Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinde Epistemik Merak ile Öğretim Motivasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 446 - 468
https://doi.org/10.38021/asbid.1497121

Öz

Araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinde epistemik merak ile öğretim motivasyonu arasındaki ilişki düzeyini belirlemektir. Öğretmenlerin öğretme motivasyonları ile epistemik merak arasındaki ilişkinin araştırılmasının, eğitim ve öğretimde en önemli faktörlerden biri olan öğretmenlerin mesleki üretkenliklerinin geliştirilmesine katkı sağlayabileceği düşünülmektedir. Araştırmanın örneklem grubunu Kayseri ilindeki ortaokullarda görev yapan 143 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada Litman ve Spielberger (2003) tarafından geliştirilen ve Yazıcı (2020) tarafından Türkçe'ye uyarlanan demografik bilgi formu ve epistemik merak ölçeği kullanılmıştır. Aynı zamanda veri toplama aracı olarak Kauffman vd. (2011) tarafından geliştirilen, Candan ve Gencel (2015) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Öğretme Motivasyonu Ölçeği" kullanılmıştır. Sonuç olarak ilgi, yoksunluk, epistemik merak toplamı ve öğretme motivasyonu değerlerinde cinsiyete göre farklılık yoktur. Katılımcıların medeni durumlarına göre ilgi, yoksunluk, epistemik merak toplamı ve öğretme motivasyonu değerleri arasında fark yoktur. Katılımcıların ilgi değerleri arasında en az kıdemli grup ile en kıdemli grup arasında fark bulunmuştur. Orta kıdeme sahip olanların ilgi değerleri ile diğer gruplar arasında fark yoktur. Katılımcılar arasında yoksunluk, epistemik merak toplamı ve öğretim motivasyonu değişkenleri açısından öğrenim yılına göre farklılık yoktur. Düzenli spor aktivitesine göre ilgi, yoksunluk, epistemik merak ve öğretme motivasyonu değişkenleri arasında fark yoktur. Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinde epistemik merak ile öğretme motivasyonu arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmamızın sonuçlarına göre değişkenler arasında düşük düzeyde ve pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Çalışmamızın sonuçlarına bakıldığında, öğretmenlerin epistemik merakları ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişki dikkate alındığında, nitelikli eğitim verebilmek için mesleki iyileştirmeler yoluyla öğretme motivasyonlarının artırılması ve aynı doğrultuda epistemik meraklarının artırılması gerektiği düşünülmektedir.

Etik Beyan

Bu çalışma için etik kurul onayı, Erciyes Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu'nun 29.08.2023 tarih ve 319 başvuru numaralı karar formu esas alınarak alınmıştır. "Mevcut araştırma sırasında "Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi" çerçevesinde hareket ettik.

Kaynakça

  • Addison, R., & Brundrett, M. (2008). Motivation and demotivation of teachers in primary schools: the challenge of change, Education 3–13, 36(1), 79-94. https://doi.org/10.1080/03004270701733254
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-361.
  • Altunışık, S. (2016). Ortaokul öğrencilerinin fene yönelik merak, motivasyon ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi: bir yapısal eşitlik modellemesi (Tez No. 446595) [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi-Uşak]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Amorim Neto, R. C. (2013). Teachers’ job satisfaction and loneliness in Brazil: Testing an integrative model (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations & Theses. (3625128).
  • Avcı O. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenleri ile diğer branş öğretmenlerinde öğretme motivasyonu ve öğretmen öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Ayaydın, M., & Tok, H. (2015). Motivasyonu etkileyen faktörlere ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies - International Periodicial For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 10(11), 187-200.ISSN:1308-2140, www.trurkishstudies.net, DOI Number: 10.7827/TurkishStudies.8530.
  • Bahadır, A. (2023). Öğretmenlerin meraklılık düzeylerinin ve web 2.0 araçları kullanım yetkinliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Balcı, E. (1990). Eğitim yönetiminde güdülemenin doğası ve insan gereksinimleri. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 271-279
  • Balcı, A. (2011). Etkili okul, okul geliştirme, kuram uygulama ve araştırma. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Başdal, M. (2021). Öğretmen adaylarının mesleki kimlikleri, öğretmen özyeterlik inançları ve öğretme motivasyonları arasındaki ilişkiler. Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Berlyne, D. E. (1954). A theory of human curiosity, British Journal of Psychology, 45, 180–191.
  • Berlyne, D. E. (1960). Mcgraw-hill series in psychology, conflict, arousal, and curiosity. New York: McGraw-Hill Book Company.
  • Berlyne, D. E. (1963). Complexity and incongruity variables as determinants of exploratory choice and evaluative ratings. Canadian Journal of Psychology/Revue Canadienne de Psychologie, 17(3), 274–290
  • Bishay, A. (1996). “teacher motivationan job satisfaction: a study employing the experience sampling method”. Journal of Under Graduate Sciences, 3:147-154.
  • Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of ınstruction. Cambridge: MA Belknap Press.
  • Butler, R. (2007). Teachers' achievement goal orientations and associations with teachers' help seeking: examination of a novel approach to teacher motivation. Journal of Educational Psychology, 99(2), 241.
  • Büyükses, L. (2010). Öğretmenlerin ı̇ş ortamındaki motivasyonunu etkileyen etmenler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Candan, D. G. & Gencel, İ. E. (2015). Öğretme motivasyonu ölçeğini Türkçe ’ye uyarlama çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,36,72-89.
  • Cochran-Smith, M., & Zeichner, K. (2005). Studying teacher education: the report of the AERA panel on research and teacher education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Çelik, H., & Terzi, A. R. (2017). An analysis of formation teacher candidates’ attitudes towards copying and their level of teaching motivation. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7(3), 349-362.
  • Çöndü, A. (1999). Beden eğitimi ve sporda özel öğretim yöntemleri, Ankara: Nobel Yayım Dağıtım.
  • Demirel, M., & Coşkun, Y. D. (2009). Üniversite öğrencilerinin meraklılık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 111-134.
  • Deringöl, Y. (2019). Teaching motivation and attitude towards teaching profession: the case of pre-service primary school teachers. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 295-310.
  • Dewey, J. (1910). Science as subject-matter and as method. Science, 31(787), 121-127.
  • Dewey, J. (1910). How we think. Lexington, MA, US: DC Heath.
  • Dewey, J. (1913). Interest and effort in education. Houghton Mifflin.
  • Duraku, Z. H., Blakaj, V., Likaj, E. S., Boci, L. & Shtylla, H. (2022). Professional training improves early education teachers’ knowledge, skills, motivation, and self-efficacy. Frontiers in Education, 7, 1-11. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.980254.
  • Engel, S. (2013). A case for curiosity. Educational Leadership, 70(5), 36–40.
  • Eren, A. (2009). Examining the relationship between epistemic curiosity and achievement goals. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 36, 129-144.
  • Ertürk, N. O. (2013). The role of altruism in the motivation of English language teachers. Ekev Akademi, 17(54), 173-186.
  • Eyal, O., & Roth, G. (2011). Principals’ leadership and teachers’ motivation: self-determination theory analysis. Journal of Educational Administration, 49, 256–275.
  • Freed, D. (2020). International school principals’ insights and experiences with teacher motivation. (Doktora Tezi). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 28264890).
  • Görlitz, D. E., & Wohlwill, J. F. (1987). Curiosity, imagination, and play: on the development of spontaneous cognitive motivational processes. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Güngör, A. (2019). Okul yöneticilerinin duygu yönetimi yeterlilikleri ile öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Huang, D., Wang, L., Zhou, M., & Zhang, J. (2010). Gender difference in motives of knowledge searching: measurement ınvariance and factor mean comparison of the ınterest/deprivation epistemic curiosity. 2010 IEEE 2nd Symposium on Web Society, 258-263.
  • İşi̇güzel, B. (2013). Almanca öğretmen adaylarının alman diline yönelik motivasyon düzeylerinin saptanması. Electronic Turkish Studies, 8(12).
  • James, W., Burkhardt, F., Bowers, F., & Skrupskelis, I. K. (1890). The Principles of Psychology, 1(2), London: Macmillan.
  • Jang, H., Kim, E. J., & Reeve, J. (2012). Longitudinal test of self-determination theory's motivation mediation model in a naturally occurring classroom context. Journal of Educational Psychology, 104(4), 1175– 1188.
  • Jesus, S. N., & Lens W. (2005). “An ı̇ntegrated model forth study of teacher motivation, applied psychology”. An İnter National Review, 54(1), 119-134.
  • Kagan, J. (1972). Motives and development. Journal of Personality and Social Psychology, 22(1), 51-66.
  • Kashdan, T. B., & Silvia, P. J. (2009). Curiosity and interest: the benefits of thriving on novelty and challenge. Oxford Handbook of Positive Psychology, 2, 367-374.
  • Katırcıoğlu, E. (2022). Epistemik merak, iş becerikliliği ve algılanan örgütsel desteğin yenilikçi iş davranışına etkisi: beş yıldızlı otel işletmelerinde bir uygulama. Doktora Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kauffman, D. F., Yılmaz Soylu, M., & Duke, B. (2011). Öğretme motivasyonu ölçeğinin geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 279-290
  • Keung, Y., Shan, K., & Fong, C. (2012). The impact of curiosity and external regulation on intrinsic motivation: An empirical study in Hong Kong Education. Psychology Research, 5(2), 295-307.
  • Koo, D. M., & Choi, Y.Y. (2010) Knowledge search and people with high epistemic curiosity. Computers in Human Behavior, 26(1), 12-22.
  • Kunter, M., Frenzel, A., Nagy, G., Baumert, J., & Pekrun, R. (2011). Teacher enthusiasm: Dimensionality and context specificity. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 289–301. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.07.001
  • Langevin, R. (1971). Is curiosity a unitary construct? Canadian Journal of Psychology, 25, 360–374.
  • Leslie, I. (2014). Curious: the desire to know and why your future depends On İt. Basic Books.
  • Leslie, I. (2014). Merak. (Çev. Can Evren Topakbaş). İstanbul: Ntv Yayınları.
  • Litman, J. A., & Spielberger, C. D. (2003). Measuring epistemic curiosity and its diversive and specific components. Journal of Personality Assessment, 80(1). 75-86.
  • Litman, J. (2005). Curiosity and the pleasures of learning: wanting and liking new information. Cognition and Emotion, 19(6), 793-814
  • Litman, J. A., & Silvia, P. J. (2006). The latent structure of trait curiosity: evidence for interest and deprivation curiosity dimensions. Journal of Personality Assessment, 86(3), 318-328.
  • Litman, J. A. (2012). Epistemic curiosity. Invited chapter ın: s. Norbert (ed.) Encyclopedia of the science of learning (1162-1165). New York: Springer- Verlag.
  • Litman, J. A., & Mussel P. (2013). Validity of the interest-and deprivation-type epistemic curiosity model in Germany. Journal of Individual Differences.
  • Livio, M. (2017). Why?: What makes us curious. Simon and Schuster.
  • Loewenstein, G. (1994). The psychology of curiosity: A review and reinterpretation. Psychological Bulletin, 116(1), 75–98.
  • Mahmutoğulları, D. (2015). Hizmet içi eğitim algısının işgörenlerin öğrenme motivasyonu üzerine etkisi: Bodrum örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Mark, A. (2015). Factors ınfluencing teachers’ motivation and jobperformance in kibaha district, Tanzania.Dissertation. University of Tanzania.
  • Memişoğlu, S. P., & Kalay, M. (2017). İlkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılık ve motivasyonları arasındaki ilişki. Turkish Studies - International Periodicial For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 12(4), 367-392. ISSN:1308- 2140, www.trurkishstudies.net, DOI Number: 10.7827/TurkishStudies.11379.
  • Naylor, F. D. (1981). A state‐trait curiosity inventory. Australian Psychologist, 16(2), 172-183.
  • Paunonen, S., & Ashton, M. (2001). Big five predictors of academicachievement. Journal of Research in Personality,35(1), 78–90.
  • Pelletier, L. G., & Rocchi, M. (2015). Teachers’ motivation in the classroom. In w. C. Liu, j. C. Wang,ve r. M. Ryan, building autonomous learners: perspectives from research and practice using self-determination theory. Springer.
  • Pluck, G., & Johnson, H. (2011). Stimulating curiosity to enhance learning. Education Science and Psychology, 2(19), 24-31.
  • Rossing, B. E. (1978). Extension of berlyne's theory of epistemic curiosity to adult learners: factors related to the desire for knowledge. (Unpublished PhD Thesis). University of Georgia, Athens.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation,social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68 78.
  • Spielberger, C. D., & Starr, L. M. (1994). Curiosity and exploratory behavior. In h. F. O’neil, jr., and m. Drillings (eds.), motivation: theory and research (Pp. 221–243). Hillsdale, NJ: Erlbaum
  • Şahin, M. (1999). Milli Eğitim Bakanlığı hizmet ı̇çi eğitim faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik öneriler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18, 221-227.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston, MA: Pearson
  • Taylor, I. M., & Ntoumanis, N. (2007). Teacher motivational strategies and student selfdetermination in physical education. Journal of Educational Psychology, 99, 747–760.
  • Thomson, M. M., Turner, J. E., & Nietfeld, J. L. (2012). A typological approach to investigate the teaching career decision: motivations and beliefs about teaching of prospective teacher candidates. Teaching And Teacher Education, 28(3), 324-335.
  • UNESCO (2006). Teacher motivation, compensation and working conditions. Guidebook for planning education emergencies and reconstruction. İnternational İnstute For Educational Plannig, Chapter 16, Paris.
  • Yaşar, F. (2013). Yetişkin eğitiminde motivasyon, K. O. Koçak, N. Laslo (Ed.) Türkiye’de Orff-schulwerk müzik, oyun ve dans üzerine makaleler. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları, (S.97-110),
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik mesleği, motivasyon kaynakları ve temel tutumlar: kuramsal bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46.
  • Yazıcı, T. (2020). Lise öğrencilerinin öğrenme yaklaşımı tercihlerinde metabilişsel farkındalık ile epistemik merak düzeylerinin etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yenilmez, K., Balbağ, M., & Turğut, M. (2018). İlköğretim matematik ve fen bilgisi öğretmeni adaylarının öğretme motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 105-113.
  • Zalwango, M. (2014). The role of motivation in enhancing teachers’ performance in private primary schools. Dissertation. Open University of Tanzania.

Examination of the Relationship Between Epistemic Curious and Teaching Motivation’s in Physical Education and Sports Teachers

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 446 - 468
https://doi.org/10.38021/asbid.1497121

Öz

The aim of the study is to determine the level of relationship between epistemic curiosity and teaching motivation in physical education and sports teachers.It is thought that investigating the relationship between teachers' teaching motivations and epistemic curiosity may contribute to improving the professional productivity of teachers, which is one of the most important factors in education and training. The sample group of the study consists of 143 physical education and sports teachers working in secondary schools in Kayseri. The demographic information form and epistemic curiosity scale developed by Litman and Spielberger (2003) and adapted to Turkish by Yazıcı (2020), were used in the study. At the same time, the "Teaching Motivation Scale" developed by Kauffman et al. (2011) and adapted to Turkish by Candan and Gencel (2015) was used as a data collection tool.As a result, there is no difference according to gender in the values of interest, deprivation, epistemic curiosity total and teaching motivation. There is no difference between the participants' interest, deprivation, epistemic curiosity total and teaching motivation values according to marital status. A difference was found between the interest values of the participants between the least senior group and the most senior group. There is no difference between the interest values of those with medium seniority and other groups. There is no difference between the participants in the variables of deprivation, epistemic curiosity total and teaching motivation according to the year of study. There is no difference between the variables of interest, deprivation, epistemic curiosity and teaching motivation according to regular sports activity. According to the results of our study, which examined the relationship between epistemic curiosity and teaching motivation in physical education and sports teachers, a low-level and positive relationship was found between the variables. Considering the results of our study, it is thought that taking into account the relationship between teachers' epistemic curiosity and teaching motivation, it is necessary to increase their teaching motivation through professional improvements and increase their epistemic curiosity in the same direction in order to provide qualified education.

Etik Beyan

Ethics committee approval for this study was received based on the decision form of Erciyes University Social and Human Sciences Ethics Committee dated 29.08.2023 and application number 319. "During the current research, we acted within the framework of the "Higher Education Institutions Scientific Research and Publication Ethics Directive".

Kaynakça

  • Addison, R., & Brundrett, M. (2008). Motivation and demotivation of teachers in primary schools: the challenge of change, Education 3–13, 36(1), 79-94. https://doi.org/10.1080/03004270701733254
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-361.
  • Altunışık, S. (2016). Ortaokul öğrencilerinin fene yönelik merak, motivasyon ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi: bir yapısal eşitlik modellemesi (Tez No. 446595) [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi-Uşak]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Amorim Neto, R. C. (2013). Teachers’ job satisfaction and loneliness in Brazil: Testing an integrative model (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations & Theses. (3625128).
  • Avcı O. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenleri ile diğer branş öğretmenlerinde öğretme motivasyonu ve öğretmen öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Ayaydın, M., & Tok, H. (2015). Motivasyonu etkileyen faktörlere ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies - International Periodicial For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 10(11), 187-200.ISSN:1308-2140, www.trurkishstudies.net, DOI Number: 10.7827/TurkishStudies.8530.
  • Bahadır, A. (2023). Öğretmenlerin meraklılık düzeylerinin ve web 2.0 araçları kullanım yetkinliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Balcı, E. (1990). Eğitim yönetiminde güdülemenin doğası ve insan gereksinimleri. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 271-279
  • Balcı, A. (2011). Etkili okul, okul geliştirme, kuram uygulama ve araştırma. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Başdal, M. (2021). Öğretmen adaylarının mesleki kimlikleri, öğretmen özyeterlik inançları ve öğretme motivasyonları arasındaki ilişkiler. Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Berlyne, D. E. (1954). A theory of human curiosity, British Journal of Psychology, 45, 180–191.
  • Berlyne, D. E. (1960). Mcgraw-hill series in psychology, conflict, arousal, and curiosity. New York: McGraw-Hill Book Company.
  • Berlyne, D. E. (1963). Complexity and incongruity variables as determinants of exploratory choice and evaluative ratings. Canadian Journal of Psychology/Revue Canadienne de Psychologie, 17(3), 274–290
  • Bishay, A. (1996). “teacher motivationan job satisfaction: a study employing the experience sampling method”. Journal of Under Graduate Sciences, 3:147-154.
  • Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of ınstruction. Cambridge: MA Belknap Press.
  • Butler, R. (2007). Teachers' achievement goal orientations and associations with teachers' help seeking: examination of a novel approach to teacher motivation. Journal of Educational Psychology, 99(2), 241.
  • Büyükses, L. (2010). Öğretmenlerin ı̇ş ortamındaki motivasyonunu etkileyen etmenler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Candan, D. G. & Gencel, İ. E. (2015). Öğretme motivasyonu ölçeğini Türkçe ’ye uyarlama çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,36,72-89.
  • Cochran-Smith, M., & Zeichner, K. (2005). Studying teacher education: the report of the AERA panel on research and teacher education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Çelik, H., & Terzi, A. R. (2017). An analysis of formation teacher candidates’ attitudes towards copying and their level of teaching motivation. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7(3), 349-362.
  • Çöndü, A. (1999). Beden eğitimi ve sporda özel öğretim yöntemleri, Ankara: Nobel Yayım Dağıtım.
  • Demirel, M., & Coşkun, Y. D. (2009). Üniversite öğrencilerinin meraklılık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 111-134.
  • Deringöl, Y. (2019). Teaching motivation and attitude towards teaching profession: the case of pre-service primary school teachers. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 295-310.
  • Dewey, J. (1910). Science as subject-matter and as method. Science, 31(787), 121-127.
  • Dewey, J. (1910). How we think. Lexington, MA, US: DC Heath.
  • Dewey, J. (1913). Interest and effort in education. Houghton Mifflin.
  • Duraku, Z. H., Blakaj, V., Likaj, E. S., Boci, L. & Shtylla, H. (2022). Professional training improves early education teachers’ knowledge, skills, motivation, and self-efficacy. Frontiers in Education, 7, 1-11. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.980254.
  • Engel, S. (2013). A case for curiosity. Educational Leadership, 70(5), 36–40.
  • Eren, A. (2009). Examining the relationship between epistemic curiosity and achievement goals. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 36, 129-144.
  • Ertürk, N. O. (2013). The role of altruism in the motivation of English language teachers. Ekev Akademi, 17(54), 173-186.
  • Eyal, O., & Roth, G. (2011). Principals’ leadership and teachers’ motivation: self-determination theory analysis. Journal of Educational Administration, 49, 256–275.
  • Freed, D. (2020). International school principals’ insights and experiences with teacher motivation. (Doktora Tezi). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 28264890).
  • Görlitz, D. E., & Wohlwill, J. F. (1987). Curiosity, imagination, and play: on the development of spontaneous cognitive motivational processes. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Güngör, A. (2019). Okul yöneticilerinin duygu yönetimi yeterlilikleri ile öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Huang, D., Wang, L., Zhou, M., & Zhang, J. (2010). Gender difference in motives of knowledge searching: measurement ınvariance and factor mean comparison of the ınterest/deprivation epistemic curiosity. 2010 IEEE 2nd Symposium on Web Society, 258-263.
  • İşi̇güzel, B. (2013). Almanca öğretmen adaylarının alman diline yönelik motivasyon düzeylerinin saptanması. Electronic Turkish Studies, 8(12).
  • James, W., Burkhardt, F., Bowers, F., & Skrupskelis, I. K. (1890). The Principles of Psychology, 1(2), London: Macmillan.
  • Jang, H., Kim, E. J., & Reeve, J. (2012). Longitudinal test of self-determination theory's motivation mediation model in a naturally occurring classroom context. Journal of Educational Psychology, 104(4), 1175– 1188.
  • Jesus, S. N., & Lens W. (2005). “An ı̇ntegrated model forth study of teacher motivation, applied psychology”. An İnter National Review, 54(1), 119-134.
  • Kagan, J. (1972). Motives and development. Journal of Personality and Social Psychology, 22(1), 51-66.
  • Kashdan, T. B., & Silvia, P. J. (2009). Curiosity and interest: the benefits of thriving on novelty and challenge. Oxford Handbook of Positive Psychology, 2, 367-374.
  • Katırcıoğlu, E. (2022). Epistemik merak, iş becerikliliği ve algılanan örgütsel desteğin yenilikçi iş davranışına etkisi: beş yıldızlı otel işletmelerinde bir uygulama. Doktora Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kauffman, D. F., Yılmaz Soylu, M., & Duke, B. (2011). Öğretme motivasyonu ölçeğinin geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 279-290
  • Keung, Y., Shan, K., & Fong, C. (2012). The impact of curiosity and external regulation on intrinsic motivation: An empirical study in Hong Kong Education. Psychology Research, 5(2), 295-307.
  • Koo, D. M., & Choi, Y.Y. (2010) Knowledge search and people with high epistemic curiosity. Computers in Human Behavior, 26(1), 12-22.
  • Kunter, M., Frenzel, A., Nagy, G., Baumert, J., & Pekrun, R. (2011). Teacher enthusiasm: Dimensionality and context specificity. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 289–301. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.07.001
  • Langevin, R. (1971). Is curiosity a unitary construct? Canadian Journal of Psychology, 25, 360–374.
  • Leslie, I. (2014). Curious: the desire to know and why your future depends On İt. Basic Books.
  • Leslie, I. (2014). Merak. (Çev. Can Evren Topakbaş). İstanbul: Ntv Yayınları.
  • Litman, J. A., & Spielberger, C. D. (2003). Measuring epistemic curiosity and its diversive and specific components. Journal of Personality Assessment, 80(1). 75-86.
  • Litman, J. (2005). Curiosity and the pleasures of learning: wanting and liking new information. Cognition and Emotion, 19(6), 793-814
  • Litman, J. A., & Silvia, P. J. (2006). The latent structure of trait curiosity: evidence for interest and deprivation curiosity dimensions. Journal of Personality Assessment, 86(3), 318-328.
  • Litman, J. A. (2012). Epistemic curiosity. Invited chapter ın: s. Norbert (ed.) Encyclopedia of the science of learning (1162-1165). New York: Springer- Verlag.
  • Litman, J. A., & Mussel P. (2013). Validity of the interest-and deprivation-type epistemic curiosity model in Germany. Journal of Individual Differences.
  • Livio, M. (2017). Why?: What makes us curious. Simon and Schuster.
  • Loewenstein, G. (1994). The psychology of curiosity: A review and reinterpretation. Psychological Bulletin, 116(1), 75–98.
  • Mahmutoğulları, D. (2015). Hizmet içi eğitim algısının işgörenlerin öğrenme motivasyonu üzerine etkisi: Bodrum örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Mark, A. (2015). Factors ınfluencing teachers’ motivation and jobperformance in kibaha district, Tanzania.Dissertation. University of Tanzania.
  • Memişoğlu, S. P., & Kalay, M. (2017). İlkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılık ve motivasyonları arasındaki ilişki. Turkish Studies - International Periodicial For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 12(4), 367-392. ISSN:1308- 2140, www.trurkishstudies.net, DOI Number: 10.7827/TurkishStudies.11379.
  • Naylor, F. D. (1981). A state‐trait curiosity inventory. Australian Psychologist, 16(2), 172-183.
  • Paunonen, S., & Ashton, M. (2001). Big five predictors of academicachievement. Journal of Research in Personality,35(1), 78–90.
  • Pelletier, L. G., & Rocchi, M. (2015). Teachers’ motivation in the classroom. In w. C. Liu, j. C. Wang,ve r. M. Ryan, building autonomous learners: perspectives from research and practice using self-determination theory. Springer.
  • Pluck, G., & Johnson, H. (2011). Stimulating curiosity to enhance learning. Education Science and Psychology, 2(19), 24-31.
  • Rossing, B. E. (1978). Extension of berlyne's theory of epistemic curiosity to adult learners: factors related to the desire for knowledge. (Unpublished PhD Thesis). University of Georgia, Athens.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation,social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68 78.
  • Spielberger, C. D., & Starr, L. M. (1994). Curiosity and exploratory behavior. In h. F. O’neil, jr., and m. Drillings (eds.), motivation: theory and research (Pp. 221–243). Hillsdale, NJ: Erlbaum
  • Şahin, M. (1999). Milli Eğitim Bakanlığı hizmet ı̇çi eğitim faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik öneriler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18, 221-227.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston, MA: Pearson
  • Taylor, I. M., & Ntoumanis, N. (2007). Teacher motivational strategies and student selfdetermination in physical education. Journal of Educational Psychology, 99, 747–760.
  • Thomson, M. M., Turner, J. E., & Nietfeld, J. L. (2012). A typological approach to investigate the teaching career decision: motivations and beliefs about teaching of prospective teacher candidates. Teaching And Teacher Education, 28(3), 324-335.
  • UNESCO (2006). Teacher motivation, compensation and working conditions. Guidebook for planning education emergencies and reconstruction. İnternational İnstute For Educational Plannig, Chapter 16, Paris.
  • Yaşar, F. (2013). Yetişkin eğitiminde motivasyon, K. O. Koçak, N. Laslo (Ed.) Türkiye’de Orff-schulwerk müzik, oyun ve dans üzerine makaleler. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları, (S.97-110),
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik mesleği, motivasyon kaynakları ve temel tutumlar: kuramsal bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46.
  • Yazıcı, T. (2020). Lise öğrencilerinin öğrenme yaklaşımı tercihlerinde metabilişsel farkındalık ile epistemik merak düzeylerinin etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yenilmez, K., Balbağ, M., & Turğut, M. (2018). İlköğretim matematik ve fen bilgisi öğretmeni adaylarının öğretme motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 105-113.
  • Zalwango, M. (2014). The role of motivation in enhancing teachers’ performance in private primary schools. Dissertation. Open University of Tanzania.
Toplam 76 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Aydın Pekel 0000-0003-0238-1081

Vesile Şahiner Güler 0000-0003-0215-8816

Mehmet Behzat Turan 0000-0002-5332-803X

Erken Görünüm Tarihi 23 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 6 Haziran 2024
Kabul Tarihi 2 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Pekel, A., Şahiner Güler, V., & Turan, M. B. (2024). Examination of the Relationship Between Epistemic Curious and Teaching Motivation’s in Physical Education and Sports Teachers. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 446-468. https://doi.org/10.38021/asbid.1497121

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366