Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining of the Values of High School Students Related To Physical Education And Sports Lessons According to Some Variables

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı, 946 - 957, 29.10.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1373731

Öz

This research aimed to examine the relationship between high school students' values regarding physical education and sports lessons and some demographic characteristics (gender, age, club license, being in the school team). High school students who continue their education in high schools belonging to the Ministry of National Education participated in our study voluntarily. The sample of the research is composed of high school students who are continuing their high school education in Diyarbakır province in the 2023-2024 academic year and are determined by the easily accessible sampling method. A total of 424 students, 213 girls and 211 boys, participated in our study on a voluntary basis. To collect data in our research, in 2022 Yücekaya M.A. developed by et al. "Physical Education and Sports Lesson High School Values Scale" was used. As a result of the normality test, it was determined that the data was distributed normally and parametric tests were applied. As a result of the analysis, it was determined that the value levels of high school students towards physical education and sports lesson were very high in the total scale and all sub-dimensions. It has been determined that the highest mean in the physical education and sports lesson high school value scale sub-dimensions is "Sportsmanship" and the lowest mean is in the "Respect" sub-dimension.

Kaynakça

  • Akandere, M., Özyalvaç, N. T., ve Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi: Konya Anadolu Lisesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 1-10
  • Aracı H. Okullarda beden eğitimi. Ankara, Bağırgan Yayınevi 2000.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
  • Durdane, İ. E., Arslan, S. (2022). Beden eğitimi ve spor dersinin değerler eğitimine katkısının incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 29-43.
  • Gibbons S. L., Ebbeck V., Weiss MR. (1995). Fair play for kids: Effects on the moral development of children in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport. 66(3), 247-255.
  • Görgüt, İ., ve Tutkun, E. (2018). Views of physical education teachers on values education. Universal Journal of Educational Research, 6(2), 317-332.
  • Işıkgöz, M. E., Esentaş, M., Işıkgöz, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik değer düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Batman il örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(4), 661-676.
  • İşcan, C. D. (2007). İlköğretim düzeyin de değerler eğitimi programının etkililiği [Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Keleş, M. (2019). Beden eğitimi ve spor dersinin değerler eğitimindeki yeri ve önemi (Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale).
  • Koh KT., Ong SW., Camiré M. (2016) Implementation of a values training program in physical education and sport: perspectives from teachers, coaches, students, and athletes. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(3), 295- 312.
  • Kuter F., Kuter M. (2016). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(6), 75-94.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2019). Beden eğitimi ve spor dersi ortaöğretim 9-10-11 ve 12. sınıflar öğretmen kılavuz kitabı, Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve eğitim bilimleri sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Rudd A. (2005). Which “character” should sport develop?. The Physical Educator. 62(4), 205-211.
  • Sağın, A. E., Karabulut, Ö. (2019). Beden eğitimi ve spor dersine yönelik ortaokul öğrencilerinin değer düzeylerinin incelenmesi (Bağcılar ilçesi örneği). Uluslararası Dağcılık ve Tırmanış Dergisi, 2(2), 27-34.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2007). Experimental designs using ANOVA (Vol. 724). Belmont, CA: Thomson/Brooks/Cole.
  • Tan, M., Yaşın, İ. (2023). Lise öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik değer düzeylerinin incelenmesi. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 601-619.
  • Temel, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değer algıları ve tutumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi, Niğde Ömer Halis Üniversitesi]. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Ulusoy, K., Dilmaç, B. (2015). Değerler eğitimi, Pegem Akademi.
  • Yapıcı, A., Kutlu, M. O., ve Bilican, F. I. (2012). Öğretmen Adaylarının Değer Yönelimleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 42(42).
  • Yaran C.S. (2010). Ahlak ve etik. İstanbul, Rağbet Yayınları.
  • Yavuz, M. (2004). Öğretmenlik mesleğine giriş içinde eğitimle ilgili temel kavramlar. Konya, Eğitim Kitapevi Yayınları, 11-34.
  • Yücekaya, M. A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değerlerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Malatya.
  • Yücekaya, M. A., Sağın, A. E., ve Güllü, M. (2022). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Lise Değer Ölçeği: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 252-266.

Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine İlişkin Değerlerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı, 946 - 957, 29.10.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1373731

Öz

Bu araştırma, lise öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değerleri ile bazı demografik özellikleri (cinsiyet, yaş, kulüp lisansı, okul takımında yer alma) arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamıştır. Çalışmamıza Milli Eğitim Bakanlığına ait liselerde eğitim öğretim hayatına devam eden lise öğrencileri gönüllü katılım sağlamışlardır. Araştırmanın örneklemini ise Diyarbakır ilinde 2023-2024 eğitim öğretim yılında lise öğrenimine devam eden ve kolaylıkla ulaşılabilen örneklem yöntemi ile belirlenen lise öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmamıza 213 kız, 211 erkek toplam 424 öğrenci gönüllülük esasına dayalı olarak dahil olmuşlardır. Araştırmamızda veri toplamak için Yücekaya M.A. ve diğerleri tarafından 2022’de geliştirilen ‘’Beden Eğitimi ve Spor Dersi Lise Değerler Ölçeği’’ kullanılmıştır. Yapılan normallik sınaması sonucunda verilerin normal dağıldığı tespit edilmiş ve parametrik testler uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda lise öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik değer düzeylerinin ölçek toplamı ile tüm alt boyutlarında çok yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Beden eğitimi ve spor dersi lise değer ölçeği alt boyutlarında en yüksek ortalamasının ‘’Sportmenlik’’ en düşük ortalamanın ise ‘’Saygı’’ alt boyutunda olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akandere, M., Özyalvaç, N. T., ve Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi: Konya Anadolu Lisesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 1-10
  • Aracı H. Okullarda beden eğitimi. Ankara, Bağırgan Yayınevi 2000.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
  • Durdane, İ. E., Arslan, S. (2022). Beden eğitimi ve spor dersinin değerler eğitimine katkısının incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 29-43.
  • Gibbons S. L., Ebbeck V., Weiss MR. (1995). Fair play for kids: Effects on the moral development of children in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport. 66(3), 247-255.
  • Görgüt, İ., ve Tutkun, E. (2018). Views of physical education teachers on values education. Universal Journal of Educational Research, 6(2), 317-332.
  • Işıkgöz, M. E., Esentaş, M., Işıkgöz, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik değer düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Batman il örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(4), 661-676.
  • İşcan, C. D. (2007). İlköğretim düzeyin de değerler eğitimi programının etkililiği [Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Keleş, M. (2019). Beden eğitimi ve spor dersinin değerler eğitimindeki yeri ve önemi (Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale).
  • Koh KT., Ong SW., Camiré M. (2016) Implementation of a values training program in physical education and sport: perspectives from teachers, coaches, students, and athletes. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(3), 295- 312.
  • Kuter F., Kuter M. (2016). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(6), 75-94.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2019). Beden eğitimi ve spor dersi ortaöğretim 9-10-11 ve 12. sınıflar öğretmen kılavuz kitabı, Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve eğitim bilimleri sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Rudd A. (2005). Which “character” should sport develop?. The Physical Educator. 62(4), 205-211.
  • Sağın, A. E., Karabulut, Ö. (2019). Beden eğitimi ve spor dersine yönelik ortaokul öğrencilerinin değer düzeylerinin incelenmesi (Bağcılar ilçesi örneği). Uluslararası Dağcılık ve Tırmanış Dergisi, 2(2), 27-34.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2007). Experimental designs using ANOVA (Vol. 724). Belmont, CA: Thomson/Brooks/Cole.
  • Tan, M., Yaşın, İ. (2023). Lise öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik değer düzeylerinin incelenmesi. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 601-619.
  • Temel, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değer algıları ve tutumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi, Niğde Ömer Halis Üniversitesi]. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Ulusoy, K., Dilmaç, B. (2015). Değerler eğitimi, Pegem Akademi.
  • Yapıcı, A., Kutlu, M. O., ve Bilican, F. I. (2012). Öğretmen Adaylarının Değer Yönelimleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 42(42).
  • Yaran C.S. (2010). Ahlak ve etik. İstanbul, Rağbet Yayınları.
  • Yavuz, M. (2004). Öğretmenlik mesleğine giriş içinde eğitimle ilgili temel kavramlar. Konya, Eğitim Kitapevi Yayınları, 11-34.
  • Yücekaya, M. A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değerlerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Malatya.
  • Yücekaya, M. A., Sağın, A. E., ve Güllü, M. (2022). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Lise Değer Ölçeği: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 252-266.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Egzersiz Psikolojisi
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Sıtkı Özbek 0000-0001-6280-1434

Ender Özbek 0000-0003-4348-5290

Erken Görünüm Tarihi 25 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2023
Kabul Tarihi 24 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Özbek, S., & Özbek, E. (2023). Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine İlişkin Değerlerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 6(1-Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı), 946-957. https://doi.org/10.38021/asbid.1373731

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366