosyal sorumluluk etkinliklerine katılımın boş zaman tatmininde en önemli etkinlik türü olduğu tespit edildi.
Objective: The aim of this study is to determine the differences of university students according to gender and faculties.
It is the determination of the relationship between their Participation in recreational activities and Leisure satisfaction.
Method: This study is a descriptive research. The research consists of a total of 1029 university students, 589 women and 440 men. The data were obtained through a questionnaire consisting of a personal information form, a Type of Participation in Recreational Activities scale and a Leisure Satisfaction scale. The questionnaire was created via Google form and participants filled out the questionnaires online. The obtained data were evaluated with descriptive statistics, independent samples t-test for categorical variables containing two groups, and Pearson correlation analysis of the relationships between numerical variables Decisively.
Results: A statistical difference was found in the participants' recreational activity participation types and leisure satisfaction according to gender and faculties (p<0,05 and p>0,01). It was determined that there was a positive relationship between participation in recreational activities and leisure satisfaction.
Conclusion: It was determined that the average scores of participation and leisure time satisfaction in recreational activities of the students of the faculty of sports sciences and male participants were high, and as the average scores of participation in recreational activities increased, leisure satisfaction increased. It was determined that participation in volunteering and social responsibility activities is the most important type of activity in leisure satisfaction.
Leisure Satisfaction Leisure Participation Recreation Leisure Time
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Rekreasyon |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 4 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .