Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Farklı Rekreatif Etkinliklere Katılımları İle Boş Zaman Tatmini İlişkisi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 4, 882 - 891, 28.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1168753

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı; üniversite öğrencilerinin cinsiyet ve fakültelere göre farklı rekreatif etkinliklere Katılımları ile Boş Zaman Tatmin ilişkisinin tespit edilmesidir.
Yöntem: Bu çalışma betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemi 589 kadın, 440 erkek toplam 1029 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler kişisel bilgi formu, Rekreatif Etkinliklere Katılım Türü skalası ve Boş Zaman Tatmin ölçeklerinden oluşan anket formu ile elde edildi. Anket Google form üzerinden oluşturuldu ve katılımcılar anketleri online olarak doldurdu. Elde edilen veriler tanımlayıcı istatistikler, iki grup içeren kategorik değişkenler için bağımsız örneklemler t testi ve sayısal değişkenler arasındaki ilişkiler pearson korelasyon analizi ile değerlendirildi.
Bulgular: Katılımcıların cinsiyete ve fakültelere göre rekreatif etkinlik katılım türlerinde ve boş zaman tatminlerinde istatistiksel olarak farklılık tespit edildi (p<0,05 ve p<0,01). Rekreatif etkinliklere katılım ile boş zaman tatmini arasında pozitif ilişki olduğu belirlendi.
Sonuç: Spor bilimleri fakültesi öğrencileri ile erkek katılımcıların rekreatif etkinliklere katılım ve boş zaman tatmini puan ortalamalarının yüksek olduğu, rekreatif etkinliklere katılım puan ortalamaları arttıkça boş zaman tatmininin arttığı belirlenmiştir. Gönüllülük ve sosyal sorumluluk etkinliklerine katılımın boş zaman tatmininde en önemli etkinlik türü olduğu tespit edildi.

Kaynakça

  • Acevedo, J., C., & Stodolska, M. (2017): Empowerment, resistance, and leisure among latino student organizations, Leisure Sciences, 39, 1-17.
  • Arat, T., & Çalımlı, Y. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zamanlarını Değerlendirme Tercihleri: Selçuk Üniversitesi Turizm Fakültesi Örneği. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2; 77-98.
  • Ardahan, F., & Lapa, T.Y. (2010). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman tatmin düzeylerinin cinsiyete ve gelire göre incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 21(4), 129-136.
  • Başarangil, İ. (2018). Akademisyenlerin boş zaman aktivitelerine katılımı, iş tatmini ve iş verimliliği: Kırklareli üniversitesi’nde bir araştırma. Turizm Akademik Dergisi, 5(2), 155-170.
  • Beard J.G., Ragheb, M.G. (1980). Measuring leisure satisfaction, Journal of leisure Research, 12(1), 20-33.
  • Bozdal, Ö. & Şahin, H. M. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Etkinliklerine Katılım Düzeylerinin Boş Zaman ve Yaşam Tatminlerine Etkisi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 220-235.
  • Broughton, K., Beggs, B. A. (2007). Leisure Satisfaction of Older Adults. Activities, Adaptation & Aging, 31(1): 1-18.
  • Chun, S., Lee, Y., Kim, B., & Heo, J. (2012). The contribution of leisure participation and leisure satisfaction to stres-related growth. Leiusre Sciences, 34(5), 436-449.
  • Çabuk, Ç., (2019). 60 Yaş Üstü Bireylerin Yaşam Doyumu, Sağlık Algısı ve Boş Zaman Aktivite Tercihlerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış yüksek Lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Dugan, J. P. (2011). Students’ involvement in group experiences and connections to leadership development. New Directions for Institutional Research, 211, 17–32.
  • Gül, T. (2019). Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22 (2), 914-930.
  • Gürsoy, Ö., & Sevin, H. D. (2021). Boş Zaman Aktivitelerine Katılım ile Algılanan Wellness (Esenlik) İlişkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(42), 5444-5479.
  • Hribernik J., Mussap A. J. (2010). Research note: Leisure satisfaction and subjective wellbeing. Annals of Leisure Research, 13(4), 701-708. Huang C. Y. (2003). The Relationships among Leisure Participation, Leisure Satisfaction and Life Satisfaction of College Students in Taiwan, Unpublished Doctoral dissertation, University of the Incarnate World Graduate Schoo
  • Huang C. Y., Carleton B. (2003). The relationships among leisure participation, leisure satisfaction, and life satisfaction of college students in Taiwan, Journal of Exercise Science and Fitness, 1(2), 129-132.
  • Huang, H. C.; Chang, S.S.& Luo, S.J.(2014). Preliminary Investigation on Recreation and Leisure Knowledge Sharing By Line, Procedia Social And Behavioral Sciences, 174 (12), 3072-3080.
  • Kao Chin-Hsung. (1992). A model of leisure satisfaction, unpublished doctoral dissertation, Indiana University, Graduate Faculty.
  • Kılıç, M. & Şener, G. (2013) Üniversite öğrencilerinin rekreasyon etkinliklerine katılımlarındaki sosyolojik etkenler ve yapısal kısıtlamalar, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3 (3), 220-227.
  • Kocaman-Karoğlu, A., & Atasoy, B. (2018). Sosyal medya kullanımı ile serbest zaman tatmini arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 826-839.
  • Lapa T. Y. (2013). Life satisfaction, leisure satisfaction and perceived freedom of park recreation participants, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93, 1985-1993
  • Li, L., Chang, H., Yeh, H., Hou, C.J., Tsai, C., Tsai, J. (2010). Factors associated with leisure participation among the elderly living in long-term care facilities, International Journal of Gerontology, 4 (2), 69-74.
  • Losier G. F., Bourque P. E.,Vallerand R. J. (1993). A motivational model of leisure participation in the elderly. The Journal of psychology, 127(2), 153-170
  • Lu, L., & Hu, C. H. (2005). Personality, leisure experiences and happiness. Journal of happiness studies, 6(3), 325-342.
  • Misra R, McKean M. (2000). College students academic stress and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American Journal of Health Studies, 16 (1), 41-51.
  • Paksoy, M., Çalık, F., Yaşartürk, F., & Çimen, K. (2016). Abdullah Gül üniversitesi öğrencilerinin rekreasyon etkinliklerine katılımını etkileyen faktörler, International Journal of Science Culture and Sport, 4 (Special Issue 1), 39-50.
  • Sabbağ, Ç. ve Aksoy, E. (2011). Üniversite öğrencileri ve çalışanlarının boş zaman etkinlikleri: Adıyaman örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi SBE Dergisi, 3(4), 10-23.
  • Sarıbaş, Ö. (2012). Kişilik tiplerine ve demografik özelliklere göre boş zaman değerlendirme ve rekreasyon faaliyetlerine katılımı etkileyen unsurlar: Üniversite öğrencilerine yönelik bir uygulama. 13. Ulusal Turizm Kongresi, 6(09).
  • Sevil, T. & Şimşek, K. Y. (2019). The Analysis of Perceived Leisure Satisfaction in Elders’ Leisure Participation According to Demographic Factors. GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism, Recreation and Sport Sciences, 1 (2): 54-70.
  • Sevil, T. (2016). Terapatik rekreasyonel aktivitelere katılımın yaşlıların algıladıkları boş zaman tatmini, yaşam tatmini ve yaşam kalitesine etkisi (Doctoral dissertation, Anadolu University (Turkey)).
  • Vapur, M., & Sevin, H. D. (2021). Boş Zaman Tatmin Ölçeğinin Türkçe Formunun Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(1), 409-425.
  • Vong Tze N. (2005). Leisure satisfaction and quality of life in Macao, China. Leisure Studies, 24 (2), 195-207
  • Yayla, Ö. & Çetiner H. (2019). Boş Zamanların Değerlendirilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Boş Zaman Tatminine Etkisi, Turizm Akademik Dergisi, 6 (1), 219-228

The Relationship Between University Students' Participation in Different Recreational Activities and Leisure Satisfaction

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 4, 882 - 891, 28.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1168753

Öz

Objective: The aim of this study is to determine the differences of university students according to gender and faculties.
It is the determination of the relationship between their Participation in recreational activities and Leisure satisfaction.

Method: This study is a descriptive research. The research consists of a total of 1029 university students, 589 women and 440 men. The data were obtained through a questionnaire consisting of a personal information form, a Type of Participation in Recreational Activities scale and a Leisure Satisfaction scale. The questionnaire was created via Google form and participants filled out the questionnaires online. The obtained data were evaluated with descriptive statistics, independent samples t-test for categorical variables containing two groups, and Pearson correlation analysis of the relationships between numerical variables Decisively.
Results: A statistical difference was found in the participants' recreational activity participation types and leisure satisfaction according to gender and faculties (p<0,05 and p>0,01). It was determined that there was a positive relationship between participation in recreational activities and leisure satisfaction.
Conclusion: It was determined that the average scores of participation and leisure time satisfaction in recreational activities of the students of the faculty of sports sciences and male participants were high, and as the average scores of participation in recreational activities increased, leisure satisfaction increased. It was determined that participation in volunteering and social responsibility activities is the most important type of activity in leisure satisfaction.

Kaynakça

  • Acevedo, J., C., & Stodolska, M. (2017): Empowerment, resistance, and leisure among latino student organizations, Leisure Sciences, 39, 1-17.
  • Arat, T., & Çalımlı, Y. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zamanlarını Değerlendirme Tercihleri: Selçuk Üniversitesi Turizm Fakültesi Örneği. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2; 77-98.
  • Ardahan, F., & Lapa, T.Y. (2010). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman tatmin düzeylerinin cinsiyete ve gelire göre incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 21(4), 129-136.
  • Başarangil, İ. (2018). Akademisyenlerin boş zaman aktivitelerine katılımı, iş tatmini ve iş verimliliği: Kırklareli üniversitesi’nde bir araştırma. Turizm Akademik Dergisi, 5(2), 155-170.
  • Beard J.G., Ragheb, M.G. (1980). Measuring leisure satisfaction, Journal of leisure Research, 12(1), 20-33.
  • Bozdal, Ö. & Şahin, H. M. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Etkinliklerine Katılım Düzeylerinin Boş Zaman ve Yaşam Tatminlerine Etkisi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 220-235.
  • Broughton, K., Beggs, B. A. (2007). Leisure Satisfaction of Older Adults. Activities, Adaptation & Aging, 31(1): 1-18.
  • Chun, S., Lee, Y., Kim, B., & Heo, J. (2012). The contribution of leisure participation and leisure satisfaction to stres-related growth. Leiusre Sciences, 34(5), 436-449.
  • Çabuk, Ç., (2019). 60 Yaş Üstü Bireylerin Yaşam Doyumu, Sağlık Algısı ve Boş Zaman Aktivite Tercihlerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış yüksek Lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Dugan, J. P. (2011). Students’ involvement in group experiences and connections to leadership development. New Directions for Institutional Research, 211, 17–32.
  • Gül, T. (2019). Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22 (2), 914-930.
  • Gürsoy, Ö., & Sevin, H. D. (2021). Boş Zaman Aktivitelerine Katılım ile Algılanan Wellness (Esenlik) İlişkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(42), 5444-5479.
  • Hribernik J., Mussap A. J. (2010). Research note: Leisure satisfaction and subjective wellbeing. Annals of Leisure Research, 13(4), 701-708. Huang C. Y. (2003). The Relationships among Leisure Participation, Leisure Satisfaction and Life Satisfaction of College Students in Taiwan, Unpublished Doctoral dissertation, University of the Incarnate World Graduate Schoo
  • Huang C. Y., Carleton B. (2003). The relationships among leisure participation, leisure satisfaction, and life satisfaction of college students in Taiwan, Journal of Exercise Science and Fitness, 1(2), 129-132.
  • Huang, H. C.; Chang, S.S.& Luo, S.J.(2014). Preliminary Investigation on Recreation and Leisure Knowledge Sharing By Line, Procedia Social And Behavioral Sciences, 174 (12), 3072-3080.
  • Kao Chin-Hsung. (1992). A model of leisure satisfaction, unpublished doctoral dissertation, Indiana University, Graduate Faculty.
  • Kılıç, M. & Şener, G. (2013) Üniversite öğrencilerinin rekreasyon etkinliklerine katılımlarındaki sosyolojik etkenler ve yapısal kısıtlamalar, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3 (3), 220-227.
  • Kocaman-Karoğlu, A., & Atasoy, B. (2018). Sosyal medya kullanımı ile serbest zaman tatmini arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 826-839.
  • Lapa T. Y. (2013). Life satisfaction, leisure satisfaction and perceived freedom of park recreation participants, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93, 1985-1993
  • Li, L., Chang, H., Yeh, H., Hou, C.J., Tsai, C., Tsai, J. (2010). Factors associated with leisure participation among the elderly living in long-term care facilities, International Journal of Gerontology, 4 (2), 69-74.
  • Losier G. F., Bourque P. E.,Vallerand R. J. (1993). A motivational model of leisure participation in the elderly. The Journal of psychology, 127(2), 153-170
  • Lu, L., & Hu, C. H. (2005). Personality, leisure experiences and happiness. Journal of happiness studies, 6(3), 325-342.
  • Misra R, McKean M. (2000). College students academic stress and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American Journal of Health Studies, 16 (1), 41-51.
  • Paksoy, M., Çalık, F., Yaşartürk, F., & Çimen, K. (2016). Abdullah Gül üniversitesi öğrencilerinin rekreasyon etkinliklerine katılımını etkileyen faktörler, International Journal of Science Culture and Sport, 4 (Special Issue 1), 39-50.
  • Sabbağ, Ç. ve Aksoy, E. (2011). Üniversite öğrencileri ve çalışanlarının boş zaman etkinlikleri: Adıyaman örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi SBE Dergisi, 3(4), 10-23.
  • Sarıbaş, Ö. (2012). Kişilik tiplerine ve demografik özelliklere göre boş zaman değerlendirme ve rekreasyon faaliyetlerine katılımı etkileyen unsurlar: Üniversite öğrencilerine yönelik bir uygulama. 13. Ulusal Turizm Kongresi, 6(09).
  • Sevil, T. & Şimşek, K. Y. (2019). The Analysis of Perceived Leisure Satisfaction in Elders’ Leisure Participation According to Demographic Factors. GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism, Recreation and Sport Sciences, 1 (2): 54-70.
  • Sevil, T. (2016). Terapatik rekreasyonel aktivitelere katılımın yaşlıların algıladıkları boş zaman tatmini, yaşam tatmini ve yaşam kalitesine etkisi (Doctoral dissertation, Anadolu University (Turkey)).
  • Vapur, M., & Sevin, H. D. (2021). Boş Zaman Tatmin Ölçeğinin Türkçe Formunun Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(1), 409-425.
  • Vong Tze N. (2005). Leisure satisfaction and quality of life in Macao, China. Leisure Studies, 24 (2), 195-207
  • Yayla, Ö. & Çetiner H. (2019). Boş Zamanların Değerlendirilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Boş Zaman Tatminine Etkisi, Turizm Akademik Dergisi, 6 (1), 219-228
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Rekreasyon
Bölüm Arşiv
Yazarlar

İrfan Yıldırım 0000-0002-9632-8697

Fatma Akbaş 0000-0002-0917-0175

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 31 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 24 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yıldırım, İ., & Akbaş, F. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Farklı Rekreatif Etkinliklere Katılımları İle Boş Zaman Tatmini İlişkisi. Mediterranean Journal of Sport Science, 5(4), 882-891. https://doi.org/10.38021/asbid.1168753

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366