Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde genel özyeterliğin akademik özgüvene etkisinde boş zaman tatmininin aracılık rolünü incelemektir. Araştırmaya 2023 yılının bahar döneminde Türkiye’deki farklı üniversitelerde öğrenciliği bulunan 386 kişi katılmıştır. Öğrencilerin genel özyeterlik, akademik özgüven ve boş zaman tatminlerinin belirlenebilmesi adına üç ölçek kullanılırken betimsel sonuçların incelenmesi amacıyla bilgi formu kullanılmıştır. Kurgulanan teorik modele göre belirlenen hipotezler öncelikle düzenlemeler ve temel varsayımların belirlenmesi adına SPSS programına aktarılmıştır. Yapısal modelin test edilmesi için AMOS programı kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucuna göre, genel özyeterliğin akademik özgüven ve boş zaman tatminine etkisi anlamlı bulunmuştur. Ayrıca boş zaman tatmini de akademik özgüveni istatistiksel olarak anlamlı biçimde etkilediği belirlenmiştir. Aracılık analizinde de genel özyeterliğin akademik sosyal yeterliği boş zaman tatmini üzerinden %16,9 oranında açıkladığı, akademik motivasyonu %12,6 ve akademik sosyal doyumu da %14,3 oranında etkilediği tespit edilmiştir. Böylece öğrencilerin genel özyeterlik düzeylerinin akademik özgüvene etkisinde boş zaman tatminin kısmı bir aracılık etkisine sahip olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak, genel özyeterliliğin akademik özgüvene anlamlı bir etkisinin olduğu ve boş zaman tatminin bu etkileşimde önemli bir aracılık role sahip olduğu anlaşılmıştır.
The purpose of this research is to examine the mediating role of leisure satisfaction in the effect of general self-efficacy on academic self-confidence in university students. In the spring term of 2023, 386 students who were students at different universities in Turkey participated in the research. While three scales were used to determine the general self-efficacy, academic self-confidence and leisure satisfaction of the students, the information form was used to examine the descriptive results. The hypotheses determined according to the theoretical model were first transferred to the SPSS program to determine the arrangements and basic assumptions. AMOS program was used to test the structural model. According to the results of the analysis, the effect of general self-efficacy on academic self-confidence and leisure time satisfaction was found to be significant. In addition, it has been determined that leisure time satisfaction has a statistically significant effect on academic self-confidence. In the mediation analysis, it was determined that general self-efficacy explained 16.9% of academic social competence over leisure satisfaction, it affected academic motivation by 12.6% and academic social satisfaction by 14.3%. Thus, it has been determined that leisure satisfaction has a partial mediating effect on the effect of students' general self-efficacy levels on academic self-confidence. As a result, it has been understood that general self-efficacy has a significant effect on academic self-confidence and leisure satisfaction has an important mediating role in this interaction.
Academic self-confidence general self-efficacy leisure time satisfaction
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Rekreasyon |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 7 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .