Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rekreasyon Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Rekreasyonel Liderlik Davranışlarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 4, 667 - 678, 28.12.2024
https://doi.org/10.38021/asbid.1530494

Öz

Bu çalışmanın amacı, rekreasyon bölümünde öğrenim gören öğrencilerin rekreasyonel liderlik davranışlarını incelemektir. Çalışmaya, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi rekreasyon bölümünde öğrenim gören 158 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak kullanılan Rekreasyonel Liderlik Davranışı Ölçeği'nden elde edilen verilerin çarpıklık ve basıklık değerleri incelenmiş ve normal dağılım varsayımlarının sağlandığı tespit edilmiştir. Bu nedenle parametrik testlerden bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonucunda, gruplar arasındaki anlamlı farklılıkları belirlemek amacıyla Bonferroni testi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre kadın öğrencilerin otokratik liderlik davranışlarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, rekreasyon faaliyetlerine daha sık katılan öğrencilerin daha yüksek düzeyde otokratik liderlik davranışı sergilediği görülmüştür. Ayrıca aktif olarak rekreasyon faaliyetlerine katılan öğrencilerin hem demokratik hem de otokratik liderlik davranışlarının, pasif olarak katılan öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Daha önce bir gruba liderlik yapan öğrencilerin demokratik ve otokratik liderlik davranışlarının diğer öğrencilere göre yüksek olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, öğrencilerin rekreasyon faaliyetlerine katılım ve geçmişteki liderlik deneyimleri, rekreasyonel liderlik davranışlarında farklılığa neden olmaktadır.

Kaynakça

  • Akgül, K. A., Erdoğan, A., ve Karabacak, E. (2024). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin rekreasyonel liderlik düzeylerinin belirlenmesi. Sivas Cumhuriyet University Journal of Sport Sciences, 5(1), 62-67.
  • Aydın, R., Bozkuş, T., ve Kul, M. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarındaki öğrencilerin liderlik özelliklerinin cinsiyet değişkenine göre incelenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 4(Özel sayı 1), 122-131
  • Ayyıldız-Durhan, T., Kayhalak, F., Kurtipek, S., ve Yenel, F. (2022). Rekreasyonel liderlik davranışı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 27(2), 127-142. https://doi.org/10.53434/gbesbd.1082314
  • Başoğlu, U. D. (2013). Liderlik Davranışları İle Rekreasyon Faaliyetlerine Katılım İlişkisi: İstanbul İlinde Bir Uygulama. Turizm ve Araştırma Dergisi, 2, 73-86.
  • Cengiz, R., ve Güllü, S. (2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin liderlik yönelimleri ve fiziksel saygı düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 94-108. https://doi.org/10.31680/gaunjss.474908
  • Duman, S., Yurtdaş, Ş. Ş., ve Ordu, B. (2022). Sosyal yeterlik ve rekreasyonel katılım, akış deneyiminin belirleyicileri midir? Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 157-172. https://doi.org/10.30803/adusobed.1213576
  • Durukan, E., Can, S., ve Gök, A. (2007). Bir rekreasyon faaliyeti olarak – Üniversitelerarası müsabakalara katılan sporcu öğrencilerin liderlik davranışlarının (Anlayış gösterme boyutunda) karşılaştırılması. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 2(1), 23-30.
  • Düzgünce, A. (2021). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin liderlik tarzlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kars. https://doi.org/10.26449/sssj.3228
  • Eryücel, M. (2018). Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin liderlik özelliklerinin belirlenmesi. Turkish Studies (Elektronik), 13(11), 1583-1595. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13816
  • Gardiner, M., & Tiggemann, M. (1999). Gender differences in leadership style, job stress and mental health in male- and female-dominated industries. Journal of Occupational and Organizational Psychology,72(3), 301-315. https://doi.org/10.1348/096317999166699
  • Gönen, M., Ceyhan, M. A., Çakır, Z., Zorba, E., ve Coşkuntürk, O. S. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin rekreasyon alanı kullanımlarına ilişkin engel ve tercihleri, The Online Journal of Recreation and Sports (TOJRAS), 11(4), 59-76. https://doi.org/10.22282/ojrs.2022.109
  • Gül-Yılmaz, E. (2017). Alan kılavuzluğu. İçinde M. Akoğlan Kozak (Ed.), Rekreasyonel liderlik ve turist rehberliği kavram ve kuramlar üzerine bir analiz (ss. 161-180). Detay Yayıncılık.
  • Huck, S. W. (2012). Reading statistics and research (6th edition). Pearson.
  • İrhan, G. (2023). Rekreasyon bölümü öğrencilerinin rekreatif liderlik davranışlarının incelenmesi: Sakarya örneği. Journal of Exercise and Sport Sciences Research (JOINESR), 3(2), 89-98.
  • Karaküçük, S. (1997). Rekreasyon boş zamanları değerlendirme - Kavram, kapsam ve bir araştırma. Seren Ofset.
  • Karaküçük, S., Yenel, İ. F. ve Akgül, B. M. (2017). Rekreasyon liderliği. İçinde S. Karaküçük, S. Kaya ve B. M. Akgül (Eds.), Rekreasyon bilimi 2 (ss.163-233). Gazi Kitabevi.
  • Kayhalak, F. (2022). Üniversite öğrencilerinin rekreasyonel liderlik davranışları ile girişimcilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kirtepe, A., & Ugurlu, F. M. (2022). Leadership characteristics of university students engaging in volunteer activities. World Journal of Education, 12(5), 1-9. https://doi.org/10.5430/wje.v12n5p1
  • Kozak, M. A., ve Yüncü, D. (2009). Rekreasyonel liderlik ve grup dinamikleri. İçinde N. Kozak (Ed.), Prof. Dr. Fermani maviş anı kitabı (ss. 45-80), T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Mazlum, M. M., ve Atalay-Mazlum, A. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yönteminin belirlenmesi. Route Educational and Social Science Journal, 4(4), 1-21. https://doi.org/10.17121/ressjournal.705
  • McLean, D. D., Hurd, A. R., & Rogers, N. B. (2008). Kraus’ recreation and leisure in modern society (8th edition). Jones & Bartlett.
  • Özalp-Türetgen, İ., Ballı, E., ve Erdem-Artan, İ. (2017). Lider ortaya çıkışında cinsiyet ve kişiliğin etkisinin yapıyı harekete geçirme türü görevde incelenmesi. Psikoloji Çalışmaları, 37(2), 19-50.
  • Özdinç, M., Çimen, M., ve Bayıroğlu, G. B. (2024). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin rekreasyonel liderlik davranışlarının incelenmesi, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 10(3), 401- 412.
  • Russell, R. V. (2001). Leadership in recreation. Mc Graw Hill.
  • Sarıkaya, O. Ç., ve Bilir, F. P. (2019). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin liderlik özelliklerinin incelenmesi: Çukurova Üniversitesi örneği. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 8(1), 1-18.
  • Taşkıran, B. (2018). Rekreasyon eğitimi alan bireylerin liderlik becerileri ile otorite tercihlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Batman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
  • Torkildsen, G. (1992). Leisure and recreation management. E & FN Spon.
  • Uğurlu, O., ve Hovardaoğlu, S. (2011). Liderlik davranışının değerlendirilmesinde liderin cinsiyeti, değerlendiren kişinin cinsiyeti ve liderlik stili arasındaki ilişki. Türk Psikoloji Dergisi, 26(68), 14-27.
  • Yılmaz, E., ve Atay, E. (2021). Regular exercise, L-Carnitine and diabetes type II. European Journal of Health &Amp, 8(1), 17-25.
  • Zengin, S., ve Somoğlu, M. B. (2022). Spor bilimlerinde öğrenim gören öğrencilerin liderlik yönelimlerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(Özel sayı 1), 483-502. https://doi.org/10.38021/asbid.1207118

Investigation of Recreational Leadership Behaviors of Students Studying in Recreation Department

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 4, 667 - 678, 28.12.2024
https://doi.org/10.38021/asbid.1530494

Öz

The aim of this study is to examine the recreational leadership behaviors of students enrolled in the Recreation Department. The study included 158 students from the Recreation Department of the Faculty of Sports Sciences at Aydın Adnan Menderes University. The data collection tool used was the Recreational Leadership Behavior Scale, and the skewness and kurtosis values of the obtained data were analyzed, confirming that the normal distribution assumptions were met. Therefore, independent samples t-tests and one-way analysis of variance (ANOVA) were employed. To determine significant differences among the groups, the Bonferroni test was applied following the one-way ANOVA. The study found that female students exhibited higher autocratic behaviors. Additionally, students who participated more frequently in recreational activities displayed higher levels of autocratic behaviors. Students who participated actively in recreational activities exhibited higher democratic and autocratic behaviors compared to those who participated passively. Furthermore, students who had previously led a group demonstrated higher levels of recreational leadership, as well as higher democratic and autocratic behaviors. In conclusion, students’ participation in recreational activities and their past leadership experiences contribute to variations in their recreational leadership behaviors.

Kaynakça

  • Akgül, K. A., Erdoğan, A., ve Karabacak, E. (2024). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin rekreasyonel liderlik düzeylerinin belirlenmesi. Sivas Cumhuriyet University Journal of Sport Sciences, 5(1), 62-67.
  • Aydın, R., Bozkuş, T., ve Kul, M. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarındaki öğrencilerin liderlik özelliklerinin cinsiyet değişkenine göre incelenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 4(Özel sayı 1), 122-131
  • Ayyıldız-Durhan, T., Kayhalak, F., Kurtipek, S., ve Yenel, F. (2022). Rekreasyonel liderlik davranışı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 27(2), 127-142. https://doi.org/10.53434/gbesbd.1082314
  • Başoğlu, U. D. (2013). Liderlik Davranışları İle Rekreasyon Faaliyetlerine Katılım İlişkisi: İstanbul İlinde Bir Uygulama. Turizm ve Araştırma Dergisi, 2, 73-86.
  • Cengiz, R., ve Güllü, S. (2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin liderlik yönelimleri ve fiziksel saygı düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 94-108. https://doi.org/10.31680/gaunjss.474908
  • Duman, S., Yurtdaş, Ş. Ş., ve Ordu, B. (2022). Sosyal yeterlik ve rekreasyonel katılım, akış deneyiminin belirleyicileri midir? Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 157-172. https://doi.org/10.30803/adusobed.1213576
  • Durukan, E., Can, S., ve Gök, A. (2007). Bir rekreasyon faaliyeti olarak – Üniversitelerarası müsabakalara katılan sporcu öğrencilerin liderlik davranışlarının (Anlayış gösterme boyutunda) karşılaştırılması. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 2(1), 23-30.
  • Düzgünce, A. (2021). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin liderlik tarzlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kars. https://doi.org/10.26449/sssj.3228
  • Eryücel, M. (2018). Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin liderlik özelliklerinin belirlenmesi. Turkish Studies (Elektronik), 13(11), 1583-1595. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13816
  • Gardiner, M., & Tiggemann, M. (1999). Gender differences in leadership style, job stress and mental health in male- and female-dominated industries. Journal of Occupational and Organizational Psychology,72(3), 301-315. https://doi.org/10.1348/096317999166699
  • Gönen, M., Ceyhan, M. A., Çakır, Z., Zorba, E., ve Coşkuntürk, O. S. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin rekreasyon alanı kullanımlarına ilişkin engel ve tercihleri, The Online Journal of Recreation and Sports (TOJRAS), 11(4), 59-76. https://doi.org/10.22282/ojrs.2022.109
  • Gül-Yılmaz, E. (2017). Alan kılavuzluğu. İçinde M. Akoğlan Kozak (Ed.), Rekreasyonel liderlik ve turist rehberliği kavram ve kuramlar üzerine bir analiz (ss. 161-180). Detay Yayıncılık.
  • Huck, S. W. (2012). Reading statistics and research (6th edition). Pearson.
  • İrhan, G. (2023). Rekreasyon bölümü öğrencilerinin rekreatif liderlik davranışlarının incelenmesi: Sakarya örneği. Journal of Exercise and Sport Sciences Research (JOINESR), 3(2), 89-98.
  • Karaküçük, S. (1997). Rekreasyon boş zamanları değerlendirme - Kavram, kapsam ve bir araştırma. Seren Ofset.
  • Karaküçük, S., Yenel, İ. F. ve Akgül, B. M. (2017). Rekreasyon liderliği. İçinde S. Karaküçük, S. Kaya ve B. M. Akgül (Eds.), Rekreasyon bilimi 2 (ss.163-233). Gazi Kitabevi.
  • Kayhalak, F. (2022). Üniversite öğrencilerinin rekreasyonel liderlik davranışları ile girişimcilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kirtepe, A., & Ugurlu, F. M. (2022). Leadership characteristics of university students engaging in volunteer activities. World Journal of Education, 12(5), 1-9. https://doi.org/10.5430/wje.v12n5p1
  • Kozak, M. A., ve Yüncü, D. (2009). Rekreasyonel liderlik ve grup dinamikleri. İçinde N. Kozak (Ed.), Prof. Dr. Fermani maviş anı kitabı (ss. 45-80), T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Mazlum, M. M., ve Atalay-Mazlum, A. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yönteminin belirlenmesi. Route Educational and Social Science Journal, 4(4), 1-21. https://doi.org/10.17121/ressjournal.705
  • McLean, D. D., Hurd, A. R., & Rogers, N. B. (2008). Kraus’ recreation and leisure in modern society (8th edition). Jones & Bartlett.
  • Özalp-Türetgen, İ., Ballı, E., ve Erdem-Artan, İ. (2017). Lider ortaya çıkışında cinsiyet ve kişiliğin etkisinin yapıyı harekete geçirme türü görevde incelenmesi. Psikoloji Çalışmaları, 37(2), 19-50.
  • Özdinç, M., Çimen, M., ve Bayıroğlu, G. B. (2024). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin rekreasyonel liderlik davranışlarının incelenmesi, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 10(3), 401- 412.
  • Russell, R. V. (2001). Leadership in recreation. Mc Graw Hill.
  • Sarıkaya, O. Ç., ve Bilir, F. P. (2019). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin liderlik özelliklerinin incelenmesi: Çukurova Üniversitesi örneği. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 8(1), 1-18.
  • Taşkıran, B. (2018). Rekreasyon eğitimi alan bireylerin liderlik becerileri ile otorite tercihlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Batman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
  • Torkildsen, G. (1992). Leisure and recreation management. E & FN Spon.
  • Uğurlu, O., ve Hovardaoğlu, S. (2011). Liderlik davranışının değerlendirilmesinde liderin cinsiyeti, değerlendiren kişinin cinsiyeti ve liderlik stili arasındaki ilişki. Türk Psikoloji Dergisi, 26(68), 14-27.
  • Yılmaz, E., ve Atay, E. (2021). Regular exercise, L-Carnitine and diabetes type II. European Journal of Health &Amp, 8(1), 17-25.
  • Zengin, S., ve Somoğlu, M. B. (2022). Spor bilimlerinde öğrenim gören öğrencilerin liderlik yönelimlerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(Özel sayı 1), 483-502. https://doi.org/10.38021/asbid.1207118
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Rekreasyon
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Batuhan Ordu 0000-0002-5703-5277

Savaş Duman 0000-0001-8721-0112

Sinem Uluç 0000-0002-2630-6257

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 8 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 28 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ordu, B., Duman, S., & Uluç, S. (2024). Rekreasyon Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Rekreasyonel Liderlik Davranışlarının İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 7(4), 667-678. https://doi.org/10.38021/asbid.1530494

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366