Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Halk Oyunları Oynayan Bireylerin Halk Oyunlarına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 170 - 181, 28.03.2024
https://doi.org/10.38021/asbid.1388421

Öz

Bu araştırmada halk oyunları oynayan bireylerin halk oyunlarına yönelik tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmamıza gönüllülük esası göz edilerek Alanya Alaattin Keykubat Üniversitesinde aktif olarak halk oyunları eğitimi alan ve oynayan 193 birey gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmamızda araştırmacılar tarafından oluşturulan demografik bilgiler forumu ve Tekkurşun Demir, Özbek ve Gündüz (2022) tarafından geçerlilik güvenirliği yapılan Halk Oyunlarına Yönelik Tutum Ölçeği (HOYTÖ) kullanılmıştır. Veri analizinde SPSS 25 paket programı kullanılmış olup, verilerin istatistiksel olarak frekans analizi, güvenirlilik katsayısı hesaplamaları, Mann Witney U testi, Kruskal Walls H testleri %95 güven aralığına göre yapılmıştır. Araştırmamızda yaş değişkeninde yaş ortalamalarının bir birine yakın değerlerde olduğu, cinsiyet değişkeninde kadınların erkeklere nazaran daha fazla olduğu, lisans üstü öğrencilerin lisan öğrencilerine nazaran negatif yönde olduğu, aylık gelir seviyeleri değişkeninde asgari ücret üstü bireylerin asgari ücret altı bireylere oranla pozitif yönde olduğu, halk oyunları tecrübesi değişkeninde 1-2 yıl eğitim alan ve aktif olarak halk eğitimi oynayan bireylerin 3-4 yıl ve 5 yıl ve üstü bireylere nazaran pozitif yönde olduğu görülmüştür. Sonuç olarak; Katılımcıların eğitim düzeyleri ve yaş değişkenleri ile Halk Oyunlarına Yönelik Tutum düzeyleri arasında ölçek toplam puanı ve üç alt boyutta istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu, katılımcıların cinsiyetleri ile Halk Oyunlarına Yönelik Tutum düzeylerine göre sadece duyuşsal boyutta erkek katılımcılar lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu, Bilişsel boyut, davranışsal boyut ve ölçek toplam puanlarında Lisansüstü katılımcıların puanlarının lisans mezunu katılımcılardan yüksek olduğu, katılımcıların halk oyunları tecrübesi ile ölçek toplam puanı ve davranışsal boyutta istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu görülmüştür (p>0.05).

Kaynakça

  • Alkaya, Ö. Z., Kaya, M., ve Gülbeyaz, K. (2016). Inverstigation of the shoulder halay in area Tokat. Eurasian Acedemy of Sciences Social Sciences Journal, 7(7), 208-216. Doi: http://doi.org/10.17740/eas.soc.2016.V7‐13
  • Aslan, B. E. (2020, Haziran 13-14). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının halk oyunları dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. 3.Uluslararasi Beden Eğitimi, Spor, Rekreasyon ve Dans Kongresi, İstanbul, Tü-rkiye. Doi: https://doi.org/10.38021/asbid.694249
  • Baumgartner, T. A., Jackson, A. S., Mahar, M. T., ve Rowe, D. A. (2003). Measurement for evaluation in physical education and exercise science. (7th ed.). McGraw-Hill, Newyork.
  • Blake, A., Miller, W. C., ve Brown, D. A. (2000). Adiposity does not hinder the fitness response to exercise train-ing in obese women. J, Sports Med. Phys. Fitness 40(2), 107-177. Doi: http: doi.org/10.1097//00005768-199990501-01569
  • Çetin, M., ve Kuru, E. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin belir-lenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,11(1), 1-8.
  • Demirel, M. (2012). Beden eğitimi öğretmenlerinin halk oyunlarına olan tutumlarının incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Filippin, A., ve Paccagnellac, M. (2012). Family background, self- conpetebcies for analysis and appkications (8th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Gard, M. (2003). Being some else: Using dance in anti-opperessive teaching. Educational Review, 55(2), 211. Doi: https://doi.org/10.1080/0013191032000072236
  • Gezer, E. (2002) Halk oyunları eğiticileri ve oyuncularının halk oyunlarına yönelme nedenlerinin değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Grandjean, P. W., Crouse, S. F., ve Rohack, J. J. (2000). Influence of cholesterol status on blood lipid and lipopro-tein enzyme responses to aerobic exercise. Jappl Physiol, 89(2), 472- 480. Doi: http://doi.org/10.1152/jappl.2000.89.2.472.
  • Heyworth, J. N. (2013). Developing social skills though music: the impact of general classroom music in an Aus-tralian lower socio- economic area primary school. Childhood Education, 89(4), 234-242. Doi: http://doi.org/10.1080/00094056.2013.815553
  • Karakaş, M. E. (2018) Spor bilimleri fakültesinde okuyan öğrencilerin türk halk oyunları hakkındaki görüşleri. (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaya, M. (2009). Farklı yöreleri oynayan halk oyuncuların fiziksel parametrelerinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi) Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Kaya, M. (2014). Halk danscılarının görsel algılama ve uzaysal beklenti düzeylerinin incelenmesi. (Doktora tezi). Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Koch, S. C., Riege, R. F. F., Tisborn, K., & Biondo, J. (2019). Effects of dance movemenet threapy and dance on health- related psychological outcomes. A meta- analiysis update. Frontiers İn Psychology, 10(10), 1806. Doi: 10.3389/fpsyg.2019.01806.
  • Kurt, S, Hazar, S., İbiş, S., Albay, B., ve Kurt, Y. (2010). Orta yaş sedanter kadınlarda sekiz haftalık step-aerobik egzersizinin bazı fiziksel uygunluk parametrelerine etkilerinin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilim-leri Dergisi,7(1), 665-674.
  • Mckay, M., & Fainning, P. (2018). Özgüven (12. Baskı), Arkadaş Yayınları, Ankara.
  • Newnam, H. M. (2001). The effects of participation in selected dance activities on self- efficacy and movement skills in children with educable mental retardation. The Florida State Universitiy, Colloge of Education, USA. UMI NO:3034059.
  • Ökten, N. (2002). Türk halk oyunlarında kullanılan temel hareketlerin tespiti ve anatomik analiz. (Sanatta yeterlilik tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ötken, N. (2011). Toplumsal cinsiyet bağlamında halk oyunlarında kadın. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 269.
  • Pehlevan, Ş. (2010). Zihinsel engelli çocukların sosyalleşmelerinde Türk halk oyunlarının etkisinin araştırılması. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Pınar, Y., Çetin, E., ve Aktop, A. (2018). Farklı yaş kadınlarda step-aerobik egzersizlerinin aerobik kapasite ve beden kompozisyonu üzerine etkisi. Spormetre, 16(1), 49-54. Doi: https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000341
  • Schellenberg, E. G., Corrigall, K. A., Dys, S. P., ve Malti, T. (2015). Group music training and children spro social skills, Plos One,10 (10), e0141449. Doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0141449
  • Sun, E. (2015). Sporun lise öğrencilerinin özgüven düzeylerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Sütçü İmam Üniversi-tesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Şiraz, M. (2008). Türk halk oyunlarıyla ilgilenen bireylerin halk oyunlarına yönelme sebepleri. (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Theodorakou, K., ve Zervas, Y. (2003). The effects of creative movement teaching method and traditional teaching method on elementary school childrens self- esteem, Sport, Education and Society, 8(1),91-104. Doi: https://doi.org/10.1080/1357332032000050088
  • Tekkurşun Demir, G., Özbek, E. ve Gündüz, N. (2022). Halk oyunlarına yönelik tutum ölçeği (HOYTÖ): geçerlik ve güvenirlik çalişmasi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(2), 68-77. Doi: https://doi.org/10.33689/spormetre.1062690
  • Uslu, M. (2014). Halk oyunları çalışmalarının üniversite öğrencilerinin psiko-sosyal gelişimlerine etkisi, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 39(39),1-6.
  • Ustaoğlu Hoşver, P., Tiryaki, K., ve Pehlivan, M. (2020). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının halk oyunları dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 15-23. Doi: https://doi.org/10.38021/asbid.694249
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri güncelleştirilmiş geliştirilmiş. (5. Baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Wilmore, J. H., ve Costill, D. L. (2004). Physiology of sport and exercise, third edition, human kinetics, Printed in Hong Kong.

Examination of the Attitudes of Individuals Playing Folk Dances Towards Folk Dances

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 170 - 181, 28.03.2024
https://doi.org/10.38021/asbid.1388421

Öz

The purpose of this study is to investigate the attitudes of individuals who perform folk dances towards folk dances. 193 people who actively studied and performed folk dances at Alanya Aladdin Keykubat University participated voluntarily in our study. Tekkurşun Demir, Ozbek, and Gündüz (2022) established the validity and reliability of the Attitude Scale Towards Folk Dances (ASTFD), which was used in our study. In accordance with the 95% confidence interval, statistical frequency analysis, reliability coefficient calculations, the Mann Witney U test, and the Kruskal Wallis H test were conducted using the SPSS 25 package program. In the age variable of our research, the average age is close to each other, in the gender variable, women are more than men, graduate students are negative compared to undergraduate students, in the monthly income levels variable, individuals above the minimum wage are positive compared to individuals below the minimum wage, in the folk dance experience variable, individuals who receive 1-2 years of education and actively play folk dance are positive compared to individuals who are 3-4 years and 5 years and above. As a result, it was observed that According to the results of the Man Witney U Test conducted between the ages of the individuals and their Attitudes towards Folk Dances, there was a statistically significant difference in the scale total score and three sub-dimensions (p<0.05); participants aged 19 and over had higher scores than those aged 18 and under in cognitive dimension, behavioral dimension, and scale total scores; in the affective dimension, the scores of the participants aged 18 and under were higher than the participants aged 19 and over; according to the results of the Man Witney U Test conducted between the genders of the participants and their Attitudes towards Folk Dances, there was a statistically significant difference in favor of male participants only in the affective dimension; according to the results of the Man Witney U Test conducted between the education levels of the participants and their Attitudes towards Folk Dances, there was a statistically significant difference in the scale total score and three sub-dimensions (p<0.05); the scores of the graduate participants in the cognitive dimension, behavioral dimension and scale total scores were higher than those of the undergraduate graduates; in the affective dimension, the scores of the undergraduate graduates were higher than the postgraduate graduates; according to the results of the Kruskal Wallis H Test conducted between the participants' experience of folk dances and their level of Attitude towards Folk Dances, there was a statistically significant difference in scale total score and behavioral dimension (p<0.05); in the analysis carried out to determine the source of the difference, it was found that the scores of the participants with 5 years or more experience in both the total scale and the behavioral dimension were higher than the participants with 1-2 years of experience; according to the results of the Man-Witney U Test administered between the income levels of the participants and their Attitudes towards Folk Dances, there was not a significant distinction in the scale's total score or any of its three subdimensions (p>0.05).

Kaynakça

  • Alkaya, Ö. Z., Kaya, M., ve Gülbeyaz, K. (2016). Inverstigation of the shoulder halay in area Tokat. Eurasian Acedemy of Sciences Social Sciences Journal, 7(7), 208-216. Doi: http://doi.org/10.17740/eas.soc.2016.V7‐13
  • Aslan, B. E. (2020, Haziran 13-14). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının halk oyunları dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. 3.Uluslararasi Beden Eğitimi, Spor, Rekreasyon ve Dans Kongresi, İstanbul, Tü-rkiye. Doi: https://doi.org/10.38021/asbid.694249
  • Baumgartner, T. A., Jackson, A. S., Mahar, M. T., ve Rowe, D. A. (2003). Measurement for evaluation in physical education and exercise science. (7th ed.). McGraw-Hill, Newyork.
  • Blake, A., Miller, W. C., ve Brown, D. A. (2000). Adiposity does not hinder the fitness response to exercise train-ing in obese women. J, Sports Med. Phys. Fitness 40(2), 107-177. Doi: http: doi.org/10.1097//00005768-199990501-01569
  • Çetin, M., ve Kuru, E. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin belir-lenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,11(1), 1-8.
  • Demirel, M. (2012). Beden eğitimi öğretmenlerinin halk oyunlarına olan tutumlarının incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Filippin, A., ve Paccagnellac, M. (2012). Family background, self- conpetebcies for analysis and appkications (8th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Gard, M. (2003). Being some else: Using dance in anti-opperessive teaching. Educational Review, 55(2), 211. Doi: https://doi.org/10.1080/0013191032000072236
  • Gezer, E. (2002) Halk oyunları eğiticileri ve oyuncularının halk oyunlarına yönelme nedenlerinin değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Grandjean, P. W., Crouse, S. F., ve Rohack, J. J. (2000). Influence of cholesterol status on blood lipid and lipopro-tein enzyme responses to aerobic exercise. Jappl Physiol, 89(2), 472- 480. Doi: http://doi.org/10.1152/jappl.2000.89.2.472.
  • Heyworth, J. N. (2013). Developing social skills though music: the impact of general classroom music in an Aus-tralian lower socio- economic area primary school. Childhood Education, 89(4), 234-242. Doi: http://doi.org/10.1080/00094056.2013.815553
  • Karakaş, M. E. (2018) Spor bilimleri fakültesinde okuyan öğrencilerin türk halk oyunları hakkındaki görüşleri. (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaya, M. (2009). Farklı yöreleri oynayan halk oyuncuların fiziksel parametrelerinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi) Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Kaya, M. (2014). Halk danscılarının görsel algılama ve uzaysal beklenti düzeylerinin incelenmesi. (Doktora tezi). Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Koch, S. C., Riege, R. F. F., Tisborn, K., & Biondo, J. (2019). Effects of dance movemenet threapy and dance on health- related psychological outcomes. A meta- analiysis update. Frontiers İn Psychology, 10(10), 1806. Doi: 10.3389/fpsyg.2019.01806.
  • Kurt, S, Hazar, S., İbiş, S., Albay, B., ve Kurt, Y. (2010). Orta yaş sedanter kadınlarda sekiz haftalık step-aerobik egzersizinin bazı fiziksel uygunluk parametrelerine etkilerinin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilim-leri Dergisi,7(1), 665-674.
  • Mckay, M., & Fainning, P. (2018). Özgüven (12. Baskı), Arkadaş Yayınları, Ankara.
  • Newnam, H. M. (2001). The effects of participation in selected dance activities on self- efficacy and movement skills in children with educable mental retardation. The Florida State Universitiy, Colloge of Education, USA. UMI NO:3034059.
  • Ökten, N. (2002). Türk halk oyunlarında kullanılan temel hareketlerin tespiti ve anatomik analiz. (Sanatta yeterlilik tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ötken, N. (2011). Toplumsal cinsiyet bağlamında halk oyunlarında kadın. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 269.
  • Pehlevan, Ş. (2010). Zihinsel engelli çocukların sosyalleşmelerinde Türk halk oyunlarının etkisinin araştırılması. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Pınar, Y., Çetin, E., ve Aktop, A. (2018). Farklı yaş kadınlarda step-aerobik egzersizlerinin aerobik kapasite ve beden kompozisyonu üzerine etkisi. Spormetre, 16(1), 49-54. Doi: https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000341
  • Schellenberg, E. G., Corrigall, K. A., Dys, S. P., ve Malti, T. (2015). Group music training and children spro social skills, Plos One,10 (10), e0141449. Doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0141449
  • Sun, E. (2015). Sporun lise öğrencilerinin özgüven düzeylerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Sütçü İmam Üniversi-tesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Şiraz, M. (2008). Türk halk oyunlarıyla ilgilenen bireylerin halk oyunlarına yönelme sebepleri. (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Theodorakou, K., ve Zervas, Y. (2003). The effects of creative movement teaching method and traditional teaching method on elementary school childrens self- esteem, Sport, Education and Society, 8(1),91-104. Doi: https://doi.org/10.1080/1357332032000050088
  • Tekkurşun Demir, G., Özbek, E. ve Gündüz, N. (2022). Halk oyunlarına yönelik tutum ölçeği (HOYTÖ): geçerlik ve güvenirlik çalişmasi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(2), 68-77. Doi: https://doi.org/10.33689/spormetre.1062690
  • Uslu, M. (2014). Halk oyunları çalışmalarının üniversite öğrencilerinin psiko-sosyal gelişimlerine etkisi, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 39(39),1-6.
  • Ustaoğlu Hoşver, P., Tiryaki, K., ve Pehlivan, M. (2020). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının halk oyunları dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 15-23. Doi: https://doi.org/10.38021/asbid.694249
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri güncelleştirilmiş geliştirilmiş. (5. Baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Wilmore, J. H., ve Costill, D. L. (2004). Physiology of sport and exercise, third edition, human kinetics, Printed in Hong Kong.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Erhan Buyrukoğlu 0000-0002-8459-9270

Mehmet Bilgin Karademir 0000-0003-0239-1204

Murat Yetkin 0000-0002-5452-8236

Erken Görünüm Tarihi 28 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2023
Kabul Tarihi 19 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Buyrukoğlu, E., Karademir, M. B., & Yetkin, M. (2024). Examination of the Attitudes of Individuals Playing Folk Dances Towards Folk Dances. Mediterranean Journal of Sport Science, 7(1), 170-181. https://doi.org/10.38021/asbid.1388421

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366