Bu araştırmada halk oyunları oynayan bireylerin halk oyunlarına yönelik tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmamıza gönüllülük esası göz edilerek Alanya Alaattin Keykubat Üniversitesinde aktif olarak halk oyunları eğitimi alan ve oynayan 193 birey gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmamızda araştırmacılar tarafından oluşturulan demografik bilgiler forumu ve Tekkurşun Demir, Özbek ve Gündüz (2022) tarafından geçerlilik güvenirliği yapılan Halk Oyunlarına Yönelik Tutum Ölçeği (HOYTÖ) kullanılmıştır. Veri analizinde SPSS 25 paket programı kullanılmış olup, verilerin istatistiksel olarak frekans analizi, güvenirlilik katsayısı hesaplamaları, Mann Witney U testi, Kruskal Walls H testleri %95 güven aralığına göre yapılmıştır. Araştırmamızda yaş değişkeninde yaş ortalamalarının bir birine yakın değerlerde olduğu, cinsiyet değişkeninde kadınların erkeklere nazaran daha fazla olduğu, lisans üstü öğrencilerin lisan öğrencilerine nazaran negatif yönde olduğu, aylık gelir seviyeleri değişkeninde asgari ücret üstü bireylerin asgari ücret altı bireylere oranla pozitif yönde olduğu, halk oyunları tecrübesi değişkeninde 1-2 yıl eğitim alan ve aktif olarak halk eğitimi oynayan bireylerin 3-4 yıl ve 5 yıl ve üstü bireylere nazaran pozitif yönde olduğu görülmüştür. Sonuç olarak; Katılımcıların eğitim düzeyleri ve yaş değişkenleri ile Halk Oyunlarına Yönelik Tutum düzeyleri arasında ölçek toplam puanı ve üç alt boyutta istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu, katılımcıların cinsiyetleri ile Halk Oyunlarına Yönelik Tutum düzeylerine göre sadece duyuşsal boyutta erkek katılımcılar lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu, Bilişsel boyut, davranışsal boyut ve ölçek toplam puanlarında Lisansüstü katılımcıların puanlarının lisans mezunu katılımcılardan yüksek olduğu, katılımcıların halk oyunları tecrübesi ile ölçek toplam puanı ve davranışsal boyutta istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu görülmüştür (p>0.05).
The purpose of this study is to investigate the attitudes of individuals who perform folk dances towards folk dances. 193 people who actively studied and performed folk dances at Alanya Aladdin Keykubat University participated voluntarily in our study. Tekkurşun Demir, Ozbek, and Gündüz (2022) established the validity and reliability of the Attitude Scale Towards Folk Dances (ASTFD), which was used in our study. In accordance with the 95% confidence interval, statistical frequency analysis, reliability coefficient calculations, the Mann Witney U test, and the Kruskal Wallis H test were conducted using the SPSS 25 package program. In the age variable of our research, the average age is close to each other, in the gender variable, women are more than men, graduate students are negative compared to undergraduate students, in the monthly income levels variable, individuals above the minimum wage are positive compared to individuals below the minimum wage, in the folk dance experience variable, individuals who receive 1-2 years of education and actively play folk dance are positive compared to individuals who are 3-4 years and 5 years and above. As a result, it was observed that According to the results of the Man Witney U Test conducted between the ages of the individuals and their Attitudes towards Folk Dances, there was a statistically significant difference in the scale total score and three sub-dimensions (p<0.05); participants aged 19 and over had higher scores than those aged 18 and under in cognitive dimension, behavioral dimension, and scale total scores; in the affective dimension, the scores of the participants aged 18 and under were higher than the participants aged 19 and over; according to the results of the Man Witney U Test conducted between the genders of the participants and their Attitudes towards Folk Dances, there was a statistically significant difference in favor of male participants only in the affective dimension; according to the results of the Man Witney U Test conducted between the education levels of the participants and their Attitudes towards Folk Dances, there was a statistically significant difference in the scale total score and three sub-dimensions (p<0.05); the scores of the graduate participants in the cognitive dimension, behavioral dimension and scale total scores were higher than those of the undergraduate graduates; in the affective dimension, the scores of the undergraduate graduates were higher than the postgraduate graduates; according to the results of the Kruskal Wallis H Test conducted between the participants' experience of folk dances and their level of Attitude towards Folk Dances, there was a statistically significant difference in scale total score and behavioral dimension (p<0.05); in the analysis carried out to determine the source of the difference, it was found that the scores of the participants with 5 years or more experience in both the total scale and the behavioral dimension were higher than the participants with 1-2 years of experience; according to the results of the Man-Witney U Test administered between the income levels of the participants and their Attitudes towards Folk Dances, there was not a significant distinction in the scale's total score or any of its three subdimensions (p>0.05).
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor Faaliyetleri Yönetimi |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 19 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .